Det här med tiggare

Men hur vill du att dom ska ha det innan du slutar ifrågasätta behovet?
De ska alltså inte ha mobil och inte visa glada miner. Vad mer?

Det har jag inte sagt.

Rökning kan också ersättas av - inte rökning.
Det förutsätter att man lyckas.
Hund kan också ersättas av - ingen hund eller hjälpa till med annans hund. Mycket billigare.
Nej. Lika lite som du kan byta ut dina barn mot grannens barn. Hunden är en personlighet, en egen själ. Och sedan min hund gick bort har jag inte skaffat någon ny hund och jag lånar inte andras heller.

Det förutsätter att man lyckas.

Nej, det förutsätter bara att man inte köper cigaretter för pengarna. Dvs man prioriterar annat före cigaretterna. Enda kravet. Det kan säkert vara svårt, men det är en prioritering man väljer väldigt tydligt själv. Ställer man saker mot varandra brukar det bli lätt.

Fast jag lämnar gärna den diskussionen i vetskap om att vi tycker helt annorlunda. Jag tycker bara att det är högst inkonsekvent att bestämma hur andra fattiga ska få leva sina liv; när det är så jävla viktigt att du själv när du var fattig fick slösa bort pengar på lyx utöver att överleva. Det hänger inte ihop. Alls.

För jag lovar att du aldrig nånsin var i närheten av den fattigdom tiggarna lever i, varje dag.

En livsmedelshandlare i stan delar med sig av varor som är sista-datum på och frukt som ingen köper till romer som tigger utanför affären. De verkar tycka att det är väldigt bra.
Bra för dom. Här fick en man en utskällning av kvinnan han köpte en macka och en kaffe åt för hon vill ha pengar och ingen mat....
Jag ger inte längre,jag ger hellre mannen eller kvinnan som samlar tomburkar eller står och spelar för en slant. Annars får det vara för min del.

Nej, det förutsätter bara att man inte köper cigaretter för pengarna. Dvs man prioriterar annat före cigaretterna. Enda kravet. Det kan säkert vara svårt, men det är en prioritering man väljer väldigt tydligt själv. Ställer man saker mot varandra brukar det bli lätt.

Fast jag lämnar gärna den diskussionen i vetskap om att vi tycker helt annorlunda. Jag tycker bara att det är högst inkonsekvent att bestämma hur andra fattiga ska få leva sina liv; när det är så jävla viktigt att du själv när du var fattig fick slösa bort pengar på lyx utöver att överleva. Det hänger inte ihop. Alls.

För jag lovar att du aldrig nånsin var i närheten av den fattigdom tiggarna lever i, varje dag.
Kan påpeka att varje kväll samlas tiggarna på ica maxi här, mannen kommer alltid med sonen i fin bil. dom har båda hela rena ofta nya kläder på sig. Här tvättar kvinnorna av sig sina smutsiga ansikten tar av sjalarna som döljer deras färgade hår och tar på sig rena fina kläder inne på toaletterna. Sen går dom och handlar för pengarna. Cigaretter i massor och inte direkt lågpris mat.

Du har den photoshoppade bilden, @mandalaki !

Här är den innan PK-maffian ändrade den:

rom.jpg

Varför skulle dom byta mot läkarvård i sitt eget land? Dom har fri läkarvård här även om dom skulle vara här som papperslösa.
De kan få en del sjukvård här, det som luddigt kallas "vård som inte kan anstå" dvs om personen inte får vård dör den eller riskerar allvarliga men.

Man kan då få hjälp om man drabbas av en hjärtinfarkt, bilolycka eller behöver annan akut hjälp.

Mer kroniska tillstånd får man vända sig till sitt hemland med eller vänta på sitt uppehållstillstånd.

Sjukvården hamnar inte sällan i ett gråzonsland där ingen vet vad som är exakt rätt eller fel. Var hamnar tex cancer? Ofta har man ju flera månader, kanske nåt år kvar att leva när den upptäcks. I vilket stadie ska den vara för att hamna under "vård som inte kan anstå"-flagga?

Kan påpeka att varje kväll samlas tiggarna på ica maxi här, mannen kommer alltid med sonen i fin bil. dom har båda hela rena ofta nya kläder på sig. Här tvättar kvinnorna av sig sina smutsiga ansikten tar av sjalarna som döljer deras färgade hår och tar på sig rena fina kläder inne på toaletterna. Sen går dom och handlar för pengarna. Cigaretter i massor och inte direkt lågpris mat.

Kan de inte få göra det, då? Står man ut med skammen och de sneda blickarna det innebär att tigga, kan man inte få använda pengarna man får på valfritt sätt då? Tror du att tiggeriet är nån hobby rikemansfolk ägnar sig åt medan pegar rullar in på annat håll?

Precis som i gp-tråden finns säkert "ofattiga" tiggare. Men majoriteten hobbytigger sannolikt inte itan gör det pga överlevnad?

Angående telefoner:

Har nu kollat lite och sett att sex av sju miljarder människor i världen har tillgång till mobil. Jämförelsevis är det drygt 4 miljarder människor som har tillgång till toalett. Alltså är det fler som uträttar sina behov ute i det fria än som inte har mobil. Fattiga världen över lägger sina få slantar på mobiler och kontantkort. Idag är det inte lyx att ha tillgång till mobil.

Det finns en stor andrahandsmarknad på iphones och smartphones. Jag vet att hjälporganisationer - och privatpersoner - distribuerar dem till bättre behövande. En del hyr sina telefoner hemma.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama