Det här med världens undergång?

Den där klimatkontot är ju sjuk!

Detta vad var den sa om mitt klädinköp:
ikon_Tips_Ovrigt.gif

Du konsumerar mycket kläder, elektronik, hudvårdsprodukter m.m.
Försök att investera i varor som håller längre och köp gärna begagnat om det går. Du kan också fundera på att tillämpa "collaborative consumption" då man delar t.ex. verktyg, kläder och andra prylar med sina grannar, vänner etc.
Detta om att jag köpt 4 st arbetsbyxor, 6 t-tröjor samt en bunt på 10 kallingar - jovost var ett par buntar strumpor med, var några år sen sist det blev av att fylla på. Hudvårdsprodukter blir det väl lite såpa nån gång och elektronik tja det händer någon gång vart annat år. Men det är klart - gör man som någon skrev om att karlar som bara använde ett par kallingar i Januari så. Gå mera naken kanske! Kan inte se vad jag kan göra åt denna biten.

Detta om bilen:
ikon_Tips_Resor.gif

Din bil använder främst icke-förnybara bränslen
Fundera på om du kan byta till en bil som körs på förnyelsebart bränsle eller till en mer bränslesnål bil. Du kan också tillämpa sparsam körning där du anpassar din körstil för att minska bränsleförbrukningen.
Och vad ger tillverkning av ny bil i klimatpåverkan. Svarade 0,4 till 0,7 på bränsleåtgång, dvs den näst lägsta klassen som gick, vilket stämmer då jag kör sparsamt.
Min åsikt är att det ända som ger reell minskning är att åka mindre bil, man kan ju låta bli att åka till jobbet - skulle passa mig utmärkt!

Elen är än intressantare:
Miljöpåverkan från din el är högre än den behöver vara
Fundera på att köpa el som kommer från förnyelsebara källor, för att främja energikällor med lägre miljöpåverkan. Detta alternativ finns hos många elbolag idag och behöver inte kosta extra för dig.
Det handlar om 300 - 1000 kwh - i standrdavtalet står det att det i första hand är miljömärkt vattenkraft. Ändrade till att det skulle vara miljöavtal, då vart den nöjd - tänker det kvittar på så lite.

Någon som totat ihop en propagandasida som som inte tar hänsyn till någon verklighet annat än stabors! Sånt här trams är med samhällsnedbrytande - sporra folk till att konsumera i miljöns namn. De talar trotsallt om återbruk och begagnat, vilket är ett fall framåt.

fast den där klimatkontot blev ju konstig.
Jag fick veta att jag konsumerar mycket kläder, smink et c men det gör jag inte. Fick rådet att köpa kläder begagnat. Jo, visst. Ett par jeans och tre skjortor och tre tröjor på ett år. Är nog alldeles för mycket.
Misstänker dock att husdjursbudgeten hamnade där och i så fall stämmer det ju.

All konsumtion hamnar på samma konto. Råden är garanterat generella och gäller inte alla som hamnar högt i de kategorierna. Jag köper också väldigt lite kläder men lägger mycket på husdjur och det händer att jag får samma kommentarer men jag vet ju hur det ligger till och tar det för vad det är.

Det jag i så fall reagerade mer på var att man skulle räkna med tjänster på husdjurskontot. Om jag köper privatlektioner för en hundtränare belastar inte det miljön som det gör om jag köper hundmat eller prylar.

ikon_Tips_Ovrigt.gif

Försök att investera i varor som håller längre och köp gärna begagnat om det går. Du kan också fundera på att tillämpa "collaborative consumption" då man delar t.ex. verktyg, kläder och andra prylar med sina grannar, vänner etc.
Detta om att jag köpt 4 st arbetsbyxor, 6 t-tröjor samt en bunt på 10 kallingar - jovost var ett par buntar strumpor med, var några år sen sist det blev av att fylla på. Hudvårdsprodukter blir det väl lite såpa nån gång och elektronik tja det händer någon gång vart annat år. Men det är klart - gör man som någon skrev om att karlar som bara använde ett par kallingar i Januari så. Gå mera naken kanske! Kan inte se vad jag kan göra åt denna biten.

Detta om bilen:
ikon_Tips_Resor.gif

Fundera på om du kan byta till en bil som körs på förnyelsebart bränsle eller till en mer bränslesnål bil. Du kan också tillämpa sparsam körning där du anpassar din körstil för att minska bränsleförbrukningen.
Och vad ger tillverkning av ny bil i klimatpåverkan. Svarade 0,4 till 0,7 på bränsleåtgång, dvs den näst lägsta klassen som gick, vilket stämmer då jag kör sparsamt.
Min åsikt är att det ända som ger reell minskning är att åka mindre bil, man kan ju låta bli att åka till jobbet - skulle passa mig utmärkt!

Fundera på att köpa el som kommer från förnyelsebara källor, för att främja energikällor med lägre miljöpåverkan. Detta alternativ finns hos många elbolag idag och behöver inte kosta extra för dig.
Det handlar om 300 - 1000 kwh - i standrdavtalet står det att det i första hand är miljömärkt vattenkraft. Ändrade till att det skulle vara miljöavtal, då vart den nöjd - tänker det kvittar på så lite.

Någon som totat ihop en propagandasida som som inte tar hänsyn till någon verklighet annat än stabors! Sånt här trams är med samhällsnedbrytande - sporra folk till att konsumera i miljöns namn. De talar trotsallt om återbruk och begagnat, vilket är ett fall framåt.

Du kanske ska ta informationen som en vägledning och tips och inte pekpinnar? I första posten ingår mer än kläder, hudvårdsprodukter och elektronik - finns det något under "med mera" som gör att du får anmärkning? Vad gäller bil så KAN man ju låta bli att åka bil till jobbet - om det finns möjlighet att åka kollektivt. Jag ser sidan som en fingervisare om vilka områden som är miljöbovar i mitt liv, inte något annat. Även om det finns saker som inte är helt korrekta stämmer huvuddragen.

Det är Svenska Miljöinstitutet som gjort sidan. Det är ett forskningsinstitut som är fristående och utan vinstintressen. Att avfärda det som trams tycker jag tyder på en ovilja att se att man själv har ett miljöansvar.

Ett sett att se om det är rimliga uppställningar de gör är att se om det går att komma ner till tillräckligt lågt för att hamna på den nivå de säger vi behöver till. Försök så ser ni vad jag menar.
Dra ner på boutrymmet sex kvadrat räcker, ingen el, ingen bil och inga transporter, äta bönor och rotfrukter (inte ens i volym så man blir mätt), inga intressen och givetvis endast möjligtvis begagnade kläder. Inte ens då är konsumtionen nere tillräckligt. Visst säger det något om samhället vi lever i. Om detta är frågan om befolkningen i stort i världen så förstår man att där är stora delar som svälter ihjäl.
Försök att hamna på en medelnivå - det går inte att ta sig till jobbet om man inte bor på arbetsplatsen, blir bönor frukost, middag kvällsmat igen kanske någon potatis. Ska man lyxa till det så kanske man får koka den om man iallafall behöver värma inne.

Har länge försökt att dra ner så mycket det går, är liksom bara mina hästar kvar som nöje och de äter grovfoder när bete inte finns. Men i sådana enkäter framstår sådana som jag som miljöskurkar medan de som har råd med flång nya miljöbilar åker Europa runt och är så miljömedvetna så.

Jag tycker att det är ett hån mot framförallt landsbygdsbefolkningen i stort, men framförallt mot de som ska få barna till dagis mm för att kunna jobba samt inte råkar bo intill dagis och jobb, men det är klart att barn är väl inte klimatsmart att skaffa.
Det jag däremot skulle velat ha med är hur långt man kör förutom det som behövs för att livet ska fungera, ungefär som frågan om fritidsbåten. Hur många mil om året åker man till och från träning etc. Frågan om flyg var med, men hur långt åker vi bil för att semestra.
Ett hus på landet där man kanske inte värmer mer än ett rum i taget, men inte har belastat miljön med nybygge på hundra år och ibland väl det, det tas det inte hänsyn till.

Att mer eller mindre påstå att jag inte tar något miljöansvar för att jag anser att sådana uppställningar blir tramsiga tycker jag snarare tyder på att en och annan är lurade av propagandan.

Att en uppställning blir tramsig på grund av alltför långtgående generaliseringar betyder inte att de som ligger bakom den är oseriösa eller okunniga.
Som tankeväckare kan det väl fungera, men det ska då helst vara rimligt.

Jag tror att det är sunt att se en random undersökning på Internet som just en random undersökning på Internet, oavsett vem som står bakom den, och i vilket syfte den kostruerats - fram till det ögonblick man verifierat att nivån på undersökningens kvalitet och exakthet överenstämmer med den vikt man själv lägger på dess resultat.

Det räcker med att ett led i skapandet av undersökningen har gått lite för fort, så kommer hela anrättningen bli skev.

ikon_Tips_Ovrigt.gif

Detta om bilen:
ikon_Tips_Resor.gif

Det finns fler tester på.andra sidor, det är väl för att ge en annan syn på det man faktiskt tycker är "normalt", att se att det går att göra bättre och vi måste vara mer rädd om jordens resurser. :)

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 690
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter