Det här med världens undergång?

Fast egentligen skulle åtminstone utsläppen öka rejält om jag hade valt kollektivtrafiken, en som hypotetiskt hade fungerat. En större buss för en person är sämre än en effektiv dieselbil för 1-4 personer.
Vad är det som säger att kollektivtrafik inte kan bestå av en effektiv dieselbil för 2-4 personer?

Det är ju rimligt att tjänsteresor räknas in. Jag tänker att vi som flyger i tjänsten ofta också är de som har mandat och förtroende att ta upp hållbarhetsdiskussioner inom våra organisarioner.

Visst är det rimligt, blev bara lite förvånad av hur olika resultat det blev beroende på frågeställning.

Visst är det rimligt, blev bara lite förvånad av hur olika resultat det blev beroende på frågeställning.
Förvånad över att ett par helt fristående programmerare programerar olika?

De där båda kan vara lika mycket 'kul grej på Internet' som väldigt vetenskapligt utarbetat.

Klimatkontot finns en annan kalkylator med lite andra frågor som också kan vara intressant att fylla i.
Den kändes litet trubbig.
Exempelvis fyllde jag i att min andrabil drivs med diesel, körs 100 mil/år och dricker 0,7-1,0 liter/mil. Det gav en hög miljöbelastning, och rådet att byta andrabilen till en hybrid. Att skrota en redan producerad bil som rullar 100 mil/år för att köpa en hybridbil har jag väldigt svårt att se miljövinsten i.
Grupperingen av bränsleförbrukning är trubbig; 0,4-0,7 är ett stort spann. Min förstabil drar runt 0,45 och jag fick rådet att byta till en bil med lägre förbrukning. Yeah right...
Ett annat exempel är viktningen av de pengar som läggs på husdjur. Jag angav 40 tkr vilket rimligen är ganska lågt för hästägare, i kalkylatorn ger det nästan en fördubbling(!) av min totala miljöbelastning. Fan tro't.

Majoriteten i den här tråden tycks anse att det behövs ta till krafttag för att mildra klimathotet och överkonsumtionen, så länge det inte går ut över en själv.

Ja lite så är det. Eftersom man byggt sitt liv så redan och då har jag svårt att motivera att gå tillbaka i utveckling. Lägre temp inne är inte heller helt genomtänkt (som exempel) då använder man mer vatten istället. Måste ducha varmt och ha mer kläder som i sin tur ska tvättas. Då är det ju bättre att fokusera på att värma upp huset miljövänligt, tex solenergi (vilket har sina brister) än att sänka temperaturen inne.

Angående bilar är så mycket uppbyggt kring dem. Vägar. Man måste kunna ta sig fram på ett smidigt sätt. Cykla flera mil för att sedan cykla hem igen är ohållbart om man behöver transportera något med. Kan hoppas att det blir mer miljövänliga bilar som ändå är praktiska. Funkar inte att bara ha en liten som är svag utan vill ha en stark miljöbil. Vilket inte verkar finnas.

Angående bilar är så mycket uppbyggt kring dem. Vägar. Man måste kunna ta sig fram på ett smidigt sätt. Cykla flera mil för att sedan cykla hem igen är ohållbart om man behöver transportera något med. Kan hoppas att det blir mer miljövänliga bilar som ändå är praktiska. Funkar inte att bara ha en liten som är svag utan vill ha en stark miljöbil. Vilket inte verkar finnas.
Jag antar att en hel del ligger i tanken på en levande landsbygd. Släpper man den och centraliserar stenhårt och målmedvetet till 4-5 regioner i landet, med genomtänkta strategier kring kollektivtrafik, så skulle nog en väldigt stor andel av alla hushåll klara sig utan bil. Det totala transportbehovet skulle minska kraftigt.
Rätt trist tanke imho.

Helt rätt. Fast i tanken om hur det funkar idag. Det är ju inte heller så att bilen nyttjas särskilt stor del av tiden.
Jag tror att det behövs lite att tänka utanför boxen, eftersom vi med emfas lyckats bevisa att det sätt som vi lever idag inte är hållbart. Vi behöver med andra ord ändra på saker.

Som Sverige ser ut så är inte spårbunden trafik någon lösning på landsbygden. Lägg istället ned planerna på höghastighetståg plus personbilsflottan, ersätt de med förarlösa gemensamhetspersonbilar, som du beställer i ett DHL-liknande system som flyttar människor, paket och varor på effektivast sätt.

Nu ska jag ut och åka personbil, så jag överlämnar till er (inte bara @sjöberga) att förklara varför man inte ska röra just er bil.

Jag antar att en hel del ligger i tanken på en levande landsbygd. Släpper man den och centraliserar stenhårt och målmedvetet till 4-5 regioner i landet, med genomtänkta strategier kring kollektivtrafik, så skulle nog en väldigt stor andel av alla hushåll klara sig utan bil. Det totala transportbehovet skulle minska kraftigt.
Rätt trist tanke imho.

Det vore fruktansvärt om landsbygden dör! Nej fy måste finnas bättre alternativ.

Gjorde andra testet och fick nu 10,3 ton CO23 vilket är över medelsvensson tydligen. Men hur menar de att det påverkar så mycket hur mycket man lägger ner på sina djur? Det kan ju skilja enormt mycket på vad man köper. Tex. Förstår inte hur dyrare hö skulle vara mindre miljövänligt än billigare.

Jag tror att det behövs lite att tänka utanför boxen, eftersom vi med emfas lyckats bevisa att det sätt som vi lever idag inte är hållbart. Vi behöver med andra ord ändra på saker.

Som Sverige ser ut så är inte spårbunden trafik någon lösning på landsbygden. Lägg istället ned planerna på höghastighetståg plus personbilsflottan, ersätt de med förarlösa gemensamhetspersonbilar, som du beställer i ett DHL-liknande system som flyttar människor, paket och varor på effektivast sätt.

Nu ska jag ut och åka personbil, så jag överlämnar till er (inte bara @sjöberga) att förklara varför man inte ska röra just er bil.

Vad är det för gemensamma förarlösa gemensahetspersonbilar du tänker på? Hur ser de ut? Hur tänker du att det rent praktiskt ska fungera?

Vad är det för gemensamma förarlösa gemensahetspersonbilar du tänker på? Hur ser de ut? Hur tänker du att det rent praktiskt ska fungera?
Bilpoolar utbyggda och sammankopplade till ett samhällsägt system, där skattelättnader används som morot för medborgarna att se möjligheter och lösningar istället för problem och gnällbälts-det-går-inte.
Systemet ska se till att där samåkning (eller samfrakt) kan ske, också sker.

Till exempel.

Bilpoolar utbyggda och sammankopplade till ett samhällsägt system
Samhällsägt, där spricker det. Kommer inte att hända, under några som helst förutsättningar, inte ens när Harmageddon flåsar oss i nacken på riktigt.

Det kommer möjligen att skjutas till utvecklingspengar från statligt håll eller EU, men min förutsägelse är att utveckling, produktion, drift och förvaltning av alla sådana system uteslutande kommer att lämnas åt kommersiella intressen. Samhällsägt är bara så 1900-tal... :banghead:

Samhällsägt, där spricker det. Kommer inte att hända, under några som helst förutsättningar, inte ens när Harmageddon flåsar oss i nacken på riktigt.

Det kommer möjligen att skjutas till utvecklingspengar från statligt håll eller EU, men min förutsägelse är att utveckling, produktion, drift och förvaltning av alla sådana system uteslutande kommer att lämnas åt kommersiella intressen. Samhällsägt är bara så 1900-tal... :banghead:
Jag skulle vilja säga att hur järnväg och skola fungerar idag är ett gott exempel varför samhället ska äga samhällsuppgifter.

Jag tycker mig också märka att den insikten faktiskt också sprids politiskt.

Jag skulle vilja säga att hur järnväg och skola fungerar idag är ett gott exempel varför samhället ska äga samhällsuppgifter.

Jag tycker mig också märka att den insikten faktiskt också sprids politiskt.

Jag ser också alla möjliga kombinationer av politisk styrning, gemensamt ägande av infrastruktur och privata utförare som är lyckosamma. Det här svartvita , antingen ska allt privatiseras in i väggen eller så ska staten äga och utföra allt inom området genom förbud, är väldigt märklig.

Så gärna mer tänk utanför ramarna från tidigare decenniers käbbel.

Det tror jag inte.
Skulle gott föräldraskap vara synonymt med oro?? Varför?

du la till ett aldrig - det var lite fult. Klart man som människa känner oro ibland. Men som helhet - nix. Jag har inte varit orolig för mitt barn speciellt många gånger. Vid sjukdom ja, men inte annars.
Jag säger inte att det vare sig är bra eller dåligt, jag säger att det är unikt. De flesta föräldrarskap är förbundna med oro i mer eller mindre mängd. Jag har aldrig träffat på en människa som inte känner oro eller rädsla som man kallar det i den här tråden. Oro eller rädsla är ju en känsla så det är ju inte något man direkt styr över, man kan ju hantera den på olika sätt men det är sällan något man kontrollerar med vilje. Det är därför det blir så märkligt när någon beskriver att den väljer att inte oroa sig eller bli rädd för det är så onödigt. Man kan givetvis bearbeta sina känslor med tex terapi eller medicin och ha beteenden för att avstyra eventuella känslor. Men för mig blir det ändå konstigt när man börjar beskriva att man väljer att inte känna vissa känslor.

Samåkning är inte möjligt där jag bor, ej heller att dela fordon. Kollektivtrafiken har få turer. Jag är nog som de flesta - jag har helt enkelt svårt för att se fungerande alternativ eftersom jag tar bilen överallt. Det blir ett måste om man bor där jag bor och dessutom tränar hund aktivt.

Det vore fruktansvärt om landsbygden dör! Nej fy måste finnas bättre alternativ.

Gjorde andra testet och fick nu 10,3 ton CO23 vilket är över medelsvensson tydligen. Men hur menar de att det påverkar så mycket hur mycket man lägger ner på sina djur? Det kan ju skilja enormt mycket på vad man köper. Tex. Förstår inte hur dyrare hö skulle vara mindre miljövänligt än billigare.
Det där med att spendera på djuren. Jag har hund. Min hund äter för ca 1000:-/mån tror jag och det är kött hon äter. Att lägga 1000:-/mån på en häst känns ju betydligt miljövänligare.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 710
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar