Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nej, det är inte rätt. Först och främst ska du tänka på vad som är rätt för dig. Därefter förklarar du för honom hur du tänkte. Förmodligen kommer han hålla med dig och stötta dig i ditt beslut.
Om du bestämmer att behålla så kommer ni säkert glädjas tillsammans när han kommit över chocken. Han är ju redan far så det blir ju ingen jätteförändring.
Minipiller r inte helt 100% så detta kunde hänt ändå. En vän till mig har två barn som kom till trots minipiller.
En annan kompis fick ett barn trots vanliga P-piller. Inget är 100%!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nej jag tycker inte att han ska behöva det. Men jag tycker även att det är fel om jag ska behöva göra abort mot min vilja. Så kommer vi inte överens så kommer ju nån av oss behöva göra något mot sin vilja.

Han får i värsta fall leva med att betala dig (sitt barn) en slant i månaden i 18 år om han får göra något mot sin vilja. Du får, om du tvingas, leva med det resten av ditt liv.


Men jag tycker som sagt inte att du ska ta ut det värsta i förskott. Prata med snubben. Är han totalt anti och kräver abort DÅ kan du ställa dig de här frågorna.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Stora frågan nu är för mig. Om jag vill behålla och inte han, är det rätt att jag då ska behöva ta bort det för att han inte ska bli pappa mot sin vilja?

Till största delen ditt liv och din kropp. Därmed till största delen ditt beslut.

Oavsett vad som sker finns inga garantier för varken att han kommer att bli en fantastisk far eller en helt frånvarande. Att ni lever lyckliga resten av livet eller att ha lämnar dig här och nu. Som mor kommer du troligen aldrig att vara en frånvarande förälder. Räcker inte det?

Sannolikheten är att du om ett par år kommer att anse att barnet är det bästa som hänt dig - du som längtar efter barn.

Jag var oerhört tveksam till barn och hade jag varit i din situation hade jag solklart gjort abort. Men det är jag. ...som inte såg hur jag skulle kunna fungera som förälder. Nu gick det skapligt ändå. f-n vet hur...
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Knapp

Eftersom jag inte haft möjlighet att träffa honom.än så vet ingen hur han kommer att reagera. Så än är det bara spekulationer.
Han ska få reda på det och få mina känslor/tankar, sedan ska han få tid att smälta det precis som jag har just nu. Och även om jag känner att jag inte riktigt fattat det än och tror att det kommer försvinna av sig självt så tror jag inte att jag kommer kunna genomgå en abort om barnet väljer att stanna kvar i magen. Men jag kommer inte trycka in honom i hörnet och säga att jag ska behålla det utan att han först har fått tid att smälta det. Lyckligtvis är det än tidigt, så vi har iallafall 4 veckor innan det börjar bli värre med abort, för jag går in i vecka 5 imorgon typ, så risken att det avslutar sig självt är ju rätt stor.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag har som sagt inga tveksamheter om att han kommer ta sitt ansvar. Jag är också helt övertygad om att jag skulle fixa det själv om jag blir tvungen med hjälp av vänner och familj även om det kommer bli tufft och det verkligen inte är drömmen.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Stora frågan nu är för mig. Om jag vill behålla och inte han, är det rätt att jag då ska behöva ta bort det för att han inte ska bli pappa mot sin vilja?


Det är tufft OM han inte vill och får ett barn han inte vill ha. (vi vet ju inte var han står än). Och visst kan jag ha medkänsla för honom.

Men ännu värre är om mannen hade sista beslutet och kvinnan blev tvingad till en abort! Fy 17 vilket övergrepp!

Ni båda gjorde ett val och sista beslutet är ditt och det är inte mer än rätt! Det är ju du som ska bära och föda.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Men vänta nu här, tycker du att det är hans ansvar att kolla bipacksedeln på en medicin som TS äter? Jag skulle helt ärligt känna mig rätt omyndigförklarad om en sexpartner begärde att få se vilken medicin jag äter så han kan kolla bipacksedeln eftersom han inte litar på att jag har koll på det.
(Nu hade förvisso inte TS koll men min fråga är mest om du tycker det är rimligt att lägga lika stort ansvar på killen ifråga som på TS.)
Men det är väl rimligt att också han bryr sig :meh:.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Hoppas ni kan träffas snart och reda ut det,vem vet,kanske han blir jätteglad? Om inte så verkar du endå luta mot att du vill behålla,och se då till att han inte pratar dig till en abort,och du genomför den enbart pga dåligt samvete för att du "tvingar" på han ett barn.

Jag brukar tänka så att i många fall kanske det är bra att skaffa barn tidigt i förhållandet,man läser ju så mycket om hur många det är som går ifrån varandra under småbarnsperioden,om man är lite nykär så kanske allt känns lite lättare? ;):D

Jag funderade själv på abort när jag fick reda på graviditeten. Vi hade dock varit tillsammans i ca 4 år,fasta jobb och allt,men kändes inte som om det var rätt tidpunkt,jag hade gärna velat vänta något år,men nu vart det som det vart. Jag kunde heller inte göra abort,och nu är vi väldigt lyckliga föräldrar till en liten kille på 7 månader! Han lyser verkligen upp våra liv! Nu i efterhand så kan jag inte tänka mig hur livet skulle varit UTAN honom,och att jag ens tänkte på abort gör mig gråtfärdig och känns som om mitt hjärta ska gå sönder!

En abort kan man få ångra hela livet att man gjorde,men jag tror inte man kan ångra sitt egna barn...

I värsta fall blir du ensam,men det är många som är det,plus att det är ju ingen garanti att man lever tillsammans för alltid bara för att man hängt ihop i x antal år innan man skaffar barn,det kan gå åt skogen endå och då står man där som ensamstående tillslut iallafall.

Jag skulle inte ha det minsta problemet att klara mig och sonen själv om det vore så,visst,det skulle komplicera till lite saker bara,men det skulle inte skita sig. Med familjens plus vänners hjälp skulle det inte vara några problem alls.

Kärleken övervinner allt sägs det,och kärleken som man har till sitt barn är den störtsta och bästa av dom alla. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Min tanke här också. Var finns barnet i denna diskussion? Är det ok att låta ett barn växa upp med en förälder som inte vill ha det?

JA! Men det är upp till var och en att ta det beslutet. Men fel är det inte. Min syster har ingen relation med sin pappa och hon är en fantastisk människa!

Jag har en närstående till mig som nu är 50+ vars far aldrig bemödat hen med så mycket som ett hej. Hen träffade sin far en gång i vuxen ålder och fick då;

Jaså, det är du som är XXX.

Så vet jag många som har det. Nån enstaka av dem har mått dåligt över det men inte ångrat livet för det! De flesta har inställningen "hans förlust"


Att pappan inte ville ha hen har satt djupa spår hos personen och som präglat hela hens liv och självsyn på ett för alla i närheten negativt sätt.
Jobigt för hen att hen inte kunnat hitta glädjen i livet utan fastnat i att någon som därmed inte är värd ett uns inte ville ha hen.

Jag är väldigt kluven till att kvinnan ska ha sista ordet och mannen får rätta sig efter det oavsett vad han tycker. Han är faktiskt helt utlämnad till hennes beslut. Han får också leva med att ett barn finns som han inte ville ha eller att hon gjort en abort när han ville ha barnet. Den situationen kan ju faktiskt också uppkomma. Jag tycker att barnet ska sättas i centrum. Hur kommer barnets liv att bli?
Jo för vill han och inte hon så ska inte hon tvingas gå igenom månader av kroppen utsätts för allt vad en graviditet innebär. Jag hatade varje dag av båda mina graviditeter. En fruktansvärd förlossning som jag mått väldigt dåligt över under en lång tid.
Mannen ska inte ha rätten att tvinga en kvinna genom det.

En man som inte vill ha barn ska inte ha rätten att tvinga kvinnan som har barnet inom sej att ta bort det. När jag gick veta att jag va gravid älskade jag det lilla embryot så sjukt mycket. Jag grät av glädje. Skulle pappan då ha rätten att tvinga mej att ta bort det hade det varit mord i mitt hjärta. Jag älskade faktiskt det blivande livet.

Hur man än vänder på det så vill en man eller en kvinna inte ha barn så får man skydda sej eller låta bli att ha sex. Kvinnan har en "nödväg" ut men då det är kvinnans kropp så måste rätten självklart enbart falla på kvinnan. Orättvist kanske det är men det är kvinnan som måste gå igenom abort/graviditet och inget av det är lika lätt som att gå till frissan.
Men en vettig kvinna möter upp mannen på bästa sätt men tar ändå det beslut som är bäst för henne och hennes kropp.




TS, jag tycker du resonerar moget och bra. Jag är övertygad om att du kommer klara detta galant!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Nej jag tycker inte att han ska behöva det. Men jag tycker även att det är fel om jag ska behöva göra abort mot min vilja. Så kommer vi inte överens så kommer ju nån av oss behöva göra något mot sin vilja.

Ja. Och då är beslutet ditt. Ingen av er har försökt föra den andre bakom ljuset och ingen av er har klantat sig enormt, anser jag. Men vilken resa för dig, de kommande veckorna. Låt ingen anklaga dig eller pressa dig till något du inte vill. Inte ens du själv!
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Vad är så hemskt med att vara singelmamma? Som du säger så har du släkt och vänner som kan hjälpa dig.

Som innan sagt i tråden, jag hade ställt in mig på att "klara mig själv" Menar ert "förhållande" är ju super nytt. Alla jag träffa under så kort tid har jag alltid trott var manen med stort M så att säga, annars fortsätter man ju inte träffa personen vanligt vis:p

Men det brukar visa sig runt 1,5-2 års dejtande/förhållande vem personen är. Så visst det kanske håller nu när ni är nykära. Men som sagt, hade ändå ställt in mig på att klara det själv.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

*kl*

Jag blir alltid beklämd när jag hör talas om sådana här situationer.
Kvinnor som verkar kasta allt vad jämlikhet heter överbord.
Jag har så svårt för "det är kvinnans kropp, hon bestämmer".

Enligt mig är man två om att få barn. Utan en man, inget barn.
Varför ska hans vilja nonchaleras?
För mig personligen framstår kvinnor som väljer att behålla ett barn mot mannens vilja som fruktansvärt egoistiska!
Betänk att det finns många personer, i synnerhet barnet själv, vars liv blir styrda av vad EN kvinna bestämmer sig för!
I det här fallet en man som tror att chansen till graviditet är obefintlig då kvinnan äter P-piller.
Denna lilla "slant" i månaden han får betala för att inte TS hade koll på vilka mediciner hon äter uppgår i slutändan till 3-400 000:-
Det är ändå ingenting mot den känslomässiga situation han "tvingas" in i.
Han barn kommer att få ett syskon.
Hans ev syskon kommer att få ett syskonbarn. Deras barn en kusin.
Hans föräldrar kommer att bli farföräldrar osv osv.

OM han vill behålla barnet, då är det en annan sak.
Men om han inte vill så anser jag att ingen människa, inte ens en gravid kvinna, har rätt att påverka andras liv utifrån sitt egna perspektiv.

Jämförelsevis måste väl en abort i ett tidigt skede väga oerhört mycket lättare än en graviditet och ansvaret för ett barn resten av ens liv?

Till TS, jag hoppas så innerligt att han är med dig i det här!
Då kan det komma någonting fint och fantastiskt ur det och då har ni lagt grunden för en respektfull relation som kommer att vara för resten av era liv! (Oavsett om ni fortsätter som ett par eller om ni "bara" delar föräldraskapet.
Om han inte vill, väg din vilja mot vad som är bäst för det kommande barnet och alka andra runt omkring som kommer att få sina liv förändrade som en följd av ditt beslut!

Ett barns förutsättningar till ett bra liv måste, enligt mig, födas ur att det är önskat, efterlängtat och välkomnat av båda föräldrarna.

Lycka till! <3
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag försöker tänka mig in i situationen, men det är svårt, då jag inte själv har en längtan till barn.

Jag hade nog i din situation haft svårt att välja vad som är rätt och fel, så jag förstår verkligen att du funderar på detta, det har du min största respekt för.

Men jag tycker ändå, helt rätt är det inte mot killen. Visst har han ett lika stort ansvar som du att graviditeten skett, men ändå var det ditt ansvar att hålla koll på att denna biverkningen fanns på din medicin. Din kille har berättat att hans värsta mardröm är att detta ska ske, och ingen av er tänker er bättre för?

Men, det har nu hänt, och ni sitter i två helt olika situationer. Du vill ( efter vad jag förstår) behålla barnet, han vill ( utefter vad du skrivit nu innan du berättat) inte ha barn i denna situation. Ni är båda delaktiga i det som skett.

Visst, vi kvinnor har rätten att bestämma över vår kropp ( tack gode gud för det), men samtidigt är man TVÅ om att ett barn blir till. Ni har vart oförsiktiga båda två, men jag anser ( och det rent praktiskt, utan känslor för barnet) att det är ganska taskigt att sätta ett barn till världen som är oönskat av den ene föräldern. Han ska "tvingas" ta ansvar och betala för ett barn han inte ville ha från början, och talade också om att det var så.

De flesta män jag känner som faktiskt hamnat i denna situation (liknande situationer, men ni förstår poängen), har engagerat sig, betalat och älskat sitt barn över allt annat när barnet väl är fött. Troligtvis kommer även din kille göra likadant ( om han inte är ett känslokallt svin som inte vill ta ansvar för sina handlingar).

Men ändå, trots att kvinnan har rätten att bestämma över liv och död i detta sammanhang, så har kvinnan lagen på sin sida, hon bestämmer över hur killen ska få "sota" för sitt misstag över att ha litat på kvinnans preventivmedel och ord om att hon är skyddad. I 18 år ska han betala, ta ansvar (förhoppningsvis), anpassa sig och ändra hela sitt liv efter vad kvinnan bestämmer ( kanske behöver skaffa större boende, strängare ekonomi, arbeta mer för att få saker att gå runt, dela på vårdnaden och ändra sitt tilltänkta liv utan fler barn/ barn överhuvudtaget).

Nu är det lite svårare i just ditt fall, då du även har svårt att bli med barn. Jag förstår dig där, och det skulle kanske göra en skillnad om jag var i din situation, jag vet inte. Jag har suttit många kvällar och diskuterat med en kompis som VILL ha barn över allt annat, men ingen man finns vid hennes sida. Hon är inne på insemination ( vet inte hur det stavas) i Danmark, och det stöttar jag henne till i 100 %. Ingen man behöver betala, det finns ingen frånvarande eller sur kille som inte vill ha barn. Barnet i sin tur kan få veta sanningen= inget "misstag, min mamma ville ha mig bara och gjorde såhär.

Min kompis har även på "skoj"/halvt allvar, nämnt situationen att bli med barn från krogragg ( och för mig, lura killen även om det blir fader okänd på papper, eller låta han ta del av det hela i efterhand). Fel, fel, fel i mina ögon, och där jämför jag lite med din situation där killen har sagt att han inte vill ha fler barn i den situationen han är i.

Som slut på detta långa inlägg, vill jag ändå att du ska ta ditt egna beslut i detta, prata med killen, och få förhoppningsvis klarhet redan där. Det ÄR erat barn, kom fram till något bra, för barnets skull. Och jag önskar er allt gott hur det än går med allt:)
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag är egoistisk om jag skulle behålla barnet mot hans vilja? Men om jag gör abort för hans skull, det är inget fel?
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Tog tid på mig att skriva mitt inlägg och såg ditt nu när jag postat. Liknande tankar här..
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Med ditt resonemang hamnar all bestämmanderätt hos mannen.
Så även om hon oerhört gärna vill ha barnet är det hans motsatta vilja som styr?

Kul hörrö.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Som sagt jag säger inte att han får skylla sig själv och jag har full förståelse om han blir arg på mig. För jag har tabbat mig, men jag har som sagt även lurat mig själv..för jag ville INTE bli gravid på detta viset oavsett hur gärna jag vill ha barn.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag anser att i din situation där du vet att du faktiskt kan få svårt att få barn i framtiden gör att du har rätt att bestämma själv. Du har ändå ätit piller, det är en ny relation alltså borde han använt kondom pga att det är nytt och könssjukdomar finns därute.
Hur du än gör ska beslutet vara ditt!! Annars kommer du ångra det resten av livet.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Som sagt jag säger inte att han får skylla sig själv och jag har full förståelse om han blir arg på mig. För jag har tabbat mig, men jag har som sagt även lurat mig själv..för jag ville INTE bli gravid på detta viset oavsett hur gärna jag vill ha barn.

Jag har full förståelse för din situation, det är där "problemet" ligger, tror jag. Jag kan bara tala för mig själv. Jag är (troligtvis) frisk och kan få barn ( har gjort en abort för ca 20 år sedan), dock har jag åldern emot mig nu. Jag vill inte ha barn, vilket gör DIN längtan svår att förstå för mig. Jag tycker att man är TVÅ om ett barn, här verkar det handla om antingen dig eller honom.

OM det känns fel att bli gravid på detta sätt för dig, är det också där jag är tveksam till om det blir bra. Barn SKA för mig vara planerade och få det bästa i sin uppväxt. För mig är inte det bästa, att bli till av en slump. Jag menar verkligen inget illa mot just dig, utan av principen, av tanken, av att vara älskat av dem, de jag kom av, att de ville ha mig, att jag har föräldrar att stötta mig mot i livet, att de finns där för mig för att de ville ha mig.
 
Sv: Det största problem jag nånsin ställt mig inför... :S

Jag har så svårt för "det är kvinnans kropp, hon bestämmer".

Enligt mig är man två om att få barn. Utan en man, inget barn.
Varför ska hans vilja nonchaleras?
För mig personligen framstår kvinnor som väljer att behålla ett barn mot mannens vilja som fruktansvärt egoistiska!
Betänk att det finns många personer, i synnerhet barnet själv, vars liv blir styrda av vad EN kvinna bestämmer sig för!

Om han inte vill, väg din vilja mot vad som är bäst för det kommande barnet och alka andra runt omkring som kommer att få sina liv förändrade som en följd av ditt beslut!


Du säger: om inte båda vill är det abort som gäller. Varför då?
Även att avsluta graviditeten är ett beslut som har konsekvenser för många människor. De potentiella mor/farföräldrarna som längtar efter men kanske aldrig får barnbarn? Och alla andra som du nämner. Kusiner mostrar fastrar syskon. Och framför allt för livet som aldrig fick chansen att bli människa.

Jag säger inte att pappans vilja saknar betydelse. Idealet är att båda vill, eller att båda inte vill. Men om de vill olika är beslutet kvinnans, så ser lagstiftningen ut och även om det inte är perfekt vet jag ärligt talat inte vad alternativet skulle vara. Hur skulle en sådan lagstiftning se ut?

Jag ser uppriktigt inte hur du menar att det skulle vara mindre egoistiskt att driva igenom en abort mot kvinnans vilja, när hon längtar efter barn, som hon verkar göra i det här fallet. Vem vet vilka konsekvenser som är "värst" för "flest" i det långa loppet?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 378
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 848
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 037
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp