Det här med tiggare

Ett företag lurade hit dem under förespeglingar att de skulle känna massor av pengar på att plocka mängder av bär. På vilket sätt är det samma sak som att hjälpa människor som redan är här?

Att lura hit fler och fler folk som inte kan tjäna så mycket pengar som de trott (oberoende hur det är tänkt att det ska göras) är väl samma sak? Precis som landsbygdsbo säger så kommer det en brytpunkt när det är fler människor som tigger än vad det finns folk som är villiga att ge.

Skulle jag tex ge en 10a till alla jag går förbi varje dag bara till och från jobbet skulle jag lätt vara uppe i bra många tusenlappar på en månad. Skulle jag då inte kunna ge en tia till en av dessa? Jovisst, men jag skulle också kunna ge pengar till rädda barnen, malariavaccin, barnhem i polen osv, osv. Någonstans får man börja tänka på hur man kan hjälpa mest för den summan man är villig att ge och att ge en enskild individ småpengar är inte det bästa sättet.

:arghh:
Varförvarförvarförvarförvarförvarförvarförvarför ÄR DET ALLS INTRESSANT! Det var poängen med den posten.

Men är det så märkligt? Hur nyfikna är inte många av arten människa? Det finns ju de som tar utdrag så fort man skaffat sig en ny bil för grannen kan ju inte ha bättre bil än den andra osv...

Jovisst, men jag skulle också kunna ge pengar till rädda barnen, malariavaccin, barnhem i polen osv, osv. Någonstans får man börja tänka på hur man kan hjälpa mest för den summan man är villig att ge och att ge en enskild individ småpengar är inte det bästa sättet.

Eftersom du skänker till rädda barnen, malariavaccin osv. så har du i alla fall gjort något väldigt fint för andra människor.Jag tycker inte att man kan förvänta sig att du också ska skänka till alla tiggare, även om det säkert vore bra för dem.

Att lura hit fler och fler folk som inte kan tjäna så mycket pengar som de trott (oberoende hur det är tänkt att det ska göras) är väl samma sak? Precis som landsbygdsbo säger så kommer det en brytpunkt när det är fler människor som tigger än vad det finns folk som är villiga att ge.

Skulle jag tex ge en 10a till alla jag går förbi varje dag bara till och från jobbet skulle jag lätt vara uppe i bra många tusenlappar på en månad. Skulle jag då inte kunna ge en tia till en av dessa? Jovisst, men jag skulle också kunna ge pengar till rädda barnen, malariavaccin, barnhem i polen osv, osv. Någonstans får man börja tänka på hur man kan hjälpa mest för den summan man är villig att ge och att ge en enskild individ småpengar är inte det bästa sättet.
Vilka du väljer att hjälpa och hur är upp till dig. Man kan hjälpa de personer som är här till en dräglig tillvaro kortsiktigt och även hjälpa dem hemma långsiktigt om man vill.

Att ge pengar till malariavaccin och barnhem i Polen hjälper dock inte de Rumänska romerna. Rädda barnen verkar inte heller ha något pågående hjälpprojekt i Rumänien.

Nej, om de kan få arbete på anständiga villkor i sitt hemland ökar vare sig tiggeri, stölder eller småbrottslighet.

Nu kan de inte det, de tigger här för att det ger 300% mer än att jobba 24/7 i hemlandet och tja, att vi ger dem pengar löser inte det strukturella problemet. Att vi inte ger dem pengar löser inte heller det strukturella problemet.

Men är det så märkligt? Hur nyfikna är inte många av arten människa? Det finns ju de som tar utdrag så fort man skaffat sig en ny bil för grannen kan ju inte ha bättre bil än den andra osv...

Och när tiggarna har finare bil, då får det fan i mig vara nog. Ingen mer beskedlighet på löneförhandlingen från min sida.

@landsbygdsbo
Fast med den vargstam vi har just nu tycker jag inte att avskjutning är något etiskt alternativ. Dessutom har vi fått kritik från EU för tidigare vargjakt.

Vargstammen och dess existens har knappast ngt med det här problemet att göra, men för andra som likt dig vill diskutera detta så står jag gärna till förfogande,,bara öppna en tråd...

vad det gäller människor och deras behov så är problemen betydligt allvarligare

Ja, JAG tycker det är skitmärkligt att det ska vara så himlarns viktigt att veta och TALA OM - det vittnar enbart om avundsjuka deluxe att man ens bryr sig, och sen ännu värre, ännu mer empatilöst drar upp det som ett exempel som om det vore allmängiltigt och ett gällande argument för att inte hjälpa människor i nöd. Att inte ta till sig det vi vet.

Och när tiggarna har finare bil, då får det fan i mig vara nog. Ingen mer beskedlighet på löneförhandlingen från min sida.

Nog fan är det att man kan köpa fantastiska bilar för en ersättning på runt 3000 kr / månaden. Jag som tycker mig ha hört hur det är svårt att ens klara sig på den mycket högre socialbidragsnormen i andra trådar. Dessutom har man sedan råd att ta med sig massor av pengar hem till familjen.

@Elftor , du kan inte lägga dina lönekrav så lågt....

Vargstammen och dess existens har knappast ngt med det här problemet att göra, men för andra som likt dig vill diskutera detta så står jag gärna till förfogande,,bara öppna en tråd...

vad det gäller människor och deras behov så är problemen betydligt allvarligare

Äsch, jag retas bara. :)

Men i alla fall, du målar upp en negativ bild. Vad tror du går att göra? Vad tycker du borde göras?

Ja, JAG tycker det är skitmärkligt att det ska vara så himlarns viktigt att veta och TALA OM - det vittnar enbart om avundsjuka deluxe att man ens bryr sig, och sen ännu värre, ännu mer empatilöst drar upp det som ett exempel som om det vore allmängiltigt och ett gällande argument för att inte hjälpa människor i nöd. Att inte ta till sig det vi vet.
Naturligtvis ska du hjälpa, oavsett varför du vill göra det. Men den hjälpen har även påföljder.

För lönar sig årets tiggarresa så kommer man nästa år igen och då tar man med sig några släktingar för att skrapa ihop lite mer.

Äsch, jag retas bara. :)

Men i alla fall, du målar upp en negativ bild. Vad tror du går att göra? Vad tycker du borde göras?

Att vi centralt via EU tvingar Rumänien att agera. Exempelvis genom att EU kanaliserar bidrag till den rumänska staten direkt till verksamheter som bygger upp infrastruktur, hälsovård o utbildning i de semahällen där

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama