Det här med tiggare

Aha. Då har jag missförstått, var rätt säker på att du undrade om man måste ha så dyra telefoner, att du då kommer ifrågasätta behovet samt att det kändes ruttet med idel glada miner.

Att inte ha mobil och att ha dyr mobil är en viss skillnad. Jag har inte sagt att man ska vara utan mobil, vilket var vad jag svarade på i förra inlägget. Och det var inte de glada minerna i sig jag reagerade på. Läs en gång till.

Kan påpeka att varje kväll samlas tiggarna på ica maxi här, mannen kommer alltid med sonen i fin bil. dom har båda hela rena ofta nya kläder på sig. Här tvättar kvinnorna av sig sina smutsiga ansikten tar av sjalarna som döljer deras färgade hår och tar på sig rena fina kläder inne på toaletterna. Sen går dom och handlar för pengarna. Cigaretter i massor och inte direkt lågpris mat.
Jag skulle inte gilla mig själv om jag stod och tittade på det där. Men det gör alltså du?

Tror du verkligen att människor tigger på gatan för att det är bekvämare än att jobba? Själv tänker jag att när man dagtingar så med sin värdighet så är det för att man behöver pengar.

Kan påpeka att varje kväll samlas tiggarna på ica maxi här, mannen kommer alltid med sonen i fin bil. dom har båda hela rena ofta nya kläder på sig. Här tvättar kvinnorna av sig sina smutsiga ansikten tar av sjalarna som döljer deras färgade hår och tar på sig rena fina kläder inne på toaletterna. Sen går dom och handlar för pengarna. Cigaretter i massor och inte direkt lågpris mat.

Vet du vad, jag skiter faktiskt fullständigt i om det finns enstaka grupper som uppfyller de där fördomarna som folk verkar älska att vårda. Alla kartläggningar som gjorts visar ändå att merparten av de romska tiggarna lever i misär, även i Sverige.

Vad tror du själv? Varför skulle någon sitta utanför en affär och tigga varje dag i 12 timmar om inget behov fanns?

För att jag kanske är naiv och tror att det finna andra lösningar. Varför skulle jag ens ställa frågan annars? När jag själv behövde få in extra pengar så stickade jag strumpor och liknande som jag sålde. Men tiggde gjorde jag inte.

Jag skulle inte gilla mig själv om jag stod och tittade på det där. Men det gör alltså du?

Tror du verkligen att människor tigger på gatan för att det är bekvämare än att jobba? Själv tänker jag att när man dagtingar så med sin värdighet så är det för att man behöver pengar.

Knappast,jag har annat i mitt liv än stå och studera dom men jag brukar handla där vid den tiden ganska ofta och känner många i personalen så det är ingen direkt nyhet häromkring. Klart dom behöver pengar men det behövs lösas på annat sätt vilket flera andra har diskuterat.

Vet du vad, jag skiter faktiskt fullständigt i om det finns enstaka grupper som uppfyller de där fördomarna som folk verkar älska att vårda. Alla kartläggningar som gjorts visar ändå att merparten av de romska tiggarna lever i misär, även i Sverige.

Det är så förbannat tröttsamt att människor vårdar sina oftast överdrivna skrönor så ömt istället för att ta in vad polis, socialarbetare och hjälporganisationer berättar. De har ju den breda bilden och behöver inte de enstaka fallen som nån kompis grannes syster minsann sett.

Jag säger inte att det inte finns dom som verkligen lever i misär i sverige och tigger utan att det finns även dom enstaka grupper som uppfyller fördomarna och vi har en sån grupp här.

fLaZ2rE.jpg
Cribs :rofl::rofl::rofl:

De där är nog första halvtimmen av Lyxfällan. Andra halvtimmen får de en suterrängvilla med pool av programledarna, som uppmuntran för att de sålde barnen :)

Utanför mitt Ica sitter en yngre tjej och tigger när jag ser henne tänker jag att det där måste ju vara det sista någon vill göra för att överleva. Sen tänker jag igen, nä det sista hon vill göra för att få ihop pengar är troligen att prostituera sig. Jag betalar henne mer än gärna för att sitta utanför Ica!

För övrigt får människor göra vad de vill med de pengar de en gång fått av mig.
Tycker den här killen säger det så bra

Men om folk SER att det är en Lexus -13 så varför måste man göra sig rolig över det då ?
Jag skulle aldrig kunna se det men det betyder väl knappast att ingen annan kan avgöra det
Det är tämligen ointressant martha, om de så åker med en Lamborghini från platsen eller inte. Eller om det är en 73:a eller en från 2014. Det är ganska jätteointressant.

Jag säger inte att det inte finns dom som verkligen lever i misär i sverige och tigger utan att det finns även dom enstaka grupper som uppfyller fördomarna och vi har en sån grupp här.

Men varför fokusera på de få som får fördomarna att fortsätta spridas när alla som jobbar professionellt med dessa människor går ut gång på gång med att det inte rör sig om organiserade ligor utan om fattiga och desperata människor?

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama