Det här med tiggare

Och hör och häpna; även hemlösa och obemedlade med etniskt svenskt ursprung ägnar sig åt tiggeri.

Ja här står det ofta äldre hemlösa (eller som bor på speciella hem) alkoholister och tigger. Försökte ge en sådan en brödlimpa när han stod och tiggde utanför Coop men den ville han inte ha för han fick mat på härbärget/hemmet han bodde på. Han ville ha pengar till sprit eller cigaretter antar jag. Efter det erbjuder jag ingen någonting.

Jag kanske är oetisk och dum i huvudet men jag lägger mig inte i vad någon gör med de pengarna jag gett dem. Jag brukar tänka att om jag vore hemlös skulle jag nog också behöva lindra mina smärtor med sprit ibland.

Det är säkert helt fel.

Fast jag kan tycka att om man supit bort hela sitt liv så man bara är en belastning för samhället som dessutom hjälper en med mat och uppehälle så tänker jag iaf inte bidra med mer av det som orsakat förfallet.

Cigaretter och sprit är väl ingen rättighet? Det är ju missbruk.

Jag kanske är oetisk och dum i huvudet men jag lägger mig inte i vad någon gör med de pengarna jag gett dem. Jag brukar tänka att om jag vore hemlös skulle jag nog också behöva lindra mina smärtor med sprit ibland.

Det är säkert helt fel.

Det finns nog inget rätt eller fel. Vissa vill inte ge om de vet att pengarna går till sprit och cigaretter. För andra spelar det mindre roll.

Fast jag kan tycka att om man supit bort hela sitt liv så man bara är en belastning för samhället som dessutom hjälper en med mat och uppehälle så tänker jag iaf inte bidra med mer av det som orsakat förfallet.

Cigaretter och sprit är väl ingen rättighet? Det är ju missbruk.
Jag har inte sagt att något är en rättighet, tvärtom sa jag hur jag resonerar och att jag är medveten om att jag kanske är ute och cyklar. Ingenting av det jag skrev tyder väl på att jag anser sprit och cigaretter vara en rättighet?

Jag tänker att den där personen kommer vara hemlös och lidande oavsett om du hade gett den där femman eller tian. Och om den sen går till godis, en fin blomma, snus, cigaretter eller en sup så är det i alla fall för mig egalt. Vad vet jag om hur tufft och förjävligt det är att vara hemlös? Inte ett endaste någe.

Men dom får ju göra någon nytta iallafall, hellre att dom mår bra av att göra någon nytta plus att dom tjänar mera pengar än att dom sitter där dom sitter, man gör en individ gladare iallafall. Speciellt när det gäller arbete som man annars hade gjort själv. Men klart, man ska väl anlita vitt vad man än
gör, inte ta jobben från
svenskarna eller vad.

Tycker det var bra gjort av din vän. Tror att tiggarna känner sig mer nöjda om de fått gjort nån nytta för pengarna än att sitta och tigga utanför nån affär där alla kanske inte tycker det är så populärt alla gånger. Bra gjort!

Fast han är ju knappast hemlös egentligen om han får kläder och mat och har boende på det stället han bor på?
Nu talade jag förvisso mer generellt men okej, vi kan diskutera specifikt den mannen. Om jag skulle bo på härbärge skulle jag absolut se mig själv som hemlös.

Man räknas väl även som hemlös om man bor på folks soffor till exempel.

Snabb googling: http://www.stadsmissionen.se/Global...ument/Stockholms_Stadsmission_Hemlös_2013.pdf

Svar ja, det gör man. (sida 7)

När jag och min mormor åt på McDonalds för några veckor sedan kom det fram ett barn med en ros och gav den till henne, hon blev förvånad men glad tills pappan kom efter och ville ha betalt för rosen. Sånt
tycker jag bara är oförskämt och
osmakligt!

När jag och min mormor åt på McDonalds för några veckor sedan kom det fram ett barn med en ros och gav den till henne, hon blev förvånad men glad tills pappan kom efter och ville ha betalt för rosen. Sånt
osmakligt!
Det har romer gjort i årtionden. Just oförskämt tycker jag inte att det är, man tackar ju nej om man inte vill köpa rosen.

osmakligt!
Sånt där gör massa människor här i Madrid, dock inte romer.

Jag säger bara nej tack (fyra gånger), är aldrig svårare än så.

@mandalaki Vi tyckte det var oförskämt att först ge rosen och sen vill man ha betalt. Hade han däremot kommit och frågat om vi ville köpa en ros hade det varit annorlunda.

• Gilla
Reactions: rtf
@niphredil Det var inte svårt att tacka nej men oförskämt gjort!
Jag tänker att jag är privilegierad och behöver inte gå runt och tigga pengar så jag kan ta att någon som har det tufft gör en liten fuling för att få några kronor extra. Och så oförskämt tycker jag inte att det är, så länge de inte tvingar dig att pröjsa utan bara tar tillbaka rosen.

Däremot är det ju otroligt störande med tiggeri. Man sitter ute på en uteservering och har det jättetrevligt men störs av och till hela tiden av tiggare. Så hemsk är världen - folk är fattiga och vill överleva och vi som har så vi klarar oss blir irriterade och vill slippa se det när vi sippar drinkar.

.

Däremot är det ju otroligt störande med tiggeri. Man sitter ute på en uteservering och har det jättetrevligt men störs av och till hela tiden av tiggare. Så hemsk är världen - folk är fattiga och vill överleva och vi som har så vi klarar oss blir irriterade och vill slippa se det när vi sippar drinkar.

Exakt. Att applicera sånt som "oförskämt" på något som en människa gör för att tigga ihop lite pengar - det är liksom olika världar.

@niphredil Det var inte svårt att tacka nej men oförskämt gjort!

Det är ju för att det är ett bevisat "trick" för att sälja fler rosor. Precis som andra säljare vill de sälja för att överleva.

Vissa tror ju till och med att bara för att de får ut en mobiltelefon som del av sitt abonnemangsköp så blir det billigare. Också ett trick som verkar funka fast det blir så mycket dyrare.

Det är ju för att det är ett bevisat "trick" för att sälja fler rosor. Precis som andra säljare vill de sälja för att överleva.

Vissa tror ju till och med att bara för att de får ut en mobiltelefon som del av sitt abonnemangsköp så blir det billigare. Också ett trick som verkar funka fast det blir så mycket dyrare.

Apropå det: jag känner mig inte provocerad av vare sig tiggarna eller den hemlöse mannen som håller till i "mitt" köpcenter. Däremot övervägde jag länge att sparka av knäskålarna på valparna som står utanför sitt och tjatar om vilket mobilabonnemang jag har. Dock verkar de ha slutat försöka med mig nu, jag har nog gett dem huggormsblicken tillräckligt många gånger.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama