Det här med världens undergång?

Jag tänker inte "jordens undergång" som i att jag går och är rädd men jag tänker på att köpa hållbart och leva hållbart i det jag kan.

Jag gjorde testen som @Unafraid la in och mina egna utsläpp är mycket små. Det som drar iväg är sambons jobbpendlande till Norge.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck här kan man kolla hur mycket man själv slösar med jordens resurser.

Har gjort den, och även gjort den ett par gånger med elever då vi har miljö- och omvärldstema.

Jag lever rätt så ok i vardagen, men flyger en del utrikes. Det är flyget som är min riktiga akilleshäl. Har inte hittat någon riktig lösning på det dock. Tåg funkar inom rimliga avstånd, men börjar vi prata om ett nästan ett dygns restid eller längre blir det lite mer svårplanerat.

Jag fick tipset att byta till grön el. Kan ju faktiskt vara en bra idé.
Det tips jag borde ha fått är ju att köra bil mindre. Min dröm är att få till hästhållningen så att jag klarar mig utan bil - utan att behöva offra alltför mycket annat för vare sig mig själv eller för hästen.

Jag gillade att frågan om hur mycket ens husdjur kostar hade 400 kronor som maxvärde! Jag kommer inte upp i det beloppet per dag, men ibland känns det så. :p

Har gjort den, och även gjort den ett par gånger med elever då vi har miljö- och omvärldstema.

Jag lever rätt så ok i vardagen, men flyger en del utrikes. Det är flyget som är min riktiga akilleshäl. Har inte hittat någon riktig lösning på det dock. Tåg funkar inom rimliga avstånd, men börjar vi prata om ett nästan ett dygns restid eller längre blir det lite mer svårplanerat.
Jag har alltfler personer omkring mig som inte flyger. Och då menar jag personer som skulle ha flugit om det inte vore för klimatfrågan.

Jag har enormt svårt att avstå flyg, både privat och i jobbet. (De personer jag tänker på har samma typ av jobb som jag, give or take, och de klarar alltså av det.) Den lösning jag ser för egen del - då oaktat hur samhället i stort skulle påverkas - vore att flygpriserna höjdes drastiskt, tex genom skatter. Jag flyger för att det är så himla billigt, mitt privata resande drivs av de extremt låga kostnaderna. Tex har jag nyss köpt en veckoresa till Rom, där flyg plus hotell kostar ca 3000 kr/person. Hur ska jag klara att avstå från sådant? Hade det kostat 30 000/person hade jag inte haft några som helst problem med att avstå.

Jag har alltfler personer omkring mig som inte flyger. Och då menar jag personer som skulle ha flugit om det inte vore för klimatfrågan.

Jag har enormt svårt att avstå flyg, både privat och i jobbet. (De personer jag tänker på har samma typ av jobb som jag, give or take, och de klarar alltså av det.) Den lösning jag ser för egen del - då oaktat hur samhället i stort skulle påverkas - vore att flygpriserna höjdes drastiskt, tex genom skatter. Jag flyger för att det är så himla billigt, mitt privata resande drivs av de extremt låga kostnaderna. Tex har jag nyss köpt en veckoresa till Rom, där flyg plus hotell kostar ca 3000 kr/person. Hur ska jag klara att avstå från sådant? Hade det kostat 30 000/person hade jag inte haft några som helst problem med att avstå.

...eller valt tåget möjligen och kommit ned till Rom på ca två dygn istället för ett par timmar. Vilket innebär att den där veckan i Rom blir halverad av transporttid.

Jag tror flygskatter är på gång, och att vi är uppe i toppen av konsumtions- och exploateringskurvan nu. Om inte Trumps USA får härja fritt i värden så kommer klimatavtalet och EUs närmare kontakter med Kina mfl länder att innebära relativt snara förändringar i konsumtions- och resemönster.

Flygskatterna kommer och med dem kommer folk att anpassa sig. De som skulle kört till en Svensk flygplats ser sig om efter andra i närområdet..och finns där passande så väljer man dessa.
Köpenhamn, Oslo är alternativ för dem som ska ut på långresor.

Problemet med miljöbelastningen är väl att de som utsätts för nackdelarna ofta inte är de samma som gör bruk av vinsterna.Så länge västvärlden får billiga varor, billig energi så är det svårt att vända skutan. Oavsett om delar av Afrika och Oceanien blir obeboeliga.

Jag fick 3.7 på testet. Det var mycket jag var osäker på då det inte är min bostad eller bil + dåligt på att gissa, tog nog i lite i överkant men hellre det.
Äter för mycket kött men jag kan inte stå emot när de andra i huset grillar :banghead:

Vi flyger mycket. Sambons familj bor i england så givetvis åker vi dit eller dom hit. Färja är uteslutet för jag blir sjukt sjösjuk.
Åka bil går ju men tvivlar på att det är bättre än flyg, dessutom snordyrt.

Det snackas så mycket i media om att jorden ska gå under och att klimatet blivit varmare, men ändå har vi den kallaste sommaren/vintern på mannaminne. Jorden skulle gå under när Maya kalendern slutade men nä det gjorde den inte och skulle jorden gå under, troligtsvis dör allt liv rätt snabbt så vi hinner nog inte ens reagera på det.

Det jag skulle kunna tänka mig är att solen dör om xx antal år, lär nog inte inträffa under vår livstid och troligen inte under nästa generation osv.

20170830231330-37.196.23.10.JPG

Det som jag personligen har mest ångest över är antibiotikaresistens, det hotet ligger för mig betydligt närmare i både tid och rum. Vi har blivit så vana vid dagens moderna sjukvård som löser det mesta, och jag får känslan av att få förstår hur stor del av det som riskerar att kollapsa inom en snar framtid.

Jag tror att det som närmast står på tur är de stora migrationsflöden som kommer i kölvattnet efter temperaturstegringar som kommer att förvandla bördig mark till öken, samt stigande vatten nivåer som kommer att dränka stora o bördiga landmassor.

Det som jag personligen har mest ångest över är antibiotikaresistens, det hotet ligger för mig betydligt närmare i både tid och rum. Vi har blivit så vana vid dagens moderna sjukvård som löser det mesta, och jag får känslan av att få förstår hur stor del av det som riskerar att kollapsa inom en snar framtid.

Jag är oerhört tacksam för att det fortfarande finns verkningsfulla extrema antibiotika . Annars hade jag inte kunnat skriva det här inlägget.

Vi måste
- bli räddare om det vi har
- satsa mer på utveckling av nya medel

Rädsla är irrationellt och ingenting jag sysslar med.
Fast det är ju en konstig idé om rädsla. En del saker ÄR ju farliga, då är väl rädsla en väldigt rimlig emotionell respons. Rädsla bidrar ju till att vi aktar oss för faror.

Sen kan ju rädsla vara förlamande, tex om vi av olika skäl inte förmår hantera den. Det är fortfarande inte irrationellt, som jag ser det, däremot kan det så klart vara skadligt. Men en del farliga saker ÄR ju ohanterliga och utanför vår makt att reda ut. Jag ser inte det irrationella i att vara rädd då.

Jag tänker att träffas vi av en meteor så gör vi. Vad kan jag göra åt det? Däremot ägnar jag larvig mycket tid åt min satans källsortering, att leta bra alternativ som är miljömässigt bra osv. Åker aldrig bil i vardagen, jag går/buss/tunnelbana. Men vi måste ju försöka ha en dräglig miljö, men som individ kan jag göra väldigt lite.

Rädsla är irrationellt och ingenting jag sysslar med.
Samma här, jag har aldrig varit rädd för nåt men däremot medveten om faror och decimerat dom så gått det går och kan man inte göra nåt åt vissa faror så kan man inte, att älta det a'la "tänk om det och det händer" leder inte till nåt konstruktivt utan är bara begränsande.

En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi inte dö. :)

Liknande trådar

Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar