Det här med hyresgäster...

MiaMaria

Trådstartare
Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med lite liv och rörelse här. Lite extra pengar naturligvis också, även om det inte är någon större förtjänst.

Fick en hyresgäst som hade svårt att betala första hyran, jag lät henne vara här ändå eftersom vi har mycket bete, som vi inte själva har möjlighet att beta av (två veckor). jag pratade med henne kring ekonomin, hon bedyrade att det var tillfälligt. Men nu andra hyran, kan hon heller inte betala förrän i mitten av månaden, och det är ändå bara kallhyra nu på sommaren, inget foder... vad gör jag?? Ska jag säga upp henne?

Så hyresgäst nr 2. Har varit här flera gånger och bestämde sig sen för att hyra fyra boxar, med inflytt i september. Verkade vara en jättebra person, så det kändes bra. Vi pratade om vad som skulle gälla, och kom överens.

Får flera förfrågningar från annat håll, men tackar nej till dem då jag nu har fullt i stallet. Så får jag ett sms idag, att hyresgäst nr 2 har ångrat sig. Hon vill inte ha någon stallplats, hon ber om ursäkt. Javisst, det kan jag förstå, men förstår inte varför man inte tänker igenom en sån sak. Verkar så oseriöst. Blir bara så trött.

Har bara hyrt ut boxplatser vid tre tillfällen tidigare, och bara en har varit trevlig att ha att göra med och fungerat i stallet. Nu börjar jag undra vad jag gör för fel. Har själv i många år hyrt in mina hästar, och aldrig varit med om strul i något stall, skulle aldrig få för mig att inte betala eller inte stå för det jag säger.

Var har ni andra för erfarenhet? Fungerar det bra när ni hyr ut boxar, och hur gör ni för att det ska göra det isåfall?? Knäpp fråga kanske, man jag vill gärna höra hur ni andra tänker kring detta.

Sv: Det här med hyresgäster...

Det du ska göra med blivande hyresgäster är att skriva kontrakt. Klargöra vad som gäller med betalning, skötsel, vad som ingår mm. Gärna med hyran betald i förskott, precis som hyror på bostäder i övrigt. Ta referenser från tidigare stall.

Lycka till med att hitta vettiga inackorderingar!

Det handlar nog om både tur och skicklighet..

Skicklighet när det gäller att ta in rätt personer, som går att resonera med, har trevliga väluppfostrade hästar, betalar för sig osv.

Lära sig att se och ha känsla för vilka som är seriösa och bara snackar.

Din första inackordering som inte betalar för sig skulle jag kasta ut fortare än kvickt. Visst det kan vara tillfälligt krångel i ekonomin men antagligen är det ingen som antingen egentligen har råd eller för ointresserad för att bry sig om att betala för sig.
Känns väldigt nonchalant att vara sen 2 månader i rad.
Är man seriös kan man nog få bete om man från början berättar att du stallägaren jag har tillfälligt problem med min ekonomi men den borde ha ordnat upp sig i augusti-september, kan vi lösa det?

Nr 2 av dem var nog bara otur, för de oseriösa brukar inte ens höra av sig och säga att de inte vill ha platsen längre :cool:

Men det bästa är väl att få personerna som tackat ja att skriva på ett kontrakt fortast möjligt med tex 3 månaders uppsägningstid.
Är det väl påskrivet är det inte lika lätt att flytta, eller jo det är det väl men man brukar inte vilja flytta hästen för att sen flytta 3 månader senare alt behöva betala 3 mån kallhyra i onödan.

Tack! Men vet inte om jag vill ha några hyresgäster längre... :crazy:

Jag har tidigare skrivit kontrakt, men med de nya hyresgästerna har jag varit lite slarvig... mitt fel helt och hållet. Hyresgäst nr två skulle skriva i veckan, hon skulle ju inte flytta hit förrän i september. Jag skulle naturligtvis inte hållit platserna till henne förrän hon skrivit på. Lätt att vara efterklok. Hyresgäst nr 1 får helt enkelt flytta, tror inte hon kommer ha råd att ha häst alls i vinter...

Ja, jag håller med dig. Skulle aldrig själv göra något liknande, sen kan man såklart hamna i tillfällig ekonomisk knipa. Hyresgäst 1 sa innan hon flyttade att hon skulle ha svårt att betala första hyran i tid, vilket kändes helt ok. Men när det sen upprepar sig... suck :confused:

Äh nu ska du inte vara sån!

Det kan vara superkul och bra att ha inackorderingar :)

Det finns faktiskt minst lika många knäppa stallägare som inackorderingar...

Men du får helt enkelt vara noga när du väljer vilka du tar in, försök komma på en frågelista med frågor som är viktiga för dig att ni tänker relativt lika så du kan förhöra personerna innan de flyttar in :)
Ta referenser.
Gör en kreditupplysning.
Skriv ett riktigt bra kontrakt som personen måste skriva på för att vara garanterad en plats.

Det som tar längst tid brukar vara att komma på den där frågelistan i förväg, det är ju enkelt att vara efterklok...

Oj, oj. Varningslampa modell stor och röd gällande hyresgäst 1. Se till att få ut henne illa kvickt. Du har som uppstallare omvårdnadsansvar för hästen (om ägaren skulle strunta i det), och ska den in på stall kommer du att få utgifter för att hålla hästen (strö, mat, skor etc) för jag är krass nog att anse att ägaren inte har råd att hålla hästen.

Se tlll att hon flyttar omgående, annars kan det bli väldigt dyrt för dig.

Bra tips! Numer kostar det dessutom nästan ingenting att ta en kreditupplysning (10-50 kr beroende på önskad omfattning) via vissa aktörer.

Efter alla de erfarenheter vi själva hade som inackorderade i olika stall - bestämde vi ganska snart att inte hyra ut några platser och ha andra hästar än våra egna på gården. På ALLA ställen var det strul på olika sätt (även om vi sällan själva var direkt inblandade) och tjafs om än det ena och än det andra. Och de flesta hyresgäster ville helst nästan inte betala något och helst skulle allt ändå ingå. I bästa fall kunde stallägaren ta ut ett självkostnadspris. Och mer än en stallägare bedrev illegal verksamhet där det var extremt motsträvigt att få någon form av kvitto på sin inbetalning av hyra.

Med bara egna hästar i stallet - kommer en frihet som är värd mycket, mycket mer än de småpotatis man kan få in av att hyra ut en plats.

Det GÅR säkert att hitta någorlunda vettiga hyresgäster som betalar rimligt för sig om man är grymt selektiv och noggrann i processen.

Mina erfarenheter som inackorderad där det inte har fungerat speciellt bra har varit att stallägaren till att börja med inte kollat upp personen ordentligt dels ekonomiskt, referenser och sen inte frågat om allt mellan himmel och jord.
Sen har det alltid fungerat klockrent om stallägaren haft klara regler och rutiner, gärna uppsatt i stallet någonstans.
Det har liksom aldrig blivit några diskussioner om något utan såhär gör vi här take it or leave it liksom.

Så det tror jag är bra om man vill ha folk i stallet, sen ska man väl kanske inte vara helt kompromisslös heller om det är något som gör att det blir bättre för alla.

Mina erfarenheter som inackorderad där det inte har fungerat speciellt bra har varit att stallägaren till att börja med inte kollat upp personen ordentligt dels ekonomiskt, referenser och sen inte frågat om allt mellan himmel och jord.
Sen har det alltid fungerat klockrent om stallägaren haft klara regler och rutiner, gärna uppsatt i stallet någonstans.
Det har liksom aldrig blivit några diskussioner om något utan såhär gör vi här take it or leave it liksom.
Ja, min erfarenhet som både inackorderad och stallägare har varit att när man inte kollat upp ordentligt får man problem och när man gjort läxan så flyter det på bra.

TS:
Sen är det kanske så att det inte är första bästa som är det rätta heller. Som stallägare kan du vara mer petig än så och inte har bråttom att hyra ut eller skriva kontrakt. Jag hade gärna sett att hyresgästen påminde mig om kontrakt än att jag fick tjata på hyresgästen.

Och en öppen kommunikation är väldigt viktigt som stallägare. Visa klara och tydliga regler. Hyresgästen som inte betalar hyran i tid hade jag absolut pratat med och sagt att är hyran sen en gång till så måste du säga upp henne. Att du inte vill ta risken för att hon inte betalar för sin häst. Är det så att hon studerar så är det så att studenter har mindre pengar på sommaren, så det kan vara det som spökar, men jobbar hon är det ju en annan femma.

Välj och vraka bland människor som vill hyra stallplats. Och ta referenser på dem. Det behöver inte vara någonting avancerat, men kolla upp Facebook-konton, googla på dem, och prata med stallägaren där hästarna står uppstallade nu. Och givetvis en kreditupplysning!!

Och säger man redan från början att man ska ta kreditupplysning så sållar man redan där.

Du är nog för snäll...;)

Någon som inte ens kan betala första månaden den står i stallet verkar ju inte ha någon lysande planering. Visst kan man ha knepigt med sin ekonomi ibland men det är rätt och slätt inte ditt problem. Förstår faktiskt inte hur hon tänker, när hon tycker att det är ok att stå gratis på din bekostnad.

Jag tror du har helt rätt, en av mina stallägare gör så och i de allra flesta fall har lite googling och snack med tidigare stallägare gett en bra bild av vad för person man har med att göra.

Den hyresgästen jag har idag är guld värd. Supertrevligt att ha någon i stallet att prata med ibland, någon att tryggt kunna lita på när jag är på semester och aldrig några problem med hyran.

Om jag skulle hyra ut en box till i stallet skulle jag nog be att få tre månadshyror i förskott som en säkerhet. För ex någon som inte kan betala en månad, ägaren bara försvinner eller avräkning för ev förstörelse vid avflytt.

Lyckas man få en riktigt bra hyresgäst så kan det nog vara smart att ta in dennes kompisar som hyresgäster. Kaka söker maka så att säga;)

Bestämde mig i år för att hyra ut boxar eftersom jag inte har alla mina hästar hemma, och för att jag tänkte att det vore trevligt med lite liv och rörelse här. Lite extra pengar naturligvis också, även om det inte är någon större förtjänst.

Fick en hyresgäst som hade svårt att betala första hyran, jag lät henne vara här ändå eftersom vi har mycket bete, som vi inte själva har möjlighet att beta av (två veckor). jag pratade med henne kring ekonomin, hon bedyrade att det var tillfälligt. Men nu andra hyran, kan hon heller inte betala förrän i mitten av månaden, och det är ändå bara kallhyra nu på sommaren, inget foder... vad gör jag?? Ska jag säga upp henne?

Så hyresgäst nr 2. Har varit här flera gånger och bestämde sig sen för att hyra fyra boxar, med inflytt i september. Verkade vara en jättebra person, så det kändes bra. Vi pratade om vad som skulle gälla, och kom överens.

Får flera förfrågningar från annat håll, men tackar nej till dem då jag nu har fullt i stallet. Så får jag ett sms idag, att hyresgäst nr 2 har ångrat sig. Hon vill inte ha någon stallplats, hon ber om ursäkt. Javisst, det kan jag förstå, men förstår inte varför man inte tänker igenom en sån sak. Verkar så oseriöst. Blir bara så trött.

Har bara hyrt ut boxplatser vid tre tillfällen tidigare, och bara en har varit trevlig att ha att göra med och fungerat i stallet. Nu börjar jag undra vad jag gör för fel. Har själv i många år hyrt in mina hästar, och aldrig varit med om strul i något stall, skulle aldrig få för mig att inte betala eller inte stå för det jag säger.

Var har ni andra för erfarenhet? Fungerar det bra när ni hyr ut boxar, och hur gör ni för att det ska göra det isåfall?? Knäpp fråga kanske, man jag vill gärna höra hur ni andra tänker kring detta.

Oj detta skulle kunna vara hämtat från var stallägares vardag tror jag. Har varit i exakt samma sits som du fast en av mina hyresgäster gick ett steg längre och drog mig inför tingsrätt för att slippa betala sin hyra med förklaringen att jag "varit otrevlig"... Jag fattade ingenting förrän jag till slut insåg att personen ifråga hade enorma skulder till höger och vänster och hade inget att förlora med andra ord. Men det hade jag...både tid och pengar...
Numera har jag insett att det bästa är att vara stenhård och ha en nästintill otrevlig attityd i början så att man lätt kan sålla ut puckona från de som är seriösa, har pengar och kan sköta sig. En oseriös person som möter på en tuff attityd redan från början blir antingen osäker och drar eller försöker sig på mothugg och då skjutsar man vänligt men bestämt ut både häst och ägare snarast möjligt. Det är det som funkat bäst för mig. Många stallägare är alldeles för snälla och vad värre är, många gör sig beroende både tidsmässigt och ekonomiskt av sina hyresgäster...gör inte det!
Däremot kan man inte tulla på standarden i stallet, det ska vara ström i staketen, värme i sadelkammaren, hela och rena boxar, ljust, rymliga hagar (både vinter och sommar) och minimum en paddock (helst ridhus) samt fina ridvägar. Då kan man börja ställa krav och ta betalt vad det faktiskt kostar.
Då håller man även snyltarna på avstånd...

Men A och O är ändå tydlig kommunikation med hyresgästerna och såklart att man har kontrakt på saker och ting och att man fullföljer kontraktet även som stallägare.

Har man uppfyllt samtliga punkter men ändå råkar ut för puckon är det bara att lägga ner uthyrningen av stallplatser... ;)

Lycka till och hoppas det går bra för din verksamhet i framtiden. Om du har några frågor eller vill prata om något jag kanske kan vara till hjälp med så tveka inte att PM:a. :)

TACK alla för jättebra svar & tips! Jag svarar alla här.

Jo, jag tror att vi varit alldeles för "snälla" och naiva. Vi har trots allt dålig erfarenhet sedan ett par gånger tidigare, men av nån anledning inte trott att det ska upprepas. Suck, dumt! :crazy:

Det där med kreditupplysning har jag inte alls funderat på, men blir det aktuellt kommer jag definitivt att göra det! Googlat har jag gjort faktiskt, på de två som varit aktuella nu. Nr 1 ingenting, och nr 2 framstod som en mycket seriös person.

Det där med frågelista var också jättebra tips! Har frågat förståss, men kanske inte så "systematiskt". Är ganska noga, så jag har varit tydlig med regler och ordning, men inte skrivit upp i stallet. Ska genast göra! Kan nog egentligen inte bli tydlig nog :idea:

Referenser har jag inte heller tagit tidigare, det är också något jag kommer göra om det blir en nästa gång!

Vi kommer att säga upp hyresgäst nr 1. Hon är inte student, jobbar inte heller. Har framkommit att hon har en svår ekonomisk situation och jag tror inte hon kommer att ha råd att betala foder i vinter, iallafall inte regelbundet. Hon är vänlig, kunnig och sköter sin häst väl (hittills) men det väger ju liksom inte upp.

Numera har jag insett att det bästa är att vara stenhård och ha en nästintill otrevlig attityd i början så att man lätt kan sålla ut puckona från de som är seriösa, har pengar och kan sköta sig. En oseriös person som möter på en tuff attityd redan från början blir antingen osäker och drar eller försöker sig på mothugg och då skjutsar man vänligt men bestämt ut både häst och ägare snarast möjligt.
Jag är en seriös hästägare, jag sköter mina hästar väl och jag sköter min ekonomi bra och betalar alltid i tid utan knussel. Hade jag blivit otrevligt bemött redan i ett tidigt skede hade jag aldrig ens funderat på att ha mina hästar hos den stallägaren. Om man inte ens försöker vara trevlig mot nya hyresgäster, när är man då trevlig liksom??

Jag har som sagt varit på båda sidor av stallägandet och jag har ingen förståelse alls för hur du menar. Man ska vara tydlig och säga att såhär fungerar det hos oss - take it or leave it! Men att ha en nästintill otrevlig attityd sållar inte bara oseriösa utan även de som är seriösa!

Klart det inte alltid fungerar men med åren så lär man sig. Förhoppningsvis. :D

Nu är det inte jag utan mina föräldrar som hyr ut och de har inte hästar själva, så de är inte mycket i stallet förutom in/ut som pappa sköter. De har under åren tagit in ett antal personer som verkat bra men i slutändan har det blivit KATASTROF, allt ifrån så gott som bortglömda hästar, till stölder och andra problem.

Men de har aldrig funderat på att sluta hyra ut boxar. Idioterna har varit just idioter. De allra flesta är helt vanliga människor som älskar sina hästar. :) Och referenser i alla ära. Den som senast ställde till med bekymmer hade goda referenser genom våra vänner, men hon visade sig vara riktigt taskig och elak mot de andra i stallet.

Om/när jag själv ska vara den som hyr ut så har jag ganska bra kött på benen tack vare en uppväxt med inackorderingar i stallet. Det med kreditupplysning har jag inte tänkt på, men det var smart! Vi vill helt enkelt ha lite liv och rörelse på gården, alla i stallet nu är supertrevliga och har stått där i många år. Så man får sålla, och inte vara rädd för att säga upp folk! Där är mina föräldrar alldeles för snälla, men så spenderar de ju inte heller någon tid i stallet förutom när de går ut bara för att prata lite.

För tillfället är jag själv hyresgäst i en annan stad. Där uppskattar jag att det finns stallregler uppsatta i stallet, vi har regelbundna stallmöten, kontrakt, det går en sms-löpeld med nyheter/frågor/önskan om hjälp. Vi pratar jämt med varandra, löser problem på stående fot istället för i morgon. Allting är ordnat ordentligt, var sak har sin plats osv. Jättenyttig erfarenhet att ta med sig sen till sitt eget stall.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 588
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar