Du kan ju också ändra så att du får exempelvis försäkring för hästen och CSN varje månad istället. Alternativt göra en stående överföring till dig själv varje månad.Om du har specifika kostnader i månaden som är dyra, skapa ett konto särskilt för dessa. Jag har ett konto för hästarna, där sätter jag undan pengar varje månad som ska täcka försäkring, veterinärvård (i alla fall den planerade veterinärvården i form av vaccination och tandkoll), hovslagare och kolla masken. Särskilt veterinär och försäkring var en jättedyr och tråkig post när det kom en gång om året och skulle betalas på den månadens lön, nu blir det inte lika påtagligt. Har ett likadant konto för bilen, som i alla fall ska täcka service och reparationer. Samt ett konto för inredning som just nu går ut på att spara till en ny soffa. När jag väl gjort det kan jag dock tänka mig att fortsätta med det kontot men med en mindre summa för att ändå ha det som buffert om jag vill köpa något eller katterna har sönder en lampa eller vad som helst.
Andra tips är att kapa uteluncher. Och att i alla fall tänka över vilka fasta utgifter man har. Vissa, typ CSN, kommer i alla fall inte för mig varje månad utan en gång i kvartalet. Då försöker jag lite ha det i bakhuvudet, att den här månaden har jag CSN så då försvinner nästan 2000 kronor extra som jag normalt inte har i fasta utgifter.
Jag gillar inte heller ”stora” fakturor som kommer sällan, utan tar hellre lite varje månad. Har bättre kontroll då och slipper överraskningar
Sparar till exempel varje månad i en fondrobot för framtida mobilköp. Gillar att köpa mobil kontant och inte vara låst till en operatör då det alltid blir dyrare för mig när jag räknat på det. På så sätt har jag sparar ihop till en ny mobil själv istället och tjänar också en del pengar på det, istället för att betala till en mobiloperatör varje månad.