Det här med tiggare

Jag tycker det är svårt hela läget. Jag vill inte ge för att jag vill inte att tiggeri ska öka i Sverige. Vill inte att det ska spridas att det är bra att åka hit och tjäna pengar. Men då tänker man ju inte alls på individnivå, på just den individen som sitter där, då tänker jag mer övergripande.

Jag tycker problemet ska lösas i deras hemländer. Hellre skulle jag ge samma slant till en organisation som hjälpte personerna på plats. Nu blir det plåster på ytan, men problemet kvarstår och problemet blir till större och större del vårt.

Sen kommer kriminalitet som en följd. Inte av dessa tiggare kanske, men varje år står ju romer längs vägarna och säljer "guld", eller erbjuder sig asfaltera någons uppfart. Tiggare med skyltar om att de är döva för att få mer sympatier, som sen reagerar när någon ropar. Det påverkar tyvärr min syn på tiggare också och jag blir skeptisk.

Något som däremot gör mig riktigt, riktigt förbannad är dessa godhjärtade människor som tar sig an tiggare, fixar mat och kläder, husrum. De som protesterar mot att de får biljetter hem. Samtidigt som vi har svenska uteliggare, svenskar som får bo i husvagnar, svenskar i misär. Var är alla tidningsreportage om familjen Karlsson som låter Kalle 67 få bo hos dom? Nej det är finare att hjälpa en rumänsk familj tydligen. Det härjas om att vi måste fixa boenden/härbärgen åt tiggarna som är här tillfälligt när vi inte ens har plats för våra egna medborgare. Det gör mig förbannad.
Eller när folk ber om att man ska ge arbete åt någon tillfällig person, men vi har skyhög arbetslös. Det är inte så himla enkalt för Pelle 57 att få jobb i dagens läge. Han är för gammal och oattraktiv. Men nej, honom delas det inga facebookstatusar om att vi ska hjälpa till arbete. Han är ju inte en ung, trevlig hjälpbehövande.

Varför är det finare att ta hand om de som har det svårt i andra länder, än att ta hand om svenska medborgare i kris? Och nu pratar jag om medias framställning, facebookdelningar osv. Ja vi gör mycket för våra utslagna, men faktum kvarstår att vi har svenska medborgare som sover i trappuppgångar också. Jag anser att vi bör hjälpa dom innan vi går in med stora hjälpaktioner till människor som vistas här tillfälligt.
Samma organisationer som hjälper romska tiggare, dvs de som kallas hemlösa EU-migranter, hjälper också hemlösa svenskar. Dvs, de hemlösa svenskar som vill ha hjälp. De här organisationerna vittnar ofta om att många hemlösa, av olika psykiska skäl, väljer att stå utanför hjälpen.

...

Något som däremot gör mig riktigt, riktigt förbannad är dessa godhjärtade människor som tar sig an tiggare, fixar mat och kläder, husrum. De som protesterar mot att de får biljetter hem. Samtidigt som vi har svenska uteliggare, svenskar som får bo i husvagnar, svenskar i misär. Var är alla tidningsreportage om familjen Karlsson som låter Kalle 67 få bo hos dom? Nej det är finare att hjälpa en rumänsk familj tydligen. Det härjas om att vi måste fixa boenden/härbärgen åt tiggarna som är här tillfälligt när vi inte ens har plats för våra egna medborgare. Det gör mig förbannad.
Eller när folk ber om att man ska ge arbete åt någon tillfällig person, men vi har skyhög arbetslös. Det är inte så himla enkalt för Pelle 57 att få jobb i dagens läge. Han är för gammal och oattraktiv. Men nej, honom delas det inga facebookstatusar om att vi ska hjälpa till arbete. Han är ju inte en ung, trevlig hjälpbehövande.

Varför är det finare att ta hand om de som har det svårt i andra länder, än att ta hand om svenska medborgare i kris? Och nu pratar jag om medias framställning, facebookdelningar osv. Ja vi gör mycket för våra utslagna, men faktum kvarstår att vi har svenska medborgare som sover i trappuppgångar också. Jag anser att vi bör hjälpa dom innan vi går in med stora hjälpaktioner till människor som vistas här tillfälligt.

Jag blir förbannad på dem som anser att det ska vara finare att ta hand om svenska medborgare i kris än andra medmänniskor. För det är vad ditt inlägg vill göra gällande, trots att du vänder och vrider på det.

Jävligt förbannad över att man tycker att människor är olika mycket värda att hjälpa. :banghead:

Där jag bor är det en man som upplåtit en stuga på sin tomt till ett gäng rumäner, han bor en bit utanför stan och kör in dem på morgonen samt hämtar dem på kvällen, så om han nu har en nyare bil (vet inte vad han har) så måste detta sticka i ögonen på folk, men om han kör dem i en gammal skothög så är det OK?

Ang telefoner (iPhones mer specifikt då) tror jag helt ärligt att de kan vara stulna. Det kan man ju tycka vad man vill om men det verkar lite naivt att tro att romska tiggare går in på Teliabutiken och köper en obunden iPhone 5s. Så lukrativt är det knappast att tigga

Där jag bor är det en man som upplåtit en stuga på sin tomt till ett gäng rumäner, han bor en bit utanför stan och kör in dem på morgonen samt hämtar dem på kvällen, så om han nu har en nyare bil (vet inte vad han har) så måste detta sticka i ögonen på folk, men om han kör dem i en gammal skothög så är det OK?

Men kom inte här med dina PK-rövarhistorier. Vi VET redan att tiggarna är rika som troll och har en varsin Lexus -13 hemma i Rumänien. Dessutom med värsta tillvalet på bilstereo. Har du inte sett bildbevisen i tråden? Eller har du gått på den pixlade, photoshoppade bilden i DN -reportaget?

Ang telefoner (iPhones mer specifikt då) tror jag helt ärligt att de kan vara stulna. Det kan man ju tycka vad man vill om men det verkar lite naivt att tro att romska tiggare går in på Teliabutiken och köper en obunden iPhone 5s. Så lukrativt är det knappast att tigga

Det finns dock både privatpersoner och företag som skänker sina gamla telefoner via hjälporganisationer, en telefon kan lika gärna komma därifrån.

Och @purity_666 när det gäller härbärgen etc så verkar det inte som att de romska tiggarna utnyttjar dessa i så stor utsträckning. Så på den fronten behöver du nog inte oroa dig för Kalle 59.

Jag brukar se hjordar av romska tiggare som sover under broar i centrala Sthlm (tex kungsbrostrand) när jag cyklar där om nätterna

Jag tror inte att det är organiserade ligor.
Däremot så vet jag hur det fungerar.

En låne-haj lånar ut pengar till resan för låt säga 50% ränta på 3 månader. Samma haj fixar biljetter eller annan transport som han säljer dyrt till de arma satarna.

De kommer hit och tigger ihop, netto 1000 spänn per månad och hajen tjänar 2000 :- på det.

Och så länge folk ger så mycket att det blir ett netto över så lär det komma fler.

Tror jag håller med, läste någon artikel om att det inte alls var konstigt att dom här tiggarna hade en iphone men alltså, inte ens jag har knappt råd med en. Jag hade absolut inte råd att köpa en ny obunden, är glad att jag kan ha en på avbetalning. Tycker inte alls det är så värst billigt med iphone att alla kan ha en, speciellt inte om man är i det läget att man tvingas tigga och leva på dom få pengarna som kommer in där.

Jag blir förbannad på dem som anser att det ska vara finare att ta hand om svenska medborgare i kris än andra medmänniskor. För det är vad ditt inlägg vill göra gällande, trots att du vänder och vrider på det.

Jävligt förbannad över att man tycker att människor är olika mycket värda att hjälpa. :banghead:

Nu skrev jag att jag diskuterade bilden media ger idag och då handlar det om insatser till tiggare. Det är aldrig artiklar om hur vi ska hjälpa familjen Svensson som blivit hemlösa. Det är synd om rumänerna, men alla våra hemlösa medborgare har ingen plats i media längre.

Och ja, jag tycker det är viktigare att hjälpa svenska medborgare på plats, såsom jag tycker det är viktigt att jobba för att rumänerna får bättre hjälp i sitt land så de slipper åka och tigga. Som jag sa blir det då inte på individnivå, utan övergripande. Det innebär inte att jag inte anser att rumänerna ska ha hjälp och stöd i sin situation, men jag anser att hjälpen bör komma i den form att de kan stanna hos sina familjer.

Samtidigt som vi har svenska uteliggare, svenskar som får bo i husvagnar, svenskar i misär. Var är alla tidningsreportage om familjen Karlsson som låter Kalle 67 få bo hos dom?
Ja vi gör mycket för våra utslagna, men faktum kvarstår att vi har svenska medborgare som sover i trappuppgångar också. Jag anser att vi bör hjälpa dom innan vi går in med stora hjälpaktioner till människor som vistas här tillfälligt.

Den Svenska regeringens och kommunernas officiella inställning/hållning är att det INTE finns några svenska uteliggare/hemlösa/behövande. Så på vilket sätt hjälps dessa? Stockholm stängde ju dessutom ett soppköp för någon vecka sedan, drivet av frivillig organisation, med motiveringen att det inte behövdes något sådant i Stockholm, trots dagligt besök av mer än 300 stk hemlösa och behövande....

Senast ändrad:

Man får titta riktigt nära för att skilja en riktig iphone 5 från en piratad skitphone från Kina. De kostar nästan ingenting.

Nu skrev jag att jag diskuterade bilden media ger idag och då handlar det om insatser till tiggare. Det är aldrig artiklar om hur vi ska hjälpa familjen Svensson som blivit hemlösa. Det är synd om rumänerna, men alla våra hemlösa medborgare har ingen plats i media längre.

Och ja, jag tycker det är viktigare att hjälpa svenska medborgare på plats, såsom jag tycker det är viktigt att jobba för att rumänerna får bättre hjälp i sitt land så de slipper åka och tigga. Som jag sa blir det då inte på individnivå, utan övergripande. Det innebär inte att jag inte anser att rumänerna ska ha hjälp och stöd i sin situation, men jag anser att hjälpen bör komma i den form att de kan stanna hos sina familjer.

Fast du skrev klart och tydligt att vi skulle hjälpa Kalle Karlsson 57 innan romen Arya 36 får hjälp. Det är fullständigt oacceptabelt och en människosyn jag kommer fortsätta motarbeta tills den inte existerar - eller jag inte existerar. Aldrig acceptera. Det gör mig skitförbannad.

Jag tycker att vi ska hjälpa människor där de är. Inte ägna oss åt att transportera människor dit de inte vill vara, bara för att vi tror att det är skoj att resa och kostar massa pengar.

Det finns dock både privatpersoner och företag som skänker sina gamla telefoner via hjälporganisationer, en telefon kan lika gärna komma därifrån.

Ja visst!
Ställer mig bara frågande till de som tror att de romska tiggarna är "smyg-rika" i hemlighet liksom ;)

Sen snodde en tiggare min kompis iPhone häromdagen så stölder är väl inte helt ovanligt heller.
Troligen är inte tiggeri lika lukrativt här som de fått utlovat i hemlandet och då utökas kassan på annat sätt genom dylika aktiviteter.
Trist för de som drabbas naturligtvis men man kan ju ändå ha viss förståelse för situationen

För övrigt det här med jobben som man kan ge dessa tiggare, jag vet ett par som har användt tigganade som billig arbetskraft när det gäller lättare saker som att flyttstäda, måla nya lokaler osv. Då har dom fått ett par hundralappar vilket dom mer än gärna har gjort. Lite fult kanske men det kanske känns bättre för dom än att sitta och tigga.

I samband med det så vet jag att min vän där hämtade upp dom i en ny fin dyrare bil, kunde säkerligen se lite konstigt ut i andras ögon.

Och @purity_666 när det gäller härbärgen etc så verkar det inte som att de romska tiggarna utnyttjar dessa i så stor utsträckning. Så på den fronten behöver du nog inte oroa dig för Kalle 59.

Jag brukar se hjordar av romska tiggare som sover under broar i centrala Sthlm (tex kungsbrostrand) när jag cyklar där om nätterna
För att de inte har plats ja. Det är svårt att klämma in en familj på 5 personer när enstaka människor knappt får plats. Däremot finns det ju de som lobbar för att man ska bygga/ordna boende för tillfälliga tiggare. Åtminstone om man ska tro på debattartiklar och artiklar i media.

Ja, men precis som i den andra tråden så kanske det behövs både akut hjälp och långsiktigt hjälp. Sen tror jag att samma människor som hjälper romer även hjälper svenskar som har det svårt. Man ser det helt enkelt inte som olika grupper utan alla tillhör gruppen människor som har det svårt helt enkelt. Vi har förövrigt ett arbetslag bestående av människor med missbruksproblem tycker du att jag ska ta en bilda av dem och posta det på facebook, jag tycker det verkar intigretetskränkande jag (som beskrivs i tråden som handlar om att hjälpa andra och egobost)?

Fast inte nyare iphoner väl? Förstår om det är gamla men dom nya har jag svårt att tro att folk skänker bort.

Jag tvivlar på att våra "vittnen" har undersökt telefonerna ifråga i den omfattning som krävs för att bestämma exakt modell. De VET oftast redan. I alla fall vad som låter bäst när man återberättar. Dessutom kan man ju få både löss och syfilis. Det vet ju alla att de där tiggarna har.

För övrigt det här med jobben som man kan ge dessa tiggare, jag vet ett par som har användt tigganade som billig arbetskraft när det gäller lättare saker som att flyttstäda, måla nya lokaler osv. Då har dom fått ett par hundralappar vilket dom mer än gärna har gjort. Lite fult kanske men det kanske känns bättre för dom än att sitta och tigga.

I samband med det så vet jag att min vän där hämtade upp dom i en ny fin dyrare bil, kunde säkerligen se lite konstigt ut i andras ögon.

Fast svartjobb löser ju inga problem! :banghead:

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama