Det här med världens undergång?

Må så vara, men med alla fel som begås av "akademiker" i vardagen med allt från planläggning av vägar, husbyggen till näringsbyggnader där en normal lastbil inte ens kan backa till ramp för att idioten tänker att alla bilar är som en Nissan micra.. Inte konstigt att akademiker och politiker föraktet växer.

Men ge dig, det är helt vidrigt med förakt för någon grupp av människor oavsett om de är akademiker eller arbetare. För du kan väl ändå inte påstå att alla arbetare är helt perfekta och aldrig begår några misstag?!
 
Är väl hellre ingen av er som fäster större tilltro till Snorre Sturlassons kungasgor, när han skriver att de utvalda vikingar som fick komma som levande till Valhalla återvände och beskrev att de sett jorden som ett blått och grönt klot genom fönstren... Hur nu Snorre skulle vetat att jorden är ett klot då han skrev ner sina sagor på 1150-1200 talet...

När de skrevs hade det alltså varit bevisat i över 1000 år att jorden var ett klot. Med tanke på att Sturlasson var en mycket beläst person som bl a fick lära sig latin så är det inte alls otänkbart att han besatt den kunskapen.
 
Och eftersom de "vetenskapliga fakta gubbarna/tanterna" inte ens klarade hitta faktiskt historiska platser som Minotaurus Labyrint på Kreta, Troja eller Alexandria, eller att jorden är ett klot som kretsar kring solen som planet nr 3 av 9 trots alla fakta som förelegat dem i 6000 år väljer jag hellre att dra egna slutsatser ut ifrån allt som är skrivet framför att tro på några räknenissar/högskoleutbildade fjantar som envisas med att enbart de sitter på sanningen (precis som allvärldens präster, munkar och imamer).

Det var ju just vetenskapsmän i form av astrologer/matematiker respektive arkeologer som bevisade att jorden är ett klot och hittade de historiska platser du räknar upp...
 
"Akademikerföraktet"? Herrejösses. Det är nog tur att det finns "akademiker" så att flera av sakerna du använder i vardagen fungerar och utvecklas. Typ prylen du skriver på just nu. :grin:
Men ge dig, det är helt vidrigt med förakt för någon grupp av människor oavsett om de är akademiker eller arbetare. För du kan väl ändå inte påstå att arbetare är helt perfekta och aldrig begår några misstag?!

Nej, men de flesta systematiska fel en arbetare gör är efter rekommendation/påbud av en akademiker att göra på visst sätt, se bara på bilindustrin där ingenören tex envisas med att dra kabel på höger sida, fast arbetaren och teknikern hela tiden påpekar att värmeutveckling för till sammansmältning. Efter ett antal tilbud dras samtliga modeller med ingenjörens kabeldragning in och ersätts med montörens och teknikerns förslag...
 
Nej, men de flesta systematiska fel en arbetare gör är efter rekommendation/påbud av en akademiker att göra på visst sätt, se bara på bilindustrin där ingenören tex envisas med att dra kabel på höger sida, fast arbetaren och teknikern hela tiden påpekar att värmeutveckling för till sammansmältning. Efter ett antal tilbud dras samtliga modeller med ingenjörens kabeldragning in och ersätts med montörens och teknikerns förslag...
Det där får du allt komma med bättre belägg för om du vill framstå som trovärdig.
 
Nej, men de flesta systematiska fel en arbetare gör är efter rekommendation/påbud av en akademiker att göra på visst sätt, se bara på bilindustrin där ingenören tex envisas med att dra kabel på höger sida, fast arbetaren och teknikern hela tiden påpekar att värmeutveckling för till sammansmältning. Efter ett antal tilbud dras samtliga modeller med ingenjörens kabeldragning in och ersätts med montörens och teknikerns förslag...

Rent hittepå.
 
Nej, men de flesta systematiska fel en arbetare gör är efter rekommendation/påbud av en akademiker att göra på visst sätt, se bara på bilindustrin där ingenören tex envisas med att dra kabel på höger sida, fast arbetaren och teknikern hela tiden påpekar att värmeutveckling för till sammansmältning. Efter ett antal tilbud dras samtliga modeller med ingenjörens kabeldragning in och ersätts med montörens och teknikerns förslag...

Var det verkligen det bästa "exemplet" du kunde komma på? :D
 
Det var ju just vetenskapsmän i form av astrologer/matematiker respektive arkeologer som bevisade att jorden är ett klot och hittade de historiska platser du räknar upp...

De platser jag räknar upp hittades av "amatörer", personer med ärvda pengar som knappt klarade sig genom college (gymnasiet) med godkända betyg. Endast deras pengar var det som fick ett antal studenter att följa med på de expeditioner som de ledde, först efter upptäckterna anslöt de såkallade namnkunniga arkelogerna och historikerna...
 
Rent hittepå.

Årsmodell 1991 infördes ABS på Volvo 240. Ingenören som ritat designen följde med Tryout karosserna från installation av ABS enheten på bandet (station 7:2) fram till Station 9:1 där jag stod och monterade batteriet, jag påpekade att hans kabeldragning inte var förenligt med batteriet och batteri kablerna, varpå han surt påminde mig om att han faktiskt var ingenjören.

2 mnd efter serieproduktion startade ändrades kabeldragningen till ABS enligt mitt förslag eftersom "akademikerns" dragning skavades sönder av batteriet. "Akademikern" hade gjort alla sina beräkningar på ren kaross utan att ta hensyn till vare sig motor, batteri eller andra komponenter som redan fantes i bilen. De av er som är tillräckligt gamla bör kunna komma ihåg att Volvo återkallade 12000 bilar av 240 91modell världen över för att åtgärda ett problem som kunnat undvikas om "akademikern" lyssnat när de första 5 Tryout bilarna med ABS gick förbi min station på 9:1...
 
Senast ändrad:
Årsmodell 1991 infördes ABS på Volvo 240. Ingenören som ritat designen följde med Tryout karosserna från installation av ABS enheten på bandet (station 7:2) fram till Station 9:1 där jag stod och monterade batteriet, jag påpekade att hans kabeldragning inte var förenligt med batteriet och batteri kablerna, varpå han surt påminde mig om att han faktiskt var ingenjören.

2 mnd efter serieproduktion startade ändrades kabeldragningen till ABS enligt mitt förslag eftersom "akademikerns" dragning skavades sönder av batteriet. "Akademikern" hade gjort alla sina beräkningar på ren kaross utan att ta hensyn till vare sig motor, batteri eller andra komponenter som redan fantes i bilen. De av er som är tillräckligt gamla bör kunna komma ihåg att Volvo återkallade 12000 bilar av 240 91modell världen över för att åtgärda ett problem som kunnat undvikas om "akademikern" lyssnat när de första 5 Tryout bilarna med ABS gick förbi min station på 9:1...

Och vad har det här med trådämnet att göra?
 
Årsmodell 1991 infördes ABS på Volvo 240. Ingenören som ritat designen följde med Tryout karosserna från installation av ABS enheten på bandet (station 7:2) fram till Station 9:1 där jag stod och monterade batteriet, jag påpekade att hans kabeldragning inte var förenligt med batteriet och batteri kablerna, varpå han surt påminde mig om att han faktiskt var ingenjören.

2 mnd efter serieproduktion startade ändrades kabeldragningen till ABS enligt mitt förslag eftersom "akademikerns" dragning skavades sönder av batteriet. "Akademikern" hade gjort alla sina beräkningar på ren kaross utan att ta hensyn till vare sig motor, batteri eller andra komponenter som redan fantes i bilen. De av er som är tillräckligt gamla bör kunna komma ihåg att Volvo återkallade 12000 bilar världen över för att åtgärda ett problem som kunnat undvikas om "akademikern" lyssnat när de första 5 Tryout bilarna med ABS gick förbi min station på 9:1...

Det måste vara skönt att ha förmågan att kunna känna sig överlägsen för att man kan peka ut en mindre bra detalj i en färdig konstruktion med oändligt antal innovationer, överväganden och detaljer och tro att det är tecken på att akademi och vetenskap inte har något värde.

Utan din ingenjörskollega hade aldrig systemet sett dagens ljus och du hade inte behövt stå vid bandet och montera ett enda batteri.

Eller vad var det du ville visa med anekdoten? Den verkar mest förvirrad.
 
Absolut inget förutom att en akademiker tycker synd om sig självt när jag påpekar hur fel de kan ha...

Jag tycker inte ett dugg synd om mig själv när du spyr ur dig ditt akademikerförakt, jag blir bara förbannad. Vad jag däremot inte gör är att börja förakta icke-akademiker pga dig. Jag anser nämligen att det är förkastligt att förakta någon baserat på deras utbildning och yrke.
 
De platser jag räknar upp hittades av "amatörer", personer med ärvda pengar som knappt klarade sig genom college (gymnasiet) med godkända betyg. Endast deras pengar var det som fick ett antal studenter att följa med på de expeditioner som de ledde, först efter upptäckterna anslöt de såkallade namnkunniga arkelogerna och historikerna...

Jag skulle inte kalla Calvert något annat än en akademiker/vetenskapsman, även om han inte var någon formellt utbildad arkeolog. Han hade visserligen ingen universitetsutbildning men var långt bättre utbildad(inte minst inom språk) än vad som var standard på den tiden. Han hade f ö inte upptäckt Troja när Schliemann anslöt, han hade grävt på rätt plats men inte tillräckligt djupt.
Vad gäller Herakleion-Thonis hittar jag inte heller något som stöder det du säger, detsamma gäller labyrinten vid Gortyn.
 
Det måste vara skönt att ha förmågan att kunna känna sig överlägsen för att man kan peka ut en mindre bra detalj i en färdig konstruktion med oändligt antal innovationer, överväganden och detaljer och tro att det är tecken på att akademi och vetenskap inte har något värde.

Utan din ingenjörskollega hade aldrig systemet sett dagens ljus och du hade inte behövt stå vid bandet och montera ett enda batteri.

Eller vad var det du ville visa med anekdoten? Den verkar mest förvirrad.

Nåja, den ingenjören hade inget med konstruktionen av ABS att göra, den fantes sedan 1988 i 740, allt han skulle göra var att se till att burken passade in någonstädes i 240 motorutrymme samt dra kablar för elektroniken. Jag fick 30000 för min "idé" till ändrad kabeldragning, han fick sparken för att vara så dum att inte ta hänsyn till redan befintliga system (fast han fick ju ändå dryga miljonen i lön för 2mnd arbete..) att hans "konstruktion" kostade 18 mille för Volvo att åtgärda (helt ny huvudkabelmatta) syns ju enbart i Volvos revision samt aktieutdelning för 1991
 
Nåja, den ingenjören hade inget med konstruktionen av ABS att göra, den fantes sedan 1988 i 740, allt han skulle göra var att se till att burken passade in någonstädes i 240 motorutrymme samt dra kablar för elektroniken. Jag fick 30000 för min "idé" till ändrad kabeldragning, han fick sparken för att vara så dum att inte ta hänsyn till redan befintliga system (fast han fick ju ändå dryga miljonen i lön för 2mnd arbete..) att hans "konstruktion" kostade 18 mille för Volvo att åtgärda (helt ny huvudkabelmatta) syns ju enbart i Volvos revision samt aktieutdelning för 1991

Men alltså...hur kan en händelse i ditt liv för TJUGOSEX år sedan ge dig ett sånt stort förakt för en stor - heterogen - grupp människor? Det låter ju helt otroligt bittert, och ditt exempel säger i mina öron mer om att du har fastnat i den här händelsen än vad det säger om gruppen du vänder dig mot.
 

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp