Det kommer inte gå vägen. Vad ska jag välja för ras?

Beklagar! :(

Hur är det med dvärgschnauzer, skulle det kunna vara något? Har inte jättebra koll på rasen, men det bör finnas andra här som har. Tänker pälsen, framför allt, bör ju vara positiv om du är känslig.

Sen måste jag fråga, 10-15 kg på en hund som är max 35 cm hög, är inte det lite väl tungt? :o Jag tänker att typ fransk bulldog passar in i den beskrivningen och de är ju rätt tunga för sin höjd (säger alltså inte det som ett rasförslag, utan fundering kring vikt/höjd-förhållandet).
Tack!

Nja, inte riktigt min typ av hund. Jag har haft mest med mellan och riesenschnauzer att göra visserligen, inte haft någon dvärg hemmavid utan mer bara träffat hos andra innan men de är inte min typ av hund. Inte så kvicktänkta eller hur jag nu ska beskriva det. Inte så att de är tröga men de har inte kvicksilvret jag tycker så mycket om.

Nej faktiskt inte. Det beror ju på hur hunden är byggd. Nuvarande är drygt 30 cm hög, väger 15 kg och är enligt alla de veterinärer vi nu har träffat i perfekt hull. Revbenen känns precis lagom och han är mycket välmusklad. Nu är han stor för att vara en sådan blandning som han är. Han har stl 45 i täcken och overaller.

Tack!

Nja, inte riktigt min typ av hund. Jag har haft mest med mellan och riesenschnauzer att göra visserligen, inte haft någon dvärg hemmavid utan mer bara träffat hos andra innan men de är inte min typ av hund. Inte så kvicktänkta eller hur jag nu ska beskriva det. Inte så att de är tröga men de har inte kvicksilvret jag tycker så mycket om.

Nej faktiskt inte. Det beror ju på hur hunden är byggd. Nuvarande är drygt 30 cm hög, väger 15 kg och är enligt alla de veterinärer vi nu har träffat i perfekt hull. Revbenen känns precis lagom och han är mycket välmusklad. Nu är han stor för att vara en sådan blandning som han är. Han har stl 45 i täcken och overaller.
Jag förstår. :)

Där ser man! Tack för info, då har jag lärt mig nåt nytt. :)

Beklagar verkligen :heart

Jag tänkte spontant på Löwchen för de verkar passa in på flera av dina önskemål, förutom vikten då (de är lätta men inte klent byggda för det). Jag är personligen inte så förtjust i deras specialfrisyr men en jämnt nedklippt löwchen låter ju som att det är precis vad du efterfrågar i pälsväg med lite längre päls, inget fällande och ingen underull.

Också jag beklagar :heart

Funderar på om även Norwich och/eller Norfolkterriern skulle kunna vara raser värda att kika lite på.

Och hur är det med vuxna omplaceringar från en Hundstallet?
(Eller annat lokalare hundstall?)

Beklagar verkligen :heart

Jag tänkte spontant på Löwchen för de verkar passa in på flera av dina önskemål, förutom vikten då (de är lätta men inte klent byggda för det). Jag är personligen inte så förtjust i deras specialfrisyr men en jämnt nedklippt löwchen låter ju som att det är precis vad du efterfrågar i pälsväg med lite längre päls, inget fällande och ingen underull.
Tack :heart

Jag vet att jag tittade på löwchen innan nuvarande hund. Jag får nog läsa på lite mer om dem igen. Stor fördel att de inte är lika min nuvarande hund. Ju mer jag läser och tittar på bilder inser jag att nej, det kommer inte gå med någon som ens liknar lite grann. Det hugger i hjärtat med bara en bild och det gör för ont :cry:

Också jag beklagar :heart

Funderar på om även Norwich och/eller Norfolkterriern skulle kunna vara raser värda att kika lite på.

Och hur är det med vuxna omplaceringar från en Hundstallet?
(Eller annat lokalare hundstall?)

De raserna är också värda att läsa mer om.

Jag har tittat på de hundstall/omplacering av svenska hundar jag har kunnat googla mig fram till för det kan jag absolut tänka mig men jag har inte hittat någon som känns passande. Vi har ju katt och de jag kunde tänka mig skulle inte bo med katt så då föll de också bort.

Jag har tittat på de hundstall/omplacering av svenska hundar jag har kunnat googla mig fram till för det kan jag absolut tänka mig men jag har inte hittat någon som känns passande. Vi har ju katt och de jag kunde tänka mig skulle inte bo med katt så då föll de också bort.
Visst bor du inte orimligt långt bort från Göteborg? Tänker att det kan vara värt att ta kontakt med Gömmet som nog fortfarande har hand om polis/länsstyrelsärenden och omplacerar hundar.

Visst bor du inte orimligt långt bort från Göteborg? Tänker att det kan vara värt att ta kontakt med Gömmet som nog fortfarande har hand om polis/länsstyrelsärenden och omplacerar hundar.
Det stämmer. Gömmet har jag inte lyckats googla mig fram till. Det ska jag kolla på! Tack!

Hoppas att det kan finnas någon liten individ där, eller på annat håll, som kan vara en tröst framöver och som du kan få nya fina minnen ihop med.
Tack! Ja jag insåg häromdagen att alla mina djur har speciella behov, speciella önskemål om hur livet ska vara för att de ska komma till sin rätt som kanske inte är så kompatibelt med de krav som vanligtvis ställs. Då hamnar de hos mig. Vi oönskade, vi som inte passar in riktigt, vi får ta hand om varandra, ösa kärlek över varandra :heart

Det verkar inte finnas kvar? Jag hittar bara en hundskola.
Det är väl samma tror jag. Eller ja, är rätt säker på det då jag var inblandad i en annan frågarörande dem innan jul :)
(Eller @Voff du kanske vet mer?)

Annars så kontakta polisen djurärenden väst så kanske dom kan guida dig vidare om det är så att dom bytt sitt hundavtal.

Det är väl samma tror jag. Eller ja, är rätt säker på det då jag var inblandad i en annan frågarörande dem innan jul :)
(Eller @Voff du kanske vet mer?)

Annars så kontakta polisen djurärenden väst så kanske dom kan guida dig vidare om det är så att dom bytt sitt hundavtal.
Ja jag får göra det för jag kommer bara till Hedeforsens kennel?

Jag vet att jag tittade på löwchen innan nuvarande hund. Jag får nog läsa på lite mer om dem igen. Stor fördel att de inte är lika min nuvarande hund. Ju mer jag läser och tittar på bilder inser jag att nej, det kommer inte gå med någon som ens liknar lite grann. Det hugger i hjärtat med bara en bild och det gör för ont :cry:
Ja jag förstår verkligen! Jag kan börja storgråta av bilder på havanaisliknande hundar. Om den råkar vara sobelfärgad så är det nästan alltid tokkört och jag kan må dåligt rätt länge. Har väldigt svårt att se bilder på Professorn, det är nästan lättare att se graven till och med! Tack och lov är Sherlock väldigt annorlunda på alla sätt.

Ja jag förstår verkligen! Jag kan börja storgråta av bilder på havanaisliknande hundar. Om den råkar vara sobelfärgad så är det nästan alltid tokkört och jag kan må dåligt rätt länge. Har väldigt svårt att se bilder på Professorn, det är nästan lättare att se graven till och med! Tack och lov är Sherlock väldigt annorlunda på alla sätt.
Ja det har alltid tagit lång tid innan jag klarat av att se mina djur på kort sedan de gått bort så det är nog bara dumt att ens tänka sig någon typ av hund som liknar honom. Jag vill ju dessutom älska nästa hund för hans skull, inte som någon ersättning för någon jag har förlorat.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 520
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har pratat om att skaffa hund ett bra tag. Vi har levt med hundar runt oss hela våra liv och håller på att gå åt i väntan...
2
Svar
29
· Visningar
2 886
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar