Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Jag har två ponnyer hemma av naturras. Båda två har varit feta. Bara den ena har fått fång. Alla ponnyer får inte fång - tack och lov. Det är möjligt att de saknar detta anlag?

Men hur vet du säkert att den andra inte kan eller kommer att få fång?
Om det inte är så att du sköter den som en fångponny.

Veterinären avrådde mig från att låta mina fånghästar beta på sk naturbete. I mitt fall en rätt mager skogsbacke med lite gräs och mycket andra växter. Enligt honom så var det bästa för fånghästar att gå på en odlad vall med bara gräs.

Du har rätt, det finns olika sorters naturbete.
Och jag skulle inte heller släppa en fånghäst i en del av de naturbeteshagar vi har, för mkt konstiga örter o växter.
Däremot har jag naturbete med enbart gräs på höghöjd, om det inte betas växer gräset och blir riktigt långt, ca 2 cm- det är perfekt för fetahästar.
Och det går inte att beta sönder det.
Att släppa på odlad vall tror jag inte på.

Jag har en natur-ras.
Och feta är det också.
Men de har inte fång.

Citat:
Ursprungligen postat av Forest Autumn
Jag har två ponnyer hemma av naturras. Båda två har varit feta. Bara den ena har fått fång. Alla ponnyer får inte fång - tack och lov. Det är möjligt att de saknar detta anlag
?

Men hur vet du säkert att den andra inte kan eller kommer att få fång?
Om det inte är så att du sköter den som en fångponny.

Det har jag ingen aning om. Vi har haft denna ponny i arton år. Det är klart att han kan få fång i eftermiddag (hoppas jag verkligen inte ve och fasa).

Men mitt svar som du citerar var ett svar på ett annat inlägg. Man måste sätta in det i rätt sammanhang. Hur kan iu veta att hennes ponnyer inte får fång imorgon?

Kl
en tanke bara...

Förr var man inte så noga med vad höt innehöll. Man tog det man hade.

Hästarna fick dessutom en hel del havre- tror jag.
Havre är ju en god proteinkälla o man drog ner på den- halverade om hästen skulle vila dagen därpå. Så på köpet drogs även stärkelsen ner.

hästen fick både mindre energi o protein men stog på halm.

Man styrde nog mer maten efter vad den uträttade o bete i 3-4 v. klarade hästarna, men inte ponnys i samma utsträckning. Ponnyerna fick ett sämre bete- som de klarade sig på...ändå.

Tror oxå på att kvinns vill så väl:devil: eller snarare- för väl.

Hur kan iu veta att hennes ponnyer inte får fång imorgon?

Det kan jag ju inte veta.
Men min uppgift som hästägare är ju att förebygga så att det inte händer.

Det som jag kan veta är att de inte fått fång under alla de år som jag har haft dem.
Alla utom 3 är egna uppfödningar och de har alltså alltid bott hos mig.
2 av de egna uppfödningarna är över 12 år.
Min nu äldsta häst är 24år och har bott hos mig i 21 år, hon importerades från Island som unghäst.

Jag har ju ganska så många hästar.
Förut så har det varit runt 15st men nu så har jag dragit ner till runt 10.
Och de har inte fått fång.

När jag satte Gammelhästen på gröt-diet så visste jag att det skulle vara slutet.
Och att han antingen skulle dö av kolik eller få diabetes.
Men då han var 27år då så var det valet som jag hade.

Hästar som arbetar tillräckligt får inte fång! (naturligtvis finns det även här undantag)

Jo men hur många hästar gör det?
Och hur mycket tillskott trattar man inte i de hästar som inte arbetar tillräckligt?

Man vill ju ge sin häst samma mat som proffsens hästar får.
Att sedan proffsens hästar bränner sitt socker på arbete i stället för att belasta kroppen med överflödigt socker - det tänker de inte på.

En häst som arbetar bränner det socker som på en icke arbetande häst ger problem.

.... olika medel såsom avmaskningsmedel .....
och vaccinerings medel allt detta slår ju ut magfloran och imunförsvaret....

Gör det?
Källa på det tack!

Vaccinera gör man ju för att sätta igång immunförsvaret vad jag vet.
Och vad läkare och veterinärer brukar påstå.

På ridskolan här får ridskolehästarna som går mkt- förstaskörden av silaget. Privathästarna den andra.

ett ensilage sägs ju vara starkare för magen- som korna klarar med sina FYRA magar plus att de är avelsdjur- mjölkar. Här verkar det som att man gärna ger det- inte som rek. ca 60-65 TS.

Nuförtiden får ponnies för mkt o för "bra" mat. Min vet´s kommentar.

Den enda erfarenheten av fång som jag hade tidiagre var ett stort halvblod som gick på bete på 70-talet. Den blev dock bra.
Så visst är Toras aspekt på att man avlivade fånghästar förr inte helt fel, men det var ändå ganska ovanligt, men mer då en dödlig "sjukdom".

Jag tror dock att det är ett mer vällevnadssyndrom- täcken som håller för väta o att man inte rider som ungar gjorde förr- busred;)

Ponnies betar numera på vallar med stora hästar.

På min ridskola där jag höll till som ung släpptes de direkt på bete i början av juni o ingen fick fång vad jag vet, men det gick på lägerverksamhet.

Så nej. Jag tror inte på ngn miljöeffekt. Bara ändrade levnadsvillkor.

Det gav högre skörd att vänta. Man kunde ju inte som nu ta en andraskörd.

Jodå det kunde man.
Svärfar berättar om att de t.o.m. kunde få 3 höskördar vissa extremt bra år.
Och ensilering i silo har man gjort mycket länge.
Det är bara plastbollar för hästfolk som är ganska så nytt.

Kossor har käkat ensilage länge och redan romarna ordnade gropar med ensilage längs sina härvägar som foderreserv åt hästarna.

Jag uppfattade Axel som det bara var hö hon menade- inte ensilage.

Och hö fanns inte möjlighet förr att ta tre skördar av.
Man hässjade eller stäckte, tog man för tidigt så var det för korta strån att arbeta med för hand, och man ville att gräset skulle växa klart för att få mer max skörd.

Och hö fanns inte möjlighet förr att ta tre skördar av.

Nu så har Svärfar i alla fall gjort det och hans föräldrar före honom.
Och jag tror faktiskt att han vet själv vad han gjorde.
De tog torrhö till hästarna och korna.

Han skrävlar ganska bra om sin goda jord och sina tre skördar.
Men om det var fel så hade nog grannar och släktingar påpekat det.
De fick också in lika många skördar.

Solen skiner under flera perioder än strax efter midsommar.

Då skriver jag såhär.
Det var inte så vanligt med 3 skördar hö, faktiskt ovanligt.
Att hässja eller stäcka tidigt skördat hö förr var nästan omöjligt- det var för kort för att det skulle fungera bra.

Hur torkade din svärfar höet, tredjeskörden, som måste ha tagits i september? Vi har provat,och fast det var högtryck så blev det inte torrt.Nätterna var för långa, det hanns ibland inte ens torka ur daggen ordentligt.

Och även om det har ensilerats i vårt land även förr så såg jag aldrig att det gavs till häster.Men det har det kanske gjorts i andra områden, men det var knappast vanligt.

Sedan undrar jag förstås vad han menar med det jag citerar nedan. :confused: Vad grundar han detta på?

"Professor Ingvar Fredricson påpekar något som många i publiken kände igen sig i.
- Många, särskilt kvinnor, gillar att "dutta" med skopor hit och dit. Sluta med det, det behövs inte, säger han."

Det förstod jag inte heller och, ärligt talat, hade jag nog blivit rejält irriterad om jag hade lyssnat på en föreläsning där någon hade uttalat detta... Jag äger inte ens en "skopa" och vad man gör när man duttar med dessa det vet jag faktiskt inte, och ändå är jag kvinna...:grin:

Höet innehöll 260g socker/kg ts. Enligt en tabell jag har orsakar >250g/kg ts oftast lös mage eller andra problem hos hästar. Nu fick mina inte lös mage utan höet+bete på höstkanten som också innehåller mycket socker=fång.

Jag har ingen annan förklaring. Fjordisen ÄR fet - och blev så under gräsperioden (och nej han gick inte 24/7 på kraftigt gräs) så det var väl inte så bra grund. Stoet var inte fet men det blev för mycket för henne med den första frosten som kom. Skrev i början att hon klarat sig förr om åren att gå ute och käka frostigt gräs så höet måste i detta fall spelat roll.

Nu käkar båda hösilage på 62 ts, socker 137g/ts. Lite för mycket socker, men det var ända jag hittade. "Späder" ut det med halm åt fjordisen, men är noga med att inte MJ ska bli högre än han behöver. Han har bantat ner sig 50kg sen han blev sjuk - 2,5 mån sen.

Nej jag har heller aldrig duttat. Jag har haft havre, betfor och mineraler.
Sen emellanåt havrefritt foder åt korsförlamningshästar och på slutet ett helfoder för att täcka allt.

Här tror jag du har en poäng.

man hässjade höet å enligt salig farfar så slog man aldrig förrän efter midsommar.

Man odlade ofta timotej till hö , numera är de mer snabbväxande arter typ rajgräs som ger mycket mer skörd.

Ensilage sa de äldre var koföda och där håller jag med , vet att vetenskapen säger annrlunda.

Grannen har två shettisar å jag har två. Hon gav dem ensilage , jag ger alltid hö.

Grannen får fång på bägge sina , inte på mina . Alla var nästan lika runda om magen.. ja vi mätte dem alla:) sen kan ju grannen fått fånghästar av andra orsker också givetvis men det här hände för 2 år sedan å efter hästarna blivit fria fången fick de enbart äta hö och har klarat sig sedan dess är lika runda fortfarande nästan....tillfälligheter kan inte uteslutads visst

vore intresant å se om de fans någon statistik på antalet fånghästar som gått på ensilage kontra hö om de fans några skillnader.

vet inte men jag fortsätter nog med hö...

bara en tanke

Har jag provat och det blev, tydligen, inte bra. Har man en häst som livnär sig på ett halmstrå, en barkbit och ett granbarr så har jag kommit fram till att det spelar ingen roll vad för slags gräs du släpper på. Hästen blir fet och får (ev) fång ändå... Eller så kommer den åt frostgräs och får (ev) fång av det. Det finns så många faktorer att försöka värja sig mot att det inte finns något enkelt svar på vad som fungerar och passar alla hästar.

Hur tänker du nu? skulle den bli mindre fet för att man chock-släpper den 3 månader på bete? jmf med att låta den beta in sig successivt och därmed även hålla betet nere?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 152
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka