Det här med världens undergång?

Den fattige konsumenten tvingas att ta sitt miljöansvar eftersom det inte finns ekonomiskt utrymme att konsumera. Inga flygresor, ingen bil, få kapitalvaror, få kvadratmeter att bo på, inga spa-bad eller pooler, inga hästar. Även om han eller hon köper de billigaste kläderna och den billigaste maten (underförstått att detta är det miljöfarliga alternativet), lär inte det ekologiska fotavtrycket bli lika stort som hos höginkomsttagaren som har råd med eko-mat, eko-kläder av hållbar kvalitet och dessutom semesterresor, bil, stor bekväm bostad, dyra fritidsaktiviteter och alla kapitalvaror.

Jag tror visst att det skulle räcka om alla konsumenter gjorde medvetna val. En vanlig människa har sin största maktbas som konsument tyvärr, mycket större än som väljare vart fjärde år..

Jag tror att du överdriver konsumentmakten.snabba förändringar kräver radikala och djärva politiska beslut. Men visst, konsumentmakt är också viktigt.
 
4,6 här. Det är bilen som är den stora boven och eftersom jag visste det tog jag i en del vad gäller körda km/år, men hellre det än försköna. Med stor sannolikhet kommer jag dock ha möjlighet att dra ner på bilkörandet en del framöver.

Klimatkontot finns en annan kalkylator med lite andra frågor som också kan vara intressant att fylla i.
 
Klimatkontot finns en annan kalkylator med lite andra frågor som också kan vara intressant att fylla i.

Där fick man däng. Förra enkäten inkluderade inte tjänsteresor och det visade sig vara mycket, mycket mer koldioxidutsläpp för än mitt envisa dieselbilsutnyttjande.

Tyvärr finns kunderna globalt och kräver närvaro i viss utsträckning även om vi använder mycket större andel remote conference än någonsin tidigare.
 
Hur förhåller ni er till det? Tänker främst på klimathotet, men det finns ju fler moln vid horisonten... Och hur tänker ni som har barn?

När det kommer till klimatförändringarna är jag både pessimistisk och optimistisk.

Pessimistisk eftersom jag i någon mån är övertygad om att det realistiskt sett redan är försent att stoppa en självförstärkande global uppvärmning. Det vill säga att vi är på gränsen till den punkt där ett varmare klimat naturligt släpper ut mer koldioxid, som i sin tur värmer klimatet, som i sin tur släpper ut ännu mer koldioxid o.s.v. Jag tror helt enkelt inte att det finns en global politisk vilja att genomföra de förändringar som krävs för att undvika detta. Främst eftersom förändringarna hade behövt vara väldigt radikala och ske väldigt snart. Vi snackar liksom inte om "mångmiljonsatsningar på klimatet" och källsortering för att stoppa detta.

Däremot är jag optimistisk på så vis att klimatförändringarna inte hotar mänsklighetens överlevnad ens i det värsta tänkbara scenariot. De kommer onekligen hota mångas överlevnad, men exempelvis Sverige kommer inte få ett klimat som Dubai, eller ens Australien. Magmatit och vattnet vid polerna m.m kommer till slut absorbera tillräckligt med koldioxid för att vända eller stoppa trenden. Det kommer alltså troligtvis inte bli mer än 8-12 grader varmare än dagens klimat, och det finns länder idag som är långt över 20 grader varmare än Sverige. Notera även att dessa förändringar sker på skalan tiotusen- till hundratusentals år snarare än "hur ska våra barn klara sig"-skalan.
 
Där fick man däng. Förra enkäten inkluderade inte tjänsteresor och det visade sig vara mycket, mycket mer koldioxidutsläpp för än mitt envisa dieselbilsutnyttjande.

Tyvärr finns kunderna globalt och kräver närvaro i viss utsträckning även om vi använder mycket större andel remote conference än någonsin tidigare.

Det är jobbpendlandet som orsakar min stora miljöpåverkan. Att åka kollektivt är tyvärr inte en möjlighet som det ser ut nu, däremot kommer jag att kunna jobba hemifrån en dag i veckan framöver och förhoppningsvis kommer jag också kunna ha en viss flexibilitet så att jag kan åka kommunalt åtminstone någon dag lite längre fram.

Den typen av utsläpp ligger naturligtvis mycket på individen men det är också viktigt att det finns praktiska möjligheter att minimera bilresande.
 
Det är jobbpendlandet som orsakar min stora miljöpåverkan. Att åka kollektivt är tyvärr inte en möjlighet som det ser ut nu, däremot kommer jag att kunna jobba hemifrån en dag i veckan framöver och förhoppningsvis kommer jag också kunna ha en viss flexibilitet så att jag kan åka kommunalt åtminstone någon dag lite längre fram.

Den typen av utsläpp ligger naturligtvis mycket på individen men det är också viktigt att det finns praktiska möjligheter att minimera bilresande.

Kollektivtrafik är för storstadsbor. Här är det 6 km till närmaste hållplats (och vare sig vägren, belysning eller plats att cykla eller gå) till en hållplats med några enstaka turer om dagen.
 
Kollektivtrafik är för storstadsbor. Här är det 6 km till närmaste hållplats (och vare sig vägren, belysning eller plats att cykla eller gå) till en hållplats med några enstaka turer om dagen.

Jag måste oavsett ta mig till buss/tågstationen om jag ska åka kollektivt, åtminstone vintertid blir det med bil eftersom det är en halvmil dit. Då kan jag slippa några mils bilkörning men med nuvarande arbetstider passar inte turerna trots att det går rätt många.

Därför är det toppen om jag kan jobba hemifrån lite och också om jag kan flexa lite så att jag kan anpassa arbetstiden efter bussarna. Men jag tar en sak i taget.
 
3,6 blev det. Mer än jag trodde :( med tanke på att jag försöker tänka energisnålt, odla en del osv. Är lite fundersamt hur de räknar köttet. Det borde väl vara skillnad på kött och kött? Jag tog alternativet flexitarian eftersom större delen är vegetarisk. Och det kött som köps är såklart svenskt och gärna närproducerat. Skulle gärna vilja bli vegetarian men orkar inte riktigt hålla på med det själv då resten är köttätare. Och sen gillar jag kött för mycket :arghh: men försöker äta sällan.

Edit: största boven var dock bilen. Måste ha två bilar annars blir det väldigt bökigt att få det att gå ihop plus att en av dessa måste vara en stark dragbil. sen är det en extra trygghet med två.
 
Kollektivtrafik är för storstadsbor. Här är det 6 km till närmaste hållplats (och vare sig vägren, belysning eller plats att cykla eller gå) till en hållplats med några enstaka turer om dagen.

Absolut. Vi använder bara bilen på sommaren. I stan går jag, tunnelbana till jobbet. Nu som föräldraledig åker jag buss istället eftersom det är gratis med barnvagn, men det är inte ens en gång i veckan. Min partner cyklar året runt.
 
Lite allmänna reflektioner: tror att det är bra om alla verkligen försöker göra sitt för att minska på utsläppen. Flygplansskatten är väl bra att det införs. Men samtidigt är frågan om det kommer bli någon skillnad på antalet resor? Knappast nämnvärt.

Ursprungsfrågan var om hur vi förhåller oss till jordens undergång. Vissa är rädda och andra inte alls. Jag är nånstans mittimellan. Jag är inte rädd för någon gång förr eller senare kommer jorden att inte finnas kvar. Helt naturligt. Däremot är det mycket beklagligt och oroande hur vi har förstört så mycket på så kort tid. Och ingen vet om det kommer att ordna sig men att tänka lilla jag vad kan jag göra det gör ingen skillnad blir ett feltänkt. Gör det är just precis det de gör!

Jag skulle vilja bli mer självförsörjande pö om pö. Och konsumerar inget "onödigt" men ändå är det saker som behövs bytas ut. Bara i köket är många prylar nya i år då de en efter en gav upp och stå och diska själv, eller bli utan kaffe eller ha en fungerande ugn och kylskåp det unkar inte. Eller ja det går väl men har man en gång vant sig vid dessa är det som helt omöjligt att minska på antalet måsteprylar. Jag tänker iaf på att det som köps nytt måste vara energisnålt och av bra märken så de förhoppningsvis håller längre.
 
Majoriteten i den här tråden tycks anse att det behövs ta till krafttag för att mildra klimathotet och överkonsumtionen, så länge det inte går ut över en själv.

Visst är det så. Det är ju enkelt att leva miljövänligt så länge man inte måste ändra på de saker som är viktiga för ens egen bekvämlighet. "Jag är vegetarian, så jag är miljövänlig trots att jag flyger utomlands en gång om året" vs "Jag äter kött varenda dag, men eftersom jag aldrig flyger så lever jag mer miljövänligt än de som är ute och reser ändå".
 
Majoriteten i den här tråden tycks anse att det behövs ta till krafttag för att mildra klimathotet och överkonsumtionen, så länge det inte går ut över en själv.

Nja, däremot är det svårt att som individ springa först på alla plan, det är därför jag anser att det behövs radikala politiska beslut också. Som exempel, vägrar jag som enskild individ besöka kunder har jag inget jobb, och någonstans är den egna försörjningen viktigare än det i andel räknat infinitesmala bidraget till klimathotet.

Så det får gärna ändras spelregler , radikalt och med krafttag.

Sen kan man ändå bidra genom att vrida litegrann på navet, köra fjärrkonferenser istället för fysiska möten oftare osv, vara den som föreslår effektivare lösningar För min del har flygresandet gått ned, samtidigt som antal möten gått kraftigt upp.
 
Senast ändrad:
Nja, däremot är det svårt att som individ springa först på alla plan, det är därför jag anser att det behövs radikala politiska beslut också. Som exempel, vägrar jag som enskild individ besöka kunder har jag inget jobb, och någonstans är den egna försörjningen viktigare än det i andel räknat infinitesmala bidraget till klimathotet.

Så det får gärna ändras spelregler , radikalt och med krafttag.
Under tiden kan flyga till Rom en vecka eftersom man inte kan låta bli, eller köpa nya grejor eftersom det är bekvämt, eller låta bli att se över sina tjänsteresor eftersom jobbet behöver det - och sedan bli förvånad över att man konsumerar 4.6 jordklot i en app på Internet.
 
Under tiden kan flyga till Rom en vecka eftersom man inte kan låta bli, eller köpa nya grejor eftersom det är bekvämt, eller låta bli att se över sina tjänsteresor eftersom jobbet behöver det - och bli förvånad över att man konsumerar 4.6 jordklot i en app på Internet.

Låta bli att se över? Då missförstod du. Som jag skrev andelen flygresor har gått ned kraftigt, men de finns kvar, och som människans psykologi ser ut , just nu omöjligt att undvika. Kanske går det långsamt långsamt att förändra.

För övrigt blev jag inte ett dugg förvånad, mer än över skillnaden i resultaten mellan kalkylerna beroende på hur frågorna ställdes.
 
Jag gjorde testet och fick ett oväntat högt värde?
3,8 klot?

Lite förunderligt eftersom jag bor i ett väldigt gammalt hus gjort av timmer (liten miljöpåverkan) använder väldigt lite el. Eldar med biobränsle, odlar mina egna grönsaker, aldrig flyger.
Känns som om det borde göra skillnad - bo i ett hundraårigt trähus jämfört med ett nybyggt betongdito?
Dessutom känns detta med kläder och skor lite trubbigt. Jag köper sällan skor men köper lite dyrare och använder dem många år.

Nåväl - tydligen är det min bil som ställer det hela. Eftersom jag bor så att ingen kollektivtrafik är möjlig.
 
Känner du aldrig oro för din dotter, det måste som förälder vara något helt unikt att aldrig oroa sig för sitt barn.
Det tror jag inte.
Skulle gott föräldraskap vara synonymt med oro?? Varför?

du la till ett aldrig - det var lite fult. Klart man som människa känner oro ibland. Men som helhet - nix. Jag har inte varit orolig för mitt barn speciellt många gånger. Vid sjukdom ja, men inte annars.
 
Jag gjorde testet och fick ett oväntat högt värde?
3,8 klot?

Lite förunderligt eftersom jag bor i ett väldigt gammalt hus gjort av timmer (liten miljöpåverkan) använder väldigt lite el. Eldar med biobränsle, odlar mina egna grönsaker, aldrig flyger.
Känns som om det borde göra skillnad - bo i ett hundraårigt trähus jämfört med ett nybyggt betongdito?
Dessutom känns detta med kläder och skor lite trubbigt. Jag köper sällan skor men köper lite dyrare och använder dem många år.

Nåväl - tydligen är det min bil som ställer det hela. Eftersom jag bor så att ingen kollektivtrafik är möjlig.

Fast egentligen skulle åtminstone utsläppen öka rejält om jag hade valt kollektivtrafiken, en som hypotetiskt hade fungerat. En större buss för en person är sämre än en effektiv dieselbil för 1-4 personer.
 
Där fick man däng. Förra enkäten inkluderade inte tjänsteresor och det visade sig vara mycket, mycket mer koldioxidutsläpp för än mitt envisa dieselbilsutnyttjande.

Tyvärr finns kunderna globalt och kräver närvaro i viss utsträckning även om vi använder mycket större andel remote conference än någonsin tidigare.
Det är ju rimligt att tjänsteresor räknas in. Jag tänker att vi som flyger i tjänsten ofta också är de som har mandat och förtroende att ta upp hållbarhetsdiskussioner inom våra organisarioner.
 

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp