@Thaliaste Fast det är ju bara en diskussion och jag ställer mig frågande till det då jag just inte vet hur det går till fullständigt, man måste ju få undra och fundera utan att man för den sakens skull måste ha fördomar? Har aldrig upplevt så mycket tiggare som detta året så det är väl givet att man spekulerar? Det är ok att göra det. Jag dömmer inte någon av de, jag tycker bara att det har det förjävligt, så jag är inte ute efter att skapa fördomar alls faktiskt.
Att fråga är bra att göra, framför allt bättre än att gå omkring med undringar som leder till fördomar, t ex för att ens omgivning har fördomar som spiller över till en själv. Min tolkning av din bussfundering är för att den kom i samband med andra inlägg i andan av "de kommer i stora hjorder, om vi hjälper de som är här nu kommer vi översvämmas" etc, lite tillspetsat. Jag vet inte hur mycket du följer med i debatten om de romska tiggarna, det låter som att de är en relativt ny företeelse i er stad men i många andra städer i Sverige har de varit vanliga rätt länge nu. Och då är just "massinvaderingen", "de kommer i busslaster" och "om de åker tillsammans måste det vara människohandel bakom" rätt vanliga inlägg i debatten, alla med syfte att visa att rättfärdiga att jag inte behöver (eller t o m inte bör!) hjälpa dessa fattiga människor. Därav att jag reagerar starkt på ditt inlägg som målade upp samma bild. Hurivida de kommer i buss, bil, på cykel eller till fots har ingen som helst betydelse för om de behöver vår hjälp eller inte. Inte heller pågår någon massinvadering i Sverige, vare sig av muslimer eller av romer. För första gången på många år tvingas vi i Sverige se hur illa många andra människor i världen har det, that it is. Och det tycker vissa människor är jobbigt.
Självklart ska man rycka in och hjälpa till där det behövs. Varför skulle jag gå och säga till dem att man ska vänta in EU-valet om 5 år? Det om något känns ju riktigt kränkande. Vad gäller hjälporganisationer vet jag helt enkelt inte vilka som far med sanning eller ej. Det är så mycket av "välgörenheten" som verkar hamna precis där den inte behövs. Finns det där emot någon som jobbar för 100% av all insamling till det man utgör sig för skänker jag gärna pengar!
Kommentaren om EU-valet är apropå att vissa menar att det här måste lösas på politisk och internationell nivå. Det är helt sant, men jag menar att det inte är en anledning till att inte
också hjälpa dem om är här och nu. När det hjälporganisationer är det alltid svårt, men det enda man vet är att om man inte ger en enda krona så går garanterat inte någon enda krona till hjälp. Jag brukar ge till organisationer med 90-konto och lokala organisationer som jag känner till. I Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala (kanske startat på fler ställen?) finns t ex soppkök där man även kan hjälpa till som volontär utan att man behöver åta sig alltför mycket, man kan också ge kläder, mat m.m. Väldigt lokalt och direkthjälp som man kan följa via facebook.
Angående 100 % av pengarna till ändamålet är i praktiken svårt att uppnå, och inte ens önskvärt skulle jag säga när det kommer till större och mer etablerade organisationer. Det skulle kräva totalt ideellt arbete och/eller bidrag från andra håll. En viss andel till organisation tror jag gynnar biståndet på sikt. 90-konton har väl krav på 75% till ändamålet om jag inte minns fel, och t ex Läkare utan gränser tror jag helt enkelt skulle göra ett sämre jobb utan att en viss andel av pengarna går till administration.