Det här med tiggare

Min kompis iPhone var av modell 5s gold. Stals på Fridhemsplan.
Kan dock inte svara på om den kommer att användas för att ringa hem till familjen i Rumänien eller säljas för att få loss cash.
Fler detaljer har jag inte
Okej, din kompis iPhone gold eller whatever blev stulen av en rumänsk tiggare vid Fridhemsplan.

Varför, varför varför är det mer intressant att tala om, än att tala om att det finns tusentals rumänska tiggare som kommit hit som vi alla ser utanför affärerna som frikkin inte stulit din kompis iPhone gold eller whatever, som kommer hit för att tigga ihop pengar för att överleva?

Jag förstår verkligen inte.

En kollega råkade ut för sånda där "trevliga" "tiggare". Han skulle ge lite pengar till en som satt utanför Tempo och såg så ynklig ut, tyckte hon. Ha, det var bara nys! När min syster gav henne en tia blev hon tokarg för att det bara var en tia, och förvandlades till en varulv. Sen jagade hela hennes familj min farbror som aldrig går och handlar själv längre efter det.
Det där har jag också hört. Det finns både ärliga varulvar och bluffande varulvar.

Vad skulle vara fel med att anlita vit (inte hudfärg då) hjälp?! Svartjobb hjälper ingen, vare sig svenskar eller någon från ett annat land. Plus att om något skulle hända finns det inga försäkringar odyl. Det försvinner dessutom skatteintäkter.
Det var en enkel flyttstädning, det var ett par få väggar som skulle målas. Ingenting som man anlitar någon för att göra. Därför frågade denna person om dom ville hjälpa till för en billigare peng. Ja, det ville dom.

Citat "Jag hade absolut inte råd att köpa en ny obunden, är glad att jag kan ha en på avbetalning."
Ja, för jag har inte en klumpsumma att betala en direkt, därför är jag tvungen att ha den på avbetalning även om det blir dyrt. Ska jag vara utan telefon då menar du tills jag sparat ihop det jag behöver? Jag har valt att betala den per månad, mitt val även om det är billigare i längden att köpa en direkt.

Det var en enkel flyttstädning, det var ett par få väggar som skulle målas. Ingenting som man anlitar någon för att göra. Därför frågade denna person om dom ville hjälpa till för en billigare peng. Ja, det ville dom.

Jag säger igen, tänk om det hade hänt en olycka? Och jo, det är inte konstigt eller ovanligt att man anlitar vit flyttstädning och målare.

Jag säger igen, tänk om det hade hänt en olycka? Och jo, det är inte konstigt eller ovanligt att man anlitar vit flyttstädning och målare.
Ja, tänk om det hade hänt när man hjälpte en vän. En vän som kanske fick en slant för att hjälpa till.

Jag fick precis en slant för att köra ner en husvagn till skåne, kanske skulle jag krävt vit betalning och försäkringar?

Okej, din kompis iPhone gold eller whatever blev stulen av en rumänsk tiggare vid Fridhemsplan.

Varför, varför varför är det mer intressant att tala om, än att tala om att det finns tusentals rumänska tiggare som kommit hit som vi alla ser utanför affärerna som frikkin inte stulit din kompis iPhone gold eller whatever, som kommer hit för att tigga ihop pengar för att överleva?

Jag förstår verkligen inte.

Om du läser inläggen så förstår du nog. Det diskuterades varför många tiggare sitter med iPhones.
Enligt polisen som tog emot anmälan om stölden så är det vanligt att tiggarna drygar ut kassan med småstölder och liknande.
Troligen har de lovats guld och gröna skogar och inser sedan att det inte är på långa vägar lika lukrativt att tigga här i Sverige som de utlovats. Vilket såklart är tragiskt.
Kan inte tänka mig att de fått info i Rumänien att de kommer tjäna en hundring per dag utanför ICA och om nätterna sova som packade sillar under kungsbron.

Att någon faktiskt tror att köp på avbetalning/bindningstid är billigare än att köpa prylen kontant visar bara att logiken och räknekunskaperna inte riktigt hänger med....

I Rumänien samt stora delar av "tredje världen" säljs dessutom "smart phones" för en femtedel till en tiondel av vad de kostar här, bara för att så många som möjligt skal ha möjligheten till en bankkontakt, kontakt med myndigheter samt kontakt med släkt och vänner.

Ja, för jag har inte en klumpsumma att betala en direkt, därför är jag tvungen att ha den på avbetalning även om även det blir dyrt. Ska jag vara utan telefon då menar du tills jag sparat ihop det jag behöver?

Nytt exempel:
Banklån 6789 kr till 8% ränta (högt).
Totalkostnad 24 månader = 7368 kr
+ abonnemang 2400 kr = 9768 kr

Fortfarande att jämföras med 13200 kr.

Jag tänker inte skrika mer. Men telefonavbetalningarna är typ världens sämsta lån med ockerräntor. Snäppet bättre än SMS-lån. Det blir INTE billigare.

Ja, tänk om det hade hänt när man hjälpte en vän. En vän som kanske fick en slant för att hjälpa till.

Jag fick precis en slant för att köra ner en husvagn till skåne, kanske skulle jag krävt vit betalning och försäkringar?

Du kan alltså inte se någon skillnad på att plocka upp några tiggare för svartjobb och en vän som hjälper andra vänner att flyttstäda?! :crazy:

Jag tänker inte skrika mer. Men telefonavbetalningarna är typ världens sämsta lån med ockerräntor. Snäppet bättre än SMS-lån. Det blir INTE billigare.
Jag vet det, jag har fortfarande inte råd med en klumpsumma oavsett. Jag har dock råd att betala lite i månaden för som du vet så är det normala att man får in nya pengar på kontot varje månad.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama