Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kul grej! Fast när jag som vegetarian fick tipset att äta mindre kött för att minska min klimatpåverkan.. Mja, kanske inte
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck här kan man kolla hur mycket man själv slösar med jordens resurser.
Jag har alltfler personer omkring mig som inte flyger. Och då menar jag personer som skulle ha flugit om det inte vore för klimatfrågan.Har gjort den, och även gjort den ett par gånger med elever då vi har miljö- och omvärldstema.
Jag lever rätt så ok i vardagen, men flyger en del utrikes. Det är flyget som är min riktiga akilleshäl. Har inte hittat någon riktig lösning på det dock. Tåg funkar inom rimliga avstånd, men börjar vi prata om ett nästan ett dygns restid eller längre blir det lite mer svårplanerat.
Det här tycker jag är ett fegt lattjande med statistik, och ett bra exempel på hur man kan vinkla data för att påvisa vad man nu vill påvisa.Det snackas så mycket i media om att jorden ska gå under och att klimatet blivit varmare, men ändå har vi den kallaste sommaren/vintern på mannaminne.
Jag har alltfler personer omkring mig som inte flyger. Och då menar jag personer som skulle ha flugit om det inte vore för klimatfrågan.
Jag har enormt svårt att avstå flyg, både privat och i jobbet. (De personer jag tänker på har samma typ av jobb som jag, give or take, och de klarar alltså av det.) Den lösning jag ser för egen del - då oaktat hur samhället i stort skulle påverkas - vore att flygpriserna höjdes drastiskt, tex genom skatter. Jag flyger för att det är så himla billigt, mitt privata resande drivs av de extremt låga kostnaderna. Tex har jag nyss köpt en veckoresa till Rom, där flyg plus hotell kostar ca 3000 kr/person. Hur ska jag klara att avstå från sådant? Hade det kostat 30 000/person hade jag inte haft några som helst problem med att avstå.
Jag kom att tänka på det här klippet, där en pappa så fint hjälper sitt barn att hantera rädsla och oro:Hur förhåller ni er till det? Tänker främst på klimathotet, men det finns ju fler moln vid horisonten... Och hur tänker ni som har barn?
Det snackas så mycket i media om att jorden ska gå under och att klimatet blivit varmare, men ändå har vi den kallaste sommaren/vintern på mannaminne. Jorden skulle gå under när Maya kalendern slutade men nä det gjorde den inte och skulle jorden gå under, troligtsvis dör allt liv rätt snabbt så vi hinner nog inte ens reagera på det.
Det jag skulle kunna tänka mig är att solen dör om xx antal år, lär nog inte inträffa under vår livstid och troligen inte under nästa generation osv.
Det som jag personligen har mest ångest över är antibiotikaresistens, det hotet ligger för mig betydligt närmare i både tid och rum. Vi har blivit så vana vid dagens moderna sjukvård som löser det mesta, och jag får känslan av att få förstår hur stor del av det som riskerar att kollapsa inom en snar framtid.
Fast det är ju en konstig idé om rädsla. En del saker ÄR ju farliga, då är väl rädsla en väldigt rimlig emotionell respons. Rädsla bidrar ju till att vi aktar oss för faror.Rädsla är irrationellt och ingenting jag sysslar med.
http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck här kan man kolla hur mycket man själv slösar med jordens resurser.
Samma här, jag har aldrig varit rädd för nåt men däremot medveten om faror och decimerat dom så gått det går och kan man inte göra nåt åt vissa faror så kan man inte, att älta det a'la "tänk om det och det händer" leder inte till nåt konstruktivt utan är bara begränsande.Rädsla är irrationellt och ingenting jag sysslar med.