Det här med världens undergång?

Kvalificerat skitsnack. Ja, det har varit djungel på ställen det inte är det idag men det är pga tektonik (som också benämns "kontinentaldrift").

/geologen

Antagligen därför det vi i dag kallar Tundra var träskmarker för 10000 år sedan då, så att Mammutar och andra djur kunde sjunka ner under permafrosten... Tundran har flyttat sig så långt norrut så kylan fått grepp...

Och jag menade också intressen allmänt, dör hundintresse är ett exempel. De hamnar väldigt lätt långt ned på listan, bakom såna saker som tak över huvudet, mat och hälsa och hundra andra saker.

Värdering av hobbyintressen gentemot varandra är inget jag ger mig in på.
Jag tror att vi måste tänka som att varje individ har ett visst "planetutrymme" och ge var och en verktyg att själva välja vad man vill prioritera inom det. Jag kanske tycker att min hundträning är viktig men kan avstå nya kläder, resor, kött etc... Jag tror inte att det kan finnas någon form av stat som avgör vad som är livsnödvändigt.

Förmodligen bara lite OT-slingrande när ens BS blir avslöjat av någon som faktiskt kan ämnet. :idea: Helt galet att det finns folk som på riktigt förnekar klimathotet med tanke på all vetenskap som existerar idag.

BS måste ju då evt komma från de arkeologerna som hittade en mammut 40 m ner i permafrosten för så där 10-15 sedan, den var ju djupfryst så snabbt att de kunde göra stek på den och äta. Fast hur lång tid skulle det ta att djupfrysa det området där den hittades, 40 meter ner i träsket? Och varför var inte tundran permafrostad redan då, om det nu är så att det är människan som åstadkommer "klimatändringarna" vi ser.

BS måste ju då evt komma från de arkeologerna som hittade en mammut 40 m ner i permafrosten för så där 10-15 sedan, den var ju djupfryst så snabbt att de kunde göra stek på den och äta. Fast hur lång tid skulle det ta att djupfrysa det området där den hittades, 40 meter ner i träsket? Och varför var inte tundran permafrostad redan då, om det nu är så att det är människan som åstadkommer "klimatändringarna" vi ser.

Har du missat den lilla detaljen att permafrosten minskar, eller vad babblar du om?

Har du missat den lilla detaljen att permafrosten minskar, eller vad babblar du om?

Med 2 cm pr år... Finns inget att vara orolig för, idealet är att den skal återgå till inget, precis som det var för 10000 år sedan. Fast med dagens takt lär det ta betydligt längre tid en 10000 år innan den är borta och allt återgått till det normala i de trakterna...

Sibiriska Tundran var djungel/regnskog så sent som för 10000 år sedan, innan kylan slog sig ner och dannade permafrosten...

Jag antar att du pratar om Holocene maximum (med en uppsjö av andra namn)? De var betydligt högre medeltemperatur där än idag, ja. Det var fortfarande inte en djungel (träsk är inte = djungel). Det finns dock tempererad regnskog i södra Sibirien idag.

Med 2 cm pr år... Finns inget att vara orolig för, idealet är att den skal återgå till inget, precis som det var för 10000 år sedan. Fast med dagens takt lär det ta betydligt längre tid en 10000 år innan den är borta och allt återgått till det normala i de trakterna...

Mao har du ingen aning om konsekvenserna som blir när permafrosten försvinner. :meh: "Finns inget att vara orolig för", jo tjena...

Mao har du ingen aning om konsekvenserna som blir när permafrosten försvinner. :meh: "Finns inget att vara orolig för", jo tjena...

Det ända som händer är att Jorden återgår till ett tidigare klimat förhållande och vad är fel med det? Den ända skillnaden mot tidigare är att solen inte längre avger lika mycket energi som förra gången jorden var i det klimatskeendet.

Det ända som händer är att Jorden återgår till ett tidigare klimat förhållande och vad är fel med det?

Klimatvariationerna i ett geologiskt perspektiv kan ha gemensamma nämnare men det går inte helt tillbaka till ett tidigare läge, det funkar inte så.

Jag skulle säga att de som bor i Sibirien skulle få stora problem, ökad spridning av öken tex. Dessutom finns det växthusgaser lagrade där pga permafrosten. De oerhörda mängderna skulle påverka oss andra kraftigt också. Hur snabbt beror på hur snabbt temperaturen stiger, dvs hur snabbt permafrosten försvinner.

Men visst, planeten kommer att fortsätta finnas.

Klimatvariationerna i ett geologiskt perspektiv kan ha gemensamma nämnare men det går inte helt tillbaka till ett tidigare läge, det funkar inte så.

Jag skulle säga att de som bor i Sibirien skulle få stora problem, ökad spridning av öken tex. Dessutom finns det växthusgaser lagrade där pga permafrosten. De oerhörda mängderna skulle påverka oss andra kraftigt också. Hur snabbt beror på hur snabbt temperaturen stiger, dvs hur snabbt permafrosten försvinner.

Men visst, planeten kommer att fortsätta finnas.

Nej mängden CO2 från tidigare perioder kommer vi ju inte upp i om vi då inte skulle klara elda upp allt kol och olja... Sen att vi binder upp alla andra atmosfärens gaser i tuber och behållare gör ju även det sitt till, ända tills de rostat/eroderad sönder och kan återföras i atmosfären. Gaserna som ligger gömda i permafrosten är dolda resurser för planeten, och den kommer klara sig enormt bra när när parasiten Homosapiens väl är borta...

Nej mängden CO2 från tidigare perioder kommer vi ju inte upp i om vi då inte skulle klara elda upp allt kol och olja... Sen att vi binder upp alla andra atmosfärens gaser i tuber och behållare gör ju även det sitt till, ända tills de rostat/eroderad sönder och kan återföras i atmosfären. Gaserna som ligger gömda i permafrosten är dolda resurser för planeten, och den kommer klara sig enormt bra när när parasiten Homosapiens väl är borta...

Så du förnekar alltså inte att människan har en betydande negativ påverkan på miljön och klimatet?

Så du förnekar alltså inte att människan har en betydande negativ påverkan på miljön och klimatet?

Miljön har jag aldrig förnekat, men klimatet finns det inget människan kan göra något åt...

I början på järnåldern var norska och svenska kalfjällen täckta av tät skog, men som dåtidens största exportörer av järn till övriga Europa och Mellanösten, klarade vi Skandinaver snabbt förstöra den miljön...

Miljön har jag aldrig förnekat, men klimatet finns det inget människan kan göra något åt...

I början på järnåldern var norska och svenska kalfjällen täckta av tät skog, men som dåtidens största exportörer av järn till övriga Europa och Mellanösten, klarade vi Skandinaver snabbt förstöra den miljön...

Vi kan inte göra något åt de naturliga variationerna i klimatet, nej. Vår påverkan på klimatet, ja.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar