Det var ju fel?!

Jag vet att detta inte var till mig, men jag säger målln. Min man säger mååln. Det måste väl vara dialektalt?
Min svärmor säger köööpte istället för köpp-te. Alltså med ett långt ö, som i söder istället för med kort ö, som i öst. Det tycker jag är himla märkligt :D
Apropå dialektalt så sa min svärmot spräääklig istället för spräcklig om melerat.

Jag vet att detta inte var till mig, men jag säger målln. Min man säger mååln. Det måste väl vara dialektalt?
Min svärmor säger köööpte istället för köpp-te. Alltså med ett långt ö, som i söder istället för med kort ö, som i öst. Det tycker jag är himla märkligt :D
Jag säger sååålde och köööpte.
Och liiinje.
Måste bero på dialektala skillnader...

Har en kollega från Mora som säger såååld och sååålde.
Har bara tänkt att det är dialektalt 😁

Är också från Mora, men jag säger såld och sålde.

----

Såg att hästnamn diskuterades tidigare. Antar att jag inte är ensam om att ha läst böckerna om Pride och Vonder (med svenskt uttal alltså)? :p
Men det bästa var nog ändå hästen med det vackra namnet Evergren 🤣. (Evergreen alltså, lite finare ;) ).

Hur kommer det sig att så många säger lääker istället för läcker, t.ex. ur en trasig hink?

Sår läker. Läckor läcker.
Medfött ovett och ohejdad vana?
Vid dripdrop läker det vätska, men pilgrimsmusslan är läcker! ;)

Har faktiskt aldrig hört någon som uttalar ordet läcker som lääääker.
That can be arranged! U game? :up:

Det gör dom i gäddede :D
...och någonstans i Ovansjö socken. Tydligen.

Kom på en till; sen något år tillbaka har jag börjat säga jins (alltså kort i) om jeans. Jättefult och ingen aning var jag fått det ifrån? Alltid sagt jeans förut och ingen jag umgås med säger jins, så min hjärna har typ hittat på det själv :rofl:

Hur har du uttalat jeans, förstår inte hur du menar med att du alltid sagt "jeans" förut?

Jag uttalar med långt i. Jiins eller kanske jiinz blir mer rätt hobbyfonetiskt? Men tycker man hör med kort i ganska ofta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka