Det här med tiggare

Vad är du ute efter egentligen? Vad vill du ha för typ av diskussion?

Vilken som helst, han är glad när han kan reta upp andra bukare.

Angående de tiggare som tackade nej till socialens erbjudande; som rom i Östeuropa får man i sig med modersmjölken att man ska akta sig för myndigheter.

Vad är du ute efter egentligen? Vad vill du ha för typ av diskussion?

Tillför bara lite fakta, Den som växlar småpengarna tar betalat, den som växlar valuta (Forex) tar betalt och den som förmedlar ner pengarna till Rumänien tar betalt så det är många som är med och delar på kakan.
Vilken som helst, han är glad när han kan reta upp andra bukare.

Angående de tiggare som tackade nej till socialens erbjudande; som rom i Östeuropa får man i sig med modersmjölken att man ska akta sig för myndigheter.
Om man retar upp sig på enkla fakta då måste man ha det rätt besvärligt här i livet..i det här fallet handlar det inte om mina påståenden utan rena rama sanningen, vilket de flesta nog inser..

Tillför bara lite fakta, Den som växlar småpengarna tar betalat, den som växlar valuta (Forex) tar betalt och den som förmedlar ner pengarna till Rumänien tar betalt så det är många som är med och delar på kakan.

Nu svarade du, och citerade en post som handlar om tidningen Factum som säljs av hemlösa, där förtjänster också går till hemlösa. Tiggarna från Rumänien, har knappst något med detta att göra - det kan vara en nyhet för dig, men vi har fattiga människor i sverige också.

Du trollar, du är trådkåt, vill ha politiska diskussioner om precis jävla allt. Du kan ha poänger ibland och vara riktigt bra i enskilda poster (men det händer sällan), och hade jag varit moderutta här, hade jag sett till att @Gunnar fixat en Mark-jag-är-snygg-auto-postare på dig. Men det vet du inte vad det är. Go figure, så kanske vi slipper dina orelevanta triggers i en bitvis faktiskt upplysande och tja...tråd som kan ha potential till att bli konstruktiv till tiggarnas fördel.

De är till och med organiserade i företag som heter "HJ Byggtjänst AB" och så. Det kan man kalla organiserat. Att de inte ens kan vara lite ensamma och komma vandrandes med verktygslådan. Och sen bli upphämtad av bossen. Lite snyggare kan man väl sköta det.

Är tiggeri näringsverksamhet tycker du?

Nu svarade du, och citerade en post som handlar om tidningen Factum som säljs av hemlösa, där förtjänster också går till hemlösa. Tiggarna från Rumänien, har knappst något med detta att göra - det kan vara en nyhet för dig, men vi har fattiga människor i sverige också.
Lite OT då, men den mannen jag nämner i mitt inlägg var definitivt inte svensk hemlös utan måste ha kommit från t.ex. Rumänien. Så de som ger ut tidningen kommer nog i kontakt med även dessa människor, och ger dem ett jobb istället för renodlat tiggeri. :up:

Jodå, tro mig - jag har full koll på tråden. Och jag förstår _ändå_ inte varför det är viktigt att tala om just detta med din väns Iphone golden lexus eller vad det nu var.

Jag ser att du har hjärta för tiggarna, att du ser dem. Men tänk en gång till innan du postar om det du postar verkligen hjälper dem som behöver hjälpen.
Jag förstår precis varför @tornblomma postade det hon gjorde. Precis som hon tycker jag att det är helt uppenbart att fattiga romska tiggare inte går och köper sig en ny iPhone, tror man det är man ju galen om man själv inte börjar tigga med tanke på hur extremt lukrativt det måste vara. Att många telefoner stjäls och sedan säljs eller delas mellan flera människor känns mest troligt. En kollega till mig blev bestulen på sin iPhone inne på vårt kontor och efter det hade vi besökare varje vecka som, i grupp, körde samma "lapptrick" varenda gång. Samma trick jag sett på uteserveringar i Genève, London och Berlin under flera år, och nu på senare tid även i Stockholm.

Jag tycker att det är jätteviktigt att fördomar och lögner om de romska tiggarna bemöts på en gång för varje gång vi har en sån här tråd så dyker det upp samma gamla historier. Samtidigt tycker inte jag att man ska antyda, eller skriva, att vissa saker får man inte berätta vissa saker för att det inte "hjälper" rätt personer. Det hjälper inte heller någon att låtsas som att vissa problem inte existerar för då blir det så jädra lätt att bortse från viktiga argument. Det är sorgligt om en viktig diskussion om romers rättigheter ska fastna telefoner, och då tänker jag att det är viktigare att flytta fokus istället för att gå in en diskussion (inte sagt att du gjort det) om hur billigt man kan köpa en mobil med abonnemang - särskilt med tanke på hur enkelt det är att argumentera emot det. Att någon sett en tiggare med en dyr telefon säger liksom ingenting annat än att just den tiggaren hade en telefon som kanske var dyr. Ingenting om romers situation, ingenting om fattigdom, ingenting vettigt alls.

Bara för att vissa fattiga människor stjäl gör det dem inte till dåliga människor. Skulle jag vara fattig och ha familj skulle jag så att säga beg, borrow and steal för att ta hand om de mina. Att andra gör likadant känns för mig inte märkligt alls eller som något att hymla över eller inte låtsas om. Desperata människor kan ta till desperata metoder och deras situation är precis lika gräslig och hemsk och oacceptabel vare sig de stjäl eller tigger för att överleva.

Senast ändrad av en moderator:
Lite OT då, men den mannen jag nämner i mitt inlägg var definitivt inte svensk hemlös utan måste ha kommit från t.ex. Rumänien. Så de som ger ut tidningen kommer nog i kontakt med även dessa människor, och ger dem ett jobb istället för renodlat tiggeri. :up:

Även här i stan säljer hemlösa romer Faktum. Vilket visar att Faktum inte tänker på dem som romer utan som hemlösa. Något för oss alla att tänka på.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 772
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama