Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Det borde tryckas mer på att fodertabeller är riktlinjer och medelvärde, är ponnyn/hästen fet så får man minska på maten, oavsett vad tabellerna visar.

ALL litteratur jag läst om utfodring har tryckt på detta. SLU påpekar detta även på sina seminarier och kurser. Så vem är det som ska trycka på det mer...?

Precis.

Och vi kan väl alla vara överens om att det idag finns mååånga fler HOBBYhästar än vad det fanns för 50 år sen...? Så då är det, i min värld, inte alls konstigt att dagens hobbyhästägare kan mycket mindre än yrkesfolket för 50 år sen...?

Mer utbildning till hästägare, säger jag. Då mår hästarna bättre. Och det gäller både folk som skiter i analyser och de som faktiskt analyserar men sen kanske inte fattar vad det är de räknar på.

Förr hade man hästar för att använda dem, om man läser här verkar det som att vi har dem för att mata dem!

Nej så är det nog snarare, som du skriver - att bete kanske inte passar den alls.

den hade med största säkerhet nämligen blivit minst lika överviktig genom att bara gå 3 månader på bete. Men ang. dygnet runt mat så tror jag du misstar dig faktiskt: man har även forskat på detta, dvs fettma/övervikt på häst som har anlag för detta, och funnit att halvsvälta den ena delen av dygnet, dvs inte ens svälta, men begränsa maten, och sen låta den gå resten på bete, bara orsakar att hästen kompensations äter - och blir minst lika fet.

bästa slutsatsen enligt denna forskning har variit att låta hästen gå på nedbetad mark - dygnet runt rent av - hellre än de stora svängningarna mellan begränsad mat och mat.

där tror jag du slog huvudet på spiken rent logiskt hade man ju kunnat komma fram till det själv.
hästarna är ju som sagt skapta för att SMÅ beta större delen av dygnet, såklart de kastar i sig maten när de väl får chansen.

jag har testat stip betning med tycker det är lite samma sak faktiskt, jag tycker det är svårt att veta hur stor mängd gräs som sätter sig på hullet och hur mkt man ska öppna varje gång har man otur blir det som att ha dem på högt bete istället om man öppnar för mkt.

där kan nog det kvinnliga "stackars liten" så in när de står där och suktar efter maten på andra sidan staketet.

det är plågsamt att se dem vara hungriga därför tycker jag denna metod med kraftigt nedbetat funkade skitbra, de hade hela tiden mat de fick kämpa som galningar för att få, de vandrade runt mkt och letade efter nya strån som växt upp och de sysselsatte sig. de gick inte upp i vikt heller.
skitbra rent ut sagt.

men man får hålla koll på hullet så de inte går upp då är det för stor hage lr för lite hästar, eller om de verkar stressade och hungriga allt för mkt då får man öka hagen lite eller om de faller ur...mot förmodan:angel:.

forts...

här får ni se lite bilder hur jag hade det förra sommaren till tjockhästarna.
jag hade två tjockhästar tillsammans i en 0,8-1hektar stor hage som jag beskrev tidigare och så två unghästar på ett stort bete med massa gräs och ibland hjälpte de två unghästarna till att beta lite extra till tjockisarna(även om de inte hjälpte till så mkt för de tyckte inte det fanna någon mat) men tjockisarna hittade.
och så hjälpte de till med att tjockisarna fick röra på sig lite med.

28953383.jpg
denna bilden är bra, här står brune tjockis och kliar unghästen i nedbetade hagen, bakom är en hage jag sparade gräs i se så mkt gräs det har växt upp men de håller det kraftigt nedbetat på sin halva.
man ser varenda gupp i marken och alla stenar.

28953723.jpg
här ser man med hur nedbetat det var, de lämnade rator där de bajsade o giftiga växter annars var det så de fick småknapra hela dagarna.

29675040.jpg
här är shettisens hull, helt okej för att gå på bete tycker jag:) och såhär såg det ut utanför lösdriften som de älskade att stå i.
29675027.jpg
eller vad tycker ni han ser väl fin ut för att vara på bete.

25031657.jpg
såhär blev han med stip bete och ibland fri tillgång på gräs(varierade):grin:

28953393.jpg
här är islandshästen igen här springer han bland ratorna.
han ser väl inte groteskt fet ut?:) som han skulle gjort på bete.

8273273.jpg
såhär såg han ut när han var inackoderad på onändigt stort bete med för få hästar:crazy:

någon skillnad?

jag släppte alltså ihop unghästarna med tjockisarna ibland så de fick leka annars gick inte unghästarna där.

de var inte alls så bukiga när de fick gå på kraftigt nerbetad hage, tror magarna funkade mkt bättre. men visst islandshästen är mkt mkt lättfödd så han hade nog klarat sig på ännu mindre men shettisen var det helt perfekt för. de gick inte upp i vikt iaf, vilket var huvudsaken.

som sagt så behåll båda tjockisarna sina vinterhull hela sommaren dvs hull de gått ner till under vintern.
shettisen gick ner 70kg och islandshästen över 90kg under vintern.

Senast ändrad:

Fast det var ju det jag gjorde, och det blev ju katastrof...:crazy: Även om det är väldigt nedbetat så får hon i sig mer än hon behöver. Jag satte "bete" inom citationstecken för att de flesta människor knappast skulle kalla det gräs mina hästar gick på bete.

bildbevis krävs, tror vi resonerar olika här angående svältföda och inte, här kommer kvinnan in igen:p

Jag skall fråga, för nu blev jag nyfiken.
Och jag skall fråga om fång och ensilage till hästar också.
Han och hans förfäder var hästkarlar på riktigt.
Så där kan man nog få veta en hel del.

Och visst var 3 skördar ovanligt.
Det är väl därför som han skryter om det.

spännande kan inte alla fråga sina gamla släktingar lite???det är ju bara de som vet.

Du tycker och antar alldeles för mycket för att kunna så litet.

Jag skulle föreslå att du tar och läser några kurser i växtodling och hästhållning.
Hästens utfodring kanske.
Det finns en hel del bra distanskurser på SLU i ämnet.
Jag antar att du har gymnasiekompetens så att du är behörig att söka dessa.

Sedan så är det nog bra att läsa på hur vaccinationer fungerar.

haha vad är det nu då?

haha gymnasiekompetens, vadå förolämpning jag har läst Naturbruk med INRIKTNING häst:p
Men tack för tipsen vill alltid lära mig mer.

Det första finns det forskning på, att silage inte skadar magen på något sätt utan snarare t o m kan vara bättre för magen än hö. Söker man på vetenskapliga artiklar om detta så kan man hitta mycket intressant lösning. Mycket av den forskningen, om inte all (här vågar jag inte lova nåt), är gjord med koppling till SLU.

Hästar är inte skapta för att ströva fritt i 16-17 timmar. De är skapta för att ÄTA i 16-18 timmar, i jämna perioder, hela dygnet runt. Dock, när de äter, så står de ju inte still, ja, men det är inte rörelsen som är det viktigaste för hästen.

Jaha spännande, tack för tipset.
ja rent logiskt borde ju konserverat vara mer likt gräs än torkat.

Jag skrev lite klumpigt där kanske de rör sig ju alla tider på dygnet då de inte ligger ner och sover eller vilar dvs ca 4timmar/dygn.

Men det jag menade var att de ju får söka efter födan vilket ju inte tamhästarna får, där slängs ju maten ut framför ögonen på dem de behöver inte leta eller ens gå efter maten.

allt är nog lika viktigt beror ju på vad man disskuterar men för att hovarna skall vara friska osv så behövs ju mkt blodgenomströmning och rörelse osv....

man kan aldrig ge våra tamhästar deras vilda liv tillbaka men man kan ju iaf försöka komma så nära det bara går....för deras skull, även om vi människor kanske får det lite jobbigare ibland...

Äntligen ngt vettigt!

Man kan diskutera i oändlighet om varför hästar får fång. Den gåtan kommer inte att lösas i det här forumet i alla fall!
Forskning pågår och jag tror nog att om man lyckas lösa gåtan får vi reda på det ganska fort.
Vi får helt enkelt göra det vi kan och det finns bara ett sätt! Jobba hästarna hårdare, vila på vintern och rid som f.n när risken för fång ökar på våren och hösten!

Roligt att någon uppskattar allt jag skriver.
Jag tycker detta är super intressant.

ja visst det finns ingen lösning ingen här är veterinär eller forskare, men det är intressant att disskutera våra erfarenheter och kunskaper man lär sig av varandra och får stöd av varandra, genom disskution kommer man fram till nya lösningar som kan fungera bättre.

håller helt med dig om det sista.

Man tar träckprov före avmaskning, just för att se om det finns ett behov att avmaska...

e ja jag vet man är väl inte helt tappad bakom en...hm...

Men vissa skiter ju i detta och forsätter som "förut" och avmaskar utan att träck kolla.
och bidrar än mer till resistensen.

Jag har aktivt påbörjat "uppdrag sanering" och ska försöka komma till den punkten att jag inte behöver avmaska alls.

Men iaf, NÄR man måste avmaska var ju egentligen det vi disskuterade så.....

Precis.

Och vi kan väl alla vara överens om att det idag finns mååånga fler HOBBYhästar än vad det fanns för 50 år sen...? Så då är det, i min värld, inte alls konstigt att dagens hobbyhästägare kan mycket mindre än yrkesfolket för 50 år sen...?

Mer utbildning till hästägare, säger jag. Då mår hästarna bättre. Och det gäller både folk som skiter i analyser och de som faktiskt analyserar men sen kanske inte fattar vad det är de räknar på.

Håller med, man borde få ta "hästkörkort" helt sjukt att vem som helst kan få ta hand om ett djur utan att kunna något....

Men sen är det ju så att helst hade man behövt vara expert på allt inom häst, gärna utbildad hovslagare, veterinär, kiropraktor, sadelutprovare, foderrådgivare osv osv osv och det är ju omöjligt.

det finns så mkt att lära, aldrig blir man fullärd.
Jag tror att lyssnar man mycket på hästen och sitt sunda förnuft, vet man lite om hästens historia så kan man naturligt endel....

Angående analyser så avgör ju det inte om man är en bra hästägare eller inte.

.. gymnasiekompetens, vadå förolämpning jag har läst Naturbruk med INRIKTNING häst

Det blir ju litet dumt att föreslå utbildningar som någon inte är behörig till.
Och det är ingen självklarhet att alla har gymnasiet avklarat har jag upptäckt.

Jag tycker att du frågar litet konstiga frågor för att ha gått den utbildningen.
Det du frågar borde ha ingått.

tar man åt sig kanske man är skyldig med:angel: jag tror faktiskt delvis det stämmer...

Jag det är mycket möjligt, men jag gillar inte kommentarer om att kvinnor är "si och så". Och, nej, det gäller fortfarande inte mig. Jag har varit väldigt försiktig med allt vad kraftfoder och tillskott heter och, som sagt, äger ingen "skopa" att dutta med. Det är faktiskt först NU, efter fången, som jag använder ett specialfoder till min ena häst. Det rekommenderades till mig av en veterinär, eftersom jag har en något så konstigt som en fånghäst som har svårt för att hålla hullet (shettisen). Happy Hoof har varit ett mirakelfoder för oss, även om jag har svårt för att erkänna det. Jag brukar nämligen inte tro på "hokus pokus" vad gäller foder, men "något" i Happy Hoof får min shettis att hålla sig väldigt fin och må väldigt bra.

nebellochbomls005.jpg

Svårt att ge bildbevis på en nedbetad hage, men så här såg det ut en vår när vi började släppa dem i en av småhagarna (ca 0,5 ha).

Då borde det alltså vara bättre att köpa andra eller tredje skörd då? och ge lite havre om de faller ur istället för massa analyser och färdigfoder?

Nej, inte alls, det jag menade-och Axel-om jag inte fattade fel, var att förr togs förstaskörden av höet ofta efter midsommar, det är grövre och stjälkigare och tar längre tid att bryta ner för hästen, det tar längre tid att ätas också.Bra för fånghäst.

En andra o tredjeskörd växer sällan till sig och blir så grov.

Svårt att ge bildbevis på en nedbetad hage, men så här såg det ut en vår när vi började släppa dem i en av småhagarna (ca 0,5 ha).

Nu har jag inte hunnit läsa inlägg innan så med risk för upprepning.

Enligt min mening är den här hagen inte nedbetad och även alldeles för stor för en fångponny.
Man ska skaffa en bra mindre hage, gärna med lite träd som gör betet sämre,och där ska ponnyn gå och beta på ingenting.Man ger halm, möjligtvis en tuss hö som är av bra kvalite för fångponnyn.

hur gjorde man förr i tiden anväde man något annat slags frö eller vad man kallar det för och sådde med för att få hö än vad de gör nuförtiden? använde de andra metoder som med skulle kunna vara avgörande?

Viss annorlunda frösammansättning, mindre gödslade vallar, vallarna låg i snitt längre obrutna men framförallt en sen skörd.

Sedan besprutar man inte vall som sådan.

Sedan är nog mitt förr och I_U´s förr inte riktigt samma datu.:D

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 148
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Gör stigbyglarna skillnad?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka