Det var ju fel?!

Lite som att våra jämtländska vänner uttalar såld med långt å, sååld:D ”Bilen vart som sååld!”
Första gången jag hörde det fick jag fundera på vad fasen han sa.

De pratade inte om någon bijarn? Uttalas tämligen nasalt. Det tog ett tag innan jag fattade att det var björn som menades... en del av dialekterna mot norska gränsen är obegripliga :laugh:

”Cher” är ett bättre sätt att skriva det, absolut! ”Wosstersherrsås”. Med betoning på första stavelsen.

Tack! Insåg att jag hoppade över flera sidor med svar när jag skrev mitt.
På tal om engelska platser uttalar min far ENVIST Greenwich som Grin-vitch. Lite påfrestande när vi skulle åka och kolla på den där meridianen.
Å andra sidan trodde jag länge att det hette Edin-burj....

Fast engelska platser är sjukt konstiga. Åkte tåg till Wolverhampton (blir utskrattad hur jag än uttalar detta, med h eller inte!), skulle ringa min kompis och säga att jag precis passerat Smethwick. Det ska såklart inte uttalas Smeth-wick utan Smejgkthsjsjfkrkfblöö (ungefär, på Dudley-dialekt :D). Det är kul att åka lokaltåg och gissa hur uppläsaren ska uttala stationerna.

Tack! Insåg att jag hoppade över flera sidor med svar när jag skrev mitt.
På tal om engelska platser uttalar min far ENVIST Greenwich som Grin-vitch. Lite påfrestande när vi skulle åka och kolla på den där meridianen.
Å andra sidan trodde jag länge att det hette Edin-burj....

Fast engelska platser är sjukt konstiga. Åkte tåg till Wolverhampton (blir utskrattad hur jag än uttalar detta, med h eller inte!), skulle ringa min kompis och säga att jag precis passerat Smethwick. Det ska såklart inte uttalas Smeth-wick utan Smejgkthsjsjfkrkfblöö (ungefär, på Dudley-dialekt :D). Det är kul att åka lokaltåg och gissa hur uppläsaren ska uttala stationerna.
Eller när mina irländska vänner höll på att skratta ihjäl sig när jag ville beställa en smittwicks på puben. Uttalas tydligen smitticks. Att plocka bort w var tydligen väldigt viktigt.

Gäddede är omöjligt när jag läser det.
Gäddädde :D.
Har efter lång tid i Skåne lärt mig att säga Kristianstad utan att säga som jag läser.

En fråga.
"Feeeta" ost eller "fetta ost" ?

Jag pluggade ekonomi och djursholmarna sade typ "ack-shärr". Hade inte förstått vad de menade första gångerna om det inte vore för sammanhanget.
Gaaah det gör min sambo med och envisas med att det är så det uttalas (han jobbar dessutom som chef inom en ekonomibransch, vilket gör det omöjligt att käfta emot). Jag ryser i hela kroppen varje gång han säger "ackSCHÄR", låter som han har plötsligt talfel. Ack-tzier heter det ju.
(vad svår det är, det här med hemmasnickrad fonetisk skrift :D)

Jag trodde ganska länge att växten parkslide uttalades ”på engelska”, alltså paaarkslajd typ. Som tur var behövde jag aldrig själv säga ordet högt innan jag hörde någon annan säga det och insåg mitt misstag. :laugh:

Haha jag med. Men det var nog för att makens skottska fru sa parkslide med engelskt uttal och så sen när jag sa det till min lillasyster skrattade hon gott. 😂

När jag bodde i Glasgow gav det ju en del roliga uttryck som första gången jag skulle "hem" till lägenheten och gav adressen till taxichauffören.

East Kilbride vart inte det lättaste att få till från min korrekta engelska. Ska uttalas esskobride i ett ord och snabbt.

Smultronställen. Vet inte om jag missförstod detta uttryck i flera år, men jag minns att jag blev besviken när jag insåg att det inte var faktiska smultronställen som rekommenderades.

Skulle inte själv använda uttrycket om det inte verkligen handlade om smultron.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka