Det här med hyresgäster...

Sv: Det här med hyresgäster...

Prioritet finans eller euro finans använder jag mig av du säljer alltså dina fakturor till dom för 50kr+4% av fakturan du får dina pengar inte ditt problem om någon inte kan/vill betala. Smidigt sätt att bli av med problem.

Vi har också haft problem med lite olika märkliga hyresgäster och sådana som sagt ifrån efter att man tackat nej till flera andra och liknande. Det är inte helt enkelt att få till bra hyresgäster som man dessutom passar med så man själv trivs i stallet. Nu har vi det jättebra med två tjejer som hyr in sig och de har samma hästsyn som vi.
Det gäller att man skriver ett bra kontrakt där det står med allting som gäller. Är det åtaganden hyresgästen ska hjälpa till med måste det stå med så att det finns specificerat om det blir något tjafs.

Den första hyresgästen tycker jag definitivt att du ska säga upp, sådana som inte kan betala kommer alltid att vara sådana, tyvärr.

Tycker du ska ha kontrakt alla skriver under som hyr boxplats hos dig.!
Där skriver du allt du vill ha med , hur mycket det kostar, angående förseningar med betalningar, uppsägning angående box osv.!

Det kommer kännas mycket tryggare för dig och även för den som inackoderar.

Lycka Till :)

Vänlig, kunnig och sköter sin häst väl? Och samtidigt tror du inte att hon har råd att ge hästen foder i vinter?

För mig är det motsägelser. Om man har så svåra ekonomiska problem att man inte kan sörja för sin häst, är det en mycket bra ide att sälja, hyra ut eller avliva den.

Usch o fy ja... Jag har precis fått betalt av en som varit sen med sin stallhyra. Hon flyttade dessutom innan det var färdigbetalt, jag kände att det var jättejobbigt att ev försöka hålla kvar hennes häst tills pengarna kom, men ett förtäckt "hot" på facebook om att jag skulle skicka påminnelser o inkassokrav (inte specifikt riktat mot henne) räckte för att pengarna skulle sitta på kontot nästa dag! :)

Nu har jag en kvar att driva in pengar från... Hon hoppas väl att jag ska "glömma" den fakturan men icke...

Det jag lärt mig är att
1) ta en (ev två) månads hyra i deposition.
2) skriva "vattentäta" kontrakt, om det nu går, vissa försöker tydligen ta sig ur allting... ;)
3) sälja fakturorna (vilket jag hittills inte gjort eftersom de inte "köper" förfallna fakturor, men när nästa gäst kommer så blir det så. För min familjs ekonomiska säkerhets skull. (Inte kul när sonen önskar sig revbensspjäll på sin födelsedag o man inte vet om man har råd för man har sponsrat någon idiots hobby och denne inte har vett att betala för sig. :( )

Det här med "vattentäta" kontrakt: Hur mycket och vad ska man igentligen skriva ner i ett kontrakt?
Vi har inga krivna kontrakt utan muntliga avtal. Men största delen av det som blivit problem med våra hyresgäster är inget som vi endock hade tänkt skivit ner i ett ev kontrakt. Jag vill kalla det sund förnufft bara. Kontrakten skulle bli en hel novell känns det som om man skulle skriva ner allt för att slippa framtida problem av samma art.

Eller är det då man inte funnit rätta hyresgästen med samma hästsyn och tänk som en själv?

Grundläggande regler som finns anslagna skriftligt på central plats i stallet och i kontraktet hänvisning till dessa regler.

Att detaljreglera i kontrakt tycker jag är värdelöst. Övergripaden om betalning, uppsägningstider etc tycker jag är viktigt i kontraktet, men inte vem som sopar vad vilken vecka.

När jag säger vattentäta kontrakt menar jag uppsägningstid, att kallhyra ska betalas om man flyttar innan uppsägningstiden är slut, (tyvärr inte självklart för alla fick jag lära mig förra veckan...), att det är kalendermånad som gäller. Vad som händer om hyran inte är betald.

Att man ersätter det som hästen förstör, inte heller självklart tydligen...

Att det kostar några kronor extra varje gång jag får ett sms om att "snälla, kan du borsta av xxx och spraya flugmedel" eller "hinner inte ut idag, kan du mocka", "ta av lindorna innan utsläpp" osv... Ska ta betalt från första gången, för det har en tendens att bli rätt ofta annars. Det tar kanske inte så lång tid varje sak i siog, men tillslut har den som inte betalar för fullservice det iaf...

O jag blir jätteirriterad när någon (som vill vara snäll) tömmer ett helt badkar för att det simmar lite gräs i vattnet. Hästarna ska ha fräscht vatten, men det betyder inte att man måste byta varje dag ett helt badkar faktiskt. Det enda som händer är att det blir lerigt kring badkaret. Bättre då att bara fylla det till hälften och göra det lite oftare...

Halvt knapplån

Nu blir jag lite nyfiken på det här med kreditupplysning. Jag står i ett stall som arrenderas ut av kommunen till privatperson som hyr ut till annan privatperson (är ni med?). Den här siste privatpersonen driver alltså inget företag och hyr ut boxplatser till andra privatpersoner.

Är det dels ok att hyra ut fyra boxplatser utan att vara företagare (stallet drivs alltså kollektivt och är inte vinstdrivande) och kan en privatperson (ej företagare) göra kreditupplysning på privatperson? PM:a gärna om förslag på kreditupplysningsföretag.

Nästan att mina frågor skulle ha en egen tråd.

Jaaaa, det där med inackorderingar....:grin:
Det tog ungefär 2 år av ruljans på idioter in och ut, sen fick vi till det! Man får vara övertydlig med ALLT. Foder, rutiner, betalning osv. Jag har inte gjort ett enda undantag från vårt "system" för någon häst.

Till exempel:
"Nej, man får inte mocka själv för att få billigare stallhyra" Varför? "Därför att jag vill ha stallet snyggt och prydligt så tidigt det går, folk ska inte vara i vägen med utrustning på gången när andra ska göra vid sina hästar för ridning och jag vill ha koll på ströåtgången".

Ska det duttas och specialas får man helt enkelt se sig om efter en annan plats, de får inte ens komma in på prov.
Nu har jag haft samma klick i fyra år med några som kommit till och det funkar bra med.

Kontrakt i all ära, men det finns inga garantier ändå. Jag tar referenser på alla från deras tidigare stall och har lärt mig att redan på telefon ställa frågor som gör att att jag kan avsluta samtalet med att "det är fullt" eller "du kan nog hitta en stallplats som passar dina behov bättre än här".

De som står här är mycket nöjda, de som blir nekade plats tycker säkert att jag är en bitch :cool:.....

Äh, varför slösa tid på en massa dumma frågor som bara går ut på att ändra ditt (fungerande) koncept. Det är väl himla underligt att vissa tycker att det är en stallägares skydlighet att gå med på deras krav. Varför inte bara hitta ett ställe som motsvarar det de söker? Nä, just det - det finns ju inte om man har orimliga krav...

"Tyvärr det fungerar inte så här" eller "Tyvärr, det fungerar inte i det här stallet". That's it. Take it or leave it. Ju tydligare rutiner och regler, desto bättre tycker jag. Då vet alla vad som gäller och hur det fungerar. Och om det inte funkar för vissa blir det tydligt rätt tidigt.

Javisst! När folk ringer är allt ofta så jäkla mysigt och okomplicerat och det kommer fungera så BRA. Men när man ställer lite följdfrågor så brukar det krypa fram både det ena och det andra specialandet.... Då åker handbromsen i.

Jag har ett antal personer som ringer ett par gånger om året och frågar om plats. En av dem presenterar sig inte längre med namn och hon bedyrar alltid vilken bra hyresgäst hon är. Men jag vet att hon är portad överallt pga obetalda hyror och intrigmakeri. Brrrr....

KL
Det verkar tydligen vara lika svårt att hitta bra hyresgäster som bra hyresvärdar. Jag har själv gått genom ett antal olika ställen var det endera inte funkat riktigt, stallägaren varit väldigt otrevlig eller bristfällig skötsel av inhyrda hästar. I det sistnämnda blev åxå stallsägarens hästar utan dagshö om hennes dotter bestämde sig för att min inte skulle få. Ett annat ställe talade stallsägaren sk*t om mej eftersom jag har en ponny med kapacitet och inte tävlar. Ett tredje ställe var stallsägaren en väldigt otrevlig typ, de flesta här i trakten går långa omvägar om hen dyker upp. Det tog 3 år att hitta ett stall var jag och ponnyn trivs, tyvärr verkar den tiden gå mot sitt slut då grannens killar kör både motocross och bilrally på vägarna kring stallet, det började i våras. Så nu har jag börjat se mig om ett ställe med tryggare omgivning, det har varit några nära-på situationer några gånger redan..

Ja, skithögar finns ju i alla kategorier.
Men du, om du trivs där du står nu (moppekillarna kan ju inte din hyresvärd ta ansvar för), varför inte prata direkt med killarna?
Vi hade samma problem med en fyrhjulingsförsäljare som flyttade in i granngården. Men när jag bara lugnt och sansat förklarat varför jag ville att de skulle visa hänsyn så har vi inte haft några som helst problem. De var bara helt okunniga när de gällde hästar och hur de kan reagera. Nu stannar de alltid och till och med stänger av motorn när vi möts på grusvägen :laugh:.
Lycka till!

KL
Det verkar tydligen vara lika svårt att hitta bra hyresgäster som bra hyresvärdar. Jag har själv gått genom ett antal olika ställen var det endera inte funkat riktigt, stallägaren varit väldigt otrevlig eller bristfällig skötsel av inhyrda hästar. I det sistnämnda blev åxå stallsägarens hästar utan dagshö om hennes dotter bestämde sig för att min inte skulle få. Ett annat ställe talade stallsägaren sk*t om mej eftersom jag har en ponny med kapacitet och inte tävlar. Ett tredje ställe var stallsägaren en väldigt otrevlig typ, de flesta här i trakten går långa omvägar om hen dyker upp. Det tog 3 år att hitta ett stall var jag och ponnyn trivs, tyvärr verkar den tiden gå mot sitt slut då grannens killar kör både motocross och bilrally på vägarna kring stallet, det började i våras. Så nu har jag börjat se mig om ett ställe med tryggare omgivning, det har varit några nära-på situationer några gånger redan..

Jadu konstiga stallägare finns det gott om.
Som inte gör det dom lovar, eller min nuvarande som säger att jag ska sälja hästen? Bara för att jag hade med mig 2 kompisar till stallet som inte sätt honom på länge, det var visst spekulanter... Är det inte lättare att fråga om jag ska sälja hästen då istället? Sen MASSOR med andra skumma saker som stallägare hittar på :crazy:

Men du tycker du ska gå över till grannen och be att få prata med de berörda över en lugn fika.
Då kan du berätta hur det ligger till och ni kan säkert komma överens om ngt passande :)
Jag hade hästen bredvid en av Sveriges mest kända rallyförare och jag vet precis vilka problem som kan uppstå då...
Men vi kom överens att tex måndagar då rider vi inte lillslingan för då vill killarna träna där osv så behövde vi liksom inte krocka.
Och om de ville träna på ngn av deras träningsfria dagar bestämde vi att då skickar de ett sms vart de skulle träna så behöver inte vi rida där just då.
När vi sen hade huberrtusjakter eller långritter osv berättade vi vart vi befann oss då och de behövde inte åka just där och då.
Man får plats med både hästar å crossar å rallybilar å allt vad det nu är :)

Å killarna vill lika lite möta oss med hästar som vi vill möta dom med bilar, crossar osv.. Dvs inte alls!

Senast ändrad:

Halvt knapplån

Nu blir jag lite nyfiken på det här med kreditupplysning. Jag står i ett stall som arrenderas ut av kommunen till privatperson som hyr ut till annan privatperson (är ni med?). Den här siste privatpersonen driver alltså inget företag och hyr ut boxplatser till andra privatpersoner.

Är det dels ok att hyra ut fyra boxplatser utan att vara företagare (stallet drivs alltså kollektivt och är inte vinstdrivande) och kan en privatperson (ej företagare) göra kreditupplysning på privatperson? PM:a gärna om förslag på kreditupplysningsföretag.

Nästan att mina frågor skulle ha en egen tråd.

För kreditupplysning är det bara att ringa kronofogden. Det är gratis. Bara att uppge personens personnr så får man reda på om det finns några betalningsanmärkningar.

Det har kommit så många bra svar redan men om jag får säga min mening så är de viktigaste punkterna:

-Avtal
-Välj kunder vars syn på hästar stämmer överens med din egen, då blir det inte tjafs
-Var noga med att visa att det är du som för befälet. Peka med hela handen helt enkelt.. Detta går alldeles utmärkt att göra samtidigt som man är hur trevlig som helst.

Jag har hyrt ut boxar i fyra år och har än så länge inte haft någon dålig kund. Däremot har jag tackat nej till många som har velat ha box. Hellre en tom box än en problematisk hyresgäst :)

Det fixade sig av sig självt, blev flytt av hela gänget till ett annat stall så nu har vi samma anda men så gott som trafikfria vägar :)

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 588
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar