Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S
Jag blir alltid beklämd när jag hör talas om sådana här situationer.
Kvinnor som verkar kasta allt vad jämlikhet heter överbord.
Jag har så svårt för "det är kvinnans kropp, hon bestämmer".
Jag älskar jämlikhet.
Men precis som inte mäns och kvinnors kroppar är jämlikt skapade rent fysiskt så kommer det aldrig bli jämlikt att skaffa barn. Det är bara kvinnan som får hormonkaos, fysiska besvär och handikapp, bära på det hela 9 månader, bli tvingad att ställa livet mer eller mindre på paus (om man har en otrevlig graviditet) och tar risken för framfall, spricka lite här och där, hudbristningar, triggning av vilande sjukdomar eller till och med död. Om barnet behålls.
Det är bara kvinnan som får hormonkaos och moderskänslor redan när fostret är yttepyttelitet. Rent fysiskt då.
En kvinna har löjligt mycket färre tillfällen på sig att skaffa ett barn jämfört med en man. Förutom att hon bara ovulerar ett visst antal gånger per år så är hon dessutom begränsad till barnabärande under 30-40 år av sitt liv, och risken/chansen för graviditet minskar ganska mycket med åren. Även om hon nu råkar bli gravid med en man hon träffat sporadiskt så ÄR det en mycket större sak för henne än för mannen, rent statistiskt sett, att välja om någon abort ska göras.
Så naturen har gjort det löjligt ojämlikt. Det är orimligt att inte kvinnan ska ha den avgörande rösten i en diskussion om hur hennes kropp skall användas. Så jag förordar alla kort på bordet, en ärlig diskussion och finna ett sätt som båda kan godkänna. Men är världen svart eller vit och paret står i var sin ringhörna så måste kvinnan få vara den som bestämmer. Det är inte hennes barn, men det ÄR hennes kropp.
Kom igen när mannen har möjlighet att bära sitt foster på någon konstgjord väg och stigmatiserandet av kvinnor som dumpar sina barn inte blir större än för män, då kan vi prata jämlikhet när det kommer till graviditet och barnaskapande.
Sen en öppen fråga. Om vi nu rent teoretiskt antar att en man väljer att behålla barnet mot mammans vilja. Sen 6 månader in i graviditeten skaffar han ny kvinna och flyr fältet helt. Vilket ansvar har kvinnan för barnet rent juridiskt? Kan hon lämna det på sjukhuset så snart hon kan anses i fysiskt skick att kunna åka därifrån precis som fadern? Skriva över vårdnaden på stående fot?
Om vi teoretiskt antar att en man väljer att behålla barnet mot mammans vilja, är det rimligt att mannen ger mamman en ekonomisk ersättning för sveda, värk och inkomstförlust?