Det här med tiggare

Om du läser inläggen så förstår du nog. Det diskuterades varför många tiggare sitter med iPhones.
Enligt polisen som tog emot anmälan om stölden så är det vanligt att tiggarna drygar ut kassan med småstölder och liknande.
Troligen har de lovats guld och gröna skogar och inser sedan att det inte är på långa vägar lika lukrativt att tigga här i Sverige som de utlovats. Vilket såklart är tragiskt.
Kan inte tänka mig att de fått info i Rumänien att de kommer tjäna en hundring per dag utanför ICA och om nätterna sova som packade sillar under kungsbron.
Jodå, tro mig - jag har full koll på tråden. Och jag förstår _ändå_ inte varför det är viktigt att tala om just detta med din väns Iphone golden lexus eller vad det nu var.

Jag ser att du har hjärta för tiggarna, att du ser dem. Men tänk en gång till innan du postar om det du postar verkligen hjälper dem som behöver hjälpen.

Du kan alltså inte se någon skillnad på att plocka upp några tiggare för svartjobb och en vän som hjälper andra vänner att flyttstäda?! :crazy:
Var inte ens någon särskilt nära vän, och jag har även hjälpt folk flytta utan att känna personen särskilt, flytta är ju livsfarligt och inte tala om att städa huset efter flytten. Fast det räknas ju knappast som att hjälpa då jag även fick lite ersättning för det. Vart går liksom gränsen för när man måste anlita någon vitt? Har det med hur vänskapen ser ut menar du?

Ja, för jag har inte en klumpsumma att betala en direkt, därför är jag tvungen att ha den på avbetalning även om det blir dyrt. Ska jag vara utan telefon då menar du tills jag sparat ihop det jag behöver? Jag har valt att betala den per månad, mitt val även om det är billigare i längden att köpa en direkt.

Du kan väl gå på Media Markt och köpa en av de som ligger i 300 kr korgen, och sedan spara ihop till en ny Phåne ?

Om du läser inläggen så förstår du nog. Det diskuterades varför många tiggare sitter med iPhones.
Enligt polisen som tog emot anmälan om stölden så är det vanligt att tiggarna drygar ut kassan med småstölder och liknande.
Troligen har de lovats guld och gröna skogar och inser sedan att det inte är på långa vägar lika lukrativt att tigga här i Sverige som de utlovats. Vilket såklart är tragiskt.
Kan inte tänka mig att de fått info i Rumänien att de kommer tjäna en hundring per dag utanför ICA och om nätterna sova som packade sillar under kungsbron.
Jodå, tro mig - jag har full koll på tråden. Och jag förstår _ändå_ inte varför det är viktigt att tala om just detta med din väns Iphone golden lexus eller vad det nu var.

Jag ser att du har hjärta för tiggarna, att du ser dem. Men tänk en gång till innan du postar om det du postar verkligen hjälper dem som behöver hjälpen.

Jag vet det, jag har fortfarande inte råd med en klumpsumma oavsett. Jag har dock råd att betala lite i månaden för som du vet så är det normala att man får in nya pengar på kontot varje månad.

Fast ekonomin blir ju inte jättemycket bättre av att man tar på sig en utgift på 200 kr mer i månaden än man hade behövt. Utan klumpsumma. Med banklån. Sedan finns det undantag när man verkligen har ekonomiska problem då banken vägrar.

Det praktiska med just Lexus är att deras fönsterhissar glider så fint när man ska sticka ut handen med pappmuggen.
BVrzLjT.jpg

Fast ekonomin blir ju inte jättemycket bättre av att man tar på sig en utgift på 200 kr mer i månaden än man hade behövt. Utan klumpsumma. Med banklån. Sedan finns det undantag när man verkligen har ekonomiska problem då banken vägrar.
Nej det blir den inte, men jag har råd med det och det räcker.

Det frågades efter detaljer exakt vilken telefon det gällde, därav den mer utförliga infon. Så om någon ser en tiggare på tex Fridhemsplan med en iPhone 5s gold bör de inte genast dra slutsatsen att denne är välbärgad i smyg. Typ så

Och ja. Min kompis fick en ny på försäkringen så hen lider inte så stort av förlusten, även om det skapade visst i-landstelaterat krångel

Du kan väl gå på Media Markt och köpa en av de som ligger i 300 kr korgen, och sedan spara ihop till en ny Phåne ?
Jag ville ha en iphone och jag hade råd att ta den per månad, är det verkligen så fel att göra? Sen att det blir dyrare i längden visst, det får det bli då.

Prioritering kallas det, dra in på lite Redbull i månaden så har jag råd med att betala av en iphone, inget konstigt med det.

Det frågades efter detaljer exakt vilken telefon det gällde, därav den mer utförliga infon. Så om någon ser en tiggare på tex Fridhemsplan med en iPhone 5s gold bör de inte genast dra slutsatsen att denne är välbärgad i smyg. Typ så
Nej det är bättre att folk får veta att en tiggare har stulit den aktuella telefonen, folk blir kanske mer givmilda då eftersom de förstod att ingen människa vill ju vara tjuv, när man kan tigga.

Nej det är bättre att folk får veta att en tiggare har stulit den aktuella telefonen, folk blir kanske mer givmilda då eftersom de förstod att ingen människa vill ju vara tjuv, när man kan tigga.

Jag tror att de flesta fattar att ingen varken vill stjäla eller tigga. Tyvärr inte alla kanske?

Varför är det så otrevlig ton i tråden? Allmän fråga ej riktat till ngn specifik användare

Var inte ens någon särskilt nära vän, och jag har även hjälpt folk flytta utan att känna personen särskilt, flytta är ju livsfarligt och inte tala om att städa huset efter flytten. Fast det räknas ju knappast som att hjälpa då jag även fick lite ersättning för det. Vart går liksom gränsen för när man måste anlita någon vitt? Har det med hur vänskapen ser ut menar du?

Det är viss skillnad på att utnyttja samhällets utsatta och få frivillig hjälp från en vän. Sedan skulle jag aldrig tagit på mig att flytta några dyrare saker eller transportera en husvagn åt någon, just med tanke på försäkringsfrågan.

Quiz: Vad gör du om du hittar något som du vet om det är sant eller inte?

1) tar reda på sanningen
X) skiter i det
2) sprider det på Internet.

(Hint: 2 är ett värdelöst alternativ)
Jag förutsätter att Rana tidning har kontrollerat enligt pressetiken. Och Turid är en ansedd kvinna i Norge.
Men du kanske kan tipsa om var jag kan hitta rumänska grundlagen på svenska? Samma som reglerar våra barns rättigheter? Borde ju finnas någon här inne som kan rumänska tycker man.
Vad tycker du att man skall göra?
Ge en tia då och då?
Ge en hundring till hjälporganistion på plats i månaden?
Ta hit allihop?
Endast dela artiklar från svenskar som inte har varit där?
mvh

Det är viss skillnad på att utnyttja samhällets utsatta och få frivillig hjälp från en vän. Sedan skulle jag aldrig tagit på mig att flytta några dyrare saker eller transportera en husvagn åt någon, just med tanke på försäkringsfrågan.
Som jag skrev i första inlägget, fel eller inte men tiggaren blev glad. Den kände att den kom till nytta plus att jobbet blev gjort.

Sen att du inte har lust att hjälpa vänner eller bekanta är din sak, jag ställer gärna upp och hjälper till om någon behöver det. Dock tar jag gärna pengar om jag får.

@Thaliaste Nä, det vet jag inte. Det är garanterat inte 50-60 nya varje dag, med tanke på vår småstad. Jag vet faktiskt inte om de menade att de lämnats av den gången gemensamt eller om de faktiskt samåker som i varje dag, får nog återkomma om det :) Vad gäller organiserat så är det väl just vad det är om man betalar för att forslas till diverse städer för att tigga? Jag blir bara ruskigt förvirrad hur man skall bete sig, något nämnde att en person inte gör skillnad utan det behövs en gemensam insats.

Bilderna någon postade från deras hemland ser ju allt annat än uppmuntrande ut, liksom att de ska behöva sitta ute och tigga för att det ger bättre betalt om dagen än ett jobb i deras land. Så ska man supporta samtliga tiggare, så fler kommer hit? Eller kan man hitta en lösning där människorna slipper sälja sig själv varje dag?

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama