Det här med tiggare

Jag tycker att det är svårt, det är ju egentligen ett samhälleligt problem på europanivå. Romer som har de så dåligt i sina hemländer att de kommer hit och sitter ber om pengar som enda försörjningsmöjlighet. Hela europa måste se till och att innevånarna har det tillräckligt bra för att man inte ska behöva åka till "rika länder" och tigga pengar för sin överlevnad. Just nu känns det lite som att även om jag ger några slantar till den som sitter utanför ica så räcker det inte långt, de är för många och jag kan inte försörja dem alla. I en mer organiserad form kan mina pengar räcka längre, men jag har inte tagit det steget ännu. Erikshjälpen stödjer dock romer och jag både handlar och lämnar grejer dit, så det kanske kan ses lite som ett stöd.
Här kan du läsa mer om Rumäniens hållning och vad Sverige försökt göra i EU. Fp:s Birgitta Ohlsson är väldigt bra där.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemliga-forhandlingar-om-tiggarna-i-sverige/

Under senare år har det dykt upp en hel del tiggare i samhället. Någon kanske sitter utanför Willys med en mugg och ber med hopslagna händer när man går förbi. En annan kanske sitter utanför centrum och gråter samtidigt som denne pillar på en bebiskofta.

Jag blir verkligen illa berörd. Om det är ett verkligt behov, varför sitter man då ute i samhället och tigger, eller är det så att man inte kan komma på alternativ? Sen är det ju det här med ligor. Mitt ex såg vid ett tillfälle hur en "tiggare" blev upphämtad i en fin bil och det var idel glada miner. Det känns ruttet.

Hur gör man? Hur hanterar ni det här?
Jag går förbi och stänger öron och ögon.

Tänk så här. Om de är så fattiga och inte får arbete hur kan dom komma hit då? Fattiga arbetslösa svenskar har inte råd att ta sig till Rumänien , Bulgarien eller någon annanstans utan för Sverige.
Det är tyvärr så att det finns säkert de som frivilligt kommit hit för att tigga eller spela på gatan o s v. Men tyvärr finns det också de som ligger på gränsen för människohandel eller till ock med slaveri.
En del har i tråden talar om det inte är så "det finns undersökningar" o s v. Tyvärr stämmer inte det. Det finns mycket fula människor som faktiskt köper upp barn från fattiga familjer med löften om bra arbete och en bättre framtid. Som sedan använder dessa barn till tiggeri, tyvärr ingen skröna utan ren sanning. Som så sent som i veckan kom det att man skulle börja utreda hur omfattande det var.

Den enda chansen att ordning på detta är att inte ge någon något. Så att det inte blir så lukrativt att komma hit och tigga. Så länge någon ger pengar så länge kommer det också att fortsätta och eskalera, både frivilligt tiggande och handeln med människor som ska tigga organiserat åt någon annan.

Vill man lösa problemet måste det göras i deras hemländer och inte genom att ge pengar till tiggare här. Man får inte glömma att det finns en hel från samma länder som kommer hit och hör och häpna arbetar. Plockar jordgubbar, kål och annat som många svenska arbetslösa är för "fina" för att göra. Det är i så fall dessa personer som vi ska värna om som vill göra något mer arbetsliknade än att sitta utan för Willys med burk enkronor.

Nästa gång ni tvekar inför en tiggare, fråga varför de inte arbetar eller ge dom en macka och koppa kaffe istället för pengar och se vilken reaktion som ni får.

Vi har sedan en tid tillbaka väldigt många tiggare, har inte upplevt det så förut. Vi bor i en småstad där man som mest såg 2-3 st alltid på samma platser. Tågstation, Mcdonalds eller Hemköp. Nu sitter tex alltid samma kvinna utanför Willys där vi vanligtvis handlar och skakar med en pappmugg med några kronor i botten, i ansiktet på en. Samtidigt som jag tycker det är obehagligt att de går på en så, så känner jag mig hemsk också. Kan poängtera att jag inte uppskattar någon upptryckt i ansiktet på mig oavsett om det är en tiggare eller ej.

Vid min mammas arbetsplats har man sett att det kommer stora busslaster tidigt på morgonen. De betalar uppenbarligen en summa för resan ner som de sedan först måste samla in till för att sedan kunna behålla de övriga pengarna. Vissa kommer från lägenhetsområdena också, men det lägger jag ingen vikt vid. Man kan ju vara fattig ändå även om man har både boende och telefon. Men samtidigt verkar det här med att det ska vara organiserat inte stämm alls?

Tänk så här. Om de är så fattiga och inte får arbete hur kan dom komma hit då? Fattiga arbetslösa svenskar har inte råd att ta sig till Rumänien , Bulgarien eller någon annanstans utan för Sverige.
Det är tyvärr så att det finns säkert de som frivilligt kommit hit för att tigga eller spela på gatan o s v. Men tyvärr finns det också de som ligger på gränsen för människohandel eller till ock med slaveri.
En del har i tråden talar om det inte är så "det finns undersökningar" o s v. Tyvärr stämmer inte det. Det finns mycket fula människor som faktiskt köper upp barn från fattiga familjer med löften om bra arbete och en bättre framtid. Som sedan använder dessa barn till tiggeri, tyvärr ingen skröna utan ren sanning. Som så sent som i veckan kom det att man skulle börja utreda hur omfattande det var.

Den enda chansen att ordning på detta är att inte ge någon något. Så att det inte blir så lukrativt att komma hit och tigga. Så länge någon ger pengar så länge kommer det också att fortsätta och eskalera, både frivilligt tiggande och handeln med människor som ska tigga organiserat åt någon annan.

Vill man lösa problemet måste det göras i deras hemländer och inte genom att ge pengar till tiggare här. Man får inte glömma att det finns en hel från samma länder som kommer hit och hör och häpna arbetar. Plockar jordgubbar, kål och annat som många svenska arbetslösa är för "fina" för att göra. Det är i så fall dessa personer som vi ska värna om som vill göra något mer arbetsliknade än att sitta utan för Willys med burk enkronor.

Nästa gång ni tvekar inför en tiggare, fråga varför de inte arbetar eller ge dom en macka och koppa kaffe istället för pengar och se vilken reaktion som ni får.
Hur tänker du nu, blir det inte svårt för dem att byta en kopp kaffe mot läkarvård i sitt eget land? En fattig svensk har nog råd att ta sig till rumänien eller bulgarien men det finns inget för den att göra där (personen kan inte skaffa mer pengar där). Man lånar helt enkelt pengar för resan som man sedan räknar med att kunna betala tillbaka när man tjänat ihop tillräckligt med pengar i Sverige.

En livsmedelshandlare i stan delar med sig av varor som är sista-datum på och frukt som ingen köper till romer som tigger utanför affären. De verkar tycka att det är väldigt bra.

@monster1 Fast de uppskattar ändå en kopp kaffe och en macka. För då kan mer av pengarna behållas för ändamålet att försörja sig. Mat och dricka behöver vi alla.

Men det är klart; om alla ger kaffe och macka så blir det säkert frustrerande. Att få ett tillfälligt överflöd (som blir waste) när man vet att familjen lider hårt hemma är nog inte alls roligt. Det är ju pengarna med sig hem som är huvudsyftet.

Jag ger inte tiggare pengar. Oavsett varför de tigger (fattigdom eller organiserad trafficking) så är det ett samhällsproblem som en individ inte kan lösa, vi måste göra det kollektivt som samhälle. Dvs sätta press på tiggarnas hemländer att arbeta lokalt mot utanförskap och fattigdom samt i de fall trafficking förekommer ge polisen medel att häkta de ansvariga.

Det vore ju trevligt också om våra grannländer kunde visa lite ryggrad också och inte bara försöka skyffla tiggarna till Sverige. Attityden att problemet inte finns så länge man inte ser dem i sitt land är rätt sunkig.

Jag misstänkliggör inte romer bara för att en hade en sådan telefon betyder inte att alla har det .Men tyckte inte jag skulle ge pengar till hon utan det fick bli en annan vid nästa affär !

Det här reagerar jag ganska starkt på. Måste man vara ledsen varje dag för att man är fattig? Måste man känna sig exakt så fattig som man är? Kan inte social gemenskap och slutet på en "arbets"-dag vara precis lika mycket värt för en fattig människa? Kan inte soppan som väntar i husvagnen vara något att längta efter, efter en dag utan mat?

Och jag reagerar på bilens standard. Man kan gott och väl klara sig med en VW från -95 eller något sådant. Eller som jag - en toyota från -96. Kommer man i flott bil efter att ha tiggt så tolkar i alla fall jag det som att "nu har vi allt lurat dem igen". Ja, jag vet att jag kan ha jättefel, men det är den tanken som dyker upp.

Sen kommer ju informationen från mitt ex. Vi bor förvisso inte ihop men är ändå goda vänner och träffas för all del ibland, så det är ju ingen ytlig bekant. Jag litar på att han talar sanning.

Jag såg en äldre man utanför Konsum i Malmö - mitt hjärta nästan brast. Han såg ut som någon som just överlevt ett koncentrationsläger - mager, eländig med ljusgråa ögon som såg helt förtvivlade ut. Han måste ha varit minst 75. Han sålde den där tidningen som jag i skrivande stund inte minns vad den heter. Vem är det som ger ut den tidningen, vilken hjälp/lön får de "försäljarna"? Det var så ohyggligt hjärtskärande att se honom där han stod.

Det är mångas ex, kompisars kompisar, bekantas bekanta som sett de fina bilarna som används.
Jag har också sett tiggare bli upplockade och avlämnade i en dyr bil. I den här fallet en VW Touareg av förra årets modell. Samma bil har används fast det har varit "rotation" på tiggarna. I alla fall alla som sitter på stan här byts ut till nya samtidigt med jämna mellanrum så det är garanterat någon form av organisation bakom resandet, sen om det är inom släkten eller organiserad människohandel låter jag vara osagt.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama