Det här med tiggare

Jag skulle också göra allt för att åtminstone ha en mobil om jag var i den situationen. Det är ju en livlina, en nödvändighet.

Det är det nog ingen som säger emot. Men varför ska man ha en dyr telefon? Jag har klarat mig utmärkt på en 600-kronors-telefon i många år. Min första smartphone köpte jag för 4 dagar sedan. Jag ser inte en smartphone som en mänsklig rättighet.

Det är det nog ingen som säger emot. Men varför ska man ha en dyr telefon? Jag har klarat mig utmärkt på en 600-kronors-telefon i många år. Min första smartphone köpte jag för 4 dagar sedan. Jag ser inte en smartphone som en mänsklig rättighet.

Men varför tycker du att det är upp till dig att bestämma vilka telefonmodeller som är okej att ha?

En livsmedelshandlare i stan delar med sig av varor som är sista-datum på och frukt som ingen köper till romer som tigger utanför affären. De verkar tycka att det är väldigt bra.
Som sagt det finns dom som tigger av fri och dom som utnyttjar andra. Är det av fri vilja innebär en sådan gåva att du kan spara mer av det du tigger ihop. Är det av tvång innebär det att det blir billigare att "hålla tiggarna" när maninte behöver köpa mat till dom.

@Magiana jag hoppas du tar dig tid, vid tillfälle, att läsa artiklarna jag länkat till. I dem finns länkar till fler, det var en hel serie som DN hade. Då får du en bättre och mer heltänkande bild än den din exsambo ger dig ;)

Det är en del av den högerextrema mytspridningen. Som väldigt mycket baserar sig på kompisars, kompisars observationer därför att man är övertygad om att samhället i stort är inblandat i en stor konspiration som aldrig berättar "sanningen".

Här i parodi (1.13 in i videon):

Som sagt, jag fäster avsevärt mer tilltro till dem som arbetar med det dagligen, än någon förbipasserande, starkt biaserad, "invandringskritikers" slutsatser om hur det måste vara.

Hur tänker du nu, blir det inte svårt för dem att byta en kopp kaffe mot läkarvård i sitt eget land? En fattig svensk har nog råd att ta sig till rumänien eller bulgarien men det finns inget för den att göra där (personen kan inte skaffa mer pengar där). Man lånar helt enkelt pengar för resan som man sedan räknar med att kunna betala tillbaka när man tjänat ihop tillräckligt med pengar i Sverige.
Varför skulle dom byta mot läkarvård i sitt eget land? Dom har fri läkarvård här även om dom skulle vara här som papperslösa.

En telefon - även en dyr en - behöver inte kosta många hundralappar i månaden. Om tiggaren får ihop i genomsnitt 100 kr/dag så blir det kanske 3-4 av 30 dagars jobb. Den där smartphonen kanske är tiggarens enda kontakt med hemlandet, vännerna, familjen, barnen. Då känns nog de där hundralapparna väldigt värt det.

Man får ha vad man vill men har man en flott dyr bil och en smartphone så ifrågasätter jag faktiskt tiggeribehovet. Är det konstigt?

Asså, jag vill inte driva det till något som redan avhandlats. Men det är svårt att se hur man samtidigt kan betrakta sig som hjälpbehövande och röka för 1000 kr i månaden och sedan ifrågasätta hjälpbehövandet för att någon har en smartphone och en släkting som har kommit över en fräsch bil. Eller hade det inte stuckit i ögonen om tiggarna suttit och kedjerökt 24/7 för 1500 i månaden?

Jag såg en äldre man utanför Konsum i Malmö - mitt hjärta nästan brast. Han såg ut som någon som just överlevt ett koncentrationsläger - mager, eländig med ljusgråa ögon som såg helt förtvivlade ut. Han måste ha varit minst 75. Han sålde den där tidningen som jag i skrivande stund inte minns vad den heter. Vem är det som ger ut den tidningen, vilken hjälp/lön får de "försäljarna"? Det var så ohyggligt hjärtskärande att se honom där han stod.

Tänker du på "Situation Stockholm"?

http://www.situationsthlm.se/

Jag är så omodern att jag kallar alla sådana telefoner för mobiler. Men i alla fall; som andra reda skrivit vet vi inget om telefonen, billig kopia eller användarantal. Det är en nödvändighet, ett måste, en livlina. Tänk dig själv in i situationen.

Jag struntar i om de har en billig/dyr mobil, billig/dyr bil osv. Problemet är att samhället är åt helvete om man faktiskt kan tjäna mer på att tigga än ett riktigt jobb alternativt de insatser som finns för arbetslösa och sjuka. Det är det problemet man måste lösa.

Att dividera om deras mobiltelefoner och om de är glada eller ej är ovärdigt och tar fokus från grundproblemet. Och nej, jag tror verkligen inte att någon väljer att tigga framför att ha ett riktigt jobb.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama