Det här med tiggare

Och så överlevde hela familjen även till nästa år och kan komma hit igen. Så kan vi ju inte ha det.

Visst men efter 3 år så lönar sig resorna inte längre, varken till Sverige, Tyskland eller Frankrike.. vad händer då? Då har man pantsatt sina få tillgångar och kommer tillbaka till ingenting.

För lönar sig årets tiggarresa så kommer man nästa år igen och då tar man med sig några släktingar för att skrapa ihop lite mer.
Att vi centralt via EU tvingar Rumänien att agera. Exempelvis genom att EU kanaliserar bidrag till den rumänska staten direkt till verksamheter som bygger upp infrastruktur, hälsovård o utbildning i de semahällen där

Det låter kanonbra.
Tycker du att det är bra eller dåligt att skänka pengar till tiggare under tiden? Tycker du att effekterna är skadliga?

Jag kan förstå resonemanget att det inte gör någon skillnad i stort, men jag tycker att det är positivt att hjälpa individer som har det svårt.

Vilka du väljer att hjälpa och hur är upp till dig. Man kan hjälpa de personer som är här till en dräglig tillvaro kortsiktigt och även hjälpa dem hemma långsiktigt om man vill.

Att ge pengar till malariavaccin och barnhem i Polen hjälper dock inte de Rumänska romerna. Rädda barnen verkar inte heller ha något pågående hjälpprojekt i Rumänien.

På vilket sätt är de Rumänska romerna som tigger i Sverige värda mer hjälp än andra? Det är klart att många tar det personligt eftersom det är någonting vi ser varje dag, det är så människor fungerar, men är det verkligen fysisk närhet till givaren som ska vara det avgörande?

Att vi centralt via EU tvingar Rumänien att agera. Exempelvis genom att EU kanaliserar bidrag till den rumänska staten direkt till verksamheter som bygger upp infrastruktur, hälsovård o utbildning i de semahällen där

Utesluter den åtgärden en tia i en tiggares pappersmugg utanför hemköp idag?

(jag sätter mig snart på cykeln, vore bra med snabbt svar så jag vet hur jag ska göra!)

EU har redan gjort vad som står i deras makt med pålegg och ekonomisk stöd till Rumänien för att lösa situationen med Romernas utanförskap. Problemet är att pengarna hamnar i en byråkrati som inte vill lösa problemen pga gamla fördomar och attityder gentemot resande.

Situationen kan närmast liknas med Israels förhållning till palestinerna eller Turkiets förtryck av kurder.

Och så överlevde hela familjen även till nästa år och kan komma hit igen. Så kan vi ju inte ha det.

Visst men efter 3 år så lönar sig resorna inte längre, varken till Sverige, Tyskland eller Frankrike.. vad händer då? Då har man pantsatt sina få tillgångar och kommer tillbaka till ingenting.
Utesluter den åtgärden en tia i en tiggares pappersmugg utanför hemköp idag?

(jag sätter mig snart på cykeln, vore bra med snabbt svar så jag vet hur jag ska göra!)

Var har jag skrivit att det skulle göra det? Jag har ju tvärtom skrivit att man själv ska besluta om man vill ge. Men samtidigt bör man vara medveten om att lönsamma tiggarresor innebär att vi får hit fler tiggare.

Var har jag skrivit att det skulle göra det? Jag har ju tvärtom skrivit att man själv ska besluta om man vill ge. Men samtidigt bör man vara medveten om att lönsamma tiggarresor innebär att vi får hit fler tiggare.

Men din lösning på 'problemet' ska ju göra att människorna vi pratar om i termen 'tiggare' får det bättre på hemmaplan. Och det vore ju jättebra. Tills dess, kan vi i jämförelse med dessa människor som faktiskt är här nu, vi som är snuskigt rika - dela med oss av valfritt skrammel eller prassel i pappersmuggarna. Att uppfostra andra länder hur de ska ta hand om sina medborgare kan ta tid. Kommer sen dessutom fördelande instanser ha inslag av partier som SD så kommer aldrig den hjälpen/uppfostan att hända på annat än visionära snömosretoriska flygblad inför valet.

@Angel Trådämnet handlar om hur man ska hjälpa de romska tiggarna, de som finns på våra gator. Det är svårt att hjälpa dem genom att ge pengar till polska barnhem.

Men din lösning på 'problemet' ska ju göra att människorna vi pratar om i termen 'tiggare' får det bättre på hemmaplan. Och det vore ju jättebra. Tills dess, kan vi i jämförelse med dessa människor som faktiskt är här nu, vi som är snuskigt rika - dela med oss av valfritt skrammel eller prassel i pappersmuggarna. Att uppfostra andra länder hur de ska ta hand om sina medborgare kan ta tid. Kommer sen dessutom fördelande instanser ha inslag av partier som SD så kommer aldrig den hjälpen/uppfostan att hända på annat än visionära snömosretoriska flygblad inför valet.

Oavsett vilken politisk gruppering man tillhör så finns det fakta.
Och det är den enkla sanningen att lönar sig dessa "tiggarresor" så kommer de att fortsätta och antalet resenärer kommer att öka år från år.
Vi har idag inga lagliga möjligheter att via myndigheter hjälpa dem som kommer eftersom de kommer inom EU och där är varje medlemmstat ansvarig för sina egna medborgare.

Vad jag säger är att vi ska ta av de nettobidrag som ex. Rumänien idag får, använda dessa miljarder till att skapa en fungerande infrastruktur, utbildning o sjukvård i Rumänien. Och inte gå via den rumänska staten utan att EU skapar en organisation som på egen hand och med egna medel gör riktade insatser.

Att hjälpa enskilda individer här är behjärtansvärt men det är ungefär som att ge en alkoholist pengar, det hjälper för dagen men han kommer inte ur sin situation.

Att hjälpa enskilda individer här är behjärtansvärt men det är ungefär som att ge en alkoholist pengar, det hjälper för dagen men han kommer inte ur sin situation.

Det är en hel del skillnader mellan romers situation och alkoholisters situation. Om vi antar att DN talar sanning så behöver tiggarna hjälp för dagen ganska desperat, och man får anta att pengarna i allmänhet inte går till alkohol.

@Angel Trådämnet handlar om hur man ska hjälpa de romska tiggarna, de som finns på våra gator. Det är svårt att hjälpa dem genom att ge pengar till polska barnhem.
Tack för att du påpekar det uppenbara, det var snällt. Det finns gott om stiftelser och organisationer som hjälper tiggarna/Romer/projekt i Rumänien så jag förstår inte varför du snöar in på Polska barnhem.

"Vi" har en tjej som suttit utanför Ica i säkert minst ett halvår. Hon är alltid jättetrevlig, och folk är oerhört generösa och ger henne både matkassar och pengar. Henne har jag sett bli hämtad av en stor svart skåpbil på lite olika platser runt omkring där hon sitter. Hon har lärt sig relativt bra svenska och det är också väldigt många som pratar med henne, unga som gamla.

För ett tag sen skulle några i familjen gå och slänga sopor i containrarna och kände en oerhört frän och stark lukt av uppvärmd avföring. Nu vet jag orsaken. Tyvärr såg jag denna tjej smita in bakom några containers och där blev hon kvar i minst 10min. Jag antar att hon använder stället som toalett. Det är helt utan insyn så hon får ju verkligen vara ifred. Stackarn :(

Det är en hel del skillnader mellan romers situation och alkoholisters situation. Om vi antar att DN talar sanning så behöver tiggarna hjälp för dagen ganska desperat, och man får anta att pengarna i allmänhet inte går till alkohol.

Jag fullt på det klara med vilken desperat situation de befinner sig i. Vad jag gång på gång förklarat är att det rör sig om någon miljon individer som befinner sig i samma situation. Och om några tusen kommer hem i höst med resurser nog för att komma över vintern så kommer de + ytterligare några tusen. Att det förhåller sig på det viset visar ju den exceptionella ökningen av antalet tiggare.
Så den första frågan vi bör ställa oss, är hur stor belastning av de kommunala resurserna kan vi acceptera om våra myndigheter ska gå in och hjälpa. Samt vad händer när tillströmningen av tiggare inte längre kan försörjas av den frivilliga hjälp de får idag via pappmuggarna.
Jag hävdar att vi då får uppleva samma sak som i de länder som gått igen den här utvecklingen före oss.

Det kan mycket väl stämma. Jag undrar bara vad du tycker, inte vad du tror kommer att hända.

Jag tycker inte alls att den första frågan vi bör ställa oss är hur stor "belastning av de kommunala resurserna" vi kan acceptera.
Den första frågan vi bör ställa oss är "Hur kan jag hjälpa stackaren som sitter hela dagen utanför en affär i främmande land för att skramla ihop småpengar till sina barn?"

De större frågorna, som hur man ska hantera vågor av tiggare, lämnar jag till andra. Om experterna kan visa att min futtiga medmänsklighet håller på att ruinera sverige får jag kanske revidera mitt beteende.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama