Sv: Det här med fång..
Ja, så kan man tolka det.
...vilket man tar upp på de kurser som jag och I_U är bekanta med på SLU.
Jag har aldrig påstått nåt sånt heller, det tolkar du i så fall in själv.
Ja, men som sagt, dagens hästägare behöver en bättre grundutbildning.
Jasså? Det framgick inte.
Det är skillnad på att vara expert och på att ha en grund och en förståelse. Man måste inte vara rallyproffs för att kunna köra bil, men det kan vara bra om man lyssnar på sin verkstad och lär sig lite om hur bensin, luft och olja funkar i bilen och t ex att kunna byta däck om man får punka. Samma gäller för djurägare, anser jag. Många köper häst utan att egentligen ha en aning om hur saker och ting funkar. Svårare blir det ju dessutom med att man kan tävla på högre nivå men inte ha en aning om beteende eller utfodring.
Sen tolkar ju alla saker o ting på sitt eget sätt. Och då kan det bli riktigt fel.
Nej, det är det väl ingen som påstått heller?
Foderanalyser ÄR dock ett mycket bra hjälpmedel i arbetet att sköta om sin häst, eftersom innehållet i fodret kan variera från "0 till 100" och vissa saker kan det vara skönt att undvika, även om man tittar på sin häst dagligen och håller koll på hur den mår.
Förr hade man hästar för att använda dem, om man läser här verkar det som att vi har dem för att mata dem!
Ja, så kan man tolka det.
Men det jag menade var att de ju får söka efter födan vilket ju inte tamhästarna får, där slängs ju maten ut framför ögonen på dem de behöver inte leta eller ens gå efter maten
...vilket man tar upp på de kurser som jag och I_U är bekanta med på SLU.
e ja jag vet man är väl inte helt tappad bakom en...hm...
Jag har aldrig påstått nåt sånt heller, det tolkar du i så fall in själv.
Men vissa skiter ju i detta och forsätter som "förut" och avmaskar utan att träck kolla.
och bidrar än mer till resistensen.
Ja, men som sagt, dagens hästägare behöver en bättre grundutbildning.
Men iaf, NÄR man måste avmaska var ju egentligen det vi disskuterade så.....
Jasså? Det framgick inte.
Men sen är det ju så att helst hade man behövt vara expert på allt inom häst, gärna utbildad hovslagare, veterinär, kiropraktor, sadelutprovare, foderrådgivare osv osv osv och det är ju omöjligt
Det är skillnad på att vara expert och på att ha en grund och en förståelse. Man måste inte vara rallyproffs för att kunna köra bil, men det kan vara bra om man lyssnar på sin verkstad och lär sig lite om hur bensin, luft och olja funkar i bilen och t ex att kunna byta däck om man får punka. Samma gäller för djurägare, anser jag. Många köper häst utan att egentligen ha en aning om hur saker och ting funkar. Svårare blir det ju dessutom med att man kan tävla på högre nivå men inte ha en aning om beteende eller utfodring.
Sen tolkar ju alla saker o ting på sitt eget sätt. Och då kan det bli riktigt fel.
Angående analyser så avgör ju det inte om man är en bra hästägare eller inte.
Nej, det är det väl ingen som påstått heller?
Foderanalyser ÄR dock ett mycket bra hjälpmedel i arbetet att sköta om sin häst, eftersom innehållet i fodret kan variera från "0 till 100" och vissa saker kan det vara skönt att undvika, även om man tittar på sin häst dagligen och håller koll på hur den mår.