Det här med tiggare

Människor som vill må bättre med sig själva genom symboliska gester ger pengar till tiggare, människor som faktiskt vill hjälpa andra människor av annan anledning än för att puffa upp sin egen självkänsla engagerar sig i hjälporganisationer eller annat som faktiskt gör skillnad.
Löjligt. Långa och korta insatser utesluter inte varann.

Att det är löjligt gör det inte mindre sant. Att ge en tiggare lite småpengar är inte att göra en insats någonstans utan förvärrar snarare situationen. Är bara att titta på vad som hände för nåt år sen för bärplockarna som kom hit för att dom hört att man kunde tjäna pengar och sen fick dom inga jobb och hade ofta skuldsatt sig bara för att ta sig hit och det blev ännu värre.

Människor som vill må bättre med sig själva genom symboliska gester ger pengar till tiggare, människor som faktiskt vill hjälpa andra människor av annan anledning än för att puffa upp sin egen självkänsla engagerar sig i hjälporganisationer eller annat som faktiskt gör någonting åt orsaken till att folk måste tigga.

Människor som gör både och är ta mig fan kung.

Människor som vill må bättre med sig själva genom symboliska gester ger pengar till tiggare, människor som faktiskt vill hjälpa andra människor av annan anledning än för att puffa upp sin egen självkänsla engagerar sig i hjälporganisationer eller annat som faktiskt gör skillnad.
Eller så kanske man gör både ock, det ena utesluter inte det andra. Sen så ska man nog inte tvivla på att även de som engagerar sig i hjälporganisationer i stort gör det för att det får dem att må bra (=puffa sin egen självkänsla?). Det mesta vi människor gör gör vi för att det på något sätt tjänar oss och får oss att må bra. Det är så vi är uppbyggda.

@mandalaki Jag tycker det finns information om det överallt, men vilka källor litar man på då? Som har 100% riktig information? Jag tror inte alls jag är speciellt ensam om att man funderar kring tiggare, det bevisar nog tråden i sig :)

Man lär sig värdera källor. Då inser man att trovärdigheten är ett par ljusår större i en genomarbetad artikelserie i DN än i okontrollerat bajs som sprids på internet.

@Thaliaste Fast det är ju bara en diskussion och jag ställer mig frågande till det då jag just inte vet hur det går till fullständigt, man måste ju få undra och fundera utan att man för den sakens skull måste ha fördomar? Har aldrig upplevt så mycket tiggare som detta året så det är väl givet att man spekulerar? Det är ok att göra det. Jag dömmer inte någon av de, jag tycker bara att det har det förjävligt, så jag är inte ute efter att skapa fördomar alls faktiskt.

Att fråga är bra att göra, framför allt bättre än att gå omkring med undringar som leder till fördomar, t ex för att ens omgivning har fördomar som spiller över till en själv. Min tolkning av din bussfundering är för att den kom i samband med andra inlägg i andan av "de kommer i stora hjorder, om vi hjälper de som är här nu kommer vi översvämmas" etc, lite tillspetsat. Jag vet inte hur mycket du följer med i debatten om de romska tiggarna, det låter som att de är en relativt ny företeelse i er stad men i många andra städer i Sverige har de varit vanliga rätt länge nu. Och då är just "massinvaderingen", "de kommer i busslaster" och "om de åker tillsammans måste det vara människohandel bakom" rätt vanliga inlägg i debatten, alla med syfte att visa att rättfärdiga att jag inte behöver (eller t o m inte bör!) hjälpa dessa fattiga människor. Därav att jag reagerar starkt på ditt inlägg som målade upp samma bild. Hurivida de kommer i buss, bil, på cykel eller till fots har ingen som helst betydelse för om de behöver vår hjälp eller inte. Inte heller pågår någon massinvadering i Sverige, vare sig av muslimer eller av romer. För första gången på många år tvingas vi i Sverige se hur illa många andra människor i världen har det, that it is. Och det tycker vissa människor är jobbigt.

Självklart ska man rycka in och hjälpa till där det behövs. Varför skulle jag gå och säga till dem att man ska vänta in EU-valet om 5 år? Det om något känns ju riktigt kränkande. Vad gäller hjälporganisationer vet jag helt enkelt inte vilka som far med sanning eller ej. Det är så mycket av "välgörenheten" som verkar hamna precis där den inte behövs. Finns det där emot någon som jobbar för 100% av all insamling till det man utgör sig för skänker jag gärna pengar!

Kommentaren om EU-valet är apropå att vissa menar att det här måste lösas på politisk och internationell nivå. Det är helt sant, men jag menar att det inte är en anledning till att inte också hjälpa dem om är här och nu. När det hjälporganisationer är det alltid svårt, men det enda man vet är att om man inte ger en enda krona så går garanterat inte någon enda krona till hjälp. Jag brukar ge till organisationer med 90-konto och lokala organisationer som jag känner till. I Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala (kanske startat på fler ställen?) finns t ex soppkök där man även kan hjälpa till som volontär utan att man behöver åta sig alltför mycket, man kan också ge kläder, mat m.m. Väldigt lokalt och direkthjälp som man kan följa via facebook.

Angående 100 % av pengarna till ändamålet är i praktiken svårt att uppnå, och inte ens önskvärt skulle jag säga när det kommer till större och mer etablerade organisationer. Det skulle kräva totalt ideellt arbete och/eller bidrag från andra håll. En viss andel till organisation tror jag gynnar biståndet på sikt. 90-konton har väl krav på 75% till ändamålet om jag inte minns fel, och t ex Läkare utan gränser tror jag helt enkelt skulle göra ett sämre jobb utan att en viss andel av pengarna går till administration.

Att det är löjligt gör det inte mindre sant. Att ge en tiggare lite småpengar är inte att göra en insats någonstans utan förvärrar snarare situationen. Är bara att titta på vad som hände för nåt år sen för bärplockarna som kom hit för att dom hört att man kunde tjäna pengar och sen fick dom inga jobb och hade ofta skuldsatt sig bara för att ta sig hit och det blev ännu värre.
Sant? Det som är sant är att du tycker så. Men det innebär inte att det är så.

Ångrar bittert att jag tog upp det med tjejen och hennes telefon så hade vi sluppit den långa och meningslösa diskussionen om modeller och piratkopior .

Sant? Det som är sant är att du tycker så. Men det innebär inte att det är så.
Inte heller att det inte är så ifall du ska dra det åt det hållet.

Klart det finns människor som är änglar och orkar engagera sig på alla möjliga plan men det finns en anledning till att de handikappade tiggarna tjänar bättre och det är just eftersom folk generellt har skuldkänslor. Inte hjälper en småslant någon urfattig människa mer bara för att människan i fråga är handikappad?

Ett företag lurade hit dem under förespeglingar att de skulle tjäna massor av pengar på att plocka mängder av bär. På vilket sätt är det samma sak som att hjälpa människor som redan är här?

Inte heller att det inte är så ifall du ska dra det åt det hållet.

Klart det finns människor som är änglar och orkar engagera sig på alla möjliga plan men det finns en anledning till att de handikappade tiggarna tjänar bättre och det är just eftersom folk generellt har skuldkänslor. Inte hjälper en småslant någon urfattig människa mer bara för att människan i fråga är handikappad?

Det innebär inte att givarna ger för att boosta sin självkänsla. Vilket var vad du påstod. Min självkänsla påverkas inte annorlunda när jag ger en tiggare en tia än när SOS barnbyar och Rädda barnen varje månad drar pengar från mitt konto.

Varför en människa ger till en tiggare är egentligen egalt.
Om det är av osjälviskt humanitära skäl eller om det är för att kunna sova om nätterna.

Faktum är dock att tiggarna kommer för att det i deras situation lönar sig.

Och att viljan att ge minskar ju fler tiggare som kommer.
Vilket alltså måste leda fram till en brytpunkt då det inte längre lönar sig att komma hit och tigga.
Om man inte finner andra sätt att komma över de livsnödvändiga resurserna.

Så oavsett vad vi tycker lär vi nog få uppleva samma saker som man gjort i de andra eu- länderna
Stölder o småbrottslighet ökar när tiggeriet inte lönar sig längre..

@mandalaki Såklart är vissa källor som du kallar "bajs på nätet" uppenbara. Men det är fortfarande förvirrande många varianter av hur det går till. Jag har kikat på några länkar och kommer defintivit att eftersöka mer, anledningen till min bristande information är helt enkelt så som @Thaliaste säger. Detta poppade i princip upp i år hos oss, i vår lilla stad, så ja jag blir väl lite förundrad när vi går från ca 3 tiggare till en hel såkallad busslast.

@Thaliaste Jag menade inte alls att hålla med om tidigare motstridighet, då hade jag visat det mer tydligt med att framföra ett medhåll :) Men det är precis som du säger helt nytt i vår lilla stad. Första året under mina år här som mängden tiggare ökade avsevärt. Så den senaste tiden har jag sett mycket av det men inte vetat så mycket om det, vilket jag absolut kommer sätta mig in i mer och kanske även kan förstå hur jag kan bidra till på bästa sätt, påvägen, tills något större har hänt. Att det måste ta en hiskelig massa år bara känns alldeles fruktansvärt. Om vi nu tar EU-valet om 5 år som riktmått så är 5 år för oss som har ett drägligt liv kanske en överskådlig plan. Men för de som behöver hjälpen känns kanske varje dag som ett år

Jag har inget emot tiggare i den mån de inte stör mig. Det har förekommit en del som trängt sig på när jag t.ex. stått och tagit ut pengar. Give me money säger de och är väldigt närgående. Eller som skriker så fort man kommer ut i matvaruaffären fast de flesta är fredliga, men man minns de som lever rövare...
Gud vad duktiga folk är på att avgöra årsmodeller på bilar!

Fast det är väl inte så svårt i dagsläget? Ett sms med regnr så får man snabbt svaret vem som äger och modell...

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama