Det är inte riktigt den situationen vad gäller de aktuella tiggarna, kika gärna på DN-artiklarna osv.
Kan du ge mig en länk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte riktigt den situationen vad gäller de aktuella tiggarna, kika gärna på DN-artiklarna osv.
Det är konstigt att dom inte vill ha hjälp. Är det inte hemskt att behöva vara utomhus 24/7 för att man inte har någonstans att bo? Varför säger dom nej?
Bra att dom var ute och kollade.
http://www.dn.se/stories/stories-sthlm/dn-granskar-tiggeriet-i-stockholm/Kan du ge mig en länk?
Jag antar att boendet är på något sätt villkorat, att dom åker hem så fort dom kan tex.Det är konstigt att dom inte vill ha hjälp. Är det inte hemskt att behöva vara utomhus 24/7 för att man inte har någonstans att bo? Varför säger dom nej?
Jaså - du vet hur min kommun funkar. Den är inte så stor. NÄR vi hade ett härbärge så kunde vi som jobbar med mjuka frågor i kommunen mer eller mindre namnge alla som sov där."SOC" åkte ut och frågade "Tiggarna". Så enkelt är det förstås inte. En del bor på härbärgen, andra inte. Vissa kanske har något ordnat, andra inte. Några kanske är misstänksamma och så vidare.
Jaså - du vet hur min kommun funkar. Den är inte så stor. NÄR vi hade ett härbärge så kunde vi som jobbar med mjuka frågor i kommunen mer eller mindre namnge alla som sov där.
[bla bla bla]
Låt oss säga t.ex att vi skulle öppna gränserna som en del politiska partier vill. Då skulle det bli ännu flera tiggare.
Fast jag förstår inte, i Sverige så finns det hem för hemlösa. Man borde kanske bygga fler sådana och på något sätt få dit så många tiggare som möjligt så att dom slipper vara ute på gatorna. En buss som åker runt i Sverige någon gång kanske?
Enda problemet är att det blir dyrt. Fast man kan ju försöka?
Nej.
Dom skulle vara olagligt inne i landet, och då får dom inte hjälp eftersom att dom inte har sökt asyl. Alltså måste dom istället börja tigga vilket är otroligt synd. Ingen borde behöva vara i den situationen.
Jag har inte sett någon "ge pengar till tiggarna för helvete"-kampanj, däremot är jag trött på det ständiga tjatet från de som inte ens ger något.
Ja, troligtvis. Vi har också sett ligor.Definiera "ligor" och deras superlukrativa affärside.
Men jag tror också att det finns "ensama" tiggare som VÄRKLIGEN behöver hjälp.
Nu har jag inte läst någonting annat i tråden. Men jag har en del innblick i den frågan. Varför folk tackar nej till ordnat tak över huvudet? En del vill inte ha med myndighet att göra, en del vill inte ha med religiösa organisationer att göra, många akuta boenden har strikta regler om vilka tider man får/inte får vara där, en del boenden är bara för män och en del bara för kvinnor så att par inte kan bo tillsammans, på en del får man inte lämna kvar sina saker under dagen så man måste bära med sig dem, man får inte ha med husdjur, det kan upplevas som så förnedrande att bo på "härbärge" att man hellre bor ute. De flesta boenden ställer krav på att man är nykter och drogfri(ibland bevisad sådan. De lågtröskelboenden som finns är oftast INTE trevliga ställen att vistats på.Det är konstigt att dom inte vill ha hjälp. Är det inte hemskt att behöva vara utomhus 24/7 för att man inte har någonstans att bo? Varför säger dom nej?
Ja, jag är dåligt insatt i tiggare. Jag vill inte hitta på saker som jag tror och säga att jag är helt tvärsäker. Är du 110% säker på de du säger eller?Du tror det? Men du är inte helt säker?
Oj, skrev fel!Du tror det? Men du är inte helt säker?
Ja, troligtvis. Vi har också sett ligor.
Om jag får gissa tror jag att det dom sätter ut en person i slitna och gamla kläder så att folk ska tycka synd om dom och så komer resten av ligan och hämtar pengarna.
Men det är ju inte direkt mycket pengar dom får in. När jag såg ligan kom det män i kostymer.
Det känns jätte konstigt?!
Men jag tror också att det finns "ensama" tiggare som VÄRKLIGEN behöver hjälp.
Ja, så irriterande. Har också sätt dom med mobiler fast det var typ en Nokia för kanske 200 eller något.Jag har sett ligor operera i hemmen hos folk. De åker omkring, flera stycken, och lämnar och hämtar varandra med fina bilar med ord som "Rörmokeri", "Byggfirma" och annat liknande. Sedan lämnar de pengarna till sin boss med finaste bilen. Smartphones springer de också runt med och fina verktyg. Riktiga jävla organiserade ligor!
Ja, så irriterande. Har också sätt dom med mobiler fast det var typ en Nokia för kanske 200 eller något.
Du missade kursen i ironi förstår jag.Ja, så irriterande. Har också sätt dom med mobiler fast det var typ en Nokia för kanske 200 eller något.
Såg en ung tjej sitta och tigga utanför en affär i en tätort några mil från mig .Och hon satt och pillade med en Iphone 5
Jag tror du menar Factum och den säljs av hemlösa, de får hälften av priset som "lön"Jag såg en äldre man utanför Konsum i Malmö - mitt hjärta nästan brast. Han såg ut som någon som just överlevt ett koncentrationsläger - mager, eländig med ljusgråa ögon som såg helt förtvivlade ut. Han måste ha varit minst 75. Han sålde den där tidningen som jag i skrivande stund inte minns vad den heter. Vem är det som ger ut den tidningen, vilken hjälp/lön får de "försäljarna"? Det var så ohyggligt hjärtskärande att se honom där han stod.
Antagligen.. Nu kursar jag nog ifrån den här tråden..Du missade kursen i ironi förstår jag.
Dessutom är det få personer som behöver en telefon så mycket som en bostadslös person.