Det här med tiggare

Cribs :rofl::rofl::rofl:

De där är nog första halvtimmen av Lyxfällan. Andra halvtimmen får de en suterrängvilla med pool av programledarna, som uppmuntran för att de sålde barnen :)

Och årskort till Gröna Lund. De åker ju ändå till Sverige varje sommar för att lura de stackars naiva svenskarna. [/sdpropaganda]

Inte dom jag träffar på i mitt jobb, dom åker ingenstans alls.

Nej, men du var inte specifik att det var de du träffade i jobbet det gällde. Det finns säkert fattiga, arbetslösa romer i Rumänien som inte åker någonstans heller. Men det finns fattiga, arbetslösa romer som gör det och det finns fattiga, arbetslösa svenskar som gör det. De drar till Spanien, vilket framgår av den länkade artikeln. Ja, inte bara till Spanien förresten. Svenskan har samlat ett antal artiklar som belyser fattiga svenskar utomlands. Det talas om att personerna har rest dit som fattiga, inte att de blivit fattiga på plats.

Men vi förutsätter att de båda har fullt utrustade musikanläggningar.

Min bästa väns mormors gamla bekant var på All Inclusive i Bulgarien och man kunde höra maxade bilstereoanläggningar från Lexus -13 SUV:ar på flera mils håll från bergen. Så nog tusan måste det ha varit bra grejer. Bekanten arbetade dessutom med välgörenhet bland romer. Eller var det poolbad och drinkar. Sak samma.

Aha, det är sånt du "hört" alltså. Tänkte väl det.
Nej jag har ju sett det med egna ögon...herrejösses! vill du alibi på det också?

Uppenbarligen får man inte nämna annat än dom "riktiga" tiggarna som lever i misär i den här tråden och inte den andra sidan av tiggeriet så jag drar mig ur den här tråden för tydligen måste man ha nån form av alibi på att det man faktiskt sett är sant. :cautious:

Bra för dom. Här fick en man en utskällning av kvinnan han köpte en macka och en kaffe åt för hon vill ha pengar och ingen mat....
Jag ger inte längre,jag ger hellre mannen eller kvinnan som samlar tomburkar eller står och spelar för en slant. Annars får det vara för min del.

En utskällning är kanske att ta i, men å andra sidan så låter det inte som att det var du som var där och vi vet därmed inte vad som egentligen sades. I vilket fall kan jag förstå att man inte alltid blir överlycklig över de där mackorna, cheeseburgarna och kaffe som folk tycker att man ska bli överlycklig över. Jag menar, hur många mackor och kaffe kan man trycka i sig på en dag? En vecka? Om i snitt ca 10-15 personer ger på en dag, så skulle åtminstone jag bli rätt trött på 10 mackor och kaffe på en dag. Och inte minst skulle min mage paja totalt! Bättre då med pengar som jag själv kan lägga på det som jag tycker är viktigast.

Dock gör det ont i mig att se den gigantiska ojämställdheten som är i de familjer som lever där jag bor. Men jag hjälper knappast kvinnorna och barnen mer genom att avstå helt från att hjälpa pga det.

Nej jag har ju sett det med egna ögon...herrejösses! vill du alibi på det också?

Uppenbarligen får man inte nämna annat än dom "riktiga" tiggarna som lever i misär i den här tråden och inte den andra sidan av tiggeriet så jag drar mig ur den här tråden för tydligen måste man ha nån form av alibi på att det man faktiskt sett är sant. :cautious:
Då får du tid över att läsa DN:s artiklar som finns länkade i tråden - och fundera över vilka tiggande människor debatten bör handla om.

Jag fick en ide .Om alla här räknar ut vad mat och bostad kostar så delar vi ut resten av lönen till tiggarna så kanske dom får det bättre och åker hem .Så är problemet löst

En utskällning är kanske att ta i, men å andra sidan så låter det inte som att det var du som var där och vi vet därmed inte vad som egentligen sades. I vilket fall kan jag förstå att man inte alltid blir överlycklig över de där mackorna, cheeseburgarna och kaffe som folk tycker att man ska bli överlycklig över. Jag menar, hur många mackor och kaffe kan man trycka i sig på en dag? En vecka? Om i snitt ca 10-15 personer ger på en dag, så skulle åtminstone jag bli rätt trött på 10 mackor och kaffe på en dag. Och inte minst skulle min mage paja totalt! Bättre då med pengar som jag själv kan lägga på det som jag tycker är viktigast.

Dock gör det ont i mig att se den gigantiska ojämställdheten som är i de familjer som lever där jag bor. Men jag hjälper knappast kvinnorna och barnen mer genom att avstå helt från att hjälpa pga det.
Mitt sista inlägg i denna tråd...jag var där och jag såg det och hon slängde kaffet mot honom och skrek, inte mat! Pengar! och skramlade med pappersmuggen hon ville ha pengar i. Den lite äldre mannen gick något chockad därifrån . Det var tragiskt att se. Sen kan jag förstå också som du säger att det finns frustration om dom får mer mat än pengar men ändå man behöver inte agera så. PUNKT.

Mitt sista inlägg i denna tråd...jag var där och jag såg det och hon slängde kaffet mot honom och skrek, inte mat! Pengar! och skramlade med pappersmuggen hon ville ha pengar i. Den lite äldre mannen gick något chockad därifrån . Det var tragiskt att se. Sen kan jag förstå också som du säger att det finns frustration om dom får mer mat än pengar men ändå man behöver inte agera så. PUNKT.

Jag förstår fortfarande inte vad din slutsats är. Att vi inte ska hjälpa fattiga människor med det de vill ha, för att de enligt dig vill fel?

Jag förstår fortfarande inte vad din slutsats är. Att vi inte ska hjälpa fattiga människor med det de vill ha, för att de enligt dig vill fel?
Klart vi ska hjälpa dom fattiga och utsatta. Mitt misstag i det hela var att jag valde att poängtera den andra sidan av tiggeriet. Jag trodde tråden handlade om tiggeri överlag inte enbart om dom som faktiskt behöver och borde få hjälp.
Klart vi ska hjälpa dom med det dom vill ha och behöver men att agera som hon gjorde anser jag inte vara rätt. Hon kunde ha agerat annorlunda. Jag borde nog inte ens ha nämnt att jag såg detta.

Vid min mammas arbetsplats har man sett att det kommer stora busslaster tidigt på morgonen. De betalar uppenbarligen en summa för resan ner som de sedan först måste samla in till för att sedan kunna behålla de övriga pengarna. Vissa kommer från lägenhetsområdena också, men det lägger jag ingen vikt vid. Man kan ju vara fattig ändå även om man har både boende och telefon. Men samtidigt verkar det här med att det ska vara organiserat inte stämm alls?

En buss har väl ca 50-60 platser. Man brukar säga att det flyttar en busslast om dagen med nya invånare till Stockholm. Jag har oerhört svårt att tro att det kommer lika många romer till den stad där din mamma jobbar. Eller menar du att samma romer (50-60) stycken kommer varje dag? I så fall är det väl inte så konstigt att de samåker, det gör jag varje dag med när jag ska till jobbet. Mycket smidigare än att varje enskild individ ska tranportera sig själv. 1 bil är bättre än 5 bilar. 1 buss är bättre än 10 bilar.

Vad lägger du i begreppet organiserat?

Klart vi ska hjälpa dom fattiga och utsatta. Mitt misstag i det hela var att jag valde att poängtera den andra sidan av tiggeriet. Jag trodde tråden handlade om tiggeri överlag inte enbart om dom som faktiskt behöver och borde få hjälp.
Ja precis, du valde att poängtera något som inte helt ovanligt är skrönor, heller inte ovanligt att det spär på folks ovilja att hjälpa de som behöver. Du valde att POÄNGTERA det som var minst viktigt i tråden, de som inte behöver hjälp.

Klart vi ska hjälpa dom med det dom vill ha och behöver men att agera som hon gjorde anser jag inte vara rätt. Hon kunde ha agerat annorlunda. Jag borde nog inte ens ha nämnt att jag såg detta.
Det handlar om var man lägger fokus. Precis som i GP-tråden: lägger man fokus på dem som behöver hjälp eller på dem man tror inte behöver den lika mycket? När man som du lägger fokus på den senare gruppen bidrar man till att minska hjälpen till den förra. Så då ekar det rätt tomt när man försöker uttrycka empati med den gruppen.

Jag tycker det är svårt hela läget. Jag vill inte ge för att jag vill inte att tiggeri ska öka i Sverige. Vill inte att det ska spridas att det är bra att åka hit och tjäna pengar. Men då tänker man ju inte alls på individnivå, på just den individen som sitter där, då tänker jag mer övergripande.

Jag tycker problemet ska lösas i deras hemländer. Hellre skulle jag ge samma slant till en organisation som hjälpte personerna på plats. Nu blir det plåster på ytan, men problemet kvarstår och problemet blir till större och större del vårt.

Sen kommer kriminalitet som en följd. Inte av dessa tiggare kanske, men varje år står ju romer längs vägarna och säljer "guld", eller erbjuder sig asfaltera någons uppfart. Tiggare med skyltar om att de är döva för att få mer sympatier, som sen reagerar när någon ropar. Det påverkar tyvärr min syn på tiggare också och jag blir skeptisk.

Något som däremot gör mig riktigt, riktigt förbannad är dessa godhjärtade människor som tar sig an tiggare, fixar mat och kläder, husrum. De som protesterar mot att de får biljetter hem. Samtidigt som vi har svenska uteliggare, svenskar som får bo i husvagnar, svenskar i misär. Var är alla tidningsreportage om familjen Karlsson som låter Kalle 67 få bo hos dom? Nej det är finare att hjälpa en rumänsk familj tydligen. Det härjas om att vi måste fixa boenden/härbärgen åt tiggarna som är här tillfälligt när vi inte ens har plats för våra egna medborgare. Det gör mig förbannad.
Eller när folk ber om att man ska ge arbete åt någon tillfällig person, men vi har skyhög arbetslös. Det är inte så himla enkalt för Pelle 57 att få jobb i dagens läge. Han är för gammal och oattraktiv. Men nej, honom delas det inga facebookstatusar om att vi ska hjälpa till arbete. Han är ju inte en ung, trevlig hjälpbehövande.

Varför är det finare att ta hand om de som har det svårt i andra länder, än att ta hand om svenska medborgare i kris? Och nu pratar jag om medias framställning, facebookdelningar osv. Ja vi gör mycket för våra utslagna, men faktum kvarstår att vi har svenska medborgare som sover i trappuppgångar också. Jag anser att vi bör hjälpa dom innan vi går in med stora hjälpaktioner till människor som vistas här tillfälligt.

Jag förespråkar alltid att vi ska vara trevliga mot varandra människor emellan. Men med tanke på hur klimatet för romer ser ut i Sverige och Europa kan jag tycka att det är onödigt att skriva post efter post om hur hemsk EN rom betett sig. Det spär ju på fördomarna ännu mer, tycker du inte det? Om du verkligen vill hjälpa romer som grupp, kan du ju skriva lite om hur det ser ut istället. Att gå in och spy galla över en rom som du har mött vid ett tillfälle känns inte så konstruktivt, i diskussionen om romer som tigger i Europa.

De flesta av mina vänner har gjort ett och annat misstag i sina liv, jag slutar inte hjälpa dem när de behöver för det. Jag kan leva med att de inte är perfekta, för det är inte jag heller. Jag förväntar mig inte heller att fattiga människor ska bete sig perfekt heller, tvärtom kan jag förstå ur deras utsatthet gör det ännu svårare för dem. Bara det att sitta på en offentlig plats hela dagarna skulle ge mig spunk! Hu så jobbigt att sitta och bli uttittad hela dagarna, veta att gamarna bara letar efter något fel att förfasa sig över till kaffet eller på internet.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama