Sv: Det här med fång..
Varför skulle det vara skillnad på fångrisken på en häst med respektive utan tänder?
Varför skulle det vara skillnad på fångrisken på en häst med respektive utan tänder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
. Och jag undrar om inte nutivdens hästfolk som sagt, har en minskad kunskap om såna här saker, jag har noterat tex att folk inte fattar vikten av att beta in en häst som gått i en vinterhage och ska släppas i en sommarhage full med gräs. man tror det räcker att hästen fått en IKEA påse med plockat gräs 2 dagar innan. typ.
tror sånt spelar stor roll.
min fundering är om det kan bero på att man ofta gödslar höåkrarna nuförtiden??
rent generellt tror jag det bland annat beror på:
gödslade vallar
större anläggningar med mer extrema svängningar mellan vad en vinterhage/sommarhage är - dåligt insatt folk som inte betar in sina hästar tillräckligt försiktigt, och inte inser riskerna med dessa svängningar.
generell överfodring då hästarna äter mer mat än de behöver helt enkelt - året runt.
Det finns studier som visar på att de fånganfall som delvis orsakas av insulinresistens kan vara ärftliga. Man tror att vissa hästar framförallt av naturraserna bär på en gen som hjälper dem att klara sig bra i näringsfattig miljö.
Just det där med betesinvänjning har jag alltid vart extremt noga med, sådant man lärde sig av ovan nämnda bonde som barn, börjar alltid med att plocka gräs i små portioner och ger till kvällshöet, ökar på successivt under ett par veckor för att sedan låta dom gå i gräshagen ett par timmar och sen vinterhagen resten, öka på gräshages tiden under ett par veckor för att uppnå full tid.
Sen är det dygnet runt bete, börjar så fort gräset kommer med denna procedur.
Det vill säga de lever stressat, får problem med stressmage som leder vidare till tarmstörning/ magsår/ whatever och så kommer fången av det?
Mina hästar får också för mycket mat.
Feta är de också.
Men fång får de inte.
De lever bara på grovfoder.
Inga andra tillskott än litet mineraler och en saltsten.
Jag tror att det är allt detta kraftfoder som är boven i dramat.
Det hade man inte råd att tratta i hästarna förr i världen.
Då så var det hö, havre och soya om det behövdes proteiner.
Tanken är god.
Man kanske också kan tänka på att förr gavs inte butta o andra magretande preparat i den utsträckning som nu görs, det duddas rätt friskt, många gånger för småblessyrer o småhältor som förr fick läka ut utan medikamenter- det kanske tog längre tid men det kanske var bra för tarmfloran och hästens välmående.