Det här med tiggare

Ett tips till alla inskränkta surskallar som inte vill lyfta blicken från den egna smartphoneskärmen: prova att ge en femma till närmsta tiggare. Hur kändes det? Kändes det inte ganska bra? Du kanske kan ge en krona eller två för att få uppleva tillfredsställelsen i att försöka hjälpa en sämre lottad medmänniska?
Prova en gång, för din egen skull om det tilltalar dig mer.

Fast inte nyare iphoner väl? Förstår om det är gamla men dom nya har jag svårt att tro att folk skänker bort.

Ny är ju ett relativt begrepp i dessa sammanhang. För företag är det inte ovanligt att man får paketpris om man byter ut hela företagets telefoner på samma gång, därav ett antal "nya, men inte nyast" telefoner. Har också flera vänner som är mer eller mindre telefonnarkomaner, byter till det nyaste mest hela tiden (i mina ögon mätt :p).

Dessutom kommer uppgiften i tråden från en person om att någonstans i Sverige har en person sett en tiggare med en iPhone 5, och nu är det en sanning på internet där Buke sitter och diskuterar hur romska tiggare i allmänhet kan ha så dyra telefoner när inte jag, jag och jag kan ha det. :wtf:

Jag tar de flesta sådana sanningar med en stor portion salt, men visst finns det möjlighet till att en del tiggare kan ha nyare telefon än mig helt utan att det är särskilt konstigt faktiskt.

Ny är ju ett relativt begrepp i dessa sammanhang. För företag är det inte ovanligt att man får paketpris om man byter ut hela företagets telefoner på samma gång, därav ett antal "nya, men inte nyast" telefoner. Har också flera vänner som är mer eller mindre telefonnarkomaner, byter till det nyaste mest hela tiden (i mina ögon mätt :p).

Dessutom kommer uppgiften i tråden från en person om att någonstans i Sverige har en person sett en tiggare med en iPhone 5, och nu är det en sanning på internet där Buke sitter och diskuterar hur romska tiggare i allmänhet kan ha så dyra telefoner när inte jag, jag och jag kan ha det. :wtf:

Jag tar de flesta sådana sanningar med en stor portion salt, men visst finns det möjlighet till att en del tiggare kan ha nyare telefon än mig helt utan att det är särskilt konstigt faktiskt.
Jag tror långt ifrån att tiggare är tjuvar, däremot så förekommer det precis som det gör hos resten av befolkningen. Jag tror ändå inte det är helt ovanligt att dom stjäl saker och ting då dom är i en situation som är ganska kritisk med tanke på att dom inte har någonting. Då drivs ju många till saker och ting och det är inte konstigt.

Sen att du inte har lust att hjälpa vänner eller bekanta är din sak, jag ställer gärna upp och hjälper till om någon behöver det. Dock tar jag gärna pengar om jag får.

Nu antar du saker om mig för att dina argument tryter, nice. Jag hjälper till om jag kan men nej, jag befattar mig inte med dyrare saker eftersom om något går sönder kan det förstöra vänskapen. Speciellt om det inte finns något klart försäkringsskydd.

Nu antar du saker om mig för att dina argument tryter, nice. Jag hjälper till om jag kan men nej, jag befattar mig inte med dyrare saker eftersom om något går sönder kan det förstöra vänskapen.
Jag resonerar så att om någon ber mej om hjälp, då är det dens ansvar ifall grejen går sönder. Jag gör så gott jag kan och tar absolut inte sönder saker med flit. Så enkelt är det. Vill den ha en garanti på saker och ting, be inte mig om den hjälpen då. Inte svårare än så förstår du.

Jag resonerar så att om någon ber mej om hjälp, då är det dens ansvar ifall grejen går sönder. Jag gör så gott jag kan och tar absolut inte sönder saker med flit. Så enkelt är det. Vill den ha en garanti på saker och ting, be inte mig om den hjälpen då.

Så lätt att säga men när du står där med något dyrt som gått sönder är det nog inte lika enkelt.

Inte svårare än så förstår du.

Gulligt med lite försök till härskarteknik :love:

Så lätt att säga men när du står där med något dyrt som gått sönder är det nog inte lika enkelt.
Jag anser fortfarande att det är personen som ber mig om hjälpen som har ansvar för det. Det är dens val och den vet att jag inte är någon proffessionel flyttare. Det är en risk den tar och får stå för.
Gulligt med lite försök till härskarteknik :love:
Känner du att du inte har något mera att komma med, trevligt. Då var den diskussionen avslutad. :love: gulledig. Eller nåt.

@Thaliaste Nä, det vet jag inte. Det är garanterat inte 50-60 nya varje dag, med tanke på vår småstad. Jag vet faktiskt inte om de menade att de lämnats av den gången gemensamt eller om de faktiskt samåker som i varje dag, får nog återkomma om det :) Vad gäller organiserat så är det väl just vad det är om man betalar för att forslas till diverse städer för att tigga? Jag blir bara ruskigt förvirrad hur man skall bete sig, något nämnde att en person inte gör skillnad utan det behövs en gemensam insats.

Därav att man bör vara försiktig med att sprida vidare fördomar om "massinvandringen" av romska tiggare. Plötsligt var det du nyss skrev ju inte ens sant, när man granskar det. Jag betalar normalt sett också för de resor jag gör, ser inget direkt konstigt i det så länge det går schysst till. (Och tyvärr så är det ju som alltid stor risk att fattiga och utsatta människor utnyttjas.) Men som redan avhandlats tidigare i tråden så är det rätt välbelagt att det oftast handlar om familjer som åker tillsammans snarare än kidnappade/sålda personer som tvingas till att tigga av människohandlare.

Bilderna någon postade från deras hemland ser ju allt annat än uppmuntrande ut, liksom att de ska behöva sitta ute och tigga för att det ger bättre betalt om dagen än ett jobb i deras land. Så ska man supporta samtliga tiggare, så fler kommer hit? Eller kan man hitta en lösning där människorna slipper sälja sig själv varje dag?

Jag ser inte att de akuta insatserna privatpersoner emellan och en långsiktig lösning på politisk/nationell/EU-nivå står emot varandra. Att vi hjälper de individer som behöver hjälp här och nu, gör ju inte att vi inte samtidigt jobbar för en långsiktig lösning. Men de som är här just nu hjälps ju inte av att jag säger "om 5 år är det EU-val igen, då ska jag rösta på någon som vill hjälpa dig långsiktigt". De svälter och fryser här och nu. Sen kan man ju välja om man ger direkt i muggen, eller via hjälporganisationer eller på något annat sätt. Det viktigaste är ju att man gör nånting, och att man framför allt inte motarbetar dem genom att sprida fördomar om dem.

Jag förutsätter att Rana tidning har kontrollerat enligt pressetiken. Och Vad tycker du att man skall göra?
Ge en tia då och då?
Ge en hundring till hjälporganistion på plats i månaden?
Ta hit allihop?
Endast dela artiklar från svenskar som inte har varit där?
mvh

Nu var det inte riktat till mig, men jag svarar ändå: jag tycker att man ska göra precis det man vill med sina egna pengar.
Vill man ge till en tiggare så ger man till en tiggare. Vill man inte ge pengar så ger man inte pengar.

Men jag kan inte förstå att de som väljer att inte ge pengar låter det uppta så mycket av deras tankeverksamhet. Varför inte bara slå det ur huvudet när man kommit iväg från affären? Man är bara där en liten stund, och träffar bara tiggarna (som sitter där hela dagen[1]) på vägen ut[2]. Varför ignorerar man dem inte bara? Varför alla diskussioner och allt mytbildande? Är det inte väldigt lättprovocerat?

Jag brukar ge 20 kr när jag går och handlar. Det gör ingen särskild skillnad för min ekonomi, och det ger mig ingen anledning att inbilla mig att jag är bättre än de som ger tio kronor eller ingenting. Jag skulle ha råd att ge mycket mer, och skulle även kunna göra uppoffringar för att kunna hjälpa mer, men det gör jag inte eftersom jag är för bekväm och min benjamin syrsa inte lyckas övertyga mig om att jag är skyldig att göra det. Kanske hjälps jag också lite i mitt "icke-hjälpande" av alla tramsiga myter som skvalpar i bakhuvudet, trots att jag vet att det är dumt.

Jag inbillar mig i vilket fall som helst inte att småpengarna jag ger kommer att lösa problemet i stort, men förhoppningsvis gör det dagen lite lättare för personen som fick dem.

Fotnötter:
[1] Utom de som bara sitter där vid rusningstid och sedan återupptar sin lukrativa kändisbartender-karriär
[2] Utom de som förföljer en hem och anlägger zigenarläger i trädgården

@Thaliaste Fast det är ju bara en diskussion och jag ställer mig frågande till det då jag just inte vet hur det går till fullständigt, man måste ju få undra och fundera utan att man för den sakens skull måste ha fördomar? Har aldrig upplevt så mycket tiggare som detta året så det är väl givet att man spekulerar? Det är ok att göra det. Jag dömmer inte någon av de, jag tycker bara att det har det förjävligt, så jag är inte ute efter att skapa fördomar alls faktiskt.

Självklart ska man rycka in och hjälpa till där det behövs. Varför skulle jag gå och säga till dem att man ska vänta in EU-valet om 5 år? Det om något känns ju riktigt kränkande. Vad gäller hjälporganisationer vet jag helt enkelt inte vilka som far med sanning eller ej. Det är så mycket av "välgörenheten" som verkar hamna precis där den inte behövs. Finns det där emot någon som jobbar för 100% av all insamling till det man utgör sig för skänker jag gärna pengar!

Dessutom, jag kan förstå att man inte kan undgå att se tiggarnas enorma SUV:ar, men att notera mobiltelefoner när man skyndar sig förbi är riktigt jävla Sherlock Holmes.

Huvudsaken är väl att man uppriktigt försöker hjälpa? Om det sedan är att ge en tiggare utanför Ica pengar, arbeta politiskt, ge pengar till hjälporganisationer eller köpa Faktum har väl ingen betydelse?

I en demokrati får man faktiskt ha olika åsikter och det är sällan det finns en lösning på ett problem.

Jag förutsätter att Rana tidning har kontrollerat enligt pressetiken. Och Turid är en ansedd kvinna i Norge.
Men du kanske kan tipsa om var jag kan hitta rumänska grundlagen på svenska? Samma som reglerar våra barns rättigheter? Borde ju finnas någon här inne som kan rumänska tycker man.
Vad tycker du att man skall göra?
Ge en tia då och då?
Ge en hundring till hjälporganistion på plats i månaden?
Ta hit allihop?
Endast dela artiklar från svenskar som inte har varit där?
mvh
Du skrev Om det är sant eller inte vet jag inte eftersom jag inte har varit där själv.

Det var det jag utgick från.

@Thaliaste Fast det är ju bara en diskussion och jag ställer mig frågande till det då jag just inte vet hur det går till fullständigt, man måste ju få undra och fundera utan att man för den sakens skull måste ha fördomar? Har aldrig upplevt så mycket tiggare som detta året så det är väl givet att man spekulerar? Det är ok att göra det. Jag dömmer inte någon av de, jag tycker bara att det har det förjävligt, så jag är inte ute efter att skapa fördomar alls faktiskt.

Självklart ska man rycka in och hjälpa till där det behövs. Varför skulle jag gå och säga till dem att man ska vänta in EU-valet om 5 år? Det om något känns ju riktigt kränkande. Vad gäller hjälporganisationer vet jag helt enkelt inte vilka som far med sanning eller ej. Det är så mycket av "välgörenheten" som verkar hamna precis där den inte behövs. Finns det där emot någon som jobbar för 100% av all insamling till det man utgör sig för skänker jag gärna pengar!
Och det är orsaken till att antalet tiggare i Sverige exploderat de senaste åren. Man upptäckte att svenskarna inte var vana vid tiggare, utan gav pengar i hög omfattning. Den kunskapen spred sig och i enlighet med naturlagarna så kom man .. problemet är nu att svenskarna börjar bli blasé och ger allt mindre. Så antingen åker man till ett annat ställe eller så finner man på andra sätt att skaffa sig de livsnödvändiga pengarna...

@Thaliaste Fast det är ju bara en diskussion och jag ställer mig frågande till det då jag just inte vet hur det går till fullständigt, man måste ju få undra och fundera utan att man för den sakens skull måste ha fördomar? Har aldrig upplevt så mycket tiggare som detta året så det är väl givet att man spekulerar?

Varför är det givet att man spekulerar? Undrar man, tar man reda på så mycket fakta man kan. Som t ex finns i DN:s artikelserie, länk med fler länkar finns i tråden.

Lyft nivån lite, jag vill inte behöva kasta ännu en tråd.

Alltså, håll fokus på ämnet.

/moderatorn - och ja, många av er håller er på banan, men inte alla

Du får gärna precisera åtminstone lite vilka inlägg som inte är på banan. Annars är det ju svårt att veta var gränsen går och det är så trist när hela trådar försvinner för att ett mindre antal inlägg är regelbrott.

Senast ändrad:
Ett tips till alla inskränkta surskallar som inte vill lyfta blicken från den egna smartphoneskärmen: prova att ge en femma till närmsta tiggare. Hur kändes det? Kändes det inte ganska bra? Du kanske kan ge en krona eller två för att få uppleva tillfredsställelsen i att försöka hjälpa en sämre lottad medmänniska?
Prova en gång, för din egen skull om det tilltalar dig mer.

Människor som vill må bättre med sig själva genom symboliska gester ger pengar till tiggare, människor som faktiskt vill hjälpa andra människor av annan anledning än för att puffa upp sin egen självkänsla engagerar sig i hjälporganisationer eller annat som faktiskt gör någonting åt orsaken till att folk måste tigga.

Dessutom, jag kan förstå att man inte kan undgå att se tiggarnas enorma SUV:ar, men att notera mobiltelefoner när man skyndar sig förbi är riktigt jävla Sherlock Holmes.
Exakt. Eftersom jag har hållit kinesiska piratkopior i min hand så undrar jag verkligen hur man kan slå fast att en tiggare hade en iphone 5 när man passerade på gatan. Men jag verkar inte få svar på det.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama