Det här med världens undergång?

Åh alla dessa rädslor.
Det finns mycket att vara rädd för. Att ens identitet ska kapas, att jorden ska gå under, att man ska bli våldtagen, att man ska få en aggressiv cancer, att flyget ska störta.

En klok arbetskamrat sa att man inte ska reta sig på sådant man inte kan förändra för det är förspilld energi. Samma med rädslor. Man vinner inget på att vara rädd för sådant man inte kan göra något åt. Som jordens undergång.

Klimathotet kan alla göra sin lilla insats mot. Många små bäckar gör skillnad. Men på det stora hela - nej det är bortom min makt. Mitt liv blir inte bättre av att oroa sig.

Jag får stresshuvudvärk om jag läser för mycket nyheter.
Kollar hellre vad som händer i ridsporten, så slipper jag ha dödsångest :laugh:

Ingenting består för evigt. Samma sak gäller mänskliga samhällen och vår klot som helhet.
Som art har människan förstört levanadsvillkoren för otaliga arter, växter såväl som djur. Ibland till och med för sig själv.

Idag kan vi för första gången förstå vidden av vårt agerande.

Men ändå gör vi så lite åt det.
Rent krast skulle vi minska jordens befolkning med4 femtedelar , överge industrialismen och återgå till ett lågintensivt bruk av vårt klot.

Å andra sidan, eftersom klotet är dömt att brinna upp i solen kanske en högteknologisk linje är den rätta, så att åtminstånde en liten del av mänskligheten kan ge sig ut i rymden för att kollonisera nya världar...Men det lär ingen av oss här uppleva.

Hur förhåller ni er till det? Tänker främst på klimathotet, men det finns ju fler moln vid horisonten... Och hur tänker ni som har barn?
När jag pluggade och året efter studierna hade jag väldigt mycket tankar kring kanske inte jordens undergång eftersom den kommer att överleva men den mänskliga civilisationens och en hel del växter och djur tar vi ju med oss när vi havererar. Alla studier som görs pekar ju på att vi håller på att fallera det är bara en fråga om tid. Det är klimatet, föroreningar, antibiotikaresistens, peaksoil (nte oil det handlar om brist på fosfor samt hur vi utarmar våra jordar) och sedan krig, svält, epidemier och annat etc som kommer i dess fotspår. Just när man befann sig mitt ibland all forskning som visade på alla dessa problem (läste hållbar samhällsbyggnad som sista kurs på utbildningen) så var det väldigt svårt att distansera sig. En tröst är ju att jorden som sagt överlever även utan oss och den kommer väll att börja om som den gjort ett antal gånger och andra varelser kommer dominera jorden och nya ekosystem kommer bildas. Man kan titta lite på dokumentärer om tjernobyl och det som blivit av tjernobyl idag med de vilda djur som faktiskt skapat som ett reservat där nu. Vad det gäller den mänskliga civilisationen så är jag nog mer dystopisk, vi verkar inte förstå så mycket och gör väldigt lite och i alldeles för långsam takt för att det ska hjälpa mot alla dessa saker vi själva orsakar. Jag som är runt 40 kommer när jag åldras att få vara med om en del katastrofer orsakade av oss, torka som ökar mer, svält, kanske några pandemier osv, verkligt stora flyktingmängder (inte de små vi har idag) när det inte längre går att odla i de varma länder som idag försörjer oss med mat osv. Jobbigast kommer det bli för de som är barn idag, de kommer vara de som är i arbetsför ålder då och måste hantera de situationer som uppstår. Jag har faktiskt valt att inte skaffa barn av den här anledningen, som det ser ut nu så är ju inte framtids utsikterna för mänskligheten särskilt goda. Men vad vet jag, vi kanske lyckas stoppa växthuseffekten genom ett mirakel och hitta nya antibiotikum som minskar problemen med utbredningen av resistenta bakterier. Jag tror däremot tvärtemot vad många skriver i tråden att vi kan göra mycket, för vi vet vad vi ska göra. Vi bara gör det inte, för vi är för bekväma, istället fortsätter vi som vi alltid har gjort.

Klimatet bla. kommer att leda till krig, vi står precis på randen till ett och det räcker att en aktör bara skickar iväg gnistan så kommer denne att tända hela brasan. Världen kommer inte att gå under, bara största delen av mänskligheten vilket behövs för att få styr på klimatet mm. Vi är alldeles för många på planeten samt att vi skövlar den på naturtillgångarna vilket inte håller i längden.

Nä det gör jag faktiskt inte, klimatet har ändrats i alla tider. Möjligen att vi är på väg mot en ny istid. Jorden är rätt bra på att anpassa sig, sen behöver man såklart inte överdriva med sina utsläpp oavsett. Oavsett om jag tror på det eller inte så kommer det aldrig att va i min makt att stoppa ändå, som någon annan skrev här ovan. Jag kan inte påverka det.

Det finns en stor variation sett till den geologiska tidsskalan, ja. Vi är i en interglacial nu men problemet är att den enorma mängd koldioxid vi frigjort efter industrialiseringen är på en nivå som inte gjorts tidigare. Att tro att det inte har betydelse är vansinne. Hur stor betydelse är en annan femma vilket vi fortfarande väntar på att få se. Jag hamnar väl någonstans mitt emellan klimatförnekarna och domedagskören. Trots allt har jag förtroende för vår Moder Jords förmåga att läka sig, om vi hjälper henne. Men vi kommer att få göra anpassningar om vi ska överleva som art.

Sedan är klimathotet inte slutet för planeten utan möjligtvis Homo Sapiens och diverse andra däggdjur. Dvs precis det som skett tidigare.

/geologen

Nä det gör jag faktiskt inte, klimatet har ändrats i alla tider. Möjligen att vi är på väg mot en ny istid. Jorden är rätt bra på att anpassa sig, sen behöver man såklart inte överdriva med sina utsläpp oavsett. Oavsett om jag tror på det eller inte så kommer det aldrig att va i min makt att stoppa ändå, som någon annan skrev här ovan. Jag kan inte påverka det.
Jag tror att du behöver lyfta blicken lite och försöka se att vår livsstil påverkar mer än väder.

Jag tror nog att att i princip alla samhällsformer också innehåller det som kan förtära dem.

Men "jordens undergång" är inget jag tänker på. Vad betyder det ens? Intergalaktisk kollaps?

Därutöver ser jag mig som hyggligt informerad och medveten om saker och ting.

Kopplingen mellan "jordens undergång" och barn, ser jag inte. Skulle jorden "gå under" är mina barn och jag en väldigt liten del av det hela. Och nog tror jag att vi hinner dö av andra orsaker först.

Jag orkar inte gå omkring och låta mig styras av mina eller andra människors rädslor. Dör jag så dör jag och jag är inte speciellt rädd för det heller. Lever jag så lever jag och inte det heller är speciellt skrämmande, även om det är mer skrämmande att leva än att dö.

Hur orkar folk med att lägga en massa ångest på sig själva?

Jag orkar inte gå omkring och låta mig styras av mina eller andra människors rädslor. Dör jag så dör jag och jag är inte speciellt rädd för det heller. Lever jag så lever jag och inte det heller är speciellt skrämmande, även om det är mer skrämmande att leva än att dö.

Hur orkar folk med att lägga en massa ångest på sig själva?
Det kanske inte är ett aktivt val att "lägga ångest på sig själv" och många orkar inte heller utan avslutar sina liv för egen hand.

Tänker inte alls på det, skulle bli ett nervvrak.

Gör inget direkt men indirekt då jag handlar mycket där fokus ligger på arbetsmiljön för dom som tillverkar det jag köper.

Planeten skulle troligen behöva en katastrof eller sjukdom som tar död på en mängden människor med större % än digerdöden för att komma närheten av att kunna återhämta sig.

Är övertygad om att vi är för många för planetens välbefinnande.

Sitter inte heller och gruvar mig för någon undergång eller världskrig. Det är inget jag kan styra över och då känns det som förspilld tid.

Jag försöker tänka på att leva så miljövänligt som möjligt, men visst kunde jag göra mer.

För övrigt anser jag inte att vi behöver krig eller epidemi för att decimera antalet människor. Rosling har en bra föreläsning om peak-child, kontentan; vi kommer inte att föröka oss till några orimliga siffror. Vi är ungefär så många som vi kommer att bli. Det handlar om att fördela resurserna. Sen är jag för GMO och annan förädling av grödor som gör att vi kan få ut mer mat per odlad kvm, samt kan odla på mer gästvänliga platser.

För övrigt satsar jag på Elon Musk, kolonisation av Mars FTW!

Jorden går under förr eller senare. När solen har blivt en röd jätte då är det färdigt.
Men det är som döden den är oundviklig, bara att gilla läget.
Ja eller att vi dras in i ett svart hål och allting kollapsar, det finns många scenarion på skalan som vi fortfarande inte vet nåt om. Apropå hot från rymden så bombarderas vi dygnet runt av meteoriter, en del brinner inte upp i atmosfären. En vacker dag slår nån ner på fel ställe, precis som Kim Jong Uns raketer kommer att göra och så är kaoset ett faktum och förintelsen startad.

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar