Det här med världens undergång?

Jag säger inte att det vare sig är bra eller dåligt, jag säger att det är unikt. De flesta föräldrarskap är förbundna med oro i mer eller mindre mängd. Jag har aldrig träffat på en människa som inte känner oro eller rädsla som man kallar det i den här tråden. Oro eller rädsla är ju en känsla så det är ju inte något man direkt styr över, man kan ju hantera den på olika sätt men det är sällan något man kontrollerar med vilje. Det är därför det blir så märkligt när någon beskriver att den väljer att inte oroa sig eller bli rädd för det är så onödigt. Man kan givetvis bearbeta sina känslor med tex terapi eller medicin och ha beteenden för att avstyra eventuella känslor. Men för mig blir det ändå konstigt när man börjar beskriva att man väljer att inte känna vissa känslor.
Jag har inte heller träffat en förälder som inte känner oro för sitt barn. Jag tror att oron hjälper föräldrarna att förutse faror som icke föräldrar inte ser. Kanske skiljer det sig också åt lite beroende på vilken sorts barn man har fått. Har man ett känsligt barn så oroar man sig lite mer, har man ett som tycker det verkar spännande att hoppa från höga höjder så är man kanske mer på alerten än om man har en som gillar att sitta på golvet och pyssla. Men oavsett så är det väl svårt att inte få hjärtat i halsgropen när barnet skrattandes smiter rakt mot en trafikerad väg. Om man inte känner någon oro/rädsla i en sådan situation så dristar jag mig till att säga att man nog har någon störning/funktionshinder på det området.

Samåkning är inte möjligt där jag bor, ej heller att dela fordon. Kollektivtrafiken har få turer. Jag är nog som de flesta - jag har helt enkelt svårt för att se fungerande alternativ eftersom jag tar bilen överallt. Det blir ett måste om man bor där jag bor och dessutom tränar hund aktivt.

Jag tror att det går bättre än alla tror från början. Här i trakten är det ett antal bilar som rullar in till större staden och tillbaka hit, varje morgon och kväll. Med ett fiffigt system med pendlarparkering, och täta turer, tror jag de flesta skulle kunna lösa det.

Men idag är prisskillnaden egen bil mot kollektivtrafik alldeles för liten för att ge upp dne friheten för de flesta.

Tänka lite utanför boxen, och tänka lite mer på miljön framför den egna friheten. Fast det måste finnas en förståelse i hela samhället för att det ska fungera.

Jag är nog en nervöst lagd människa. Jag oroar mig för massor med saker. Men absolut inte för jordens undergång. Jag tillför den priviligierade delen av befolkningen på jorden så jag och mitt barn och framtida barnbarn så vi kommer inte behöva svälta eller dricka smutsigt vatten. Men jag inser att mitt beteende kommer orsaka mängder av lidande och död för andra mindre priviligierade människor och därför försöker jag leva energisnålt. Jag äter inte kött och jag undviker flyg. Jag är dessutom skiträdd för att flyga så jag tycker det är helt rimligt att åka tåg i flera timmar istället för att flyga 1-2 timmar. Svårare blir det när man vill längre bort. Jag ska till Thailand i vinter och även om vi skippar inrikesflyg och tar nattåg (blir nog en upplevelse!) så är den långa flygresan svår att göra på annat sätt.

Jag tror att det går bättre än alla tror från början. Här i trakten är det ett antal bilar som rullar in till större staden och tillbaka hit, varje morgon och kväll. Med ett fiffigt system med pendlarparkering, och täta turer, tror jag de flesta skulle kunna lösa det.

Vi är extremt få åretruntboende i detta område (sommarbostadsområde). Inom några kilometer är det ett par pensionärer och ett par egenföretagare. Och så jag, student. :D Det blir helt enkelt inte möjligt. Det löser ju inte heller problemet med hundfrågan. Jag måste kunna ta mig ut till sök- och spårträning.

Vi är extremt få åretruntboende i detta område (sommarbostadsområde). Inom några kilometer är det ett par pensionärer och ett par egenföretagare. Och så jag, student. :D Det blir helt enkelt inte möjligt. Det löser ju inte heller problemet med hundfrågan. Jag måste kunna ta mig ut till sök- och spårträning.
Hundträning är ju egentligen inte nödvändigt och kanske något vi kommer få offra i framtiden. Du MÅSTE inte träna hunden, du VILL GÄRNA och det är en stor skillnad.

Hundträning är ju egentligen inte nödvändigt och kanske något vi kommer få offra i framtiden. Du MÅSTE inte träna hunden, du VILL GÄRNA och det är en stor skillnad.

Ja, visst är det så. I så fall kommer ju en hel del raser att försvinna. Men jag ser inte hur det blir realistiskt att människor ska upphöra med sina intressen för möjligheten att samåka. Då finns det andra, mer realistiska förändringar man kan göra för att minska sina utsläpp.

Och det minskar ju ändå inte det faktum att samåkning inte är möjligt där jag bor.

Ja, visst är det så. I så fall kommer ju en hel del raser att försvinna. Men jag ser inte hur det blir realistiskt att människor ska upphöra med sina intressen för möjligheten att samåka. Då finns det andra, mer realistiska förändringar man kan göra för att minska sina utsläpp.

Och det minskar ju ändå inte det faktum att samåkning inte är möjligt där jag bor.

Jag ser det som mycket realistiskt att hundträning hamnar långt ned på priolistan om man verkligen kräver en sådan.

Jaha? Nu var det ju dock intressen allmänt jag pratade om. Jag tog mitt eget hundintresse som exempel.

Och jag menade också intressen allmänt, dör hundintresse är ett exempel. De hamnar väldigt lätt långt ned på listan, bakom såna saker som tak över huvudet, mat och hälsa och hundra andra saker.

Värdering av hobbyintressen gentemot varandra är inget jag ger mig in på.

Fullt realistiskt tycker jag. Människor har många spännande intressen. Vissa av dessa är väldigt miljövidriga. Ska detta få fortsätta pågå för att man inte ska tvinga folk att släppa sina intressen? Var ska vi dra gränsen annars?

Och jag menade också intressen allmänt, dör hundintresse är ett exempel. De hamnar väldigt lätt långt ned på listan, bakom såna saker som tak över huvudet, mat och hälsa och hundra andra saker.

Värdering av hobbyintressen gentemot varandra är inget jag ger mig in på.

Okej. Det framgick verkligen inte av inlägget när du använde dig av samma exempel, men nevermind.

Fullt realistiskt tycker jag. Människor har många spännande intressen. Vissa av dessa är väldigt miljövidriga. Ska detta få fortsätta pågå för att man inte ska tvinga folk att släppa sina intressen? Var ska vi dra gränsen annars?

Nu tänkte jag snarare att man själv såg till att ge upp sitt intresse för möjligheten att t ex samåka, inte att någon annan (typ staten) skulle gå in och på något sätt "förbjuda" hobbys. Jag ser inte riktigt hur det senare skulle gå till, eller att det skulle vara realistisk i dagens samhälle där individens frihet och egna vilja står i centrum. Det är ju i princip vad moderniteten bygger på. Är det "fullkomligt miljövidrigt" går det förstås, frågan är bara vad ett sådant intresse är.

Tror du inte på klimathotet? (Vilket inte behöver innebära att jorden kommer gå under).

Med tanke på att hela jorden inkluderat delar av Antarktis var djungel för 400, 200 och 60 miljoner år sedan, nej något klimathot finns inte. Allt sker i cykler. Det er enbart människans förmåga att försöka bita sig fast i det bekanta som är ett problem. Hade de gamla grekerna besökt jorden på 1500 talet skulle även de ha ojat sig över alla ändringar i klimat, hav och landmassor.

Med tanke på att hela jorden inkluderat delar av Antarktis var djungel för 400, 200 och 60 miljoner år sedan, nej något klimathot finns inte. Allt sker i cykler. Det er enbart människans förmåga att försöka bita sig fast i det bekanta som är ett problem. Hade de gamla grekerna besökt jorden på 1500 talet skulle även de ha ojat sig över alla ändringar i klimat, hav och landmassor.
Problemet är väl att man ser att det går betydligt fortare nu än förut (ökar i takt med utsläppen) och att vi dessutom har problem med föroreningar som ställer till det för oss som lever på planeten.

Men oj... hur kan du på allvar tro att det du tänker om klimatförändringarna är en "åsikt" och inte rena faktafel?

Ett av de största "faktafelen" måste väl ändå vara att ingen "klimat modell" tar hänsyn till att stora delar av Grönland var grönt och odlingsbart under Vikingatiden samt att vindruvor och citrus trivdes lika bra på New Foundland som de gör i medelhavsländerna i dag. (konstigt vad arkeologerna som utforskar vikinga bosättningarna där borta kan hitta)

Kvalificerat skitsnack. Ja, det har varit djungel på ställen det inte är det idag men det är pga tektonik (som också benämns "kontinentaldrift").

/geologen

Problemet är väl att man ser att det går betydligt fortare nu än förut (ökar i takt med utsläppen) och att vi dessutom har problem med föroreningar som ställer till det för oss som lever på planeten.

I princip alla vikinga bosättningar på östra grönland täcktes av glaciären och försvann på mindre än 5 år enligt samtida skrifter (bla Snorre), det är först de sista 15 åren de har återupptäckt när isen dragit sig tillbaka...

Ett av de största "faktafelen" måste väl ändå vara att ingen "klimat modell" tar hänsyn till att stora delar av Grönland var grönt och odlingsbart under Vikingatiden samt att vindruvor och citrus trivdes lika bra på New Foundland som de gör i medelhavsländerna i dag. (konstigt vad arkeologerna som utforskar vikinga bosättningarna där borta kan hitta)

Återigen, normala variationer i ett geologiskt perspektiv. Pga av koldioxidutsläppet sedan industrialiseringens början kan vi inte gå rakt av på variationer i klimatet som skedde innan dess. Det vore helt ovetenskapligt.

Äsch det är väl bara att göra som miljöpartiet påstår, ta tunnelbanan istället. :up:

McG - som fortfarande väntar på att utbyggnaden av tunnelbanan ska starta här c:a 13 mil från storstan. :cool:
Om man räkna CO2-ekvalent som är så poppis, undrar hur många resenärer om dagen som behövs för att "ligga på plus" vid en jämförelse.
Samma med ekonomin runt dessa projekt. Frågan r om det inte vore billigare och mera miljömässigt att ta alla dessa stadsbor och hälla ut dem på landsbygden.

För det är med det jag ser en kollaps av vårt samhälle, att alltfärre landsbygdsbor ska försörja alltfler stadsbor med förnödenheter, gärna utan att få betalt. Dock skall dessa landsbyggdsbor beskattas allthårdare.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 710
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar