Hur ska vi tänka ang. ras?

låter som att det är en whippet ni ska ha! hänger gärna med på både långa promenader och joggingrundor men är samtidigt riktiga soffpotatisar som gärna ligger inne och slappar en dag eller två om vädret är dåligt. Lättare trickträning funkar finfint om man bara hittar rätt motivering. en riktig allroundhund som är "lagom" på alla sätt.
har dock ofta en hel del jaktinstinkt och kan vara svåra att ha lösa hur som helst. Särskilt om man köper hund från rena kapplöpningslinjer. Har själv två stycken, en från utställningslinjer som är lös i stort sett alltid och en från kapplöpningslinjer som endast kan vara lös på inhägnat område.

Jag tycker whippets är coola hundar :D men sambon är inte helt med på idén att skaffa vinthund. Hur frusna är de? Vi är ute rätt mycket vintertid (sydsvensk vinter innebär i regel snålblåst, horisontellt snöblandat regn och 2 plusgrader) och kommer även fjällvandra, det vore därför att föredra en lite mer välpälsad ras...

Vi hade uppskattat en hund som kan tränas att gå lös, det är nog av av de främsta anledningarna som gör att vinthundar faller bort.

DP är nog lite för stissiga generellt för vår smak, mycket vilja och lite överallt hela tiden är väl min uppfattning. :D

Jag är egentligen inte så väldigt förtjust i terriers. Även om det är en orättvis jämförelse så saknar jag schäferns will to please alldeles för mycket i många av raserna och de individer jag träffat har haft lite mycket jaktinstinkt för min smak (men det kanske inte är rasbundet?). Har främst erfarenhet av westie, cairn och norfolk.

jag vill också slå ett slag för Australiensiska terriern.
jag har en och hon är den mest lättsamma hunden i historien. Alltid, alltid följsam och med på vad som vi än gör - ligger i soffan eller är ute och rider. Rasen är betydligt mindre "terrier" än både Cairn, Westie och Norfolk. Hon har alltid gått lös - förutom i stadsmiljö. Jag släpper ut henne i trädgården som inte är inhägnad och hon håller sig där - lite flockbunden sisådär

Jag har en Silky också och det är en helt annan sort.

Jag tycker whippets är coola hundar :D men sambon är inte helt med på idén att skaffa vinthund. Hur frusna är de? Vi är ute rätt mycket vintertid (sydsvensk vinter innebär i regel snålblåst, horisontellt snöblandat regn och 2 plusgrader) och kommer även fjällvandra, det vore därför att föredra en lite mer välpälsad ras...

Vi hade uppskattat en hund som kan tränas att gå lös, det är nog av av de främsta anledningarna som gör att vinthundar faller bort.

hur frusna det är verkar variera massor. min ena är en riktig fryslort medan den andra inte bryr sig nåt särskilt om kyla. Båda är med mig i stallet på vintrarna. Är de bara ordentligt täckade så är det inga som helst problem. i stallet och på rid- och cykelturer är båda alltid lösa utan problem och det enda som finns i deras huvuden då är att inte släppa matte ur sikte.
förstår att många blir lite "skrämda" av att man inte "kan har vinthundar lösa" men det är som sagt högst individuellt och med träning och tålamod så går det.

Du får gärna berätta mer om vad du gör med din/a västgöte/ar! :)
Ja än så länge inte så mycket, vi får hem valpen på lördag... Men det är en väldigt allround ras, det finns de som är duktiga i lydnad och agility, det finns godkända räddningshundar, de är duktiga på att spåra. Pigga och med på allt ute, världens knähund inne (en västgöte vill vara nääära). Robusta och friska överlag, blir väldigt gamla (15 är inte ovanligt). Praktisk päls där smutsen trillar av nästan av sig själv, ingen pälsvård att tala om, men fäller rejält två gånger om året. Tämligen ointresserade av jakt, brukar vara lätta att ha lösa. Och så ser den ut som en hund. (Eller så har jag bara fallit för reklamen, vi får väl se om några dagar...)

Ja än så länge inte så mycket, vi får hem valpen på lördag... Men det är en väldigt allround ras, det finns de som är duktiga i lydnad och agility, det finns godkända räddningshundar, de är duktiga på att spåra. Pigga och med på allt ute, världens knähund inne (en västgöte vill vara nääära). Robusta och friska överlag, blir väldigt gamla (15 är inte ovanligt). Praktisk päls där smutsen trillar av nästan av sig själv, ingen pälsvård att tala om, men fäller rejält två gånger om året. Tämligen ointresserade av jakt, brukar vara lätta att ha lösa. Och så ser den ut som en hund. (Eller så har jag bara fallit för reklamen, vi får väl se om några dagar...)

Det låter onekligen som en mycket intressant ras! Du får uppdatera här på buke om bilden du fått av rasen överensstämmer med verkligheten. ;)

Jag får nog kika närmre på irländaren! Personligen tycker jag hemskt mycket om hundar som är lite rejäla och har inte haft ett stort intresse för mindre hundar förr frånsett corgin. Dessutom så är jag lång och det blir så fruktansvärt långt ner att böja sig till de mindre hundraserna :o.

De irländska är ju inte speciellt små, beroende på vad man klassar som små då :P De flesta är runt 47-50 cm i mankhöjd :)

Jag brukar slå ett slag för Bedlingtonterriern. Nu har den ju en päls som kanske behöver lite omsorg men man kan ju lätt snagga ner hunden till önskad pälslängd. Den är mer vinthund än terrier och en väldigt frisk och lättsam ras i lämplig storlek. Manchesterterriern verkar vara av samma kaliber och de har ju mer pinscher utseende.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Jag har sedan tidigare en schipperke, en tik på 5,5 år. På senare tid har min sambo börjat intressera sig för hundar och talar lite löst...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 054
Senast: Haukur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar