Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

Jag ger högkvalitativt stråfoder och har ingen fång.
Så det tror jag inte det minsta på.

det jag menade i slänga drag var, är det så att dom har hittat eventuella gener el så som kan föras vidare så att man ska tänka sig för vid avel eller liknande..
fy vad tyckte det var svårt att förklara vad jag menade....

Det jag menade med att man tror att det är ärftligt var att jag är osäker på om man helt och hållet har lyckats visa ett samband. Jag är osäker på om man har hittat generna som det är frågan om. Men det är nog bara en tidsfråga. Man har ju kartlagt både människans och hästens arvsmassa. De tror att det är ungefär samma gener som orsakar diabetes 2 hos oss.

som dom flesta vet så är inte bete på sommaren det farligaste, och det är under andra deler av året som fång verkar ha ökat.

Men det kan faktiskt bero på iaf delvis att när det goda betet och nyttiga betet är slut och hungern sätter in så äter en del, kanske framförallt hungriga ponnyer, ogräs och illa smakande örter som egentligen inte är så nyttiga.
Många tror att de växter som ratas på sommaren även ratas på hösten ex,men så är det inte.

*knapplån*

För ca 15 år sedan hade jag förmånen att få rida en distriktveterinärs travhäst i några år. Förmånen bestod i att man fick lov att följa med en hel del när vetten åkte ut på olika uppdrag.

I flera fall så var det ponnyer men också stora hästar där man misstänkte att hästarna hade fått fång. Då det inte var så mycket att göra så tog man bort dessa hästar.

Idag däremot så är det ju inte alls ovanligt att hästarna räddas och tom kommer tillbaka som tävlingshästar. Idag behöver inte fång vara en dödsdom.

Så frågan är om ökningen verkligen är så stor som den känns att vara?

Fettman tror jag är absolut den största boven. Samtidigt som det finns så mycket kunskap idag så är folk oftast väldigt okunniga när det kommer till hästar.

Mvh

Tora

Invänjning på bete tror jag är extremt viktigt.
Mina flyttas till "Vårhage" tidigt så att de utfodras medan det börjar att växa "under fötterna" på dem.

Över huvud taget så tror jag att mjuka och succesiva övergångar är viktiga.
Även på hösten.
Att gå från ett näringsfattigt bete till ett hösilage som är skördat om våren är ju lika farligt som att bli släppt på bete om våren.

Man har ju kartlagt både människans och hästens arvsmassa. De tror att det är ungefär samma gener som orsakar diabetes 2 hos oss.

Är det så?

Jag har uppfattat det som ponnyers IR beror på generationers generationers svältkost då både insulinproduktionen genetiskt kom till en mkt låg nivå, samt även genetiskt en oförmåga att använda insulin- det behövs inte om de måste leva på grenar, stjälkar, mossor o lavar.

Mina hästar får heller inte kraftfoder :p

Vad menar du?
Var får du det ifrån?

Skillnaden är ju att en häst med tänder kan leva på grovfoder.
Och en häst utan tänder dör om den inte får mat som den kan äta.
Du skrev:
"Och den typen av foder är det många som ger sina friska hästar med fungerarnde tänder. "

Som om det vore skillnad på häst och häst :p
Hästar fungerar likadant, så anledningen till varför de får ett specifikt foder spelar ju ingen roll.
Blir de inte feta så är det ju inte i överflöd.

Hästar fungerar likadant, så anledningen till varför de får ett specifikt foder spelar ju ingen roll.
Jo det spelar roll.
En dålig lösning kan vara nödvändig för en häst som inte kan tugga.
Men otroligt dum för en häst som kan tugga.
Eftersom den ju inte behöver den dåliga lösningen för att överleva utan kan få en bra lösning.

Blir de inte feta så är det ju inte i överflöd.

Det kan vara en dålig sammansättning utan att vara överflöd.
Korta sockerarter är dåligt.
Långa kolhydrater är bra.
Fett driver inte vare sig fång eller insulinresistens (diabetes typ II).
Men fett kan man bli fet på utan att det är risk för fång.

Gör precis samma som du, och det är ett jäkla micklande och mecklande med halva dagar/timmar på grönt osv i några veckor över övergången- tillochmed i nya hagen sen är det fråga om flera dagar med kortare vistelse, men arbetet är uppenbarligen väl värt det och jag kommer aldrig anse att det är värt att rucka på, utan är det NÅGOT som är viktigt så är det just detta i min värld, och nog försiktighet kan faktiskt inte tilltas.

Vi har nog ganska lika synsätt på hur det bör göras, och det verkar ju som det funkar bra, kommer likt dig alltid att göra på samma sätt, för hitills så har jag sluppit fång och andra magrelaterade sjukdomar.

Precis. Kan!

Din gammelhäst skulle lika gärna kunnat bli sjuk av det.
Nu funkar det för din häst, men den sortens foder funkar även på mängder av friska hästar.

Alla ger ju inte den sortens foder för att det är kul, utan för att hästen faktiskt behöver det. :p

Det sista har du ju rätt i, men så är det ju som sagt oavsett om hästen har tänder eller inte ;)
Alla hästar klarar sig inte på "bara grovfoder", även om de är unga och friska.

Din gammelhäst skulle lika gärna kunnat bli sjuk av det.
Nu så var ju grejen det att den gamla hästen blev sjuk av det och fick just fång.
Men att det i den hästens fall inte fanns något val.

Om det finns ett val - varför skall man ge en foderstat som hästen får fång av?
Även de hästar som behöver kraftfoder kan ju få sådant utan korta sockerarter.
Olja är ju t.ex. helt kolhydratfritt.
Och som proteintillskott kan man ge lusern eller soja.

Det finns inget egenvärde i spannmål eller melassad betfor.
Eller alla dessa müssli och pellets.

Mina hästar får också för mycket mat.
Feta är de också.
Men fång får de inte.

De lever bara på grovfoder.
Inga andra tillskott än litet mineraler och en saltsten.

Jag tror att det är allt detta kraftfoder som är boven i dramat.
Det hade man inte råd att tratta i hästarna förr i världen.
Då så var det hö, havre och soya om det behövdes proteiner.

Mina (haflinger och shettis) gick ute på ogödslat bete (gamla beteshagar som inte använts på många, många år) från april till september förra året. Kom hem från betet och började få hö. Höet visade sig inte hålla måttet och jag bytte till hösilage. Inget kraftfoder. En (fd) överviktig och en "smalis". Båda fick fång i höstas och har nu rehabiliterats i nästan ett år. Vad gjorde JAG för fel? Själv kan jag tänka mig ett hösilage som innehöll för mycket socker ev, att de kanske fick i sig frostgräs... Men jag vet ju inte...

Vad menar du med ett hö som inte höll måttet, det var kanske mögligt?

Och frostgräs, då menar du gräs som blivit frostnupet och därför slutat växa, inte det att det är fruset i sigt?

Mina fick fång efter att i flera år ätit hösilage från ogödslade kravgodkända vallar och att ha gått och betat i naturhagar med väldigt varierande och magert utbud av växter. De har också nästan uteslutande stått på kravhalm.
Dom har heller inte överutfodrats med en massa konstigheter utan fått lite spannmål, mineraler och betfor vid behov. Däremot så har de varit lite småfeta hela tiden.
Den utlösande faktorn kan man tvista om men jag tror att det myckna utfodrandet med hösilage idag kan vara boven i dramat.
Hösilaget som vi hade då innehöll väldigt mycket av annat än bara gräs, ibland fanns det jättemycket klöver i och olika sortens ogräs.
Veterinären avrådde mig från att låta mina fånghästar beta på sk naturbete. I mitt fall en rätt mager skogsbacke med lite gräs och mycket andra växter. Enligt honom så var det bästa för fånghästar att gå på en odlad vall med bara gräs.
Jag har inte haft någon medveten strategi att fodra med kravfoder, utan det har bara blivit så av rent praktiska skäl. Jag utfodrar dom fortfarande med hösilage men är väldigt noga med innehållet och kvaliten i det.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Storbalsnät
  • Magsår vintertid?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka