Det här med tiggare

Fast inte nyare iphoner väl? Förstår om det är gamla men dom nya har jag svårt att tro att folk skänker bort.
Det har kommit versioner efter iphone 5, har man mycket pengar kan man säkert ha skänkt bort en sådan. Men det kan finnas andra svar på varför man har en "iphone 5" det kan tex vara en billig kopia eller så är det inte alls en iphone 5 överhuvudtaget som man såg. Kanske man har fått låna den av en släkting så man ska kunna skypa med sina barn när man är borta?

Fast du skrev klart och tydligt att vi skulle hjälpa Kalle Karlsson 57 innan romen Arya 36 får hjälp. Det är fullständigt oacceptabelt och en människosyn jag kommer fortsätta motarbeta tills den inte existerar - eller jag inte existerar. Aldrig acceptera. Det gör mig skitförbannad.

Jag tycker att vi ska hjälpa människor där de är. Inte ägna oss åt att transportera människor dit de inte vill vara, bara för att vi tror att det är skoj att resa och kostar massa pengar.

Dit de inte vill vara? Jag tror nog de vill kunna vara hemma med sina familjer om det gick att leva så. Därför tycker jag att hjälpen bör komma på plats. Sen vet jag också att det är en utopi i dagsläget, men vi kan hjälpa röven av oss genom att ge tiggare pengar och problemet kommer kvartstå. Det behöver jobbas på en högre nivå och som jag sa ger jag då hellre pengar till en organisation som kan hjälpa dom i sina hemländer. För jag tror inte de tycker det är härligt att lämna barnen därhemma för att åka hit ett par månader.

Men då är din människosyn likadan om du tycker Arya ska få hjälp innan Kalle. Det är väl lika snedvriden människosyn det i så fall?

Tror att den heter Faktum i Malmö.
och @Squie Jag tror den heter Faktum. Det står människor och säljer dem utanför ICA-butikerna inte minst. Men just den här mannen såg så gammal, så utmärglad och så bedrövad ut att jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag kan inte ens föreställa mig hur han upplevde att stå där och försöka sälja till människor som rusade förbi med sina fyllda matkassar och knappt ville se åt hans håll. Så fruktansvärt förnedrande.

Min kompis iPhone var av modell 5s gold. Stals på Fridhemsplan.
Kan dock inte svara på om den kommer att användas för att ringa hem till familjen i Rumänien eller säljas för att få loss cash.
Fler detaljer har jag inte

Jag tvivlar på att våra "vittnen" har undersökt telefonerna ifråga i den omfattning som krävs för att bestämma exakt modell. De VET oftast redan. I alla fall vad som låter bäst när man återberättar. Dessutom kan man ju få både löss och syfilis. Det vet ju alla att de där tiggarna har.
Fast jag kommer ihåg när iphone 5 kom, dom har ju liksom andra färger än 4:an. Och det är inte ett dugg svårt att se om det är en iphone eller inte.

KL
Jag tycker att det är förfärligt att folk skall behöva tigga! Samtidigt är det så mycket man inte vet och propaganda och politisk korrekthet till höger och vänster....
Jag ger inte pengar till tiggare men till hjälporganisationer. Var nyligen i Norge där det diskuterades lika intensivt som här och man pratade om Turid Thesen som har jobbat med organiserad hjälp i Rumänien i 20 års tid. Hon säger att det finns hjälp för romerna att få i Rumänien...
– Det är inte mycket, men de som behöver det får socialhjälp. De har också gratis dagis och barnen har skolplikt. Problemet är bara att romerna nekar barnen den rätten då de inte vill att de skal lära sig rumänska. Citatet finns i artiklarna nedan.

Om det är sant eller inte vet jag inte eftersom jag inte har varit där själv, men för mig känns det bättre att skicka pengar till organisationer än till de som är här...
http://www.ranablad.no/nyheter/article6637078.ece
http://www.ranablad.no/nyheter/article6321936.ece

Jag älskar djur, men ger hellre organiserat stöd till människor än till de rumänska hundarna. Men högaktar de som jobbar för att även hundarna skall ha det gott.
Alternativet är väl att ge alla romer som kommer hit medborgarskap så vi kan ta hand om dem och deras familjer här?

och @Squie Jag tror den heter Faktum. Det står människor och säljer dem utanför ICA-butikerna inte minst. Men just den här mannen såg så gammal, så utmärglad och så bedrövad ut att jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag kan inte ens föreställa mig hur han upplevde att stå där och försöka sälja till människor som rusade förbi med sina fyllda matkassar och knappt ville se åt hans håll. Så fruktansvärt förnedrande.
Du minskar hans förnedring genom att köpa av honom. Faktum är en briljant idé, hemlösa får ett uppdrag, en chans att tjäna pengar. Köper du en tidning så minskar du glappet i maktförhållandet mellan dig och en hemlös person

Fast svartjobb löser ju inga problem! :banghead:
Men dom får ju göra någon nytta iallafall, hellre att dom mår bra av att göra någon nytta plus att dom tjänar mera pengar än att dom sitter där dom sitter, man gör en individ gladare iallafall. Speciellt när det gäller arbete som man annars hade gjort själv. Men klart, man ska väl anlita vitt vad man än gör, inte ta jobben från svenskarna eller vad.

Fast jag kommer ihåg när iphone 5 kom, dom har ju liksom andra färger än 4:an. Och det är inte ett dugg svårt att se om det är en iphone eller inte.
Har du sett en kinesisk piratkopia? Går du förbi en tiggare på gatan kan du omöjligt se skillnad om du inte tar ifrån hen mobilen.

Tror jag håller med, läste någon artikel om att det inte alls var konstigt att dom här tiggarna hade en iphone men alltså, inte ens jag har knappt råd med en. Jag hade absolut inte råd att köpa en ny obunden, är glad att jag kan ha en på avbetalning. Tycker inte alls det är så värst billigt med iphone att alla kan ha en, speciellt inte om man är i det läget att man tvingas tigga och leva på dom få pengarna som kommer in där.

Ännu en som inte kan räkna:

Ny Iphone 5S = 6789 kr (obunden)
Ny Iphone 5S med 24 månaders abonnemang = 13187 kr

Billigt, bra abonnemang får man för 100 kr/mån. = 2400 kr.

Totalkostnad obunden = ca 9200 kr
Totalkostnad (minsta) med abonnemang = 13200 kr

13200 - 9200 är 4000 kr.

Har ni råd att ge bort 4000 kr mer än vad ni behöver för en telefon? :banghead:

Om problemet är den temporära likviditeten så kan det gå att förstå, fast då gäller det ju att man tror att ekonomin ska bli bättre inom perioden. Men det blir inte BILLIGARE, NÅNSTANS!

Prisuppgifter från NetOnNet.

En kollega råkade ut för sånda där "trevliga" "tiggare". Han skulle ge lite pengar till en som satt utanför Tempo och såg så ynklig ut, tyckte hon. Ha, det var bara nys! När min syster gav henne en tia blev hon tokarg för att det bara var en tia, och förvandlades till en varulv. Sen jagade hela hennes familj min farbror som aldrig går och handlar själv längre efter det.

Om det är sant eller inte vet jag inte eftersom jag inte har varit där själv, men för mig känns det bättre att skicka pengar till organisationer än till de som är här...
http://www.ranablad.no/nyheter/article6637078.ece
http://www.ranablad.no/nyheter/article6321936.ece

Quiz: Vad gör du om du hittar något som du vet om det är sant eller inte?

1) tar reda på sanningen
X) skiter i det
2) sprider det på Internet.

(Hint: 2 är ett värdelöst alternativ)

Sen finns ju inte en chans att en romsk tiggare kan gå in och teckna ett abonnemang nånstans

Men dom får ju göra någon nytta iallafall, hellre att dom mår bra av att göra någon nytta plus att dom tjänar mera pengar än att dom sitter där dom sitter, man gör en individ gladare iallafall. Speciellt när det gäller arbete som man annars hade gjort själv. Men klart, man ska väl anlita vitt vad man än gör, inte ta jobben från svenskarna eller vad.

Vad skulle vara fel med att anlita vit (inte hudfärg då) hjälp?! Svartjobb hjälper ingen, vare sig svenskar eller någon från ett annat land. Plus att om något skulle hända finns det inga försäkringar odyl. Det försvinner dessutom skatteintäkter.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama