Sv: Det här med fång..
Har jag provat och det blev, tydligen, inte bra. Har man en häst som livnär sig på ett halmstrå, en barkbit och ett granbarr så har jag kommit fram till att det spelar ingen roll vad för slags gräs du släpper på. Hästen blir fet och får (ev) fång ändå... Eller så kommer den åt frostgräs och får (ev) fång av det. Det finns så många faktorer att försöka värja sig mot att det inte finns något enkelt svar på vad som fungerar och passar alla hästar.
Nej så det känns bäst på ett sätt att inte oroa ihäl sig som en tok, vad ska man göra lixom när man knappt ens vet vad som orsakar fång? man får väl tänka logiskt och vad som borde vara det bästa.
Jag tror inte bara det handlar om fruktos, jag tror vissa hästar är mer känsliga i vissa stadier och ibland kan tarmfloran och imunförsvarat vara rubbat och är det just då frost tex så klarar den inte det utan det blir fång.
men håller man hästen på en jämn nivå med samma foder, samma rutiner, inte flyttar runt den för ofta, långa övergångar mellan allt foderbyte och så lite stress det bara går så ska det väl inte vara någon fara.
jag tror oxå att det är individuellt vilka som får det känns det som, känns som att vissa föds med en större känslighet för fång än andra, så vissa kan utsättas till max för vad andra inte ens klarar att närma sig så att säga.
Min Islandshäst tex, vad jag vet är inte islandshäst något undantag för att klara sig bättre från fång.
Min islandshäst har alltid haft problem med hullet och nästan alltid varit för tjock vad jag än gjort och jag har testat det mesta han har i perioder varit smalare.
Han har stått på olika ställen men alltid på lösdrift och därmed ALLTID varit ute vid frost osv, jag tror bara det blir mer problem om man försöker hålla dem undan från allt "farligt" de blir säkert mer känsliga då och hästar på box kan säkert vara känsligare då de inte är ute dygnet runt och sakta kan knapra i sig och vänja magen vid frosten osv...
Min islandshäst har gått på gräs ända in i dec och ibland hela vintern eftersom hagarna varit så stora.
han har erbjudits hö men ofta har de bara lämnat det.
han har ätit hösilage med men aldrig riktigt kraftigt kraftfoder eller några mängder kraftfoder.
han har ätit krossad havre och korn typ max 3dl vilket ju är en droppe i havet typ han fick det mest för att äta mineralerna.
en gång fick han 6dl helhavre vilket ju säkert inte är så mkt heller och då gick han på massa bete, men inget fång då heller.
fet var han med, jag försöker få han piggare därflör testade jag att ge havre konstigt men han blev fetare och segare
har iaf testat det mesta för att få min häst smal.
han har ätit hippo alfa med, 0,8kg tror jag det var en vinter så det är ju ett färdigfoder men det blev han med bara fet av trots uträknad foderstat så nej.
betfor har han ätit några vintrar med och ja mineraler då alltid även sommartid ibland även om det inte behövs va?
ja vad har han med ätit....jag har bott i olika delar av landet med om det kan spela in jag tänker på höet/hösilaget osv...
och som sagt han har alltid gått ute på våren vid frost och på hösten vid frost osv, och ofta blivit för fet eftersom hagarna varit för stora och jag varit inackoderad och inte kunnat göra något åt det.
MEN han har aldrig haft fång och aldrig varit halt...
skulle vara intressant om någon kände till någon häst som fått fång som gått på lösdrift?
jag har en känsla av att de vänjer in sig bättre då.
när jag varit inackoderad hade hästarna släppts på bete i maj-juni så då har det varit mkt gräs, de har inte vants in något speciellt men som sagt har de haft stora vinterhagar så där har det ju säkerligen redan kommit upp gräs så de hunnit vänja in sig.
det är ju skillnad att gå från en grusplätt med lera till en fullt uppväxt stor sommarhage med illgrönt högt vårgräs.
men vi har inte vant in dem något speciellt när jag varit inackoderad som sagt.
jag har gett min häst lite gräs som jag rivit till han tidigt såfort gräs stråna visat sig men inte mer.
men nu när jag har honom själv och 2 hästar till så är jag mkt nogrannare med det, men vem vet, det är kanske det som kommer få han att få fång....
jag hoppas inte det.
men det som jag tyckte funkade bra på sommare var att släppa i uppväxt hage med dött gammalt gräs tidigt tidigt på våren, typ början av april.
sedan fick de äta av gräset och även hö men mkt mindre hö då.
sedan har de lagot ätit ner det döda gräset när det nya sakta börjar visa sig.
de kraprar av det nya och håller det nere på en mkt kort nivå, vissa säger ju att stressad gräs har stor risk för fång med???
det kan jag inte uttala mig om men midjemåttet hölls bättre av att de fick gå i kraftigt nerdbetad hage iaf.
men förr i tiden kan jag tänka mig att man lät även ponnyerna gå på bete och man flyttade dem när de betat ner till mer gräs....
men det var någon som sa att tjocka ponnyer fick gå i bantarhage hur såg den ut då?
men iaf så måste man ju anpassa den kraftigt nedbetade hagen till antalet hästar så de håller den just kraftigt nedbetad.
annars är det ju lönlöst och de blir såklart feta.
jag kunde faktiskt ha 0,8-1hektar till min 130cm höga islandshäst lättfödd och så till min 83cm höga mini shettis hingst.
Båda höll vinterns vikt hela sommaren, det tyckte jag var kanon.
Hagen innehöll mkt stenar då som de fick krapra runt, det var kuperat och med mkt sly och buskar, jag gillar inte när alla buskar ska behöva tas bort för betesbidraig och sånt för de är jättebra för hästarna att knapra på och det gjorde ju mina.
sen var det träd och de hade en lösdrift de kunde gå in i med på sommaren, en perfekt hage, jag saknar den redan...har tyvärr flyttat men hoppas på samma förutsättningar denna sommaren som kommer.