Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Jag har alltid haft invänjning även på hö på hösten, börjat ge dem lite på betet när det finns gräs kvar och sen ökar på allteftersom. Det är ju lika viktigt med det foderbytet som att byta grovfoder. Jag brukar försöka undvika tvära byten men ibland har man inget val.
När jag skickade ner min fölmärr hit ner kom hon ju med buss och då kunde inget hö skickas med, däremot söcken med kraftfoder vilket var bra:)

Jag har ju alltid trott att hö var bättre än silage men idag med det väder som ofta är är det svårt att få bra hö så då får man ta torrt silage

Hans Adielsson fodrar med hösilage som huvudfoder.
Och det verkar ju gå bra där.

Och så trevligt att fler än jag är skeptiska till müslit.

Men att hitta rätt hull på hästen är inte lätt ens för proffsen.
- Det är ungefär som att styra en oljetank rätt, beskriver Ingvar Fredricson det.

Som jag förstår det så brister det inte för dagens hästägare i kunskap utan, man har kommit för långt bort från basics och därmed förlorat bas kunskapen.

Om inte ens proffsen har lätt för att hålla rätt hull på hästen, hur kan man då lasta "dagens hästägare" för brist på kunskap???

Om inte ens proffsen har lätt för att hålla rätt hull på hästen, hur kan man då lasta "dagens hästägare" för brist på kunskap???

Att vara proffs i hoppning, dressyr eller vad du vill garanterar inte att man är proffs inom foder. En som är proffs inom foder, behöver nödvändigtvis inte vara proffs på att rida.
Baskunskap är väl dock ett måste, och här tycker jag att många överanalyserar vilket ger si i uttryck av duttande, blötande, osv.

Att vara proffs i hoppning, dressyr eller vad du vill garanterar inte att man är proffs inom foder. En som är proffs inom foder, behöver nödvändigtvis inte vara proffs på att rida.
Baskunskap är väl dock ett måste, och här tycker jag att många överanalyserar vilket ger si i uttryck av duttande, blötande, osv.

Fast jag tycker nog ändå att man kan förvänta sig ett tex ngn som tävlar dressyr på högre nivå är mer insatt i utfodring än vad en "vanlig" hästägare är. De arbetar ju med hästar och borde ha betydligt mer hästerfarenhet och utbildning än vad andra har.

Nu träffar inte jag massor av hästmänniskor. Men de flesta jag träffar har ingen aning om vad det innebär att analysera foder eller räkna foderstater. Dessutom så tror jag att om fler hade varit mer insatta i utfodring så hade alla dessa fantastiska foder som finns varit tvungna att vara lite bättre än vad många är. Om man kollar på en del fångfoder tex så är de inte det nyttigaste man kan tänka sig att stoppa i en sådan häst.

Hann inte ändra mitt föregående inlägg i tid så jag får skriva nytt i stället.

När jag tittar tillbaks på det jag citerade så var det ju inte att dagens hästägare brister i kunskap, utan att de har kommit bort från basics och förlorat baskunskapen. Vad sjutton det nu betyder:confused:????? Vad är det för skillnad på att "brista i kunskap" och "förlora baskunskapen" egentligen:confused:?

Och man sparar pengar på att inte behöva mata i onödan, jag ville ju ha ett hö som jag kunde fodra mycket av för hästarnas magars skull, ekonomiskt hade det varit bättre med ett hö där jag inte behövde ge så mkt kraftfoder. Hittade en bra balans dock

Och dessutom var ju den som citerades en professor i veterinärmedicin (Ingvar Fredricson). Det var han som menade att konsten att hålla rätt hull på hästen "är ungefär som att styra en oljetank rätt". Om jag nu inte missförstod det jag läste, på något sätt...

Hans Adielsson fodrar med hösilage som huvudfoder.
Och det verkar ju gå bra där.

Och så trevligt att fler än jag är skeptiska till müslit.

Hästar som arbetar tillräckligt får inte fång! (naturligtvis finns det även här undantag)

Detta var en riktigt bra och intressant tråd, detta undrar jag med, verkar som att hästarna var friskare förr fast man inte hade samma resurser som nu.
men jag tror vi har börjat förmänskliga hästarna mer nuförtiden och förr hade man ju inte täcke på dem utan de fick utveckla tjock päls, de fick inte massa konstiga dyra preparat som ska vara bra för ditten och dattan.

Och man klarade att fodra hästarna bättre än nuförtiden och höll dem smalare fast vi nu har analyser och allt möjligt men ofta lyckas vi inte endå.

ger vi inte hästarna FÖR bra mat nuförtiden? de sägs ska ha så himla mkt näring och det ska vara skyhöga protein värden även till ponnysar inte konstigt de blir feta av alla näringen.
detta räknande på olika foderstatet VEM har kommit på HUR mkt en häst egentligen behöver, uppenbarligen kan inte en människa veta det...vi borde ju se när vi gör fel och det inte funkar.

sen allt detta färdigfoder med gud vet vad i....

kanske odlar bönderna vårt hö/hösilage annorlunda nu än förr i tiden? det pressas med diverse gödningsmedel kanske kan gödningsmedel i fodret framkalla fång?
och höet blir mer och mer näringsrikt.

jag menar hur näringsrik var höet slaget på en stenig åker där de fick zick zacka emellan stenarna förr i tiden? MEN istället var det fullt av nyttiga örter. troligen perfekt ängshö, kanske måste man slå sitt eget hö utan gödning eller vall med lie för att slippa fång?

och de går på mkt bättre odlade beten...och inga träd ska få förekomma i hagarna helst ska det vara helt slätt och inte stenar eller något att lyfta benen över.

förr hade man kanske lite mer naturbeten och skogsbeten...

fast en sak funderade jag på, stod inte hästarna inne väldigt mkt förr i tiden? kan de inte ha blivit skyddade från fång lite då iomed att de kanske inte var ute vid frostnätter osv?

Senast ändrad:

Min häst (en finnhäst) som jag haft i ett år nu gick hos förra ägaren ute hela sommaren hösten och vintern där det växte gräs. Då jag köpte henne gav jag henne oanalyserat hö i mängder, sen hösilage då hon bytte stall. I maj flyttade hon hem till gården vår. I höstas fick hon fång då första frosten kom.:( Hon var inte fet (snarare underviktig), aldrig varit känslig förr,åt inget kraftfoder. Jag analyserade höet som visade sig vara (en av?) orsaken/rna. Andra är kanske åldern, då hon är 18. Den andra hästen som köpte i somras blev också sjuk. Han är MYCKET känsligare än stoet, samt tampas med en övervikt som är svår att få bort.

Jag tror inte att räknande av foderstater till punkt och pricka har att göra med fång, i mitt fall gjorde jag inte det = blev sjuka. Jag ångrar att jag inte analyserade höet innan, men tänkte att det har jag aldrig behövt förr. Vet inte - kanske jag förr (och alla andra med icke fångisar)bara haft tur och klarat mig.

Upplever dock av vissa oinsatta typer i min närhet att JAG skulle vara boven, t.ex klart att en fet häst får fång - vilket inte alls är säkert, eller "äh du inbillar dig". Börjar man prata om sockerhalten i hö häromkring med hästmänniskor tror dom att man är dum i huvvet...:crazy: Men det är väl den "gamla stammens hästägare" som matar på högt, ger kanske lite havre och allt är frid och fröjd. Så var jag också tills jag fick 2 kräk som blev sjuka.

Skulle vara intressant att veta om det är hästarna som blir sämre eller vårt klimat som gör att gräset inte är som förr.

vad var det i analysen som du kunde veta exakt att det var det som utlöste fånget?

Det har jag i vår vinterhage.:)

problemet är bara att det växer en del annat där som gamla äppelträd tex och ekar.
Det får nog bli ett sommarprojekt att rensa den alternativt stängsla ut farligheterna. För den är jättefin med en liten björkbacke, några små ängar och en stor damm i mitten.
Fast om jag tar bort träden försvinner skuggan förstås.

ja men ekar och andra giftiga saker tex, talades det om det förr i tiden? dog hästarn av det då?

alla äldre man pratat med om ekar skrattar bara...

Har exakt samma bild och erfarenhet som du och jag undrar också.

rent generellt tror jag det bland annat beror på:
gödslade vallar
större anläggningar med mer extrema svängningar mellan vad en vinterhage/sommarhage är - dåligt insatt folk som inte betar in sina hästar tillräckligt försiktigt, och inte inser riskerna med dessa svängningar.

generell överfodring då hästarna äter mer mat än de behöver helt enkelt - året runt.
hästens kropp rent genetiskt är anpassad för att vinterhalvåret finns det mindre mat, men numera får alla hästar mat i samma mängder energi mässigt hela året. det är fri tillgång och det är kraftfoder osv osv osv. och hästarna är i överhull året runt.
det är vad jag vet även forskat på att just kraftfoder ökar risken för fång i utsatta tider, som tex i samband med betessläpp/byte av hage osv.
Ångkokt spannmål är väl det mildaste, men fortfarande så finns risken som sagt. Och jag undrar om inte nutivdens hästfolk som sagt, har en minskad kunskap om såna här saker, jag har noterat tex att folk inte fattar vikten av att beta in en häst som gått i en vinterhage och ska släppas i en sommarhage full med gräs. man tror det räcker att hästen fått en IKEA påse med plockat gräs 2 dagar innan. typ.

tror sånt spelar stor roll.

borde inte det bästa vara att släppa hästarna tidigt i en sommarhage med mkt dött gräs eller nedbetat och då ge lite hö och låta hästarna knapra i sig gräset vartefter det växer upp?

sen en annan aspekt, nuförtiden ger man ju många olika medel såsom avmaskningsmedel(förr i tiden kunde hästarna avmaska sig själva med gran osv och det fanns inte lika mkt mask eftersom det aldrig var så mkt hästar på liten yta ofta hade de ju typ bara 1-2hästar och sen resten kort på jättestora beten).
och vaccinerings medel allt detta slår ju ut magfloran och imunförsvaret....

Men förklarar det alla de som får fång på "fel" årstid?
(Och nej, jag tänker inte på min egen, det går nog med ganska stor säkerhet att anta att det berodde på dräktigheten).

Borde inte även hästarna och deras kroppar reagera på att årstiderna har blivit utdragna och vintern nästan saknas i stora dela av landet? Gräset är inte vant att kunna växa året runt så långt norrut?

jo men hur förklarar du hästar som lever i andra delar av världen där det är sommar året runt? hästarna kommer ju från början från stäppen där det alltid är sommar dock torka vissa delar av året som ju kan liknad vid vinter dvs utan mat men de frös ju iaf inte....

så egentligen om man går tillbaka till allra första hästen liten som en räv så fanns det inte vinter...

så jag vet inte om hästarna egentligen är anpassade efter det...

En tanke jag fick som känns ganska långsökt iofs, är om hästarna av idag kanske är mer stressade. Det vill säga de lever stressat, får problem med stressmage som leder vidare till tarmstörning/ magsår/ whatever och så kommer fången av det? Nuförtiden kanske det avlas fram mer "lättstressade" individer vilket gör att även "stora" hästar får fång. Kanske kör man omkring på hästarna mer, de blir mer utsatta för foderbyten, nya miljöer och så vidare som i längden påverkar deras tarmflora?

Var bara en tanke jag fick.

jag håller med dig och förr i tiden användes faktiskt hästarna till många timmars hårt arbete/dag och gjorde av med mkt energi och kunde äta mkt mat en då(grovfoder) och de fick havre för att orka med.

Hästar behöver ju sysselsättas många timmar per dygn inte bara 1 timme 5-6dagar i vecka som folk tror nuförtiden, vad ska de göra resten av alla dygnets timmar? knäpra på väggar? väva?sura åt box grannen? osv osv.....

*knapplån*

För ca 15 år sedan hade jag förmånen att få rida en distriktveterinärs travhäst i några år. Förmånen bestod i att man fick lov att följa med en hel del när vetten åkte ut på olika uppdrag.

I flera fall så var det ponnyer men också stora hästar där man misstänkte att hästarna hade fått fång. Då det inte var så mycket att göra så tog man bort dessa hästar.

Idag däremot så är det ju inte alls ovanligt att hästarna räddas och tom kommer tillbaka som tävlingshästar. Idag behöver inte fång vara en dödsdom.

Så frågan är om ökningen verkligen är så stor som den känns att vara?

Fettman tror jag är absolut den största boven. Samtidigt som det finns så mycket kunskap idag så är folk oftast väldigt okunniga när det kommer till hästar.

Mvh

Tora

det är ju många fler hästar nuförtiden och därmed fler okunnigt folk och nuförtiden har vi ju hästarna bara för skojs skull inte som ett arbetes verktyg.

förr hade ju bara rika snobbar råd att rida runt för skojs skull, fanns inte så många hobby hästar då men många fler arbeteshästar istället.

borde inte det bästa vara att släppa hästarna tidigt i en sommarhage med mkt dött gräs eller nedbetat och då ge lite hö och låta hästarna knapra i sig gräset vartefter det växer upp?

Har jag provat och det blev, tydligen, inte bra. Har man en häst som livnär sig på ett halmstrå, en barkbit och ett granbarr så har jag kommit fram till att det spelar ingen roll vad för slags gräs du släpper på. Hästen blir fet och får (ev) fång ändå... Eller så kommer den åt frostgräs och får (ev) fång av det. Det finns så många faktorer att försöka värja sig mot att det inte finns något enkelt svar på vad som fungerar och passar alla hästar.

Och dessutom var ju den som citerades en professor i veterinärmedicin (Ingvar Fredricson). Det var han som menade att konsten att hålla rätt hull på hästen "är ungefär som att styra en oljetank rätt". Om jag nu inte missförstod det jag läste, på något sätt...

Så förstod jag också det. Det är klart att man ska se till att hästarna är i lagom hull. Men hans uttalande visar ju på att det inte är helt enkelt alla gånger. Det är kanske dags att inse att ibland så blir det fel trots att hästägaren verkligen anstränger sig.

Sedan undrar jag förstås vad han menar med det jag citerar nedan. :confused: Vad grundar han detta på?

Professor Ingvar Fredricson påpekar något som många i publiken kände igen sig i.
- Många, särskilt kvinnor, gillar att "dutta" med skopor hit och dit. Sluta med det, det behövs inte, säger han.

OBS jag menar inte att man ska ta detta som en ursäkt för att slippa banta sin feta fånghäst. Det är inte bra för dem att vara överviktiga.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 152
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka