Det här med tiggare

Och hör och häpna; även hemlösa och obemedlade med etniskt svenskt ursprung ägnar sig åt tiggeri.
Det tror jag alla vet faktiskt. Däremot så har ju de romska tiggarna en särskild problematik och bakgrund som gör att de skiljer sig från de 'vanliga' tiggarna som de flesta är vana att se. Och det har ju ökat snabbt. För några år sedan såg jag den här typen av tiggeri utomlands, aldrig hemma, men nu är det otroligt många bara i Stockholm.

Jag tycker att det är gräsligt att dessa stackars människor tvingas utomlands för att tigga, jag är övertygad om att de inte vill något hellre än att vara med sina familjer. Ökningen av tiggeriet i Europa ger ju indikation om att deras situation bara blir sämre och sämre i hemländerna.

Jag ser rätt sällan det, tror jag.

Det ser jag ofta tycker jag. Utanför systembolaget är en variant, jag ser även många, många svenskar av olika kön och åldersspann som tigger mha instrument på drottninggatan eller tunnelbanan i stockholm, jag ser dem i norrköping, jag ser dem i göteborg. Det är inte alls ovanligt inslag på gatorna i de flesta svenska städer.

Vad spelar det för roll? Är det förbjudet att samåka och samnyttja resurser om man inte driver näringsverksamhet?
Jag tyckte liknelsen var lite konstig bara.

Många upprörs ju när hantverkare har för fin bil eller för dyr telefon osv. Inte så konstigt vissa upprörs över för fina telefoner hos tiggare tex. För man vill ju inte ge för mycket om vi nu skall jämföra med hantverkare.

J

Desperata människor kan ta till desperata metoder och deras situation är precis lika gräslig och hemsk och oacceptabel vare sig de stjäl eller tigger för att överleva.

Absolut och jag är med på hela resonemanget hela resan - men alla är inte det. Jag säger också i någon post, att jag undrar varför det är viktigt att ta upp de exemplen som är i fåtal när majoriteten av tiggare _inte_ stjäl? Varför ska undantagen ta plats i debatten, varför ska undantagen vara de som ger alla i samma sits exempel? Det gagnar inte vare sig debatten eller tiggarna.

Många upprörs ju när hantverkare har för fin bil eller för dyr telefon osv. Inte så konstigt vissa upprörs över för fina telefoner hos tiggare tex. För man vill ju inte ge för mycket om vi nu skall jämföra med hantverkare.

Det är märkligt att man ska uppröras över att personer kan sköta sin ekonomi och skapa bra förutsättningar för livskraftiga företag med bra anställningsvillkor.

Jag vill mest ha ett bra jobb gjort om jag anlitar hantverkare. Priset per timme är vi ju redan överens om från början.

Jag ser dem ganska ofta i min stad. De har en preferens att sitta på bänk utanför Systembolaget och inte mer utspridda som andra tiggare. Måste vara rasbetingat.

Tigger de på bänken då? Jag har nog aldrig stött på det. Inte på annat vis än att de frågat om cig och det har jag ju aldrig.

Det ser jag ofta tycker jag. Utanför systembolaget är en variant, jag ser även många, många svenskar av olika kön och åldersspann som tigger mha instrument på drottninggatan eller tunnelbanan i stockholm, jag ser dem i norrköping, jag ser dem i göteborg. Det är inte alls ovanligt inslag på gatorna i de flesta svenska städer.

Är det tiggeri när folk spelar ett instrument och får betalt för det?

Tigger de på bänken då? Jag har nog aldrig stött på det. Inte på annat vis än att de frågat om cig och det har jag ju aldrig.

Har du en tia eller tjuga till kaffe och macka. Det märkliga är att de varje gång någon sträcker fram en peng går in på Systembolaget. Visste inte att de sålde vare sig kaffe eller macka där, men det kanske är en nyhet?

Jo, jag tänkte på just gatumusikanterna. Men de jag ser som inte ser romska ut av dem är ofta unga, typ i 20-årsåldern, och ser inte så hemlösa ut. Vi pratade ju inte bara om tiggeri bland etniska svenskar utan om hemlösa etiska svenskar.

Det är märkligt att man ska uppröras över att personer kan sköta sin ekonomi och skapa bra förutsättningar för livskraftiga företag med bra anställningsvillkor.

Jag vill mest ha ett bra jobb gjort om jag anlitar hantverkare. Priset per timme är vi ju redan överens om från början.

Jag håller med men så funkar det i Sverige i alla fall. Som konsult kan jag inte sticka ut för mycket med dyra prylar eller dyr bil.

Så oavsett vad du och jag tycker så är det nog smart om tiggare inte visar sig med för fin bil eller för fin telefon. För affärernas skull.

Absolut och jag är med på hela resonemanget hela resan - men alla är inte det. Jag säger också i någon post, att jag undrar varför det är viktigt att ta upp de exemplen som är i fåtal när majoriteten av tiggare _inte_ stjäl? Varför ska undantagen ta plats i debatten, varför ska undantagen vara de som ger alla i samma sits exempel? Det gagnar inte vare sig debatten eller tiggarna.
Jag förstår vad du menar men just för att folk - så fantastiskt många dessutom - hakat upp sig på telefonerna blir det ju svårt att sitta idly by och inte säga något när olika otroliga teorier flödar i trådarna.

Jo, jag tänkte på just gatumusikanterna. Men de jag ser som inte ser romska ut av dem är ofta unga, typ i 20-årsåldern, och ser inte så hemlösa ut. Vi pratade ju inte bara om tiggeri bland etniska svenskar utan om hemlösa etiska svenskar.
Som sagt, jag ser dem i alla åldrar. I min grannstad, en liten pittoresk sommarstad med typ 14 000 innevånare som kanske tiodubblas under sommaren, där finns ett gäng hemlösa etniskt svenska äldre personer, som tigger på gatorna. En av dem är en äldre man som hade en packmoppe med en labrador sittande på flaket medan husse spelade dragspel. Jag brukade sätta en påse hundmat på hand flak. Idag är hunden borta, mannen kan fortfarande ses sitta och tigga - året om.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama