Hedinn
Moderator
Ja, det är ju kort å i såld?Hur säger du då, sålld?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju kort å i såld?Hur säger du då, sålld?
Hur får du det till att vara kort? Skulle du även säga sålledes istället för sååledes?Ja, det är ju kort å i såld?
Nej? Det följer ju språkreglerna, vokal som följs av två konsonanter = kort vokal.Hur får du det till att vara kort? Skulle du även säga sålledes istället för sååledes?
Du säger då dolld och inte doold när du uttalar dold?Nej? Det följer ju språkreglerna, vokal som följs av två konsonanter = kort vokal.
Du säger då dolld och inte doold när du uttalar dold?
Nja, men med å-ljud. Inte med långt o.Du säger då dolld och inte doold när du uttalar dold?
Jag har en sån jag med. Som jag lärde känna mitt i hästförsäljartagen. Mycket höjda ögonbryn inför språkmelodi och ordföljd innan jag fattade att det ska va så. Mycket charmigt dock!Lite som att våra jämtländska vänner uttalar såld med långt å, sååld ”Bilen vart som sååld!”
Första gången jag hörde det fick jag fundera på vad fasen han sa.
Jag hatar dig.Haha! Jag har börjat felbetona "cashew" med flit för att det är roligare att låtsasnysa än att uttala ordet ordentligt.
Visste inte ens att man kunde säga sååååld...
Hur? Katziew? (Ser ut som ett snyggt polskt efternamn )
Nu tvivlar jag på min förmåga att uttala cashew korrekt.
Jag gissade typ ka-SHIOOU, som en nysning.
Ja, nog heter det väl sålld?Hur säger du då, sålld?
Abbiskorondellen ligger ju faktiskt rätt nära Hertikalsgatan Och ja, jag kommer ihåg det uttalet också!Tack vare tråden så blev jag påmind om att Abisko är svårt att uttala rätt om man inte hört det tidigare
I grannstaden finns en rondell som heter abiskorondellen av någon anledning. Ofta uttalat som "disco" ungefär.
Nä det heter merreseddesMen det där är ju engelskt uttal?
Jag säger inte tex Mercedes på engelska utan märchedes.
Haha jag förstod faktiskt vilken gata din felskrivare menade innan jag kom till avslöjandetAbbiskorondellen ligger ju faktiskt rätt nära Hertikalsgatan Och ja, jag kommer ihåg det uttalet också!
Säger du målln istället för mååln om moln?Ja, nog heter det väl sålld?
Säger du baand, liiind och våååld också?
Jajjamän. Idag är det mållnigtSäger du målln istället för mååln om moln?
Säger du målln istället för mååln om moln?