Det var ju fel?!

Haha, ja. Det är ryttare som är korrekt, men jag har alltid läst det som paragrafyttrare. Det kanske inte var helt tydligt. :) Men jag står fast vid att paragrafyttrare är ett klart rimligt ord! Någon som yttrar paragrafer och ser till att de följs, liksom. :idea:
Jag tyckte yttrare verkade mest logiskt och antog bara att det skulle vara det och inte ryttare. Lite yr i nattmössan med andra ord 😂

Lyckades använda ordet malplacerad på lunchen, förmodligen för att jag läst denna tråd. Uttalar det med långt a och ingen av de andra tre högutbildade kvinnorna vid bordet reagerade. Vad jag vet är det så det uttalas häromkring (östra Småland).

Lyckades använda ordet malplacerad på lunchen, förmodligen för att jag läst denna tråd. Uttalar det med långt a och ingen av de andra tre högutbildade kvinnorna vid bordet reagerade. Vad jag vet är det så det uttalas häromkring (östra Småland).

Du skulle provat det en gång till med högfranskt uttal c'est mal-placeeeee bara för att se om det blev nån reaktion.

Som den västerbottning jag är sa jag läker istället för läcker, alltså taket läker. Sedan jag blev uppmärksammad på hur dumt det låter stör jag mig varje gång jag hör den dialektala egenheten.
Lite som att våra jämtländska vänner uttalar såld med långt å, sååld:D ”Bilen vart som sååld!”
Första gången jag hörde det fick jag fundera på vad fasen han sa.

Fast worcestershiresås hade de skrivit fel på. Man uttalar shire också. Alltså inte wosstersås, utan wosster-shair-sås. Samma som Leicester (Lester).

Det är inte så att det uttalas olika? När jag var i Worcestershire på besök sa dom själva mer wusteer än wusteershair.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka