Bland mina jämnåriga förekommer av naturliga skäl inga aborter längre
De fall jag tänker på utspelades i England för ... drygt 10 år sedan, så jag vet förstås inte hur praxis där ser ut idag. Men då - både inom NHS och privat - var det lätt narkos som gällde, något alternativ som medicinsk abort förekom inte (även om det möjligtvis kan ha varit tänkbart om kvinnorna propsat på den metoden?). Ingreppen var väldigt snabba och smärtfria och gav knappt några besvär efteråt.
Själv jämför jag med ett missfall jag själv gick genom, i vecka 9, och som var extremt smärtsamt och dramatiskt och om en medicinsk abort kan jämföras med framkallande av missfall, kan det nog vara ett ganska otrevligt scenario. Givetvis lite beroende på hur långt framskriden graviditeten är. Men det är ju mycket som kommer ut, om man så säger, och det är heller ingen trevlig upplevelse. Jag var dessutom rejält påverkad av blodförlusten och gick i golvet på akutmottagningen.
Men visst förstår jag att narkos inte är något man ska ta lättvindigt på, och tack och lov finns bra smärtstillande mediciner som man får med sig hem. Jag jämförde mest TS upplevelse med mitt eget missfall och det var inga trevliga minnen. Morfin är ju heller inget att leka med.