Det här med världens undergång?

Nu tänkte jag snarare att man själv såg till att ge upp sitt intresse för möjligheten att t ex samåka, inte att någon annan (typ staten) skulle gå in och på något sätt "förbjuda" hobbys. Jag ser inte riktigt hur det senare skulle gå till, eller att det skulle vara realistisk i dagens samhälle där individens frihet och egna vilja står i centrum. Det är ju i princip vad moderniteten bygger på. Är det "fullkomligt miljövidrigt" går det förstås, frågan är bara vad ett sådant intresse är.

Sånt man måste åka till med en fossildriven, partikelutsläppande bil som man ensamåker i?
Men visst är det svårt att lagligt motverka hobbyåkande utan att det får negativa konsekvenser även för nödvändigt åkande. Men om vi själva med hjälp av socialt tryck och av egen fri omtanke förändrar oss så behövs ju inte lagstiftning.

Nåja, den ingenjören hade inget med konstruktionen av ABS att göra, den fantes sedan 1988 i 740, allt han skulle göra var att se till att burken passade in någonstädes i 240 motorutrymme samt dra kablar för elektroniken. Jag fick 30000 för min "idé" till ändrad kabeldragning, han fick sparken för att vara så dum att inte ta hänsyn till redan befintliga system (fast han fick ju ändå dryga miljonen i lön för 2mnd arbete..) att hans "konstruktion" kostade 18 mille för Volvo att åtgärda (helt ny huvudkabelmatta) syns ju enbart i Volvos revision samt aktieutdelning för 1991
I det stora hela så passerade det obemärkt sett över tid. De åtgärdade problemet vilket ändå var hedervärt och du fick en uppskattning. Vad gnälla för - är säkert en massa "akademiker" inblandade för att det skulle bli löst och åtgärdat. Det var några år sen där - lägg det bakom dig, världen gick inte under även om Volvo mer eller mindre gjorde det som egen tillverkare av andra skäl.
Volvo som idé med bitar av tillverkningen spridd i verkstäder över större delen av landet gick med i graven tillsammans med tanken om att ge förutsättningar för folka att faktiskt bo och leva i hela landet.

Men alltså...hur kan en händelse i ditt liv för TJUGOSEX år sedan ge dig ett sånt stort förakt för en stor - heterogen - grupp människor? Det låter ju helt otroligt bittert, och ditt exempel säger i mina öron mer om att du har fastnat i den här händelsen än vad det säger om gruppen du vänder dig mot.

Det räcker väl att se på hur de konstruerar vägar, hus, industribyggnader och bilar i dag, förutom design har inget ändrats, samma funktionella fel som begicks för 50 år sedan begås även i dessa moderna tider, feldoserade kurvor (lutar utåt så lastbilar inte kan hålla hastighet utan att riskera välta), tillfart och ramper vid industri/butiker anpassade för personbilar i storlek Bagge eller Mini cooper.

Man torde ju även förvänta sig att lärare lärt sig göra sina ämnen intressante med praktiska exempel från vardagen i och med lärarlyftet, men nejdå, de flesta (även nyutbildade) mal på i samma takt som för 40 år sedan, och kan inte ens på förfågan från en elev hitta ett praktiskt exepempel på hur kunskapen kan användas i det vanliga livet utanför skolan.

Senast ändrad:
I det stora hela så passerade det obemärkt sett över tid. De åtgärdade problemet vilket ändå var hedervärt och du fick en uppskattning. Vad gnälla för - är säkert en massa "akademiker" inblandade för att det skulle bli löst och åtgärdat. Det var några år sen där - lägg det bakom dig, världen gick inte under även om Volvo mer eller mindre gjorde det som egen tillverkare av andra skäl.
Volvo som idé med bitar av tillverkningen spridd i verkstäder över större delen av landet gick med i graven tillsammans med tanken om att ge förutsättningar för folka att faktiskt bo och leva i hela landet.
Det var väl Fords köp av aktierna i Volvo PV som strypte företaget, Efter att Kineserna köpte Volvo PV är samtliga produktionsställen uppe på 150% igen förutom Uddevalla då, som enbart producerade 260 och 280 Bertone...

Det räcker väl att se på hur de konstruerar vägar, hus, industribyggnader och bilar i dag, förutom design har inget ändrats, samma funktionella fel som begicks för 50 år sedan begås även i dessa moderna tider, feldoserade kurvor (lutar utåt så lastbilar inte kan hålla hastighet utan att riskera välta), tillfart och ramper vid industri/butiker anpassade för personbilar i storlek Bagge eller Mini cooper.

Man torde ju även förvänta sig att lärare lärt sig göra sina ämnen intressante med praktiska exempel från vardagen, men nejdå, de flesta (även nyutbildade) mal på i samma takt som för 40 år sedan, och kan inte ens på förfågan från en elev hitta ett praktiskt exepempel på hur kunskapen kan användas i det vanliga livet utanför skolan.

Men det du påstår är specifikt för akademiker menar jag är generellt för alla grupper på arbetsmarknaden. Nej, allt blir inte bättre. Nej, alla fel elimineras inte med tiden. Många fel och briser upprepas gång på gång, både på arbetsplatser och i resten av världen, kanske för att vi är just människor.

Men det du påstår är specifikt för akademiker menar jag är generellt för alla grupper på arbetsmarknaden. Nej, allt blir inte bättre. Nej, alla fel elimineras inte med tiden. Många fel och briser upprepas gång på gång, både på arbetsplatser och i resten av världen, kanske för att vi är just människor.

Fast såkallade akademiker är väl just de som skal se till att fel inte upprepas utan att samhället förs framåt?
Hur skal de kunna föra samhället framåt när de sitter på sina höga hästar och återupprepar felen från sina föregångare gång efter annan, när allmogen ändå skriker i högan sky hur det skal gå till?
Samma misstag har begåtts sedan de antika grekarnas tid, och än finns det ingen akademiker eller politiker som är villig att lyssna på allmogens enkla lösningar...

Fast såkallade akademiker är väl just de som skal se till att fel inte upprepas utan att samhället förs framåt?
Hur skal de kunna föra samhället framåt när de sitter på sina höga hästar och återupprepar felen från sina föregångare gång efter annan, när allmogen ändå skriker i högan sky hur det skal gå till?
Samma misstag har begåtts sedan de antika grekarnas tid, och än finns det ingen akademiker eller politiker som är villig att lyssna på allmogens enkla lösningar...

Men vad lever du i för alternativ verklighet?

Nej, det är inte "någon annan" som ska föra samhället framåt. Det är vi. Tillsammans. Vi har alla olika roller i samhället; hanterverkare, ingenjörer, sophämtare, forskare, poliser, politiker, läkare, sjuksköterskor, kassapersonal, alla gör vi olika saker men alla behövs och har ett ansvar för att göra sitt bästa inom sin del för att samhället ska föras framåt. Ingen kan med gott samvete peka på någon annan och säga att "det är ditt ansvar att världen ska bli bättre" utan att också peka på sig själv.

Men vad lever du i för alternativ verklighet?

Vadå alternativ? Ingenjörer gör större konstruktionsfel i väg och husbyggen, meterologer kan inte ens spå nästa dags väder, geologer "vet inte" varifrån hus ras byggda på blålera för 2 år sedan kan komma ifrån.

Hur tusan kom det till detta? För 50 år sedan visste alla att kurvor skal luta inåt för att motverka gravitasjonen, alla byggare visste att man inte bygger på lera utan att lägga fundament till fast grund och meterologen kunde lägga ett exact vecko väder varje måndag. NÄR försvann de här elementära kunskaparna?

Nej, det är inte "någon annan" som ska föra samhället framåt. Det är vi. Tillsammans. Vi har alla olika roller i samhället; hanterverkare, ingenjörer, sophämtare, forskare, poliser, politiker, läkare, sjuksköterskor, kassapersonal, alla gör vi olika saker men alla behövs och har ett ansvar för att göra sitt bästa inom sin del för att samhället ska föras framåt. Ingen kan med gott samvete peka på någon annan och säga att "det är ditt ansvar att världen ska bli bättre" utan att också peka på sig själv.

Fast akademiker och politiker är ju ändå de som "bestämmer". Största problemet är att få de där "högdjuren" att lyssna på vad vi vanliga "dödliga" säger.

Fast akademiker och politiker är ju ändå de som "bestämmer". Största problemet är att få de där "högdjuren" att lyssna på vad vi vanliga "dödliga" säger.

De lyssnar om du argumenterar för din sak. Att sprida förakt för en hel grupp människor baserat på dina egna tolkningar av dem brukar däremot inte vara så framgångsrikt för att få människor att lyssna på en, vare sig de är akademiker, politiker eller några andra.

(Akademiker och politiker är f ö också dödliga)

De lyssnar om du argumenterar för din sak. Att sprida förakt för en hel grupp människor baserat på dina egna tolkningar av dem brukar däremot inte vara så framgångsrikt för att få människor att lyssna på en, vare sig de är akademiker, politiker eller några andra.

(Akademiker och politiker är f ö också dödliga)

Skulle man ju inte kunna tro när man ser hur de behandlar sjuka, handicappade och flyktningar..

Vadå alternativ? Ingenjörer gör större konstruktionsfel i väg och husbyggen, meterologer kan inte ens spå nästa dags väder, geologer "vet inte" varifrån hus ras byggda på blålera för 2 år sedan kan komma ifrån.

Hur tusan kom det till detta? För 50 år sedan visste alla att kurvor skal luta inåt för att motverka gravitasjonen, alla byggare visste att man inte bygger på lera utan att lägga fundament till fast grund och meterologen kunde lägga ett exact vecko väder varje måndag. NÄR försvann de här elementära kunskaparna?

Fel har begåtts i alla tider. Att man gör om konstruktionsfel vid väg- och husbyggen beror sannolikt inte på att kunskapen inte finns inom projektet, utan kan bero på en mängd olika saker i kedjan. Allt från projektplaneringen, krav från olika håll, konstruktören, betongarbetaren, besiktningsmannen m.fl. - alla inblandade personer kan begå fel och om felen inte upptäcks så blir det ju inte så bra. Men att påstå att alla fel alltid är akademikers fel - det är ju bara nonsens.

Skulle man ju inte kunna tro när man ser hur de behandlar sjuka, handicappade och flyktningar..

Politikerna genomför den politik de framfört, att den politik som förs är som den är bör ju till stor del vara väljarnas ansvar? Dvs ditt och mitt, och människorna i vår omgivning? Många människor VILL stänga gränserna, ha mer privata lösningar och ansvar för sitt eget liv, för att de anser att det är bästa lösningen för Sverige. Så du får nog börja med opinionsbildning om du vill ha en annan politik istället för att förakta din omgivning. Att sprida politikerförakt som du gör leder dessutom till att färre vill bli politiker och det är väl de skarpaste vi vill ha till ett sånt viktigt jobb? Så om du vill ha bra politiker så får du dra ditt eget strå till stacken.

Och @Pegasus63, förväntar du dig att jag ska lyssna på dig när du precis dissat mig och mina kollegor enbart på grunden att vi har läst på högskola? När du visat oss ett sådant förakt så känns det inte så betryggande att du inte kommer att jävlas med oss eller hugga oss i ryggen så fort du får chansen. Inte upplagt för ett gott samarbete precis, där vi skulle kunnat dra nytta av varandras kunskaper.

Politikerna genomför den politik de framfört, att den politik som förs är som den är bör ju till stor del vara väljarnas ansvar? Dvs ditt och mitt, och människorna i vår omgivning? Många människor VILL stänga gränserna, ha mer privata lösningar och ansvar för sitt eget liv, för att de anser att det är bästa lösningen för Sverige. Så du får nog börja med opinionsbildning om du vill ha en annan politik istället för att förakta din omgivning. Att sprida politikerförakt som du gör leder dessutom till att färre vill bli politiker och det är väl de skarpaste vi vill ha till ett sånt viktigt jobb? Så om du vill ha bra politiker så får du dra ditt eget strå till stacken.

Jepp, många vill ha mer privata lösningar, tyckte jag hörde det som Reinfeldsts och Borgs argument då de ville avskaffa sjukvården som vi känner den i dag och införa det amerikanska systemet där man får betala ur egen ficka för den vård man tycker sig ha råd med...

Och @Pegasus63, förväntar du dig att jag ska lyssna på dig när du precis dissat mig och mina kollegor enbart på grunden att vi har läst på högskola? När du visat oss ett sådant förakt så känns det inte så betryggande att du inte kommer att jävlas med oss eller hugga oss i ryggen så fort du får chansen. Inte upplagt för ett gott samarbete precis, där vi skulle kunnat dra nytta av varandras kunskaper.

Beror fullkomligt på vad du har för lösningar, som högskole utbildad (utan att väta ditt skrå) sitter du (tyvärr) fast i ett visst tänk kring ditt område, och som historien har visat är det svårt att få högutbildade att ändra åsikt även om något är påtagligt fel. Är man däremot välutbildad ställer saken sig i ett annat ljus för då finns utrymme för diskusjon, någt som de senaste inläggen i den här tråden visat tydligt.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar