Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Förr hade man hästar för att använda dem, om man läser här verkar det som att vi har dem för att mata dem!

Ja, så kan man tolka det.

Men det jag menade var att de ju får söka efter födan vilket ju inte tamhästarna får, där slängs ju maten ut framför ögonen på dem de behöver inte leta eller ens gå efter maten

...vilket man tar upp på de kurser som jag och I_U är bekanta med på SLU.

e ja jag vet man är väl inte helt tappad bakom en...hm...

Jag har aldrig påstått nåt sånt heller, det tolkar du i så fall in själv.

Men vissa skiter ju i detta och forsätter som "förut" och avmaskar utan att träck kolla.
och bidrar än mer till resistensen.

Ja, men som sagt, dagens hästägare behöver en bättre grundutbildning.

Men iaf, NÄR man måste avmaska var ju egentligen det vi disskuterade så.....

Jasså? Det framgick inte.

Men sen är det ju så att helst hade man behövt vara expert på allt inom häst, gärna utbildad hovslagare, veterinär, kiropraktor, sadelutprovare, foderrådgivare osv osv osv och det är ju omöjligt

Det är skillnad på att vara expert och på att ha en grund och en förståelse. Man måste inte vara rallyproffs för att kunna köra bil, men det kan vara bra om man lyssnar på sin verkstad och lär sig lite om hur bensin, luft och olja funkar i bilen och t ex att kunna byta däck om man får punka. Samma gäller för djurägare, anser jag. Många köper häst utan att egentligen ha en aning om hur saker och ting funkar. Svårare blir det ju dessutom med att man kan tävla på högre nivå men inte ha en aning om beteende eller utfodring.
Sen tolkar ju alla saker o ting på sitt eget sätt. Och då kan det bli riktigt fel.

Angående analyser så avgör ju det inte om man är en bra hästägare eller inte.

Nej, det är det väl ingen som påstått heller?
Foderanalyser ÄR dock ett mycket bra hjälpmedel i arbetet att sköta om sin häst, eftersom innehållet i fodret kan variera från "0 till 100" och vissa saker kan det vara skönt att undvika, även om man tittar på sin häst dagligen och håller koll på hur den mår.

ALL litteratur jag läst om utfodring har tryckt på detta. SLU påpekar detta även på sina seminarier och kurser. Så vem är det som ska trycka på det mer...?

Det borde tryckas på det mer till de som har fånghästar/ponnyer eller fångbenägna hästar/ponnyer.

Ögat är viktigast, får man lära sig se så slipper många fång.Och då menar jag foderfång, det finns fång som kan uppkomma ur andra situationer som man inte kan rå över.

Men vissa skiter ju i detta och forsätter som "förut" och avmaskar utan att träck kolla.
Det kan man inte göra.
För allt avmaskningsmedel är numera receptbelagt.
Veterinärerna har därmed givits kontrollen över det.

Jag har aktivt påbörjat "uppdrag sanering" och ska försöka komma till den punkten att jag inte behöver avmaska alls.
Det gjorde jag för flera år sedan.
I år har det dock störts av att hästarna har blivit utsatta för styngflugan.

Men vem ska göra det?

Det vore kanske lämpligt om veterinärerna gjorde det.
Och kunde skriva recept på "Foderrådgivning" till de som behöver.

För att försäkringen skall gälla så måste ju hästägaren följa veterinärens ordination.
SLU kunde sedan sälja kurser i utfodring.

Jag tror felet är att folk försöker för mkt.. Kan också vara så att man är för försiktig, så ponnierna blir mindre och mindre toleranta. Min ponny gick på samma bete som min travare med svårt att gå upp i vikt. De gick tillsammans 2 sommrar i rad, och gick på samma lösdrift vintertid. Det var inte förrän vi började begränsa hennes gräsmängd den tredje sommaren (pga vikten) som hon fick fång. Efter det kunde det räcka att hon kom utanför hagen i 20 minuter så kom fånget tillbaka.

Jag erkänner att jag inte tar höanalyser, utan mer går på känsla. Detta har funkat ypperligt, trots att min pålle som sagt har svårt att gå upp i vikt.

Känns som att hästar var mer hälsosamma förr, när allt inte var så petnoga och exakt. Visst finns det saker som förbättrats (takhöjd etc) men jag är av åsikten att man kan vara för noggran.

Jag tror felet är att folk försöker för mkt.. Kan också vara så att man är för försiktig, så ponnierna blir mindre och mindre toleranta. Min ponny gick på samma bete som min travare med svårt att gå upp i vikt. De gick tillsammans 2 sommrar i rad, och gick på samma lösdrift vintertid. Det var inte förrän vi började begränsa hennes gräsmängd den tredje sommaren (pga vikten) som hon fick fång. Efter det kunde det räcka att hon kom utanför hagen i 20 minuter så kom fånget tillbaka.

Du har låtit din ponny gå på bra bete för länge.
Man kan som regel inte ha ponnyer på "bra" bete, blir de så feta att betet måste begränsas kan det redan vara för sent.(om jag fattade det hela rätt att pnnyn gick på ett bra bete för travaren gick där för den hade svårt att gå upp i vikt)

Har de väl fått fång en gång av bete och fetman som kommit måste man alltid passa hårt.

Jag passar mina hästar hårt, med ögat, en av de anser jag vara fångbenägen, den arbetas hårt och när mankammen börjar fyllas på blir det snålbete i svagväxande hage.Jag tror det är helt fel väg att ta ifrån och banta.

Sedan har jag fördel, jag släpper vid ett sådant tillfälle ut kossor en vecka eller två, samtidigt, de betar av det mesta och det blir en perfekt kort svåle av för hästen att gå på med perfekt kort bete.

Obs. Detta är för en häst som inte her haft fång.Och som kan gå på bete.

Skulle kunna vara så, men med tanke på att ponnyn gått på sådant bete sedan fölsben, så tycker jag det var ett lustigt sammanträffande att det hände precis när jag begränsade henne. Hon var 14 när hon fick fånget. Att dom är känsligare efter första anfallet är jag medveten om.
Under tiden hon gick på bete blev hon väl motionerad, var i bra hull och tillgång till mineraler.

Fick lära mig att kort gräs inte var bra för fångponnier :confused: Fick undvika detta hela sommaren, annars hade jag inte haft några som helst problem med att hitta bra hagar till henne.

Jag tror också det kan vara så att vissa ponnyar som har gått på för bra bete för länge och varit för tjocka för länge (kanske blivit IR), helt plötsligt inte pallar längre.

Om ponnyn samtidigt inte får särskild mycket motion tror jag inte det krävs så mycket för att få bägaren att flyta över, det kan vara medicinering, frostgräs (som ponnyn inte haft problem med tidigare), någon konstig växt, en störning av tarmfloran etc.

Det var ungefär detta som hände min häst. När jag fick honom hade han i flera år gått överviktig utan motion (bara en liten skrittrunda ibland), som tur var lyckades jag hitta en bra fodervärd till honom som förstod vikten av motion, men däremot fodrade med korn (ganska onödigt). När jag var tvungen att flytta honom till en ny fodervärd förstod de inte vikten av att hålla honom i form han blev tjockare och tjockare och lagom när jag själv skulle ta tillbaka honom kom först hovledsinflammation och sen fång som ett brev på posten innan vi hann sätta i gång med bantning och motion.:(:cry:

Lärdom: vänta inte tills imorgon med att ta tag i din hästs/ponnys övervikt!

Fick lära mig att kort gräs inte var bra för fångponnier :confused: Fick undvika detta hela sommaren, annars hade jag inte haft några som helst problem med att hitta bra hagar till henne.

Drömmen vore ju att det gräs som kommer upp hade samma grova struktur mm som mer äldre gräs.

Eller vore av sin art, grovt, hårt, svagväxande och tramptåligt-som gräset många gånger är på de ställen ursprunget till dessa ponnyer växt upp.

Men det gräs vi har i vårt land, när det är avbetat och kommer upp, är både spätt och näringsrikt och inte som det gräs de genetiskt egentligen ska ha.

Man får vara väldigt försiktig med att släppa en ponny som har haft fång på bete, det ska vara så kort att man själv tror inget kan livnära sig på marken.Och har man då inte ett rejält stryktåligt gräs i botten blir det såklart markskador, både av tramp men framförallt av ponnyns hårt nedbetade gräset.

Jag tycker det bästa är att ha en liten hage som grund och utöka hagen varje dag med flyttbart staket och samtidigt då se till att halmgivan är fri o kanske tom tillskotta med en tutt hö.Och när jag menar utöka hagen så är det självklart på en symtomfri, slimmad pony som haft fång och utökningen ska vara väldigt lite beroende på mängden bete dit man förstorar hagen.
Det kan vara några cm på en stäcka på 10 meter.

Senast ändrad:

Det kan man inte göra.

jag hoppas inte du tror på det där själv? det sades ja, att veterinärerna INTE fick skriva ut avmask om man inte tagit träckprov men på en skala, hur många av veterinärerna bryr sig? tyvärr.
Vet många som får utskrivet utan att ens behöva säga att de träck kollat, veterinären frågar inte ens.:crazy:

Det gjorde jag för flera år sedan.
I år har det dock störts av att hästarna har blivit utsatta för styngflugan.

vad duktigt då:) alla har ju inte haft hästarna hemma med full kontroll över 20år eller hur länge du haft.
Det tar en då ett tag att få rent och svårt när man flyttat runt med.

jag håller med dig.....

Jag tror felet är att folk försöker för mkt.. Kan också vara så att man är för försiktig, så ponnierna blir mindre och mindre toleranta

Så du håller med om detta?:eek::eek:

Man kan inte vara nog försiktig med en fångbenägen ponny eller häst, men man ska vara försiktig på rätt sätt.

Och man ska tänka på att allt eftersom jordbruken läggs ned så får våra hästar bättre och bättre marker att gå på.Det ger bättre mer produktiva beten och många vet inte hur mkt det växer på ett dygn-om hästar går där syns det inte.

Där jag var förr, i min barndom, fick arbetshästarna gå på bete i skogen- de kom aldrig ut, om inte någon var digivande, på naturbete ens, det var för kossorna.

Det kan man inte göra.

jag hoppas inte du tror på det där själv? det sades ja, att veterinärerna INTE fick skriva ut avmask om man inte tagit träckprov men på en skala, hur många av veterinärerna bryr sig? tyvärr.
Vet många som får utskrivet utan att ens behöva säga att de träck kollat, veterinären frågar inte ens.:crazy:

Ja, med den attityden så går ju ingenting bra.
Veterinärerna här omkring skriver i a f inte ut vad som helst, när som helst, till vem som helst.

där tror jag du slog huvudet på spiken rent logiskt hade man ju kunnat komma fram till det själv.
hästarna är ju som sagt skapta för att SMÅ beta större delen av dygnet, såklart de kastar i sig maten när de väl får chansen.

jag har testat stip betning med tycker det är lite samma sak faktiskt, jag tycker det är svårt att veta hur stor mängd gräs som sätter sig på hullet och hur mkt man ska öppna varje gång har man otur blir det som att ha dem på högt bete istället om man öppnar för mkt.

där kan nog det kvinnliga "stackars liten" så in när de står där och suktar efter maten på andra sidan staketet.

det är plågsamt att se dem vara hungriga därför tycker jag denna metod med kraftigt nedbetat funkade skitbra, de hade hela tiden mat de fick kämpa som galningar för att få, de vandrade runt mkt och letade efter nya strån som växt upp och de sysselsatte sig. de gick inte upp i vikt heller.
skitbra rent ut sagt.

men man får hålla koll på hullet så de inte går upp då är det för stor hage lr för lite hästar, eller om de verkar stressade och hungriga allt för mkt då får man öka hagen lite eller om de faller ur...mot förmodan:angel:.

forts...

ja som sagt så den forskning jag läst om det hävdade rent ut att inte bara KASTAR de i sig när de väl får mat, men de KOMPENSERAR genom att äta högre mängder än de annars skulle gjort om de fått lite, men regelbundet. Jag tycker det är högst logiskt precis som du, utan att ens måste påpeka att det forskats på det som sagt.

men enligt väldigt många här i tråden spelar det ju ingen roll vad man gör alls, hästen kan få fång ändå, så det känns rätt bortkastat att ens argumentera vidare. Jag gläds åt att aldrig haft en egen fånghäst i hela mitt liv, inte en endaste individ, ponnyer som stora hästar, av olika raser. så ja - jag känner mig styrkt i min tro - med forskningen i ryggen dessutom som sagt :)

Jag måste bara instämma:bow:

Men tyvärr har de allra flesta missförstått etologernas budskap att hästarna ska äta ca 16h/ dygn.
Det handlar inte om att stå dessa timmar vid ett smörgåsbord o frossa ett dessutom bra grovfoder.

De ska behöva SÖKA, ströva o leta föda dessa timmar. Då kan man räkna ut att det inte blir många strån på 5 min.

Normalviktiga hästar som tränas- kommer bort från betet några timmar/ dag klarar av betet- om de inte proppas i en massa annat gott.

Det kan man inte göra.

jag hoppas inte du tror på det där själv?
Med tanke på hur svårt jag hade för att utskrivet avmaskningsmedel mot styngfluga även om hästarnas ben kryllade av ägg så verkar det faktiskt fungera.

Men mitt påstående är rätt oavsett, Veterinärerna har kontrollen.
Vad de sedan väljer att göra med den är en annan sak.

vad duktigt då:) alla har ju inte haft hästarna hemma med full kontroll över 20år eller hur länge du haft.
Jag fick hjälp av en duktig veterinär som gjorde upp ett avmaskningsschema och hjälpte mig med hagschema.
Det tog bara 1½ år, två somrar och en vinter.
Nu så är det 4 år sedan senaste avmaskningen.

Där jag var förr, i min barndom, fick arbetshästarna gå på bete i skogen- de kom aldrig ut, om inte någon var digivande, på naturbete ens, det var för kossorna.

Det låter mkt vettigt, men klarade de sig på vad skogen hade att erbjuda? fick de inget annat? stod de ute dygnet runt?
lite sly måste väl funnits i hagen?

Jag måste bara instämma:bow:

Men tyvärr har de allra flesta missförstått etologernas budskap att hästarna ska äta ca 16h/ dygn.
Det handlar inte om att stå dessa timmar vid ett smörgåsbord o frossa ett dessutom bra grovfoder.

De ska behöva SÖKA, ströva o leta föda dessa timmar. Då kan man räkna ut att det inte blir många strån på 5 min.

Normalviktiga hästar som tränas- kommer bort från betet några timmar/ dag klarar av betet- om de inte proppas i en massa annat gott.

Nej exakt det förutsåg jag att folk folk skulle förstå, så egentligen är det ju inte bra med obegränsat med fri tillgång på foder heller.
visst man tillgodoser tuggbehovet men de får alldeles för stora tuggor och för mkt mat.

det som hade varit riktigt intressant hade varit om det hade gått att ta reda på hur mkt kg en vildhäst äter per dygn.

ja jag tror det med nedbetad hage är det bästa när de får kämpa för maten.

nej exakt alltså ärligt talat så är nog egentligen kraftfoder till för det där lilla extra om hästen faller ur totalt eller segar ihop totalt eller till mkt högpreseterande hästar typ i stil med travare o galoppörer...

men folk tror de behöver ge sina skogsmullar kraftfoder....:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 148
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Bojkott av butiker
  • Ändrade köpvanor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix