Det här med fång..

Sv: Det här med fång..

. Och jag undrar om inte nutivdens hästfolk som sagt, har en minskad kunskap om såna här saker, jag har noterat tex att folk inte fattar vikten av att beta in en häst som gått i en vinterhage och ska släppas i en sommarhage full med gräs. man tror det räcker att hästen fått en IKEA påse med plockat gräs 2 dagar innan. typ.

tror sånt spelar stor roll.

Just det där med betesinvänjning har jag alltid vart extremt noga med, sådant man lärde sig av ovan nämnda bonde som barn, börjar alltid med att plocka gräs i små portioner och ger till kvällshöet, ökar på successivt under ett par veckor för att sedan låta dom gå i gräshagen ett par timmar och sen vinterhagen resten, öka på gräshages tiden under ett par veckor för att uppnå full tid.

Sen är det dygnet runt bete, börjar så fort gräset kommer med denna procedur.

Mina hästar får också för mycket mat.
Feta är de också.
Men fång får de inte.

De lever bara på grovfoder.
Inga andra tillskott än litet mineraler och en saltsten.

Jag tror att det är allt detta kraftfoder som är boven i dramat.
Det hade man inte råd att tratta i hästarna förr i världen.
Då så var det hö, havre och soya om det behövdes proteiner.

Varför skulle det vara skillnad på fångrisken på en häst med respektive utan tänder?

Vad menar du?
Var får du det ifrån?

Skillnaden är ju att en häst med tänder kan leva på grovfoder.
Och en häst utan tänder dör om den inte får mat som den kan äta.

rent generellt tror jag det bland annat beror på:
gödslade vallar
större anläggningar med mer extrema svängningar mellan vad en vinterhage/sommarhage är - dåligt insatt folk som inte betar in sina hästar tillräckligt försiktigt, och inte inser riskerna med dessa svängningar.

generell överfodring då hästarna äter mer mat än de behöver helt enkelt - året runt.

Och att det inte är så många som lärt sig titta på hästen längre,fodertabellerna är viktigare och det verkar som om det finns folk som tror att håller man sig bara efter tabellens värden så kan inte det bli fång.

Det borde tryckas mer på att fodertabeller är riktlinjer och medelvärde, är ponnyn/hästen fet så får man minska på maten, oavsett vad tabellerna visar.

Och jag gör tvärtom, på höst o vinter, är det givet att hästarna går fullt i sina största hagar.När våren kommer går de kvar i samma,de får grönt tidigt, petar i späd älgört redan i början på mars samtidigt som de får annat grovfoder.

Det finns studier som visar på att de fånganfall som delvis orsakas av insulinresistens kan vara ärftliga. Man tror att vissa hästar framförallt av naturraserna bär på en gen som hjälper dem att klara sig bra i näringsfattig miljö.

Men inget av det du skriver är väl något man bara tror? Och det är ju inget nytt, det är samma raser som förut och man kan helt enkelt inte ge dem för mycket mat.
IR har ju alltid funnits mer eller fullt hos vissa raser.

Just det där med betesinvänjning har jag alltid vart extremt noga med, sådant man lärde sig av ovan nämnda bonde som barn, börjar alltid med att plocka gräs i små portioner och ger till kvällshöet, ökar på successivt under ett par veckor för att sedan låta dom gå i gräshagen ett par timmar och sen vinterhagen resten, öka på gräshages tiden under ett par veckor för att uppnå full tid.

Sen är det dygnet runt bete, börjar så fort gräset kommer med denna procedur.

Gör precis samma som du, och det är ett jäkla micklande och mecklande med halva dagar/timmar på grönt osv i några veckor över övergången- tillochmed i nya hagen sen är det fråga om flera dagar med kortare vistelse, men arbetet är uppenbarligen väl värt det och jag kommer aldrig anse att det är värt att rucka på, utan är det NÅGOT som är viktigt så är det just detta i min värld, och nog försiktighet kan faktiskt inte tilltas.

En tanke jag fick som känns ganska långsökt iofs, är om hästarna av idag kanske är mer stressade. Det vill säga de lever stressat, får problem med stressmage som leder vidare till tarmstörning/ magsår/ whatever och så kommer fången av det? Nuförtiden kanske det avlas fram mer "lättstressade" individer vilket gör att även "stora" hästar får fång. Kanske kör man omkring på hästarna mer, de blir mer utsatta för foderbyten, nya miljöer och så vidare som i längden påverkar deras tarmflora?

Var bara en tanke jag fick.

tror jag inte ett enda dugg på faktiskt, rent ut sagt, tror man detta så vore det smidigt för hästägaren, som ursäkt, men jag ser inte att det ligger ngn som helst trolig sanning i det hela. finns heller inga som helst forsknings rön som skulle antyda detta ens en milimeter. det är miljön vi erbjuder hästen som spelar roll i detta fallet, inte ngt nedärvt eller avlat.

Jag håller definitivt med om att många hästägare slarvar med betesinvänjningen! Jag är uppriktigt sagt förvånad över att vissa hästar inte ens fått så mycket som en tillstymmelse till kolik eller fång när man vet hur de har släppts på bete.

Det vill säga de lever stressat, får problem med stressmage som leder vidare till tarmstörning/ magsår/ whatever och så kommer fången av det?

Tanken är god.:)
Man kanske också kan tänka på att förr gavs inte butta o andra magretande preparat i den utsträckning som nu görs, det duddas rätt friskt, många gånger för småblessyrer o småhältor som förr fick läka ut utan medikamenter- det kanske tog längre tid men det kanske var bra för tarmfloran och hästens välmående.

det jag menade i slänga drag var, är det så att dom har hittat eventuella gener el så som kan föras vidare så att man ska tänka sig för vid avel eller liknande..
fy vad tyckte det var svårt att förklara vad jag menade....

Nja det kanske är lite långsökt som sagt. Men jag har tyckt mig märka många fler hästar med "dåliga" eller känsliga magar nuförtiden, jämfört med förr.

Ja det är klart, hästar medicineras ju kanske i större utsträckning med dessa preparat nuförtiden.

Mina hästar får också för mycket mat.
Feta är de också.
Men fång får de inte.

De lever bara på grovfoder.
Inga andra tillskott än litet mineraler och en saltsten.

Jag tror att det är allt detta kraftfoder som är boven i dramat.
Det hade man inte råd att tratta i hästarna förr i världen.
Då så var det hö, havre och soya om det behövdes proteiner.

Nej, det var hö havre, korn, kli, melass, mm. Inga färdigfoder. Men jag tror inte ett dugg det är kraftfodret. Hästar fick rätt mycket havre förr utan att få fång. Kanske dessa färdigfoder, men mera tror jag på övergödda beten och för lite jobb, feta hästar och ägare som inte förstår att det är ett problem att hästen blir för fet. Kanske allt detta högkvalitativa analyserade grovfoder med supervärden (som ägarna söker) och som proppas i hästarna i mängder för att slippa få "pigga" hästar av lite kraftfoder......

KL

Detta har varit uppe förrut och det är ingen som vet. Mer än att fång förr var mycket ovanligt och endast förekom hos små feta övergödda ponnyer i stort sett.

Tanken är god.:)
Man kanske också kan tänka på att förr gavs inte butta o andra magretande preparat i den utsträckning som nu görs, det duddas rätt friskt, många gånger för småblessyrer o småhältor som förr fick läka ut utan medikamenter- det kanske tog längre tid men det kanske var bra för tarmfloran och hästens välmående.

Ja där har du en poäng:bow:

Jag har ju naturbeten och de är inte gödslade på 25 år och uppåt-en del av dem antagligen aldrig.Inte en enda fånghäst och då hade jag en tid rätt många ponnysar på samma villkor som de stora.
Dessutom har vi ekologiskt hållna vallar och får mao ekologiskt hö och ensilage:idea:, ges i fri tillgång utom på en väl rund shettis.:)

Senast ändrad:

Den vanligaste troliga orsaken till fång är ju just störd tarmflora så det är nog inte så otroligt. Det finns ju massor av orsaker till att ett fånganfall utlöses.

jag tror det har mkt med klimatändringen att göra faktisk! pga allt mildare vintrar så växer gräset i ryck o napp. tidigare var det antigen sommer eller vinter, nu är det något mittemellan året om. växtcyklusen blir helt konstig och det ger skyhöga fruktanhalter.

som dom flesta vet så är inte bete på sommaren det farligaste, och det är under andra deler av året som fång verkar ha ökat.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 151
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Storbalsnät
  • Magsår vintertid?
  • Bruksprovet 2025
Tillbaka