Det här med världens undergång?

Fel har begåtts i alla tider. Att man gör om konstruktionsfel vid väg- och husbyggen beror sannolikt inte på att kunskapen inte finns inom projektet, utan kan bero på en mängd olika saker i kedjan. Allt från projektplaneringen, krav från olika håll, konstruktören, betongarbetaren, besiktningsmannen m.fl. - alla inblandade personer kan begå fel och om felen inte upptäcks så blir det ju inte så bra. Men att påstå att alla fel alltid är akademikers fel - det är ju bara nonsens.

En feldosering av en kurva beror enbart på siffrorna i beskrivningen. -10 betyder utåtlut =risk för att tunga fördon välter vid rek hastighet, +10 betyder inåt lut som tex på travbanor och ingen risk för att tunga fördon välter. Enbart konstruktören/ingenören som har ansvaret för lutningen i kurvorna då han bestämmer vad som gäller för varje kurva på hans vägkonstruktionsavsnitt.

Jepp, många vill ha mer privata lösningar, tyckte jag hörde det som Reinfeldsts och Borgs argument då de ville avskaffa sjukvården som vi känner den i dag och införa det amerikanska systemet där man får betala ur egen ficka för den vård man tycker sig ha råd med...

När exakt ville de göra det i ditt citat som jag fetat? :confused:
Det känns som om du har en väldigt selektiv verklighetsuppfattning.

När exakt ville de göra det i ditt citat som jag fetat? :confused:
Det känns som om du har en väldigt selektiv verklighetsuppfattning.

Intentionen var att införa det 2012-15, men lyckligtvis hade vi ett val under tiden det låg i beredning... Du har väl även klarat förbise att Reinfeldt/Borg åstadkom 3 gånger högre statskuld med sin "ansvarsfulla" budget än vad Bildt/Wible åstadkom 88 -91 som det tog Sossarna 14 år att rätta till med allahända stålbad och försämringar i välfärd och akassa som följd...

Intentionen var att införa det 2012-15, men lyckligtvis hade vi ett val under tiden det låg i beredning... Du har väl även klarat förbise att Reinfeldt/Borg åstadkom 3 gånger högre statskuld med sin "ansvarsfulla" budget än vad Bildt/Wible åstadkom 88 -91 som det tog Sossarna 14 år att rätta till med allahända stålbad och försämringar i välfärd och akassa som följd...

Nej, det fanns aldrig någon intention att införa det du påstår. Att använda storleken på statsskulden som något slags verktyg för att mäta hur väl en regering hanterar sin budget utan att se till en mängd andra faktorer ger ett helt irrelevant resultat.

Sånt man måste åka till med en fossildriven, partikelutsläppande bil som man ensamåker i?
Men visst är det svårt att lagligt motverka hobbyåkande utan att det får negativa konsekvenser även för nödvändigt åkande. Men om vi själva med hjälp av socialt tryck och av egen fri omtanke förändrar oss så behövs ju inte lagstiftning.

Fast alla måste ju inte ta bilen. En del som bor i stan tar bussen ut till vår brukshundklubb. Vissa bor bredvid ridskolan. Vissa bor bredvid badhuset. En annan kanske bor bredvid fantastiska spårmarker osv. Det blir ju märkligt att förbjuda hobbys för att en del behöver ta bilen. Men bor man på landet får man ju liksom per automatik långt till saker (oftast). Då kanske lösningen är att flytta. Med resultatet att vi får en död landsbygd.

Fast alla måste ju inte ta bilen. En del som bor i stan tar bussen ut till vår brukshundklubb. Vissa bor bredvid ridskolan. Vissa bor bredvid badhuset. En annan kanske bor bredvid fantastiska spårmarker osv. Det blir ju märkligt att förbjuda hobbys för att en del behöver ta bilen. Men bor man på landet får man ju liksom per automatik långt till saker (oftast). Då kanske lösningen är att flytta. Med resultatet att vi får en död landsbygd.

Och i förlängningen, vem ska då producera den närodlade maten (som mer och mer blir ekologisk)? Jag säger verkligen inte att vi kan fortsätta som vi har gjort hittills men många som bor i stan fattar inte dels avstånden och dels var maten kommer ifrån... de kanske vet var den kommer ifrån men FÖRSTÅR inte. Jag är faktiskt bekymrad över den ökade urbaniseringen och urvattningen av service på landsbygden (och då bor jag ändå bara 25 km från vår residensstad). Det har blivit sämre på servicesidan här och i Norrland där jag jobbar och där särbon bor... där är det riktigt illa.

Jepp, många vill ha mer privata lösningar, tyckte jag hörde det som Reinfeldsts och Borgs argument då de ville avskaffa sjukvården som vi känner den i dag och införa det amerikanska systemet där man får betala ur egen ficka för den vård man tycker sig ha råd med...

Att de vill ersätta det svenska sjukvårdssystemet med det amerikanska rätt av har du nog fått om bakfoten, men poängen kvarstår: det är inte politikers "fel" att privata lösningar införs när en stor del av Sveriges befolkning (inklusive personer utan högskoleutbildning) vill ha det så.

Beror fullkomligt på vad du har för lösningar, som högskole utbildad (utan att väta ditt skrå) sitter du (tyvärr) fast i ett visst tänk kring ditt område, och som historien har visat är det svårt att få högutbildade att ändra åsikt även om något är påtagligt fel. Är man däremot välutbildad ställer saken sig i ett annat ljus för då finns utrymme för diskusjon, någt som de senaste inläggen i den här tråden visat tydligt.

Du verkar tro att högskoleutbildning är skadligt för människor?! Det är ju liksom bara absurt. Sen när blev kunskap, analys och vetenskaplig metodik (inklusive källanalys), vilket är grunden i högskoleutbildningar, någonting dåligt? Inskränkt kan man vara som person, med eller utan högskoleutbildning, det är inget som kommer med den utbildningen. Att det är många som läser på högskolan utan att ta till sig allt de skulle kunna utan läser mest "för att man ska", eller att vissa utbildningar har bristande kvalitet är jag den första att skriva under på. Men att från det gå till att betrakta högskoleutbildning per ce som något som inverkar menligt på personens tankeförmåga tyder mer på brist på kunskap och insikt om vad högskoleutbildningar innebär. Precis som du menar att vi andra är fast i våra tänkt (pga att vi läst på högskola) så sitter du precis lika fast i ditt tänkt om vad högskoleutbildning innebär och vad det gör med människor.

Om du reflekterar lite mer över hur din egen syn på andra människor omkring dig har för effekt på relationerna mellan dig och dem, så tror jag att dina relationer både på arbetsplatsen och utanför skulle bli bättre. Utan att veta om du själv upplever problem (eller märker huruvida den andra parten i relationen upplever det), så är det ett tips i all välmening.

En feldosering av en kurva beror enbart på siffrorna i beskrivningen. -10 betyder utåtlut =risk för att tunga fördon välter vid rek hastighet, +10 betyder inåt lut som tex på travbanor och ingen risk för att tunga fördon välter. Enbart konstruktören/ingenören som har ansvaret för lutningen i kurvorna då han bestämmer vad som gäller för varje kurva på hans vägkonstruktionsavsnitt.

Och min poäng är att det ibland blir fel på vägen (så att säga, höhö ;)) utan att det nödvändigtvis är så att ingenjören har brist på kunskap, eller vägrar lyssna på andra personer för att den på högskolan lärt sig att hen inte behöver lyssna på andra personer. T ex så sitter ju beställaren, konstruktören och utföraren idag oftast i olika organisationer vilket kan öka risken för att fel under vägen inte hanteras förrän det redan är byggt, trots att felet med bättre arbetssätt kunde ha upptäckts och rättats långt tidigare.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 690
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!