Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Ingen aning. Jag provade att ha mina på "bete" från april till september/oktober, i gamla beteshagar som inte använts eller gödslats på år och dag. Haflingern blev överviktig. Om hon hade blivit lika överviktig om hon i stället gått i grushage i 9 månader och gått på bete 3 månader av året, det kan jag inte säga. Hon kan antagligen ALDRIG gå på dygnet-runt-mat, så ärligt talat tror jag inte bete passar henne alls.

Nej så är det nog snarare, som du skriver - att bete kanske inte passar den alls.

den hade med största säkerhet nämligen blivit minst lika överviktig genom att bara gå 3 månader på bete. Men ang. dygnet runt mat så tror jag du misstar dig faktiskt: man har även forskat på detta, dvs fettma/övervikt på häst som har anlag för detta, och funnit att halvsvälta den ena delen av dygnet, dvs inte ens svälta, men begränsa maten, och sen låta den gå resten på bete, bara orsakar att hästen kompensations äter - och blir minst lika fet.

bästa slutsatsen enligt denna forskning har variit att låta hästen gå på nedbetad mark - dygnet runt rent av - hellre än de stora svängningarna mellan begränsad mat och mat.

Det är lösningen för IR- hästar.
Lite mat men ofta.

Att konstant leta tändstickstora grässtrån ger ju terapi- som de är gjorda för.

bästa slutsatsen enligt denna forskning har variit att låta hästen gå på nedbetad mark - dygnet runt rent av - hellre än de stora svängningarna mellan begränsad mat och mat.

Fast det var ju det jag gjorde, och det blev ju katastrof...:crazy: Även om det är väldigt nedbetat så får hon i sig mer än hon behöver. Jag satte "bete" inom citationstecken för att de flesta människor knappast skulle kalla det gräs mina hästar gick på bete.

Fast det var ju det jag gjorde, och det blev ju katastrof...:crazy: Även om det är väldigt nedbetat så får hon i sig mer än hon behöver. Jag satte "bete" inom citationstecken för att de flesta människor knappast skulle kalla det gräs mina hästar gick på bete.

Vissa IR hästar kan nog inte gå på bete. Men jag har förstått att det är ganska ovanligt. Men nu är hon väl mkt smalare än vad hon var då? I så fall borde risken ha minskat. Om hon nu fick fång pga av IR. Hon kanske inte alls är det?

Sedan tror jag att man ska akta sig för att tänka i banor som att det bara finns en enda sanning när det gäller bete för dessa hästar. Det är säkert som med allt annat när det gäller fånghästar, dvs det beror på. Hästarna har olika grader av IR eller annan känslighet, alla gör minihagarna olika stora, gräset i hagarna är av olika sorter, inslaget av andra växter varierar, det som är kort gräs för en person är det inte för en annan, det som fungerar bra en sommar funkar inte alls nästa som blir solig kall och torr osv. Det gäller nog att prova sig fram till det som passar just ens egen häst. Och när eller om man hittar det så bör man nog hålla fast vid det som fungerar.

Jag har läst att kortklippt gräs kan vara farligt det också. Jag har läst att långt gräs är farligt. Det finns många artiklar på internet där fånghästägare får rådet att begränsa betestiden och att det är det enda som hjälper. Om hästen under denna tid hinner sätta i sig för mkt gräs så kan man ju minska gräset eller tiden.

Sedan är det hu inte alla som har möjligheten att ta sina hästar ut och in ur hagarna alltid heller. Man kan ju knappast leva dygnet runt med sin fånghäst 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.

Jag har missat såklart, men hur stor var den nedbetade hagen?

Undrar bara för man , många lurar sig på det att det kan växa rätt mkt, och när hästen betar samtidigt syns det inte.

Men många raser klarar sig på ... vad som i ägarens synvinkel kan te sig som mkt magert, ogräs....

Om man tittar på hästen så har man kvittot- inte på betet- förutsatt att den inte var fet innan.
Förr bytte man hage först när hästarna började tunna ur eller stödfodrade lite.
antar att du har bytt glasögon nu;)

Reds den dagligen?

ja det är väl rätt allmänt känt ang. längden på kort gräs osv.

poängen är ju att eftersom allt generellt KAN vara farligt, så är det bra att känna till den generella forskningen - att det är bättre att konstant ha hästen på magert bete än att försöka reglera fettman genom växel vistelse på noll jmf med lite bete.

poängen är ju att eftersom allt generellt KAN vara farligt, så är det bra att känna till den generella forskningen - att det är bättre att konstant ha hästen på magert bete än att försöka reglera fettman genom växel vistelse på noll jmf med lite bete.

OK det är mkt möjligt. Var kan man läsa om det? Om allt kan vara farligt så förstår jag inte varför man då bara ska ha ett alternativ. Men som sagt jag tar gärna del av tankarna kring detta så att jag förstår det bättre.

det var ju du som skrev att allt i princip var farligt. långt gräs, kort gräs, året runt bete, alternativt bete.
att det i princip inte spelade ngn roll för hästen kan få fång närsomhelst i vilket fall, det vet man aldrig.

Sedan tror jag att man ska akta sig för att tänka i banor som att det bara finns en enda sanning när det gäller bete för dessa hästar. Det är säkert som med allt annat när det gäller fånghästar, dvs det beror på. Hästarna har olika grader av IR eller annan känslighet, alla gör minihagarna olika stora, gräset i hagarna är av olika sorter, inslaget av andra växter varierar, det som är kort gräs för en person är det inte för en annan, det som fungerar bra en sommar funkar inte alls nästa som blir solig kall och torr osv. Det gäller nog att prova sig fram till det som passar just ens egen häst. Och när eller om man hittar det så bör man nog hålla fast vid det som fungerar.

Jag har läst att kortklippt gräs kan vara farligt det också. Jag har läst att långt gräs är farligt. Det finns många artiklar på internet där fånghästägare får rådet att begränsa betestiden och att det är det enda som hjälper. Om hästen under denna tid hinner sätta i sig för mkt gräs så kan man ju minska gräset eller tiden.

Sedan är det hu inte alla som har möjligheten att ta sina hästar ut och in ur hagarna alltid heller. Man kan ju knappast leva dygnet runt med sin fånghäst 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.

ang. vart du kan läsa om det så kommer jag inte ihåg en specifik artikel faktiskt, men som sagt, det är rätt välkänt och bör gå att googla på så finner du den forskningen. Ngn annan i tråden kanske kan flilka in ang. specifik hänvisning?

Senast ändrad:

Hur torkade din svärfar höet, tredjeskörden, som måste ha tagits i september?

Jag skall fråga, för nu blev jag nyfiken.
Och jag skall fråga om fång och ensilage till hästar också.
Han och hans förfäder var hästkarlar på riktigt.
Så där kan man nog få veta en hel del.

Och visst var 3 skördar ovanligt.
Det är väl därför som han skryter om det.

Har jag provat och det blev, tydligen, inte bra. Har man en häst som livnär sig på ett halmstrå, en barkbit och ett granbarr så har jag kommit fram till att det spelar ingen roll vad för slags gräs du släpper på. Hästen blir fet och får (ev) fång ändå... Eller så kommer den åt frostgräs och får (ev) fång av det. Det finns så många faktorer att försöka värja sig mot att det inte finns något enkelt svar på vad som fungerar och passar alla hästar.

Nej så det känns bäst på ett sätt att inte oroa ihäl sig som en tok, vad ska man göra lixom när man knappt ens vet vad som orsakar fång? man får väl tänka logiskt och vad som borde vara det bästa.
Jag tror inte bara det handlar om fruktos, jag tror vissa hästar är mer känsliga i vissa stadier och ibland kan tarmfloran och imunförsvarat vara rubbat och är det just då frost tex så klarar den inte det utan det blir fång.
men håller man hästen på en jämn nivå med samma foder, samma rutiner, inte flyttar runt den för ofta, långa övergångar mellan allt foderbyte och så lite stress det bara går så ska det väl inte vara någon fara.

jag tror oxå att det är individuellt vilka som får det känns det som, känns som att vissa föds med en större känslighet för fång än andra, så vissa kan utsättas till max för vad andra inte ens klarar att närma sig så att säga.

Min Islandshäst tex, vad jag vet är inte islandshäst något undantag för att klara sig bättre från fång.
Min islandshäst har alltid haft problem med hullet och nästan alltid varit för tjock vad jag än gjort och jag har testat det mesta han har i perioder varit smalare.
Han har stått på olika ställen men alltid på lösdrift och därmed ALLTID varit ute vid frost osv, jag tror bara det blir mer problem om man försöker hålla dem undan från allt "farligt" de blir säkert mer känsliga då och hästar på box kan säkert vara känsligare då de inte är ute dygnet runt och sakta kan knapra i sig och vänja magen vid frosten osv...

Min islandshäst har gått på gräs ända in i dec och ibland hela vintern eftersom hagarna varit så stora.
han har erbjudits hö men ofta har de bara lämnat det.

han har ätit hösilage med men aldrig riktigt kraftigt kraftfoder eller några mängder kraftfoder.
han har ätit krossad havre och korn typ max 3dl vilket ju är en droppe i havet typ han fick det mest för att äta mineralerna.
en gång fick han 6dl helhavre vilket ju säkert inte är så mkt heller och då gick han på massa bete, men inget fång då heller.
fet var han med, jag försöker få han piggare därflör testade jag att ge havre konstigt men han blev fetare och segare:angel:

har iaf testat det mesta för att få min häst smal.
han har ätit hippo alfa med, 0,8kg tror jag det var en vinter så det är ju ett färdigfoder men det blev han med bara fet av trots uträknad foderstat så nej.

betfor har han ätit några vintrar med och ja mineraler då alltid även sommartid ibland även om det inte behövs va?

ja vad har han med ätit....jag har bott i olika delar av landet med om det kan spela in jag tänker på höet/hösilaget osv...

och som sagt han har alltid gått ute på våren vid frost och på hösten vid frost osv, och ofta blivit för fet eftersom hagarna varit för stora och jag varit inackoderad och inte kunnat göra något åt det.

MEN han har aldrig haft fång och aldrig varit halt...

skulle vara intressant om någon kände till någon häst som fått fång som gått på lösdrift?

jag har en känsla av att de vänjer in sig bättre då.
när jag varit inackoderad hade hästarna släppts på bete i maj-juni så då har det varit mkt gräs, de har inte vants in något speciellt men som sagt har de haft stora vinterhagar så där har det ju säkerligen redan kommit upp gräs så de hunnit vänja in sig.
det är ju skillnad att gå från en grusplätt med lera till en fullt uppväxt stor sommarhage med illgrönt högt vårgräs.

men vi har inte vant in dem något speciellt när jag varit inackoderad som sagt.
jag har gett min häst lite gräs som jag rivit till han tidigt såfort gräs stråna visat sig men inte mer.

men nu när jag har honom själv och 2 hästar till så är jag mkt nogrannare med det, men vem vet, det är kanske det som kommer få han att få fång....
jag hoppas inte det.

men det som jag tyckte funkade bra på sommare var att släppa i uppväxt hage med dött gammalt gräs tidigt tidigt på våren, typ början av april.
sedan fick de äta av gräset och även hö men mkt mindre hö då.
sedan har de lagot ätit ner det döda gräset när det nya sakta börjar visa sig.
de kraprar av det nya och håller det nere på en mkt kort nivå, vissa säger ju att stressad gräs har stor risk för fång med???
det kan jag inte uttala mig om men midjemåttet hölls bättre av att de fick gå i kraftigt nerdbetad hage iaf.
men förr i tiden kan jag tänka mig att man lät även ponnyerna gå på bete och man flyttade dem när de betat ner till mer gräs....

men det var någon som sa att tjocka ponnyer fick gå i bantarhage hur såg den ut då?

men iaf så måste man ju anpassa den kraftigt nedbetade hagen till antalet hästar så de håller den just kraftigt nedbetad.
annars är det ju lönlöst och de blir såklart feta.
jag kunde faktiskt ha 0,8-1hektar till min 130cm höga islandshäst lättfödd och så till min 83cm höga mini shettis hingst.
Båda höll vinterns vikt hela sommaren, det tyckte jag var kanon.

Hagen innehöll mkt stenar då som de fick krapra runt, det var kuperat och med mkt sly och buskar, jag gillar inte när alla buskar ska behöva tas bort för betesbidraig och sånt för de är jättebra för hästarna att knapra på och det gjorde ju mina.
sen var det träd och de hade en lösdrift de kunde gå in i med på sommaren, en perfekt hage, jag saknar den redan...har tyvärr flyttat men hoppas på samma förutsättningar denna sommaren som kommer.

Precis. Dessutom så slog man sent. Det var inga som slog tidigt, det hade man inte råd till.

Då borde det alltså vara bättre att köpa andra eller tredje skörd då? och ge lite havre om de faller ur istället för massa analyser och färdigfoder?

jag menar, eftersom det inte fanns analyser förr i tiden och hästarna mådde vad vi vet rätt bra, hur ska vi veta VAD en analys skall visa för att hästarna ska må bra om vi inte har analys resultaten från 50-100år tillbaka i tiden eller mer?

ibland förstår jag faktiskt inte detta med analys, för visst man VET vilka siffror analysen visar MEN man vet INTE vad som är bäst för hästen.:crazy:

det var ju du som skrev att allt i princip var farligt. långt gräs, kort gräs, året runt bete, alternativt bete.
att det i princip inte spelade ngn roll för hästen kan få fång närsomhelst i vilket fall, det vet man aldrig.

I så fall så uttryckte jag mig nog lite oklart.
Jag menar att allt kan tolkas på olika sätt och att det som är farligt för en häst kanske fungerar för en annan. Därför tycker jag att det kan vara lite dumt att gå ut med bara en lösning på i detta fallet hur hästen ska beta.
Det kanske passar din häst )om du nu har ngn fånghäst) men det kanske inte passar min. Och det som är bra för min kanske inte är bra för din osv. Det gäller att vara öppen för fler lösningar.

ang. vart du kan läsa om det så kommer jag inte ihåg en specifik artikel faktiskt, men som sagt, det är rätt välkänt och bör gå att googla på så finner du den forskningen.

Det är mkt som är välkänt när det gäller fång. Ett exempel är ju att hästar får fång av proteiner. Det finns många som anser det fortfarande. Därför kan det vara bra att veta var påståenden kommer ifrån. Jag tycker nog att det är den som påstår det som ska plocka fram det och inte den som ifrågasätter det.

I så fall så uttryckte jag mig nog lite oklart.
Jag menar att allt kan tolkas på olika sätt och att det som är farligt för en häst kanske fungerar för en annan. Därför tycker jag att det kan vara lite dumt att gå ut med bara en lösning på i detta fallet hur hästen ska beta.
Det kanske passar din häst )om du nu har ngn fånghäst) men det kanske inte passar min. Och det som är bra för min kanske inte är bra för din osv. Det gäller att vara öppen för fler lösningar.

Det är mkt som är välkänt när det gäller fång. Ett exempel är ju att hästar får fång av proteiner. Det finns många som anser det fortfarande. Därför kan det vara bra att veta var påståenden kommer ifrån. Jag tycker nog att det är den som påstår det som ska plocka fram det och inte den som ifrågasätter det.

fast som du själv sa i ngn tråd för ngt tag sen, om man inte kan hålla sig till att lita på generell forskning som ngn slags måttstock - ja då är det ju fritt att fel laborera helt själv och då kan precis som du är inne på , precis vad som helst hända eller hur : )

ang. det sista: prova att googla innan du hetsar upp dig.
Menar du på fullt allvar att allt ska källhänvisas - det räcker inte att skriva att det ÄR forsknings rön, och sen överlåta till den som är intresserad att kolla upp detta innan de köper det rakt av?
Jag vågar nog påstå att det är så pass allmänt etablerat, forskningsmässigt att det funnits ngt så banalt som en redeovisning av forsknings rönen i vanliga ridsport. Googlar du hittar du med sannorlikhet mer etablerad original forsknings källa.

jag tror INTE att det är en majoritet som numera anser att protein överskott orsakar fång : )

Senast ändrad:

Gör det?
Källa på det tack!

Vaccinera gör man ju för att sätta igång immunförsvaret vad jag vet.
Och vad läkare och veterinärer brukar påstå.

Jag har hört tvärtom faktiskt, har du någon källa på det du säger då?
när man vaccinerar så sprutar man ju in en liten dos av sjukdommen eller har jag fel för att hästen ska bli "imun" men man kan ju på samma gång rubba magen, det är väl inte alltid jättebra för magen precis så som avmaskningsmedel, och det är väl iaf konstaterat att det är någon rubbning i magen en obalans som utlöser fång i hovarna eller?

Man var ju tvungen att vänta på "tork"-väder också.
Vilket försenade skörden en del.

Men vad tror ni om gödslet och all besprutning man använder nuförtiden då?

vad hade man att gödsla med förr i tiden lixom? lite koskit och hästskit lite hönsskit och grisskit med kanske man tog väl det som djuren de hade gav så att säga.
det fanns väl knappast konstgödsel?

Jag tror på kretsloppet, det slutar illa när man börjar blanda in konstgjorda saker som människan hittat på i alla aveenden jag tror inte vi vet vad vi ger oss in på, vi tror vi är gudar men vi borde se våra brister och låta naturen bestämma istället för den vet vad den pysslar med...

funderar starkt på att odla eget hö...

Ibland var det även torkväder före midsommar förr;)- de slog inte ändå.

Det gav högre skörd att vänta. Man kunde ju inte som nu ta en andraskörd.

hur gjorde man förr i tiden anväde man något annat slags frö eller vad man kallar det för och sådde med för att få hö än vad de gör nuförtiden? använde de andra metoder som med skulle kunna vara avgörande?

Jodå det kunde man.
Svärfar berättar om att de t.o.m. kunde få 3 höskördar vissa extremt bra år.
Och ensilering i silo har man gjort mycket länge.
Det är bara plastbollar för hästfolk som är ganska så nytt.

Kossor har käkat ensilage länge och redan romarna ordnade gropar med ensilage längs sina härvägar som foderreserv åt hästarna.

Om man gämför hösilage(något som hästfolk hittat på kan jag tänka mig inte lika skarpt som ensilgae heller) ensilage och hö då? har flest hästar fått fång med vilket foder??? om man nu tänker på vintern.

och de ämnen som bildas i hösilage och ensilge, konserverat foder, hur påverkar de hästens känsliga mage och tarmflora? är det kanske bra bakterier?

ja jag håller med om att allra största boven är troligen alldeles för mkt hysteri kring att hästarna MÅSTE enligt människan ha dittan och dattan man trycker i dem allldeles för mkt onödigt skit och alldeles för mkt mat.
och de jobbar alldeles för lite.

egentligen rent logiskt, proppa i dem lika mkt mat som en hårdpresterande häst, sen ställa in dem i en box så de inte ens får röra sig det de rör sig i en hage, och sen knappt rida dem mer än 1timme 6-7dagar/vecka, för det är ingenting för en häst som ska ströva 16-17timmar/dygn.

usch vart är vi påväg

Det förstod jag inte heller och, ärligt talat, hade jag nog blivit rejält irriterad om jag hade lyssnat på en föreläsning där någon hade uttalat detta... Jag äger inte ens en "skopa" och vad man gör när man duttar med dessa det vet jag faktiskt inte, och ändå är jag kvinna...:grin:

tar man åt sig kanske man är skyldig med:angel: jag tror faktiskt delvis det stämmer...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Storbalsnät
  • Magsår vintertid?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka