Jag tycker det är svårt hela läget. Jag vill inte ge för att jag vill inte att tiggeri ska öka i Sverige. Vill inte att det ska spridas att det är bra att åka hit och tjäna pengar. Men då tänker man ju inte alls på individnivå, på just den individen som sitter där, då tänker jag mer övergripande.
Jag tycker problemet ska lösas i deras hemländer. Hellre skulle jag ge samma slant till en organisation som hjälpte personerna på plats. Nu blir det plåster på ytan, men problemet kvarstår och problemet blir till större och större del vårt.
Sen kommer kriminalitet som en följd. Inte av dessa tiggare kanske, men varje år står ju romer längs vägarna och säljer "guld", eller erbjuder sig asfaltera någons uppfart. Tiggare med skyltar om att de är döva för att få mer sympatier, som sen reagerar när någon ropar. Det påverkar tyvärr min syn på tiggare också och jag blir skeptisk.
Något som däremot gör mig riktigt, riktigt förbannad är dessa godhjärtade människor som tar sig an tiggare, fixar mat och kläder, husrum. De som protesterar mot att de får biljetter hem. Samtidigt som vi har svenska uteliggare, svenskar som får bo i husvagnar, svenskar i misär. Var är alla tidningsreportage om familjen Karlsson som låter Kalle 67 få bo hos dom? Nej det är finare att hjälpa en rumänsk familj tydligen. Det härjas om att vi måste fixa boenden/härbärgen åt tiggarna som är här tillfälligt när vi inte ens har plats för våra egna medborgare. Det gör mig förbannad.
Eller när folk ber om att man ska ge arbete åt någon tillfällig person, men vi har skyhög arbetslös. Det är inte så himla enkalt för Pelle 57 att få jobb i dagens läge. Han är för gammal och oattraktiv. Men nej, honom delas det inga facebookstatusar om att vi ska hjälpa till arbete. Han är ju inte en ung, trevlig hjälpbehövande.
Varför är det finare att ta hand om de som har det svårt i andra länder, än att ta hand om svenska medborgare i kris? Och nu pratar jag om medias framställning, facebookdelningar osv. Ja vi gör mycket för våra utslagna, men faktum kvarstår att vi har svenska medborgare som sover i trappuppgångar också. Jag anser att vi bör hjälpa dom innan vi går in med stora hjälpaktioner till människor som vistas här tillfälligt.