Det kommer inte gå vägen. Vad ska jag välja för ras?

Åh, jag beklagar verkligen! Jag förstår det där du skriver om att inte ersätta en älskad hund med en av samma ras, jag kände precis likadant när minvästgötaspets dog. För min del blev det då australisk terrier och jag tänker att det kanske kunde passa på din beskrivning? Möjligen lite för liten, men lite lagom lång päls, fäller inte, oerhört snäll och pigg, glad och rolig. Inte fullt så följsam som en vallhund men får mig att skratta varje dag och är nog bland det vänligaste jag träffat i hundväg. Jag hoppas du hittar en ny kompis!

Har du kollat på Petit Brabancon, förresten?
Väldigt roliga, glada hundar som pallar det mesta och länge har jobbat som stallhund, rent historiskt. De ligger visserligen på cirka 5 kilo. Väldigt käcka och enkla att ha att göra med.

Dock lite fulvarning :angel:, men personligheten kompenserar.

Åh, jag beklagar verkligen! Jag förstår det där du skriver om att inte ersätta en älskad hund med en av samma ras, jag kände precis likadant när minvästgötaspets dog. För min del blev det då australisk terrier och jag tänker att det kanske kunde passa på din beskrivning? Möjligen lite för liten, men lite lagom lång päls, fäller inte, oerhört snäll och pigg, glad och rolig. Inte fullt så följsam som en vallhund men får mig att skratta varje dag och är nog bland det vänligaste jag träffat i hundväg. Jag hoppas du hittar en ny kompis!
Tack. Jag har sneglat på aussie men jag är lite rädd för att jag reagerar på underullen. Har de mycket?

Har du kollat på Petit Brabancon, förresten?
Väldigt roliga, glada hundar som pallar det mesta och länge har jobbat som stallhund, rent historiskt. De ligger visserligen på cirka 5 kilo. Väldigt käcka och enkla att ha att göra med.

Dock lite fulvarning :angel:, men personligheten kompenserar.
Tack för förslaget men nej. Inte en hund i min smak. Inte för att utseendet säger allt men det behöver säga mig något.

Min älskade lille hund har fått sin dödsdom. Det kan handla om veckor. Jag är totalt förkrossad och tanken på att vara utan honom gör att jag går sönder. Men jag vet att utan hund kan jag inte leva. Jag måste ha en liten vän...
Jag vet inte om jag har några bra tips. Jag ville bara beklaga sorgen. Jag vet tyvärr vad du går igen. :cry:

Tack. Jag har sneglat på aussie men jag är lite rädd för att jag reagerar på underullen. Har de mycket?
Nej inte alls! (till skillnad från västgötaspetsen som hade underull så det hade räckt till en smärre ulltillverkning). Jag kammar en gång i veckan och rycker lite av det värsta om det behövs. Klart! Mycket smidigt tycker jag. Om man är intresserad av utställning får man väl trimma mer ordentligt, men sånt är inte av intresse för mig.

Nej inte alls! (till skillnad från västgötaspetsen som hade underull så det hade räckt till en smärre ulltillverkning). Jag kammar en gång i veckan och rycker lite av det värsta om det behövs. Klart! Mycket smidigt tycker jag. Om man är intresserad av utställning får man väl trimma mer ordentligt, men sånt är inte av intresse för mig.
Kanske är värt att träffa någon då. Jag brukar känna ganska snabbt om det fungerar eller inte. Nej utställning är jag inte intresserad utav heller.

Jag blir helt tårögd här på jobbet när jag läser. :cry:
Beklagar sorgen, jag hoppas ni får en fin sista tid tillsammans även om det är med stor smärta och många tårar. :heart

Jag blir helt tårögd här på jobbet när jag läser. :cry:
Beklagar sorgen, jag hoppas ni får en fin sista tid tillsammans även om det är med stor smärta och många tårar. :heart
Jag hoppas det också. Vi har en helt fantastiskt engagerad och mycket kompetent veterinär och hennes stöd betyder enormt mycket. Ärlig, rak, inget inlindande utan säger som det är och förklarar vilka behandlingar som kan vara aktuella, vad de innebär, vilka oddsen är, vad prognosen är för de olika alternativen, vad de olika alternativen innebär för honom och vad som kan öka livskvalitén. För för mig/oss är det livskvalitén som är det enda viktiga. Det är så svårt att ta in att han är den där superpigga busiga lilla hunden som drar repor och busar precis som vanligt, som absolut inte verkar det minsta sjuk för att plötsligt bli förvirrad, bli lite vinglig i bakkärran när han studsat runt och plötsligt bli så trött så trött. Att då få raka tydliga begripliga förklaringar på de olika symptomen är så mycket värt. Det gör det inte enklare att ta in med hjärtat men med hjärnan.

Jag försöker att inte gråta när han ser. Han blir så orolig då vilket verkligen inte gör det lättare :cry:

Jag hoppas det också. Vi har en helt fantastiskt engagerad och mycket kompetent veterinär och hennes stöd betyder enormt mycket. Ärlig, rak, inget inlindande utan säger som det är och förklarar vilka behandlingar som kan vara aktuella, vad de innebär, vilka oddsen är, vad prognosen är för de olika alternativen, vad de olika alternativen innebär för honom och vad som kan öka livskvalitén. För för mig/oss är det livskvalitén som är det enda viktiga. Det är så svårt att ta in att han är den där superpigga busiga lilla hunden som drar repor och busar precis som vanligt, som absolut inte verkar det minsta sjuk för att plötsligt bli förvirrad, bli lite vinglig i bakkärran när han studsat runt och plötsligt bli så trött så trött. Att då få raka tydliga begripliga förklaringar på de olika symptomen är så mycket värt. Det gör det inte enklare att ta in med hjärtat men med hjärnan.

Jag försöker att inte gråta när han ser. Han blir så orolig då vilket verkligen inte gör det lättare :cry:
:cry::cry: Beklagar så :heart

Beklagar! :(

Hur är det med dvärgschnauzer, skulle det kunna vara något? Har inte jättebra koll på rasen, men det bör finnas andra här som har. Tänker pälsen, framför allt, bör ju vara positiv om du är känslig.

Sen måste jag fråga, 10-15 kg på en hund som är max 35 cm hög, är inte det lite väl tungt? :o Jag tänker att typ fransk bulldog passar in i den beskrivningen och de är ju rätt tunga för sin höjd (säger alltså inte det som ett rasförslag, utan fundering kring vikt/höjd-förhållandet).

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 974
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 520
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har pratat om att skaffa hund ett bra tag. Vi har levt med hundar runt oss hela våra liv och håller på att gå åt i väntan...
2
Svar
29
· Visningar
2 886
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg