Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

fast som du själv sa i ngn tråd för ngt tag sen, om man inte kan hålla sig till att lita på generell forskning som ngn slags måttstock - ja då är det ju fritt att fel laborera helt själv och då kan precis som du är inne på , precis vad som helst hända eller hur : )

ang. det sista: prova att googla innan du hetsar upp dig.
Menar du på fullt allvar att allt ska källhänvisas - det räcker inte att skriva att det ÄR forsknings rön, och sen överlåta till den som är intresserad att kolla upp detta innan de köper det rakt av?
Jag vågar nog påstå att det är så pass allmänt etablerat, forskningsmässigt att det funnits ngt så banalt som en redeovisning av forsknings rönen i vanliga ridsport. Googlar du hittar du med sannorlikhet mer etablerad original forsknings källa.

jag tror INTE att det är en majoritet som numera anser att protein överskott orsakar fång : )

Om det är så enkelt att plocka fram det så kan du kanske göra det? jag är inte säker på att jag kan ta fram det du påstår dvs att det bästa betet för alla fånghästar är att gå dygnet runt i en nerbetad hage. Detta oavsett vad hästägaren gör för bedömning.

Jag är ganska säker på att jag inte har uttryckt mig i just termer av generell forskning. Det är uttryck som jag aldrig har hört förut och inte heler förstår meningen med.

Jag tycker inte att det är ngt konstigt med att fråga efter referens till det som ngn påstår i en forumdiskussion. Hur ska diskussionen annars komma vidare? Du påstår en sak och jag ifrågasätter den med motargument som du inte riktigt svarar på. För mig blir diskussionen tämligen meningslös.

Men du har nog rätt. Det är nog så det ska vara. Men då avstår jag från att delta i de diskussioner som "utvecklas" i den riktningen.
Låt de som läser här släppa ut sina fånghästar i kortbetade gräshagar dygnet runt så kan vi se hur många av dem som får nya anfall. Mig kvittar det. Jag kommer inte att göra så med min ponny och det är det viktigaste för mig.

Senast ändrad:

Du tycker och antar alldeles för mycket för att kunna så litet.

Jag skulle föreslå att du tar och läser några kurser i växtodling och hästhållning.
Hästens utfodring kanske.
Det finns en hel del bra distanskurser på SLU i ämnet.
Jag antar att du har gymnasiekompetens så att du är behörig att söka dessa.

Sedan så är det nog bra att läsa på hur vaccinationer fungerar.

Höet innehöll 260g socker/kg ts. Enligt en tabell jag har orsakar >250g/kg ts oftast lös mage eller andra problem hos hästar. Nu fick mina inte lös mage utan höet+bete på höstkanten som också innehåller mycket socker=fång.

Jag har ingen annan förklaring. Fjordisen ÄR fet - och blev så under gräsperioden (och nej han gick inte 24/7 på kraftigt gräs) så det var väl inte så bra grund. Stoet var inte fet men det blev för mycket för henne med den första frosten som kom. Skrev i början att hon klarat sig förr om åren att gå ute och käka frostigt gräs så höet måste i detta fall spelat roll.

Nu käkar båda hösilage på 62 ts, socker 137g/ts. Lite för mycket socker, men det var ända jag hittade. "Späder" ut det med halm åt fjordisen, men är noga med att inte MJ ska bli högre än han behöver. Han har bantat ner sig 50kg sen han blev sjuk - 2,5 mån sen.

Innehåller inte halm något socker?

kan det inte vara så att man börjar för tidigt med att stödfodra med hö då om hästarna fortfarande har gräs i hagen på hösten? jag menar man tror att det är bra att börja med hö men uppenbarligen kan det ju vara det kanske som sabbar till det och inte frosten.

men när forsten kommer blir det mer socker i gräset då? är fruktos socker?

Äntligen ngt vettigt!

Man kan diskutera i oändlighet om varför hästar får fång. Den gåtan kommer inte att lösas i det här forumet i alla fall!
Forskning pågår och jag tror nog att om man lyckas lösa gåtan får vi reda på det ganska fort.
Vi får helt enkelt göra det vi kan och det finns bara ett sätt! Jobba hästarna hårdare, vila på vintern och rid som f.n när risken för fång ökar på våren och hösten!

och de ämnen som bildas i hösilage och ensilge, konserverat foder, hur påverkar de hästens känsliga mage och tarmflora? är det kanske bra bakterier?

egentligen rent logiskt, proppa i dem lika mkt mat som en hårdpresterande häst, sen ställa in dem i en box så de inte ens får röra sig det de rör sig i en hage, och sen knappt rida dem mer än 1timme 6-7dagar/vecka, för det är ingenting för en häst som ska ströva 16-17timmar/dygn.

Det första finns det forskning på, att silage inte skadar magen på något sätt utan snarare t o m kan vara bättre för magen än hö. Söker man på vetenskapliga artiklar om detta så kan man hitta mycket intressant lösning. Mycket av den forskningen, om inte all (här vågar jag inte lova nåt), är gjord med koppling till SLU.

Hästar är inte skapta för att ströva fritt i 16-17 timmar. De är skapta för att ÄTA i 16-18 timmar, i jämna perioder, hela dygnet runt. Dock, när de äter, så står de ju inte still, ja, men det är inte rörelsen som är det viktigaste för hästen.

Här tror jag du har en poäng.

man hässjade höet å enligt salig farfar så slog man aldrig förrän efter midsommar.

Man odlade ofta timotej till hö , numera är de mer snabbväxande arter typ rajgräs som ger mycket mer skörd.

Ensilage sa de äldre var koföda och där håller jag med , vet att vetenskapen säger annrlunda.

Grannen har två shettisar å jag har två. Hon gav dem ensilage , jag ger alltid hö.

Grannen får fång på bägge sina , inte på mina . Alla var nästan lika runda om magen.. ja vi mätte dem alla:) sen kan ju grannen fått fånghästar av andra orsker också givetvis men det här hände för 2 år sedan å efter hästarna blivit fria fången fick de enbart äta hö och har klarat sig sedan dess är lika runda fortfarande nästan....tillfälligheter kan inte uteslutads visst

vore intresant å se om de fans någon statistik på antalet fånghästar som gått på ensilage kontra hö om de fans några skillnader.

vet inte men jag fortsätter nog med hö...

bara en tanke

jag håller med....men rent naturligt borde ju hösilaget som mest liknar gräs vara det bästa? fast hö är ju som dött gräs egentligen vad är det som gör att dött gräs på marken innehåller mindre näring än hö? hö innehåller väl oftast mindre näring överlag än konserverat hösilage tex?

om man tänker naturligt borde ju hästarna äta dött gräs med mkt dålig näring på vintern.....

vad tror ni skulle hända om man hade så stora hagar att hästarna hade dött gräs att äta hela vintern som de fick gräs upp under snön och att de inte fick något extra till det???

Ingen aning. Jag provade att ha mina på "bete" från april till september/oktober, i gamla beteshagar som inte använts eller gödslats på år och dag. Haflingern blev överviktig. Om hon hade blivit lika överviktig om hon i stället gått i grushage i 9 månader och gått på bete 3 månader av året, det kan jag inte säga. Hon kan antagligen ALDRIG gå på dygnet-runt-mat, så ärligt talat tror jag inte bete passar henne alls.

HUR blev den överviktig? Fick den mage? Hingstnacke? Rundare rygg o rumpa eller putande "kagge"?

Ingen aning. Jag provade att ha mina på "bete" från april till september/oktober, i gamla beteshagar som inte använts eller gödslats på år och dag. Haflingern blev överviktig. Om hon hade blivit lika överviktig om hon i stället gått i grushage i 9 månader och gått på bete 3 månader av året, det kan jag inte säga. Hon kan antagligen ALDRIG gå på dygnet-runt-mat, så ärligt talat tror jag inte bete passar henne alls.

jag håller med mackan, som jag fått för mig kör med samma metod som jag dvs släpper tidigt så de får hålla betet extremt kort själva???

vad jag vet har inte mackan någon fång häst?

hur har du gjort som ju har en fång häst? men förkastar denna metod?

men antagligen använde du för stora hagar och för lite hästar så det blev inte tillräckligt nedbetat...

alla hästar ska ju kunna gå på dygnet runt bete, jag tycker så himla synd om dem som inte får det, det handlar ju egentligen bara om att anpassa ytan på hagen med antalet hästar och hur bra/dåligt det växer osv.

vem sa något om att magert örtrikt skogs/ängsbete var sämre för fånghästar hur hänger det ihop?

det tror jag skulle passa perfekt för tjocka hästar, ju mer skog det är destå större kan hagen vara eftersom det växer dåligt i tät gammal granskog.
sen en liten bit med mkt stenar och sly där de får äta för de måste ju endå ha mat, men lagom mkt.

är det inte så, allt hänger kanske itne enbart på vad analysen visar och vad man SKA ge utan mängden av fodret med...

jag menar, det hade varit interessant att veta hur mkt en häst i det vilda fick i sig i kg på ett dygn....de ficki ju småknapra och slita för födan....ännu värre på vintern.

visst vi rider på dem men hallå, de hade energi till att vandra större delen av dygnet och jag tror nog 17 timmars vandring är lite mer energi krävande, med dessutom några spruter från rovdjur, än 1 timmes ridning 5-6dagar i veckan........skrattretande.

ännu mer skrattretande att läsa att en häst inte klarar att gå på bete.....hästar är skapta för det och får de inte tillräkigt med motion får man ju anpassa hagarna....

varför ska de helt plötskigt få fritt med överflödigt bete med aldleels för mkt näring på sommaren när de hela vintern går på sträng diet och ägaren rycker på näsan åt fri tillgång?
sick? haha...

Senast ändrad:

Fast jag tycker nog ändå att man kan förvänta sig ett tex ngn som tävlar dressyr på högre nivå är mer insatt i utfodring än vad en "vanlig" hästägare är.

Man kan FÖRVÄNTA sig, ja...men det betyder inte att det är så. Jag menar inte att det inte är så heller, utan syftar mer på att man kanske ska vara KÄLLKRITISK och tänka efter varför man ska lyssna på just den personen...
Jag föredrar att lyssna på SLU.

sen en sak till. "gödslats" varför i hela friden gödslar man beten för??? man tar död på alla nyttiga örter och sprider ut massa skit(konstgödsel med kanske) som gör betena förstörda och alldeles för näringsrika för hästarnas kroppar.

Om inte ens proffsen har lätt för att hålla rätt hull på hästen, hur kan man då lasta "dagens hästägare" för brist på kunskap???

Precis.

Och vi kan väl alla vara överens om att det idag finns mååånga fler HOBBYhästar än vad det fanns för 50 år sen...? Så då är det, i min värld, inte alls konstigt att dagens hobbyhästägare kan mycket mindre än yrkesfolket för 50 år sen...?

Mer utbildning till hästägare, säger jag. Då mår hästarna bättre. Och det gäller både folk som skiter i analyser och de som faktiskt analyserar men sen kanske inte fattar vad det är de räknar på.

På Folksams årliga seminarie under Falsterbo Horse Show så tyckte expertpanelen

Som jag förstår det så brister det inte för dagens hästägare i kunskap utan, man har kommit för långt bort från basics och därmed förlorat bas kunskapen.

Denna expertpanel var ju inte experter i foder och utfodring...
...och hopphästar på elitnivå har mycket högre behov än hobbyhästar, så då kan man ju ändå inte lyssna på de råd som kom fram om hur de sköter sina hästar...

Det där sista fattar jag för övrigt inte alls. Du säger emot dig själv i samma mening.

För att få högre proteinhalter, så att hästarna inte blir feta av energimängden i fodret och för att korna inte ska tunna ur.

Man har väl alltid varit rädd för klöver till hästarna

Om man inte kan ge hästarna klöver, var ska de då få proteinet ifrån?

Protein är inte farligt för hästen, speciellt inte om det kommer från klöver.
Sen får man ju se till att ge rätt klöversort, vilken en del verkar missa.

Den utlösande faktorn kan man tvista om men jag tror att det myckna utfodrandet med hösilage idag kan vara boven i dramat.
Hösilaget som vi hade då innehöll väldigt mycket av annat än bara gräs, ibland fanns det jättemycket klöver i och olika sortens ogräs.

Silage är inte farligt.
Klöver är inte farligt.
Artrikedom i fodret är inte farligt.
Om nu fodret i sig var boven i dramat så var det nån annan faktor som spelade in.

I flera fall så var det ponnyer men också stora hästar där man misstänkte att hästarna hade fått fång. Då det inte var så mycket att göra så tog man bort dessa hästar.

Idag däremot så är det ju inte alls ovanligt att hästarna räddas och tom kommer tillbaka som tävlingshästar. Idag behöver inte fång vara en dödsdom.

Det här är jag med inne på.

Dagens hobbyhästar motioneras inte alls på samma sätt som förr.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Storbalsnät
  • Magsår vintertid?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka