Det här med tiggare

Alltså. Folk som gör dumma saker. De finns överallt. Jag kan bara säga, jävla norrmän, de är så svinpälsiga och utnyttjande så det inte är klokt. En gång på en strand i thailand, långt innan tsunamin, hade jag fullt sjå med att tacka nej till massage, erbjuden av fyra thailändare. Jag tror att jag sa nej på trettiarton olika språk, och fick freda mig med händerna och bli arg för att de skulle förstå. Lite molokna övergick de till ett gäng norska medelålders kvinnor, som glatt tackade ja och hej och hå, de tre thailändarna masserade de tre norska kvinnorna i typ 40 minuter. Det såg riktigt skönt ut, de norska kvinnorna såg enormt glada ut. När massagen var klar ville thailändarna ha betalt. Men då protesterade de norska kvinnorna vilt! De hade ju unte gjort upp pris innan, de trodde det var gratis! Det blev ett herrans liv, den yngsta thailändska flickan började gråta, mannen som jag förmodar var pappan bad de norska kvinnorna på knä - om att få pengar. Han pekade på munnen, och de två kvinnorna som jag förmodar var hans döttrar. De norska kvinnorna var obevekliga, till sist gick thailändarna vidare. Då började de norska kvinnorna gapskratta, high fivea varandra och klappade om varandra och sa till varandra att det där, hade de gjort bra. Jag och några till i närheten gick fram och sa att de var svin, och vi blev utskrattade av inte bara de tre norska kvinnorna, utan även av ett par svenska män som låg i närheten.
Sensmoral - gör aldrig affärer med norrmän. Eller bemöt folk som du själv vill bli bemött. Oavsett deras ursprung.

Naturligtvis är inte de tre norska kvinnorna representativa för alla norrmän, lika lite som rosförsäljarna är representativa för alla tiggare i världen.

När jag och min mormor åt på McDonalds för några veckor sedan kom det fram ett barn med en ros och gav den till henne, hon blev förvånad men glad tills pappan kom efter och ville ha betalt för rosen. Sånt
tycker jag bara är oförskämt och
osmakligt!
På försommaren var jag på Donken i en större stad och där var dom också, en man med 2 barn som "delade ut" rosor som dom sen ville ha betalt för. Ökända var bara förnamnet iom. att det samtidigt som dom vimlar runt brukar försvinna det som för bara nån sekund är obevakat på bordet. Personalen var måttligt road av dom, dessutom lite rädda för gubben så jag hjälpte honom handgripligen ut och talade om vad han hade att vänta sig om jag skulle se dom där igen. :rage:

Var rosorna kom från? Jo från Ica där dom stulit dom, det var välkänt. Försvann gjorde dom iallafall i sin fina BMW så SÅ dåligt ställt hade dom nog inte. :grin:

På försommaren var jag på Donken i en större stad och där var dom också, en man med 2 barn som "delade ut" rosor som dom sen ville ha betalt för. Ökända var bara förnamnet iom. att det samtidigt som dom vimlar runt brukar försvinna det som för bara nån sekund är obevakat på bordet. Personalen var måttligt road av dom, dessutom lite rädda för gubben så jag hjälpte honom handgripligen ut och talade om vad han hade att vänta sig om jag skulle se dom där igen. :rage:

Var rosorna kom från? Jo från Ica där dom stulit dom, det var välkänt. Försvann gjorde dom iallafall i sin fina BMW så SÅ dåligt ställt hade dom nog inte. :grin:
Toppenstory :up:

Jag var på resturang med man och mycket liten dotter en gång. Dottern satt i barnstol och kladdade. Vid bordet intill satt två unga män, mörkhyade och med kepsar, hasiga brallor. När vi gick därifrån kom dom springande efter mig med dotterns lilla leksak som hon glömt på golvet. -Ni glömde! sa dom och log innan dom gick tillbaka till sitt bord. SÅ DÄR SER NI!!! :cool:

Tror du att det finns ett "dom"?
Att tiggarna har någon form av skråväsende där de har koll på varann och en gemensam heders- och uppförandekod?

Tiggare i allmänhet har nog ingen gemensam heders- och uppförandekod, men Romer (fram till nyligen kallats Zigenare och resandefolket) har/hade en ganska så väl inarbetad heders- och uppförandekod från den tid de verkligen var resande, och fram till första världskriget var de ofta väl emottagna på många gårdar där de ofta utförde daglönearbete och smide/hovslageri.

Att vissa familjer drog skam över Romfolket medelst svindel, bedrägerier och stölder är en stor del av orsaken till att man över hela Europa i dag ser ner på, övervakar och diskriminerar romer. Precis som med somalier eller ex jugoslaver där några få rötägg har fått svenska folket att misstro hela folkslag.

Jag var på resturang med man och mycket liten dotter en gång. Dottern satt i barnstol och kladdade. Vid bordet intill satt två unga män, mörkhyade och med kepsar, hasiga brallor. När vi gick därifrån kom dom springande efter mig med dotterns lilla leksak som hon glömt på golvet. -Ni glömde! sa dom och log innan dom gick tillbaka till sitt bord. SÅ DÄR SER NI!!! :cool:
De var nog bara förvirrade och glömde bort hur man stjäl.

Att vissa familjer drog skam över Romfolket medelst svindel, bedrägerier och stölder är en stor del av orsaken till att man över hela Europa i dag ser ner på, övervakar och diskriminerar romer.
Och eftersom vissa judar är snåla och tjuvaktiga så finns det antisemiter i världen, eller vad?

Vad jag gör? Jag ger pengar. Ser nu till att avrunda uppåt så jag har kontanter eftersom jag innan aldrig hade det.
Leker en lek att varje gång jag hör nåt typ på fejjan som är korkat ger jag hundra spänn till den första jag ser sedan. Har gett frukt, juice och kanelbullar också.
Via jobbet så betalar vi hemresor och ger nattlogi duschmöjligher tvättar kläder och bjuder på mat. Tyvärr är de alltför rädda för myndigheter och tror att vi är åt det hållet så vi ger mindre hjälp än vi vill. Jag tycker det är toppen att de har tfn så de kan hålla kontakt med sina barn tex.
Jag tror inte ett ögonblick på ligor och annat skit som korkade människor hittar på. De är fattiga helt enkelt.
Sedan sitter jag i en grupp som folkpartiet har ordnat och jobbar med frågan.

Ja säger flera samma sak så är det ju per automatik rätt. Såklart. Men tack dina inlägg här gör att jag skänker en hundring när jag snart ska köpa glass på Konsum.
Äh skänk hela årslönen förf., varför vara småsnål? ;)

Och eftersom vissa judar är snåla och tjuvaktiga så finns det antisemiter i världen, eller vad?

Antisemitismen har sina rötter i den katolska kyrkan på 800 -1200 talet, som utropade judarna som mindervärdiga som hämnd för korsfästelsen av Jesus. Utropad i samtliga kyrkor över några hundra år har det blivit till en "sanning" som extrema grupper fortfarande lutar sig åt.

På samma sett som den är ansvarig för det religionskrig vi idag ser mellan kristna och muslimer pga korstågen på 1300 till 1600 talet där kyrkan utsåg muslimerna till Satans lärjungar pga deras herravälde över den "heliga" staden Jerusalem och andra "kristna" landområden i mellanösten.

Fram till korstågens början fanns inga religiösa motsättningar mellan Kristna och Muslimer då de betraktade varandra som "bröder" i och med att de har gemensamt tros fundament i det gamla testamentet, att Islam därtill erkänner Jesus som profet, var en av orsakerna till att muslimerna faktiskt satt med som fullvärdig medlem i de kyrkliga mötena/konventen fram till korstågens början.

@Pegasus63 Tack, men du hade kunnat bespara dig tiden. Det var en poäng, inte en fråga. Det är dock fascinerande hur hat mot romer alltid skylls på romerna själva.

Tiggare i allmänhet har nog ingen gemensam heders- och uppförandekod, men Romer (fram till nyligen kallats Zigenare och resandefolket) har/hade en ganska så väl inarbetad heders- och uppförandekod från den tid de verkligen var resande, och fram till första världskriget var de ofta väl emottagna på många gårdar där de ofta utförde daglönearbete och smide/hovslageri.

Att vissa familjer drog skam över Romfolket medelst svindel, bedrägerier och stölder är en stor del av orsaken till att man över hela Europa i dag ser ner på, övervakar och diskriminerar romer. Precis som med somalier eller ex jugoslaver där några få rötägg har fått svenska folket att misstro hela folkslag.

Nja, vi har ett ansvar för hur vi behandlar andra människor. Vi har ett ansvar för att inte generalisera. Trots alla helsvenska brottslingar så blir jag aldrig någonsin sedd som kriminell. Det är alltså bara vissa vi generaliserar om.

Om svenska folket misstror hela folkslag så får svenska folket skärpa till sig. I synnerhet när det gäller Europas mest förtryckta, förföljda och marginaliserade minoritet.

@Pegasus63 Tack, men du hade kunnat bespara dig tiden. Det var en poäng, inte en fråga. Det är dock fascinerande hur hat mot romer alltid skylls på romerna själva.

Det är väl ungefär lika med när någon mördar en tillfällig förbipasserande eller blir fälld för tex bankrån, plötsligt är hela hens familj paria i stora delar av samhället.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama