Det här med världens undergång?

Fast alla måste ju inte ta bilen. En del som bor i stan tar bussen ut till vår brukshundklubb. Vissa bor bredvid ridskolan. Vissa bor bredvid badhuset. En annan kanske bor bredvid fantastiska spårmarker osv. Det blir ju märkligt att förbjuda hobbys för att en del behöver ta bilen. Men bor man på landet får man ju liksom per automatik långt till saker (oftast). Då kanske lösningen är att flytta. Med resultatet att vi får en död landsbygd.

Jag tror du missförstod vad jag vill säga. Min poäng var att just inte förbjuda hobbys, eftersom det inte går, och att inte heller förbjuda miljöovänliga transporter till dessa hobbys eftersom det är svårt att skilja de transporterna från andra transporter man behöver göra för att kunna bo på landsbygden (vilket jag hoppas att vi vill att folk även i fortsättningen ska kunna göra).

Kärnan i mitt svar vilket nog var lite otydligt eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle markera i det inlägg jag svarade på utan bara citerade alltihop (för att inte göra en konstig klippning), var att det vi har kvar är att frivilligt - och påverkat av socialt tryck - ändra vårt beteende. Detta var också vad det inlägg jag citerade handlade om. Dvs jag håller med om att när det som jag ser som en "miljövidrig" effekt av ens hobby inte går att lagstifta om, så måste vi själva förändra oss. Om man inte ensamåker i sin fossiltörstiga och partikelutsläppande bil till sin hobby, så är man ju inte inräknad i det jag skriver om. Jag har ju inte sagt att ALLA som har en hobby transporterar sig på det sättet dit, jag skrev "sån man måste..." och måste man inte det så är det ju fine. Visst finns det de som bor på gångavstånd från platsen där de utövar sin hobby, men de blir ju ganska ointressanta att diskutera i det här sammanhanget.

Däremot så kan det ju vara en konsekvens att man inte kan ha en specifik hobby om man inte bor så att det går att transportera sig mer miljövänligt dit, antingen med eget transportmedel eller med kollektivtrafik. Och är det skillnad på att ha som hobby att ha en spårhund där man behöver använda sin bensindrivna bamsebil för att ta sig till spåren, och att älska att resa till främmande länder långt bort (som kräver flyg) och därför göra det många gånger per år? Är alla hobbys fredade mot att behöva begränsas till sitt utförande av miljöskäl, om man är i en situation att man inte kan utföra den miljövänligt?

Det jag ifrågasätter är alltså om det är rimligt att individens frihet och egna vilja angående ens hobby ska fortsätta övertrumfa miljöhänsyn.

Citerar det jag svarade på igen:
Nu tänkte jag snarare att man själv såg till att ge upp sitt intresse för möjligheten att t ex samåka, inte att någon annan (typ staten) skulle gå in och på något sätt "förbjuda" hobbys. Jag ser inte riktigt hur det senare skulle gå till, eller att det skulle vara realistisk i dagens samhälle där individens frihet och egna vilja står i centrum. Det är ju i princip vad moderniteten bygger på. Är det "fullkomligt miljövidrigt" går det förstås, frågan är bara vad ett sådant intresse är.
 
Och min poäng är att det ibland blir fel på vägen (så att säga, höhö ;)) utan att det nödvändigtvis är så att ingenjören har brist på kunskap, eller vägrar lyssna på andra personer för att den på högskolan lärt sig att hen inte behöver lyssna på andra personer. T ex så sitter ju beställaren, konstruktören och utföraren idag oftast i olika organisationer vilket kan öka risken för att fel under vägen inte hanteras förrän det redan är byggt, trots att felet med bättre arbetssätt kunde ha upptäckts och rättats långt tidigare.

Att göra rätt från början, kostar mindre än att "lappa och laga", förutom kostnaderna för olyckor/människoliv på berörda vägsträckor, kostar ofta "lagningen" lika mycket som hela projektet från början...

Att inte se att en utåtlutande dosering i en kurva medför olyckor pga centrifugakraften skulle aldrig ens tolererats i planeringsläget på en trav/galoppbana, ansvariga för projektet skulle fått sparken omedelbart utan avgångslön... Ändå sitter ett antal ingeniörer och planerar sådana elementära fel för våra vägar dagligen...
 
Senast ändrad:
Att göra rätt från början, kostar mindre än att "lappa och laga", förutom kostnaderna för olyckor/människoliv på berörda vägsträckor, kostar ofta "lagningen" lika mycket som hela projektet från början...

Just därför är det bättre att upptäcka fel och brister tidigt, och ändra det som behövs så fort felet upptäcks.

Att inte se att en utåtlutande dosering i en kurva medför olyckor pga centrifugakraften skulle aldrig ens tolererats i planeringsläget på en trav/galoppbana, ansvariga för projektet skulle fått sparken omedelbart utan avgångslön... Ändå sitter ett antal ingeniörer och planerar sådana elementära fel för våra vägar dagligen...

Byggs alla kurvor utåtlutande idag menar du? Och inga högskoleutbildade är inblandade i planeringen av trav- och galoppbanor?
 
Just därför är det bättre att upptäcka fel och brister tidigt, och ändra det som behövs så fort felet upptäcks.



Byggs alla kurvor utåtlutande idag menar du? Och inga högskoleutbildade är inblandade i planeringen av trav- och galoppbanor?

Man kan ju undra, eftersom feldoserade kurvor hör till regeln på vägbyggen sedan 20 talet år, medans trav, galopp, racing och speedway alltid har rätt dosering...
 
Finns en och annan sådan kurva där de inte blivit av med vattnet på andra sätt tillräckligt billigt. Finns säkert andra med andra anledningar med, man skulle kunna tänka sig att den som åker för fort åker av och lägger bilen i ett diken istället för att braka in i en trafikapparat med för hög fart dvs det är valt var det sk gå åt helvete om det nu måste göra det. Håller man hastigheten och dessutom gett akt på tt där kommer korsningar,av och påfarter längre fram så är det säkert inte så farligt. Är ju liksom inte som en velodrom där det går ut på att hålla så hög fart so möjligt utan precis tvärtom.
Någon gång har jag iallafall sett en varningskylt om "feldoserad kurva".
 
Ett av de största "faktafelen" måste väl ändå vara att ingen "klimat modell" tar hänsyn till att stora delar av Grönland var grönt och odlingsbart under Vikingatiden samt att vindruvor och citrus trivdes lika bra på New Foundland som de gör i medelhavsländerna i dag. (konstigt vad arkeologerna som utforskar vikinga bosättningarna där borta kan hitta)
Alltså att sitta och diskutera med klimatförnekare som inte ens verkar kunna grunderna i naturvetenskap är under min värdighet, faktiskt. ta det här tramset nån annanstans.
 
Alltså att sitta och diskutera med klimatförnekare som inte ens verkar kunna grunderna i naturvetenskap är under min värdighet, faktiskt. ta det här tramset nån annanstans.

Att inte förstå att halterna av såkallade "klimat gaser" var 15% högre och oxygen halten var 5% lägre för 30000 år sedan, inger ju inget vidare förtroende för såkallade klimat forskare...
 
Att göra rätt från början, kostar mindre än att "lappa och laga", förutom kostnaderna för olyckor/människoliv på berörda vägsträckor, kostar ofta "lagningen" lika mycket som hela projektet från början....

Vilket är precis anledningen till att vi måste bygga kunskap på vetenskaplig väg och använda välutbildade ingenjörer för att konstruera framtidens transportsystem. Göra så rätt som möjligt från början och inte basera konstruktioner och beslut på känslor, beslut och idiotier baserade på något helt annat än förvärvad kunskap.
 
Vilket är precis anledningen till att vi måste bygga kunskap på vetenskaplig väg och använda välutbildade ingenjörer för att konstruera framtidens transportsystem. Göra så rätt som möjligt från början och inte basera konstruktioner och beslut på känslor, beslut och idiotier baserade på något helt annat än förvärvad kunskap.
.
Varför görs det inte då? Allt som byggs idag, från hus till vägar och övrig infrastruktur byggs ju enbart ut ifrån tabeller utan hänsyn till faktiska markförhållanden. Som lekman torde man ju kunna lita på att det tas hensyn till tex gravitasion vid vägbyggen, men sista 10 åren har det ju bara blivit värre. På 130 vägar kan man ju med tung lastbil inte ens hålla lagliga 80km/h utan måste gå ner till 50km/h för att inte riskera välta i kurvorna pga av att det envisas med negativlutning i kurvorna i stället för positiv. Att skylla på entrepenören är bara för jäkligt lågt eftersom de enbart utför vad ingenjörerna (i siffror) bett dem om...
 
Senast ändrad:
.
Varför görs det inte då? Allt som byggs idag, från hus till vägar och övrig infrastruktur byggs ju enbart ut ifrån tabeller utan hänsyn till faktiska markförhållanden. Som lekman torde man ju kunna lita på att det tas hensyn till tex gravitasion vid vägbyggen, men sista 10 åren har det ju bara blivit värre. På 130 vägar kan man ju med tung lastbil inte ens hålla lagliga 80km/h utan måste gå ner till 50km/h för att inte riskera välta...

Din utsaga stämmer helt enkelt inte. Byggmetoder baseras på bästa tillgängliga kunskap och må ligga lite efter i uppdateringarna (dvs gamla byggmetoder används lite onödigt länge). De blir bättre och bättre, det är ett område med omfattande forskning.
 
Din utsaga stämmer helt enkelt inte. Byggmetoder baseras på bästa tillgängliga kunskap och må ligga lite efter i uppdateringarna (dvs gamla byggmetoder används lite onödigt länge). De blir bättre och bättre, det är ett område med omfattande forskning.

Det var ju konstigt, eftersom inga vägar (kurvor) "felkonstruerdes" för 15 år sedan...
 
Man kan ju undra, eftersom feldoserade kurvor hör till regeln på vägbyggen sedan 20 talet år, medans trav, galopp, racing och speedway alltid har rätt dosering...

Jag kan för lite om vägkonstruktion för att kunna uttala mig, men om nu alla vägar har byggts på det här sättet de senaste 20 åren så kan det ju finnas någon vettig förklaring till varför vägens egenskaper har prioriterats så. Det låter till och med sannolikt i mina öron, även om en förståsigpåare på internet tycker att man borde göra på ett annat sätt. @ptr har kommit med ett par anledningar t ex. Skulle inte förvåna mig heller om man väljer spann som gör att det känns värre än det är, dvs att upplevelsen av vägen uppmuntrar till att minska farten snarare än öka den även om risken att köra av fortfarande är minimal (vid laglig fart och halkfritt såklart). Medan det omvända gäller vid de uppräknade tävlingsformerna, där poängen är att de ska köra/springa så fort som möjligt.
 
Jag kan för lite om vägkonstruktion för att kunna uttala mig, men om nu alla vägar har byggts på det här sättet de senaste 20 åren så kan det ju finnas någon vettig förklaring till varför vägens egenskaper har prioriterats så. Det låter till och med sannolikt i mina öron, även om en förståsigpåare på internet tycker att man borde göra på ett annat sätt. @ptr har kommit med ett par anledningar t ex. Skulle inte förvåna mig heller om man väljer spann som gör att det känns värre än det är, dvs att upplevelsen av vägen uppmuntrar till att minska farten snarare än öka den även om risken att köra av fortfarande är minimal (vid laglig fart och halkfritt såklart). Medan det omvända gäller vid de uppräknade tävlingsformerna, där poängen är att de ska köra/springa så fort som möjligt.

Man känner på ekipaget direkt om kurvan ligger på + eller -. För en personbil spälar det ingen roll så länge de håller sig till 120-130. men för en långtradare kan det vara förödande (även i de lagliga 80km/h)...
 
Man känner på ekipaget direkt om kurvan ligger på + eller -. För en personbil spälar det ingen roll så länge de håller sig till 120-130. men för en långtradare kan det vara förödande (även i de lagliga 80km/h)...
Sänk farten! Bara för det är 80 som laglig hastighet så innebär det inte att man måste hålla det. Har passerat ett ställ i södra Sverige där det var 100 som det kändes lite otäckt med lastbil - men så var där varningar med, som jag missat första gången jag passerade, som både varnade för krokig väg, motortrafikled upphör samt att farten skulle sänkas längre fram. Sänkningen låg just före kurvan.
Har däremot känt av detta att uppleva att det var feldoserad vägbana, men det visade sig vara plantan som lastat bilen jag övertog på körningen som ställt tungt dubbelstält gods (pall med gods ovanpå en annan) på ena sidan för det skulle ha stöd av väggen. Där var det en arbetare som gjorde sina tveksamma lösningar för att spara tid (som då försvinner till nästa omplanering) istället för att säga ifrån så att de som sitter med den löpande planeringen har en chans att förändra så det fungerar.
Att inte bara se det som upplevs som besvär för egen del, utan se lite bortom det och fundera på hur det går att förhålla sig till det man råkar på, är en tydlig trend i samhället idag. Denna trend tycker jag är en allvarlig del i krackeleringen av vårt samhälle som om än inte kanske ger världens undergång, men väl det välstånd som vi ändå än så länge har.
 
Men ganska mycket liv har ju dött ut pga klimatförändringar och man tror ju att om bara 15-20 år är en stor del av befolkningen på planeten utan rent vatten. Minns inte exakta siffran tyvärr. Det är ju lite utav en katastrof måste jag ju säga. Sen är det ju så att människan är ganska duktig på att anpassa sig och hitta lösningar så vi som art är nog inte hotad på det sättet den närmaste tiden, åtminstone inte från klimatets håll så att säga men på sikt om man inte lyckas vända trenden tvivlar jag på att det räcker med att vara kreativ och anpassningsbar.

...och människan är otroligt kreativ när det gäller att skövla och förstöra och suga ut.
vi i västvärlden är bland de värsta. Inte för att vi kanske har smutsigast industri och mest utsläpp, utan för att våra konsumtionsvanor och vår hunger efter billiga konsumtionsprodukter orsakat att mycket produktion läggs i länder där man med minst lika stor iver ägnar sig åt jakt på billig produktion, och därmed smutsas det ner.

och både här och i övrigt i världen är vi duktiga på att skräpa ner.
Man släpper ifrån sig tuggummipapper, cigarettfimpar, färdigtuggade tuggummin med mera där man går och står.

Nej, jordens undergång oroar mig inte värst, personligen.
Ändå blir jag ledsen över hur vårt beteende och vår prylhunger och konsumtionshunger förstör så mycket. Och att vi verkar vara så oförmögna att uppskatta det lilla, är egentligen väldigt tragiskt.
(och jo, jag har också väldigt mycket mer saker än jag behöver)
 
4,6 här. Det är bilen som är den stora boven och eftersom jag visste det tog jag i en del vad gäller körda km/år, men hellre det än försköna. Med stor sannolikhet kommer jag dock ha möjlighet att dra ner på bilkörandet en del framöver.

Klimatkontot finns en annan kalkylator med lite andra frågor som också kan vara intressant att fylla i.

fast den där klimatkontot blev ju konstig.
Jag fick veta att jag konsumerar mycket kläder, smink et c men det gör jag inte. Fick rådet att köpa kläder begagnat. Jo, visst. Ett par jeans och tre skjortor och tre tröjor på ett år. Är nog alldeles för mycket.
Misstänker dock att husdjursbudgeten hamnade där och i så fall stämmer det ju.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Och jag menade också intressen allmänt, dör hundintresse är ett exempel. De hamnar väldigt lätt långt ned på listan, bakom såna saker som tak över huvudet, mat och hälsa och hundra andra saker.

Värdering av hobbyintressen gentemot varandra är inget jag ger mig in på.

Precis.
Intressen driver stor konsumtion.
I mitt fall: mycket foder och annat till hästar.
I någons fall: hundartiklar, mat.
någon annan konsumerar mycket kläder, ytterligare någon annan konsumerar textil, plast, metall med mera för heminredning.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 690
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp