Självklart är kollektivtrafik möjligt där du bor.Nåväl - tydligen är det min bil som ställer det hela. Eftersom jag bor så att ingen kollektivtrafik är möjlig.
Den behöver bara inte se ut som södermalmarna är vana vid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart är kollektivtrafik möjligt där du bor.Nåväl - tydligen är det min bil som ställer det hela. Eftersom jag bor så att ingen kollektivtrafik är möjlig.
Vad är det som säger att kollektivtrafik inte kan bestå av en effektiv dieselbil för 2-4 personer?Fast egentligen skulle åtminstone utsläppen öka rejält om jag hade valt kollektivtrafiken, en som hypotetiskt hade fungerat. En större buss för en person är sämre än en effektiv dieselbil för 1-4 personer.
Det är ju rimligt att tjänsteresor räknas in. Jag tänker att vi som flyger i tjänsten ofta också är de som har mandat och förtroende att ta upp hållbarhetsdiskussioner inom våra organisarioner.
Vad är det som säger att kollektivtrafik inte kan bestå av en effektiv dieselbil för 2-4 personer?
Förvånad över att ett par helt fristående programmerare programerar olika?Visst är det rimligt, blev bara lite förvånad av hur olika resultat det blev beroende på frågeställning.
Den kändes litet trubbig.På Klimatkontot finns en annan kalkylator med lite andra frågor som också kan vara intressant att fylla i.
Majoriteten i den här tråden tycks anse att det behövs ta till krafttag för att mildra klimathotet och överkonsumtionen, så länge det inte går ut över en själv.
Jag antar att en hel del ligger i tanken på en levande landsbygd. Släpper man den och centraliserar stenhårt och målmedvetet till 4-5 regioner i landet, med genomtänkta strategier kring kollektivtrafik, så skulle nog en väldigt stor andel av alla hushåll klara sig utan bil. Det totala transportbehovet skulle minska kraftigt.Angående bilar är så mycket uppbyggt kring dem. Vägar. Man måste kunna ta sig fram på ett smidigt sätt. Cykla flera mil för att sedan cykla hem igen är ohållbart om man behöver transportera något med. Kan hoppas att det blir mer miljövänliga bilar som ändå är praktiska. Funkar inte att bara ha en liten som är svag utan vill ha en stark miljöbil. Vilket inte verkar finnas.
Det finns ju "närtrafik" på landsbygden; som bara körs om nån vill åka, med inte större fordon än vad som krävs. Toppen.Vad är det som säger att kollektivtrafik inte kan bestå av en effektiv dieselbil för 2-4 personer?
Jag tror att det behövs lite att tänka utanför boxen, eftersom vi med emfas lyckats bevisa att det sätt som vi lever idag inte är hållbart. Vi behöver med andra ord ändra på saker.Helt rätt. Fast i tanken om hur det funkar idag. Det är ju inte heller så att bilen nyttjas särskilt stor del av tiden.
Jag antar att en hel del ligger i tanken på en levande landsbygd. Släpper man den och centraliserar stenhårt och målmedvetet till 4-5 regioner i landet, med genomtänkta strategier kring kollektivtrafik, så skulle nog en väldigt stor andel av alla hushåll klara sig utan bil. Det totala transportbehovet skulle minska kraftigt.
Rätt trist tanke imho.
Jag tror att det behövs lite att tänka utanför boxen, eftersom vi med emfas lyckats bevisa att det sätt som vi lever idag inte är hållbart. Vi behöver med andra ord ändra på saker.
Som Sverige ser ut så är inte spårbunden trafik någon lösning på landsbygden. Lägg istället ned planerna på höghastighetståg plus personbilsflottan, ersätt de med förarlösa gemensamhetspersonbilar, som du beställer i ett DHL-liknande system som flyttar människor, paket och varor på effektivast sätt.
Nu ska jag ut och åka personbil, så jag överlämnar till er (inte bara @sjöberga) att förklara varför man inte ska röra just er bil.
Det finns ju "närtrafik" på landsbygden; som bara körs om nån vill åka, med inte större fordon än vad som krävs. Toppen.
Bilpoolar utbyggda och sammankopplade till ett samhällsägt system, där skattelättnader används som morot för medborgarna att se möjligheter och lösningar istället för problem och gnällbälts-det-går-inte.Vad är det för gemensamma förarlösa gemensahetspersonbilar du tänker på? Hur ser de ut? Hur tänker du att det rent praktiskt ska fungera?
Samhällsägt, där spricker det. Kommer inte att hända, under några som helst förutsättningar, inte ens när Harmageddon flåsar oss i nacken på riktigt.Bilpoolar utbyggda och sammankopplade till ett samhällsägt system
Jag skulle vilja säga att hur järnväg och skola fungerar idag är ett gott exempel varför samhället ska äga samhällsuppgifter.Samhällsägt, där spricker det. Kommer inte att hända, under några som helst förutsättningar, inte ens när Harmageddon flåsar oss i nacken på riktigt.
Det kommer möjligen att skjutas till utvecklingspengar från statligt håll eller EU, men min förutsägelse är att utveckling, produktion, drift och förvaltning av alla sådana system uteslutande kommer att lämnas åt kommersiella intressen. Samhällsägt är bara så 1900-tal...
Jag skulle vilja säga att hur järnväg och skola fungerar idag är ett gott exempel varför samhället ska äga samhällsuppgifter.
Jag tycker mig också märka att den insikten faktiskt också sprids politiskt.
Jag säger inte att det vare sig är bra eller dåligt, jag säger att det är unikt. De flesta föräldrarskap är förbundna med oro i mer eller mindre mängd. Jag har aldrig träffat på en människa som inte känner oro eller rädsla som man kallar det i den här tråden. Oro eller rädsla är ju en känsla så det är ju inte något man direkt styr över, man kan ju hantera den på olika sätt men det är sällan något man kontrollerar med vilje. Det är därför det blir så märkligt när någon beskriver att den väljer att inte oroa sig eller bli rädd för det är så onödigt. Man kan givetvis bearbeta sina känslor med tex terapi eller medicin och ha beteenden för att avstyra eventuella känslor. Men för mig blir det ändå konstigt när man börjar beskriva att man väljer att inte känna vissa känslor.Det tror jag inte.
Skulle gott föräldraskap vara synonymt med oro?? Varför?
du la till ett aldrig - det var lite fult. Klart man som människa känner oro ibland. Men som helhet - nix. Jag har inte varit orolig för mitt barn speciellt många gånger. Vid sjukdom ja, men inte annars.
Nu ska jag ut och åka personbil, så jag överlämnar till er (inte bara @sjöberga) att förklara varför man inte ska röra just er bil.
Det där med att spendera på djuren. Jag har hund. Min hund äter för ca 1000:-/mån tror jag och det är kött hon äter. Att lägga 1000:-/mån på en häst känns ju betydligt miljövänligare.Det vore fruktansvärt om landsbygden dör! Nej fy måste finnas bättre alternativ.
Gjorde andra testet och fick nu 10,3 ton CO23 vilket är över medelsvensson tydligen. Men hur menar de att det påverkar så mycket hur mycket man lägger ner på sina djur? Det kan ju skilja enormt mycket på vad man köper. Tex. Förstår inte hur dyrare hö skulle vara mindre miljövänligt än billigare.